Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi E-Tron S Line Black Edition 2021 banner

Audi e-tron

1 / 3
Audi E-Tron S Line Black Edition 2021 banner
Audi E-Tron S Line Black Edition 2021 rijdend achter
media-Audi Q4 e-tron 003

Sterke punten

  • Veel vermogen
  • Hoge afwerkingskwaliteit
  • Hoog niveau van comfort

Zwakke punten

  • Hoge basisprijs
  • Weinig rijdynamiek
  • Hoog energieverbruik

Audi e-tron : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi e-tron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 59.060,-*
Occasions vanaf:€ 18.999,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi e-tron: De elektrische SUV volgens Audi

Onderneemt Audi iets elektrisch, dan gebeurt dat veelal onder de noemer e-tron. Dat was al zo bij de plug-in hybrides A3 e-tron en Q7 e-tron, maar de naam verscheen ook op hun allereerste elektrische auto. Sterker nog: dit symbool van Audi’s elektrische filosofie verscheen in 2018 op de markt als kortweg Audi e-tron. Lees meer

Interesse in een Audi e-tron

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De e-tron mag dan Audi’s eerste EV zijn, de Duitsers hebben meteen degelijk werk neergezet. Zo ziet de auto er meteen volwassen uit met zijn bijna onafscheidelijke styling in vergelijking met de Audi’s met verbrandingsmotor. 

  • Niet alleen de look maar ook de aandrijflijn staat op zijn zachtst gezegd op punt. De auto rijdt soepel en comfortabel, terwijl je toch over voldoende vermogen beschikt om het merendeel van de stoplichtsprintjes op je naam te zetten. 

  • De e-tron is tevens afgewerkt zoals we van Audi gewend zijn – of misschien zelfs nog wat beter. Zo zijn er maar weinig harde plastics te vinden in het interieur, dat trouwens het toppunt van Audi’s technologische kunnen vertegenwoordigt.

  • Over dat interieur gesproken: de Audi e-tron is ook een ongelofelijk ruime wagen. Zo zit je voorin als een vorst, is de achterbank ook al comfortabel genoeg om er eentje in mee te nemen en kan je in de koffer nog eens 660 liter aan bagage kwijt.

Gegevens

Motor

De e-tron houdt zijn motorengamma verrassend simpel naar Audi-maatstaven. Zo kan je de auto in slechts drie vermogens krijgen, waarbij de sterkste zelfs als een afzonderlijk model in de catalogus wordt geplaatst.

In de basis wordt iedere Audi e-tron voorzien van twee elektromotoren, een exemplaar op de vooras en een sterkere motor achteraan. Hun vermogens variëren naargelang de gekozen versie. Zo biedt de e-tron 50 Quattro in totaal 313 pk, terwijl je in een e-tron 55 Quattro tot 408 pk ter beschikking krijgt. Met de eerste sprint je dan ook naar de 100 km/u in 6,8 seconden, terwijl de 55-versie dat in 5,7 seconden doet. Mag het echter nog wat sneller? Dan kan je de e-tron ook als ‘e-tron S’ bestellen, en krijg je zowaar drie elektromotoren op de assen gemonteerd. Daardoor krijg je tot 503 pk aan vermogen, goed voor een 0-naar-100-tijd van amper 4,5 seconden.

Ook de accucapaciteit verschilt trouwens tussen de varianten, waarbij een e-tron 50 Quattro tot 341 kilometer haalt uit een batterij van 71 kWh en de e-tron 55 Quattro 436 kilometer ver komt dankzij 95 kWh aan capaciteit (WLTP). De e-tron S krijgt dezelfde accu als die laatste mee, maar haalt daar dankzij het grotere vermogen maximaal 370 kilometer uit. Alle versies laden hun accu aan een snellader terug naar 80% op in 30 minuten, waarbij de e-tron 50 een capaciteit van 120 kW biedt en de e-tron 55 en S laadsnelheden van 150 kW aankunnen.

Afmetingen

Zeiden we eerder al dat de Audi e-tron enorm veel binnenruimte biedt, dan heeft hij dat grotendeels te danken aan zijn even enorme buitenmaten. Zo is de auto 4,90 meter lang en 1,93 meter breed, afmetingen die niet zouden misstaan in de catalogus van een luxe sedan. Een grote auto betekent ook veel gewicht, waardoor topversies van de Audi e-tron wel 2,7 ton kunnen wegen. Dat wreekt zich dan weer op de efficiëntie van het model, en dus ook op het realistische rijbereik.

Elk nadeel heeft natuurlijk zijn voordeel, en dat komt in dit geval in de vorm van een ruime cabine. Vooraan vind je dus royaal veel zitruimte, en ook achteraan kan je met enig gemak plaats bieden aan drie volwassenen. Een derde zitrij heeft deze giga-SUV dan weer niet, maar daardoor krijg je wel een mooie 660 liter aan kofferruimte achter de laatste passagiers. Leg je die achterbank plat, dan ontstaat in totaal 1.725 liter volume. De Sportback-variant, met zijn lagere daklijn, beperkt het koffervolume dan weer tot respectievelijk 615 liter of 1.665 liter. 

