Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-e-tron-nl-front

Audi e-tron

1 / 4
audi-e-tron-nl-front
Audi E-Tron S Line Black Edition 2021 banner
Audi E-Tron S Line Black Edition 2021 rijdend achter
media-Audi Q4 e-tron 003

Sterke punten

  • Enorm hoge kwaliteit
  • Zeer comfortabel
  • Krachtige elektromotoren

Zwakke punten

  • Duur in aanschaf
  • Erg zwaar
  • Te grote wielen doen afbreuk aan comfort

Audi e-tron : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi e-tron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi Q8 e-tron: luxueuze, elektrische familie-SUV

De Audi e-tron was de naam van de eerste volledig elektrische Audi. Om de wereld kennis te laten maken met volledig elektrisch rijden, koos Audi voor een eenvoudige naam. Inmiddels is ‘e-tron’ uitgegroeid tot een label voor 100% elektrische modellen van Audi. Om die reden werd de naam van de Audi e-tron in 2022 omgedoopt in Audi Q8 e-tron. Lees meer

Interesse in een Audi e-tron

Audi e-tron occasions
Audi e-tron nieuwe auto's
Audi e-tron dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De cockpit en de rest van het interieur zijn van topkwaliteit
  • Zeer comfortabele en stille rijervaring
  • Rijdt ook heel sportief
  • Voldoende ruimte dankzij het SUV-design

Technische gegevens

Motorisatie

De Audi e-tron verscheen in 2018 op de markt. Het was aanvankelijk het enige elektrische model van Audi. In de loop der jaren kwamen er onder de titel e-tron steeds meer modellen bij, en zo werd één enkel model een hele modelserie, die bovendien zeer succesvol was. De 'gewone' Audi e-tron en de Audi e-tron Sportback kregen nog voor het einde van 2022 een opvallende facelift en een naamswijziging: Audi Q8 e-tron en Audi Q8 e-tron Sportback. We zetten de verschillende motorvarianten voor jou op een rij, beginnend met de Audi e-tron.

De keuze van de motoren voor de Audi e-tron is vrij simpel. Er is keuze uit twee motoren. De Audi e-tron 50 quattro levert met zijn twee elektromotoren in totaal 230 kW (313 pk). Het maximumkoppel bedraagt 540 Nm. De auto accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. De Audi e-tron 55 quattro doet er nog een schepje bovenop. De 300 kW (408 pk) levert hier een koppel van 664 Nm. Ondanks de grotere en dus zwaardere accu accelereert de auto iets sneller van 0 tot 100 km/u, namelijk in 6,6 seconden. Deze twee varianten gaan al aardig vooruit, maar Audi kan er desgewenst nog een schepje bovenop doen. Wie kiest voor de sportieve variant, de Audi e-tron S, krijgt drie motoren met een totaal vermogen van 370 kW (503 pk) en een maximumkoppel van 808 Nm. Deze auto accelereert van 0 tot 100 km/u in slechts 5,1 seconden.

Elke motorvariant heeft zijn eigen batterijcapaciteit. De e-tron 50 heeft een netto capaciteit van 64,7 kWh, de e-tron 55 83,6 kWh en de e-tron S 86,5 kWh. Volgens de WLTP-procedure zou de e-tron met één lading een actieradius van respectievelijk 336, 436 en 364 kilometer moeten halen. De Audi e-tron 55 is dus de afstandskampioen van deze modelserie. In vergelijking met de concurrentie is dit echter niet spectaculair. Vooral omdat deze comfortabele auto prettig aanvoelt en ideaal lijkt om langere reizen mee te maken. Tijdens de facelift werden hier echter uiteraard verbeteringen aangebracht. Audi schrijft voor een lading van 80% een laadtijd van ongeveer 30 minuten voor.

Audi Q8 e-tron

In 2022 verschenen de Audi Q8 e-tron en Audi Q8 e-tron Sportback en kregen ook alle aandrijflijnen een upgrade. Als vanouds zijn er drie motorvarianten, te weten de 50 quattro, 55 quattro en de Audi SQ8 e-tron quattro.

  • 50 quattro: 250 kW (340 pk) en 95 kWh batterij
  • 55 quattro: 300 kW (408 pk) en 115 kWh batterij
  • SQ8 quattro: 370 kW (503 pk) en 115 kWh batterij

Afmetingen

Veel constructeurs vragen zich af hoe ze hun elektrische auto zo licht en efficiënt mogelijk kunnen maken. Dit zal ook het geval zijn geweest met de e-tron en Q8 e-tron. In de meeste gevallen hebben de premium-attributen echter de overhand gekregen. Het ledig gewicht van maar liefst 2.370 kilogram spreekt hier duidelijke taal en is niet erg bevorderlijk voor een grote actieradius.

