Audi e-tron te koop: tweedehands en nieuw

Audi e-tron

Audi e-tron

De Audi e-tron is de meest complete elektrische SUV

Het heeft bijna 10 jaar geduurd maar de Audi e-tron heeft zijn weg eindelijk naar de productielijn weten te vinden. Oorspronkelijk bedoeld als conceptauto zijn er van de e-tron serie al vele auto’s op autoshows tevoorschijn gekomen. Nu zijn we op het punt aangekomen waarbij de eerste volledig elektrische Audi daadwerkelijk verkocht gaat worden. Wat voor auto is het? Een volledig elektrische SUV, en wat een bijzondere auto is het! Benieuwd wat een gebruikte Audi e-tron voor jou kan doen? Lees dan snel even verder. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

10 jaar aan conceptauto’s

De eerste Audi e-tron was in 2009 te zien op de International Motor Show Germany in Frankfurt. Het was een tweezits sportwagen met 4 elektromotoren en het ontwerp van de bekende Audi R8. In de 10 jaar die volgde zijn er nog verschillende e-trons tevoorschijn gekomen. Lang wachten wordt gelukkig beloond en 2019 is het jaar waarin de eerste productie e-tron daadwerkelijk uit de fabriek in Vorst, België zullen rollen.

Dat Audi heeft besloten hier een SUV van te maken is een bijzondere keuzes. Alle e-trons die hiervoor geshowd werden waren namelijk vooral sportwagens of hatchback modellen. Dat betekent niet dat je de autowereld hoort klagen. Met een strak ontwerp en vele technologische snufjes, is de Audi een geduchte concurrent voor bijvoorbeeld de Tesla Model X.

Zoals je kan verwachten is deze vernieuwende e-tron geen prijsvechter. Audi heeft besloten dat ze net iets meer dan €100 per kWh aan acculading een mooie prijs vinden. Met een accu inhoud van 83.6 kWh zijn ze daarom uitgekomen op een prijs van minimaal € 84.100.

Volledig elektrische SUV’s

De Audi e-tron vergelijken met zijn voorgangers is moeilijk, die zijn er namelijk niet echt. Tenminste, geen elektrische variant. Om een goede vergelijking te kunnen maken moet je het daarom zoeken bij andere fabrikanten. Als eerste is er de grootvader van alle elektrische SUV’s: de Tesla Model X. De X is al sinds 2015 op de markt en daarmee een van de meest bekende auto’s in zijn klasse. Ander vergelijkingsmateriaal vind je bij Mercedes. Zij hebben met de EQC 400 4Matci niet alleen een lange naam, maar ook een goede elektrische SUV neergezet.

Actieradius

Als eerste is er de actieradius van de auto’s. Voor veel elektrische auto’s is dit nog een struikelpunt. Als je kijkt naar de actieradius van de Model X dan zie dat die 355 km op een acculading doet. De Mercedes is pas 4 jaar later op de markt gekomen, maar weet geen verbetering in de actieradius mee te nemen. De Audi e-tron laat de concurrentie in deze categorie achter zich. Met een actieradius van 370 km kom je letterlijk het verst met de e-tron.

Vermogen

Als tweede is er het vermogen wat deze terreinwagens je bieden. De Model X is de oudste in deze klasse en dat is hier te zien. Hij biedt je 245 kWh (333 pk) aan vermogen en komt daarmee op de laatste plaats. De 400 4Matic en de e-tron komen beide op een gedeelde eerste plek. Met 300 kWh (408 pk) aan vermogen laten zij de Model X ver achter zich.

Snellaadtijd

Als laatste is er de snellaadtijd. Het is natuurlijk leuk dat de e-tron de grootste actieradius heeft. Betekent dit dan ook dat je langer bij het laadstation staat? Dat zeker niet! Zowel de Model X als de 400 4Matic hebben een snellaadtijd van 40 minuten. De e-tron is hier verrassend genoeg 10 minuten sneller en doet het in 30 minuten. Hij heeft dus een grotere actieradius en laadt sneller op.

De elektromotoren

De Audi e-tron wordt aangedreven met twee individuele elektromotoren. Een van die motoren is gekoppeld aan de voorwielen, de andere aan de achterwielen. De motor bij de voorwielen levert 190 pk, en die bij de achterwielen 170 pk. Het grappige bij elektromotoren is, dat als je ze laat samenwerken ze meer vermogen leveren. In ‘’boost-mode’’ leveren ze 408 pk. Dit alles is gekoppeld aan 83.6 kWh accu met een verbruik van 22.6 kWh per 100 km.

