Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-ioniq-5-front

Hyundai Ioniq 5

1 / 4
hyundai-ioniq-5-front
hyundai-ioniq-5-front
hyundai-ioniq-5-side
hyundai-ioniq-5-back

Sterke punten

  • Design statement
  • Ruim en comfortabel interieur
  • Indrukwekkende laadsnelheid

Zwakke punten

  • Weinig inspirerend rijgedrag
  • Niet naar ieders smaak
  • Heel duur voor een Hyundai

Hyundai IONIQ 5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai IONIQ 5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Ioniq 5: Schot in de EV-roos!

Hyundai is al langer actief op de markt van de elektrische auto’s met de uitermate geslaagde Kona EV en Ioniq Electric. Ioniq is tegenwoordig echter een elektrisch submerk van de Zuid-Koreaanse constructeur, met de Ioniq 5 als eerste wapenfeit. En wat voor een dijk van een EV is dat geworden. Lees meer

Interesse in een Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 occasions
Hyundai Ioniq 5 nieuwe auto's
Hyundai Ioniq 5 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Hyundai Ioniq 5 is een design statement van jewelste. Een auto die er op de plaatjes uitziet als een hatchback maar in de realiteit eerder een crossover is.
  • Dat Hyundai elektrische auto’s kan bouwen, bewijst het nog maar eens met deze Ioniq 5. Met een forse accu van 77.4 kWh en een theoretische range van 507 km heb je flink bereik.
  • Met een snellaadvermogen van 233 kW DC behoort deze Ioniq 5 bij de snelsten ter wereld. In 20 minuten laad je vlot 300 km aan range in deze Ioniq 5.
  • Technologisch is deze Ioniq 5 een tour de force en dat spierballengerol verpakt Hyundai in een praktische en ruime gezinswagen met riante koffer en luchtige cabine.

Gegevens

Motoren

Hyundai voorziet twee batterijen en twee aandrijflijnen in deze Ioniq 5 die door elkaar gemengd kunnen worden.

Instappen doe je met de Standard Range 2WD. Die koppelt een elektromotor van 170 pk (350 Nm) op de achteras aan een accu van 58 kWh (54 kWh bruikbaar). Laden kan deze versie aan 11 kW AC en 175 kW DC. Met een WLTP-verbruik van minimaal 13.5 kWh/100 km beschik je over een theoretische range van 384 km.

Een treetje hoger staat de Longe Range 2WD. Die voert het vermogen van de elektromotor op naar 217 pk (350 Nm) en koppelt die aan een fors grotere batterij van 77.4 kWh (74 kWh bruikbaar) (pre 2022: 73 kWh waarvan 70 kWh bruikbaar). Laden doet deze versie aan 11 kW AC en een indrukwekkende 233 kW DC. Met een WLTP-verbruik van minimaal 14.6 kWh/100 km beschik je over een theoretische range van 481 km.

De huidige topversie is de Long Range AWD. Die gebruikt de accu van 77.4 kWh (74 KWh bruikbaar) (pre 2022 73 kWh waarvan 70 kWh bruikbaar) en koppelt die aan twee elektromotoren, één op elke as. Daardoor heb je niet alleen vierwielaandrijving maar ook een systeemvermogen van 306 pk en 605 Nm. 11 kW AC en 233 kW DC opladen blijft ook hier beschikbaar. De range krimpt wel ietwat naar een theoretische 430 km door het minimale WLTP-verbruik van 15.4 kWh/100 km.

Afmetingen

Hoewel Ioniq 5 op de foto’s lijkt als een soort van hatchback à la Volkswagen Golf, pakt hij in de realiteit uit met proporties die groter zijn dan de Volkswagen Tiguan. Inderdaad, met zijn lengte van 4.63 meter en breedte van 1.89 meter is de Ioniq 5 een imposante verschijning in het straatbeeld. Al zit de meest indrukwekkende afmeting tussen de wielen. Met een wielbasis van 3 meter gaat hij richting Mercedes S-Klasse.

Dat ook het koffervolume profiteert van die riante proporties spreekt voor zich. Met een bagageruimte van 527 liter kom je niets tekort. Met de achterbank neergeklapt stijgt dat volume zelfs richting 1.578 liter. De varianten met achterwielaandrijving krijgen dan weer een koffer vooraan van 57 liter, de versie met vierwielaandrijving neemt genoegen met een voorvak van 24 liter.