Wat volgt is een overzicht van belangrijke technische gegevens van de Audi e-tron. Hier gaat het concreet om de Audi e-tron 50 Quattro edition.

Productie 2020-2022
Lengte, breedte, hoogte 4, 90 m x 1,93 m x 1,61 m
Wielbasis 2,93 m
Inhoud bagageruimte 660 - 1.725 l
Ledig gewicht 2.370 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.030 kg
Cilinderinhoud -
Koppel 540 Nm
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/h in s 6,8 s
Tankinhoud -
Verbruik 21,0 l/100 km (stroomverbruik WLTP)
CO2-uitstoot 0 g/km

Varianten

Je kan de reguliere Audi e-tron-modellen in Nederland bestellen in vier uitvoeringen: als basisversie onder de noemer edition, als Advanced edition en als Advanced edition Plus en S edition. De Audi e-tron edition biedt al een relatief mooie uitrusting, met bijvoorbeeld meteen LED-koplampen, de virtual cockpit, adaptieve luchtophanging, parkeersensoren met 360°-camera en 19-inchvelgen. De Advanced edition maakt daar 20-inchers van, voegt metalliclak en contrasterende exterieurdetails toe en voorziet het interieur van wat meer technologie zoals elektrisch verstelbare stoelen. De S edition giet er dan weer een sportief sausje over met eigen kleuren, een lederen sportstuur, lederen sportzetels en interieurdetails in geborsteld aluminium.

Prijzen

Je kan een gloednieuwe Audi e-tron bij de dealer bestellen vanaf € 67.300. Voor dat geld krijg je de auto dus als 55 Quattro mee, in de edition-uitvoering. Zoek je vooral meer opties, dan kost een Advanced edition uitvoering zo’n € 5.000 meer. Voor een Advanced edition plus moet je ongeveer € 10.000 extra opzij zetten, voor de S edition zo’n € 13.000.

Er zijn al best veel occasions verkrijgbaar aangezien het model al sinds 2018 op de markt is. De e-tron houdt zijn waarde echter best goed vast, waardoor je voor een vroeg exemplaar nog steeds minstens € 50.000 zult moeten neertellen. Een recenter model met een knappe uitrusting en de grote accu gaat al snel richting de € 80.000. 

Design

Exterieur

Audi heeft zijn huisstijl, en maakt daarin geen uitzonderingen voor zijn eerste zuiver elektrische auto. Daardoor merk je vaak niet dat je tegen een e-tron aankijkt, en niet gewoon met een reguliere Q5, Q7 of Q8 te maken hebt. Zo vertoont de EV ondanks zijn elektrische aandrijflijn toch nog een eigen interpretatie op Audi’s herkenbare Singleframe-grille, zijn de koplampen met hun LED-uitlopers inmiddels doorgesijpeld naar de rest van Audi’s SUV-gamma en geldt hetzelfde voor de doorlopende LED-balk die de twee achterlichten met elkaar verbindt. Dat maakt van deze imposante auto toch een enigszins onopvallende verschijning, wat dan weer past bij het zakelijke imago van de gemiddelde Audi.

Interieur

Het exterieur van de e-tron toont erg veel gelijkenissen met dat van andere Audi-modellen, maar zijn interieur is uniek. Vooral bij zijn lancering vertoonde de auto een enorme kloof met de andere Audi’s, die toen nog vaak over ietwat saaie, grijze cabines beschikten. Inmiddels maakt de rest van het scala alweer een inhaalbeweging met bijvoorbeeld het scherp gelijnde dashboard van zelfs de A3, maar toch blijft de e-tron zowat het toppunt van Audi’s kunnen vertegenwoordigen. Zijn massieve schakelpook en unieke stuurwiel, zijn zee van schermen en vooral zijn hoogwaardige afwerking bieden een antwoord op het relatief hoge prijskaartje dat met de auto gepaard gaat. 

Audi e-tron 4.jpg

audi-a3-e-tron-seats

Veiligheid

Een hogere auto geeft vaak een gevoel van veiligheid, en dat geldt in zekere zin ook voor een zware auto. De Audi e-tron maakt dat waar met zijn score van vijf op vijf sterren bij zijn Euro NCAP-crashtests. Zo krijgt ieder exemplaar standaard botswaarschuwingen en -assistenten mee en is er een rijstrookassistent aanwezig.

Alternatieven

Bij zijn lancering in 2018 ondervond de Audi E-tron vrijwel enkel concurrentie van de Tesla Model X en Jaguar I-Pace. Verder waren er nog maar weinig elektrische luxe-SUV’s op de markt, maar inmiddels is het aanbod sterk gegroeid. Zo kreeg de Audi al snel gezelschap uit eigen land in de vorm van de Mercedes EQC, en heeft ook BMW sindskort zijn antwoord klaar: de iX. Zoek je echter een betaalbaarder product uit de Volkswagen-stal, dan heeft Audi daar tegenwoordig ook een Q4 e-tron, biedt Skoda een Enyaq iV aan en kan je bij Volkswagen zelf terecht voor een ID.4.

Meer informatie

Modellen