De Audi e-tron meet 4,9 meter in de lengte en 1,94 meter in de breedte, met een hoogte van 1,62 meter. De wielbasis bedraagt 2,93 meter. Als je zo'n zware auto wilt verplaatsen, heb je veel elektriciteit nodig. Het SUV-formaat biedt echter veel ruimte voor de grote batterijen. De bagageruimte van de Audi e-tron heeft een volume van 660 liter. Dit kan uitgebreid worden tot 1.725 liter door de achterbank neer te klappen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Audi Q8 e-tron 50 quattro Audi Q8 e-tron 55 quattro Audi SQ8 e-tron quattro
Marktintroductie November 2022 November 2022 November 2022
Lengte x breedte x hoogte 4,90 x 1,94-1,98 x 1,62-1,63 m 4,90 x 1,94-1,98 x 1,62-1,63 m 4,90 x 1,94-1,98 x 1,62-1,63 m
Wielbasis 2,93 m 2,93 m 2,93 m
Inhoud bagageruimte 569 tot 1.637 l 569 tot 1.637 l 569 tot 1.637 l
Ledig gewicht 2.370-2.595 kg 2.370-2.595 kg 2.370-2.595 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.030-3.245 kg 3.030-3.245 kg 3.030-3.245 kg
Batterij 95 kWh 115 kWh 115 kWh
Vermogen 250 kW (340 pk) 300 kW (408 pk) 370 kW (503 pk)
Koppel 664 Nm 664 Nm 973 Nm
Topsnelheid 200 km/u 200 km/u 210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,0 sec 5,6 sec 4,5 sec
Verbruik 20,3 tot 23,7 kWh /100 km 20,7 tot 24,2 kWh /100 km 23,3 kWh /100 km
Snelladen 170 kW 170 kW 170 kW
CO₂-uitstoot 0 g/km 0 g/km 0 g/km

Varianten

In eerste instantie kan het modellensysteem van Audi wat verwarrend zijn voor de e-tron. Audi begon met het SUV-model, de Audi e-tron. E-tron werd echter later de overkoepelende term voor alle elektrische modellen van Audi. Zo zijn er de direct verwante Audi e-tron Sportback en Audi e-tron S modellen. Daarnaast is er nog een ander e-tron model, de Audi e-tron GT, die echter weinig gemeen heeft met de oorspronkelijke SUV. Het grootste verschil ligt hier tussen de klassieke SUV en de Sportback, een SUV-coupé met een hatchback. Deze twee zijn nog steeds verkrijgbaar als de e-tron S in de typische sportversie. Nu Audi het model Audi e-tron heeft omgedoopt in Q8 e-tron, is er meer duidelijkheid. Als vanouds is het model er als SUV en als Sportback, een SUV-coupé.

Prijzen

De voordeligste Audi Q8 e-tron is de toch al goed uitgeruste basisversie van de Audi Q8 e-tron 50 quattro. Deze is verkrijgbaar vanaf ongeveer 71.000 euro. De Sportback-variant is met een kleine 74.000 euro iets duurder. De Audi SQ8 e-tron kost minimaal 99.000 euro als SUV en 101.000 euro als Sportback.

Wat occasions betreft liggen de prijzen iets lager. Echte koopjes laten echter nog op zich wachten. De goedkoopste varianten van de Audi Q8 e-tron beginnen bij ongeveer 70.000 euro. Voor een oudere Audi e-tron ben je al voor minder dan 30.000 euro klaar.

Design

Buitenkant

Het exterieur van de Audi e-tron en Audi Q8 e-tron ziet er precies zo uit als je zou verwachten. Hij sluit goed aan bij de klassieke ontwerpen van vergelijkbare Audi-modellen en biedt een of twee extra's waarmee hij enigszins opvalt. We hebben het hier onder andere over de optionele camera's die de klassieke buitenspiegels vervangen. Het beeld wordt weergegeven op kleine schermen links en rechts. Het duurt wel even voordat je niet meer automatisch uit het raam kijkt naar de vermeende zijspiegel. De SQ8 e-tron heeft grotere wielen en uitgeklopte wielkasten en heeft sportievere bumpers.

Binnenkant

Het interieur is van topkwaliteit. De bestuurder heeft zicht op talloze schermen, van de virtuele cockpit tot het infotainmentscherm, een aparte touchscreen voor de klimaatregeling en, in het geval van de buitencamera's, ook de twee schermen links- en rechtsvoor in de portieren, waaraan je even moet wennen. Zowel de bestuurder als alle andere inzittenden hebben meer dan voldoende ruimte. Zij kunnen genieten van een aangename rust. De ontwerpers hebben bovendien zeer goed werk geleverd met de geluidsisolatie. De auto is extreem stil.

Veiligheid

Uiteraard mag een auto in deze prijsklasse niet inboeten op veiligheid. En zo zijn ook bij de Audi e-tron en Audi Q8 e-tron talloze hulpsystemen inbegrepen of beschikbaar en beschikt de auto over heel wat veiligheidsvoorzieningen voor noodgevallen. Hierdoor hebben de inzittenden een veilig gevoel. In 2019 behaalde het model een topscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. Hieronder vind je een overzicht van de lange lijst met veiligheids- en hulpsystemen:

  • ABS
  • Airbags (voor, hoofd, zij)
  • Progressieve besturing
  • Adaptieve luchtvering
  • Rijstrookassistent
  • Parkeerhulp met omgevingsdisplay
  • Cruise control
  • Audi pre sense basic & front

Alternatieven

De twee grote rivalen van de Audi e-tron en Audi Q8 e-tron zijn de BMW iX3 en de Mercedes EQC. Ook Volkswagen maakt met de ID-serie een steeds grotere inhaalbeweging. Hier zijn vooral de Volkswagen ID.4 en de Volkswagen ID.5 erg interessant. Je kunt ook denken aan de Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6.

FAQ

Welke Audi e-tron modellen bestaan er?
Het begon allemaal met het elektrische SUV-model dat Audi e-tron werd genoemd. Daarna volgde de Audi e-tron Sportback, een SUV-coupé. Daarnaast is er ook een luxemodel onder de naam Audi e-tron GT en een iets kleiner elektrisch SUV-model, de [Audi Q4 e-tron](https://www.autoscout24.nl/auto/audi/audi-q4/). In 2022 werd de Audi e-tron omgedoopt in Audi Q8 e-tron.

Meer informatie

Modellen

Meer links