Uitrusting en opties

Een van de aspecten waar de Audi e-tron in uitblinkt zijn de opties en de technologische vooruitgangen. Dit is namelijk een van de eerste auto’s waar je virtuele buitenspiegels op kunt laten zetten. Die worden niet standaard geleverd, maar dat betekent niet dat de standaardopties karig zijn. Denk hierbij aan:

  • Automatische achterruitwisser
  • Achterruitverwarming met tijdschakelaar
  • Sierlijsten in aluminium
  • Centrale portiervergrendeling inclusief veiligheidsschakelaar
  • Bodembescherming, luchtinlaten vóór en diffusor achter
  • Bandenspanningscontrolesysteem
  • Warmtewerend glas, groen getint
  • LED koplampen
  • LED achterlichten
  • Audi geluidssysteem
  • Audi virtuele cockpit (uitgebreid virtueel dashboard)
  • Audi connect diensten (3 jaar) (verbinding met mail, telefoon, internet etc.)
  • 2 USB aansluitingen voorin
  • Airconditioning, volautomatisch met gescheiden temperatuurinstelling links en rechts
  • De-activering bijrijdersairbag

Als je denkt dat dat de lijst met standaardopties is, dan heb je het mis. Zo heeft de e-tron standaard ook een multifunctioneel lederen stuurwiel met paddels. Deze is ook in hoogte en lengte verstelbaar. De lijst gaat verder met:

  • Afdekking bagageruimte
  • Make up spiegels, voor bestuurder en passagier voorin, verlicht
  • Achterbankleuning
  • ISOFIX bevestigingssysteem voor kinderzitjes
  • Diefstalalarm
  • Airbag voor bestuurder en passagier voorin
  • Zijairbags vóór
  • Achterklep, automatisch bedienbaar
  • Licht- en regensensor
  • Parkeerhulp plus (met 360 ° weergave)
  • Rijstrooksensor
  • Automatische snelheidsregeling inclusief snelheidsbegrenzer
  • Trekhaakvoorbereiding
  • Verbanddoos en gevarendriehoek
  • Elektronisch Stabiliseringsprogramma (ESP)
  • Kinderbeveiliging, voor de achterportieren en -ramen
  • Luchtvering
  • Laadkabel (4,5 meter) voor standaard en CEE-stopcontacten
  • Laadkabel voor openbare laadpunten (6 meter)
  • Binnenspiegel frameloos, automatisch dimmend
  • Buitenspiegels met geïntegreerde LED-richtingaanwijzers
  • Buitenspiegels, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar
  • 19-inch lichtmetalen velgen
  • Wielbouten, diefstal beveiligd met los-wiel herkenning
  • Boordgereedschap in bagageruimte

De Pro Line S is een van de uitvoeringen waarmee je een uitgebreidere e-tron krijgt. Vanzelfsprekend krijg je alle standaardopties, maar ook de volgende aanvullende opties:

  • Elektrisch verstelbare stoelen vóór, met geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel
  • 4-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
  • Stoelverwarming vóór
  • Elektrisch verstelbare buitenspiegels, verwarmbaar en inklapbaar, aan beide kanten automatisch dimmend met geheugenfunctie
  • Middenarmsteun
  • Lichtpakket (sfeerverlichting)
  • Opbergpakket (bekerhouder, bagagenet, bescherming voor kofferbak)

Tot slot is de Pro Line Plus de meest uitgebreide uitvoering van de Audi e-tron. Standaard krijg je alles wat de Pro Line S ook heeft, met de volgende aanvullingen:

  • Comfortstoelen vóór
  • Lederen bekleding
  • Comfortsleutel (bediening klep van kofferbak)

Naast deze uitgebreide uitvoeringen heeft Audi nog een paar losse opties waar je

  • Uitgebreid virtueel dashboard
  • Virtuele spiegels
  • Top View 360° cameras
  • Audi smartphone interface
  • Digitale radio-ontvangst (DAB)
  • Bang & Olufsen premium geluidssysteem
  • Akoestische zijruiten
  • Verkeersbordherkenning
  • Adaptieve cruise control
  • Kruispuntassistentie
  • Nachtzichtassistentie met voetgangersherkenning

Voor wie zoekt naar elektrisch en compleet

Een gebruikte Audi e-tron is misschien wel de meest complete, elektrische SUV die je kan vinden. Niet alleen ziet het ontwerp er geweldig uit, ook heeft hij een grotere actieradius en een snellere laadtijd dan de concurrentie. Daarnaast zorgt de grote overvloed aan opties en technologische snufjes voor een van de meest comfortabele en veilige rijervaringen. De e-tron is ideaal voor iedereen die compleet, veilig en comfortabel elektrisch wil rijden.