Uitvoeringen

Hyundai houdt het gamma van de Ioniq 5 bewust simpel door maar 2 uitvoeringen naar voren te schuiven: Core en Balanced.

De Ioniq 5 Core zet zich in de markt als een uitvoering die de meest fundamentele zaken vanaf de basis toevoegt. Denk dan aan een warmtepomp, veiligheidssnufjes, een uitgebreid navigatiesysteem en een duozone airco. Alle accu- en motorkeuzes vallen te verkrijgen in deze Core.

Met de Ioniq 5 Balanced mikt Hyundai op klanten die net dat tikkeltje meer willen. Bovenop de standaarduitrusting van de Core krijg je dan zaken zoals een head-up display, 360°-camera, premium geluidsinstallatie en V2L (Vehicle to Load) waarbij je 1.9 kW terug kan sturen uit de accu via een stopcontact. De Balanced-uitvoering kan je als enige nog uitbreiden met het Vision-pakket waarbij je een vast panoramisch dak krijgt, een verschuifbare middenconsole en een zonnegordijn in de achterdeuren.

Prijzen

De catalogusprijzen van de Hyundai Ioniq 5 beginnen bij 45.500 euro (Core, Standard Range 2WD). Voor het duurste model met 77.4 kWh en volledige uitrusting betaal je een nieuwprijs van bijna 63.000 euro.

De occasionprijzen van de Hyundai Ioniq 5 profiteren van de sterke vraag naar EV’s op de occasionmarkt. Omdat de auto daarnaast nog zeer nieuw is zijn occasion modellen zeldzaam en hebben ze een vraagprijs die slechts enkele duizenden euro’s onder de nieuwprijs ligt.

Design

Met de Ioniq 5 geeft Hyundai het startschot voor een submerk van elektrische auto’s die uit moeten pakken met een indrukwekkende styling en al even indrukwekkende technologieën. Het interieur moet dan weer een rustplaats zijn voor de inzittenden.

Exterieur

De Ioniq 5 is een moderne interpretatie van de Hyundai Pony, de eerste auto van het Zuid-Koreaans merk die in Europa werd verkocht. Was die Pony nog een compacte hatchback, is deze Ioniq 5 een hatchback met de dimensies van een potige SUV. Opvallend is het subtiele verschil tussen uitvoeringen Core en Balanced. Bij Core krijg je zwart gekleurde plastic rond de wielbogen en onderaan de bumpers, de Balanced krijgt zilveren accenten. De gepixelde led-lichten voor- en achteraan zijn standaard op alle modellen. In de eerste productiejaren viel de Ioniq 5 ook te bestellen met een opvallende Digital Teal Green groene lakkleur.

Interieur

Het interieur van de Hyundai Ioniq 5 wil vooral uitpakken met zijn ruimtegevoel. Het gehele interieur maakt gebruik van horizontale lijnen om de auto nog breder te laten lijken dan hij is. Het dashboard is dan weer minimalistisch met twee stevige digitale schermen die vervat zitten in een witte boord. Door het ontbreken van een middentunnel kunnen de voorste passagiers aan beide kanten uitstappen. Bij de Balanced uitvoering kun je kiezen voor een wit interieur dat het ruimtegevoel verder uitbreidt.

hyundai-ioniq-5-interior hyundai-ioniq-5-seats

Veiligheid

Bij zijn test in 2021 kreeg de Hyundai Ioniq 5 de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Al vanaf de basis krijgt de Ioniq 5 een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidssnufjes aan boord. Meer nog, je kan niet bijbetalen voor extra veiligheid. Of je nu de instapversie of top-of-the-range uitvoering hebt, alle denkbare veiligheidsopties zijn aan boord. Denk dan aan een rijstrookassistent, adaptieve cruise control, dodehoek detectie en noodremhulp.

Alternatieven

Zoek je naar alternatieven voor de Hyundai Ioniq 5, dan kun je terecht bij onder andere de Volkswagen ID.4 en Audi Q4 e-tron. Skoda heeft dan weer de Enyaq, BMW de iX3, Ford de Mustang Mach-e, Tesla de Model Y en Kia de technisch verwante EV6. Geen van zijn concurrenten weet echter hypermoderne technologieën te combineren met zo veel binnenruimte voor deze prijs.