Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-ioniq-front

Hyundai Ioniq

1 / 3
hyundai-ioniq-front
hyundai-ioniq-side
hyundai-ioniq-back

Sterke punten

  • Keuze uit hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch
  • Bijzonder energie-efficiënt
  • Zeer compleet uitgerust

Zwakke punten

  • Beperkte ruimte op tweede zitrij
  • Matig zicht naar achteren
  • Beperkt rijbereik elektrische versie

Hyundai IONIQ : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai IONIQ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Ioniq: Koreaanse tegenhanger van de Prius

Voordat Hyundai in 2020 zijn nieuwe submerk Ioniq in het leven riep, was er in 2016 ook al een model met dezelfde naam. Die revolutionaire Hyundai plaveide de weg voor een nieuwe generatie batterij-elektrische auto’s van Hyundai, zoals de Ioniq 5 en Ioniq 6. Lees meer

Interesse in een Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq occasions
Hyundai Ioniq nieuwe auto's
Hyundai Ioniq dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Voor elk wat wils: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch
  • Pionier op het gebied van elektrisch rijden
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding

Technische gegevens

Motorisatie

De Hyundai Ioniq was de eerste auto ter wereld die leverbaar was met keuze uit drie aandrijfsystemen: volledig elektrisch, hybride en plug-in hybride. Alle varianten hebben gemeen dat ze gebruikmaken van Hyundai’s Blue Drive-technologie om emissies te verminderen en prestaties te verbeteren. Het is duidelijk waar hij zijn mosterd heeft gehaald, want de vorm van de Ioniq lijkt erg op die van de Prius.

De volledig elektrische Ioniq Electric beschikt over een 28 kWh lithium-ion-polymeerbatterij, goed voor een actieradius van 280 kilometer, gemeten volgens de NEDC (New European Driving Cycle). De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanaf stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm. De topsnelheid bedraagt 165 km/u.

De Hyundai Ioniq Hybrid heeft een gecombineerd vermogen van 103,5 kW (141 pk) dankzij een 1,6-liter benzinemotor van 77,2 kW (105 pk), een elektromotor van 31,9 kW (43,5 pk) en een 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. De topsnelheid bedraagt 185 km/u en de gecombineerde CO2-emissie komt uit op slechts 79 g/km. Het brandstofverbruik is 3,4 l/100 km.

De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid koppelt de kracht van de 1,6-liter benzinemotor van 77,2 kW (105 pk) en 147 Nm koppel aan een elektromotor met 45 kW (61 pk). Dankzij een veel grotere 8,9 kWh lithium-ion-polymeerbatterij kan de stekkerhybride tot 63 kilometer puur elektrisch rijden. Dat resulteert in een CO2-emissie van 26 g/km, een laag gemiddeld brandstofverbruik van 1,1 l/100 km (NEDC) en een gecombineerd vermogen van 103,5 kW (141 pk).

De benzinemotor in zowel de Ioniq Hybrid als de Ioniq Plug-in Hybrid is gekoppeld aan een zestraps DCT automatische transmissie met dubbele koppeling.

De 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor, die specifiek was ontworpen voor de hybride-aandrijflijn in de Ioniq Hybrid en de Ioniq Plug-in Hybrid, werkt volgens het principe van de Atkinson-verbrandingscyclus: door inlaatkleppen langer geopend te houden dan gebruikelijk, nemen zogenoemde pompverliezen (lees: weerstand) af. Dat is gunstig voor het verbruik en de CO2-uitstoot.

Afmetingen

De Hyundai Ioniq is 4,47 meter lang, 1,82 meter breed en 1,45 meter hoog. Aan boord zijn er 5 zitplaatsen, maar op de achterbank was het niet zo ruim. De kofferbak is wel best praktisch, met een volume van 443 tot 1.505 liter in de HEV, 341 tot 1.401 liter in de PHEV en 462 tot 1.417 liter in de Electric. Een aanhangwagen trekken was niet mogelijk met de Ioniq.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Ioniq Hybrid Ioniq Plug-in Hybrid
Marktintroductie 2016 2017
Lengte x breedte x hoogte 4,4 x 1,8 x 1,4 m 4,4 x 1,8 x 1,4 m
Wielbasis 2,7 m 2,7 m
Inhoud bagageruimte 443 l 341 l
Ledig gewicht 1.445 kg 1.495 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.870 kg 1.970 kg
Cilinderinhoud 1.580 cc 1.580 cc
Vermogen 103,5 kW (141 pk) 103,5 kW (141 pk)
Koppel 147 Nm 147 Nm
Topsnelheid 185 km/u 178 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,8 sec 10,6 sec
Tankinhoud 45 l 43 l
Verbruik 3,4 l/100 km 1,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 79 g/km 32 g/km


Ioniq Electric
Marktintroductie 2016
Lengte x breedte x hoogte 4,4 x 1,8 x 1,4 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte 462 l
Ledig gewicht 1.420 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.880 kg
Vermogen 88 kW (120 pk)
Koppel 295 Nm
Topsnelheid 165 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,9 sec
Batterijcapaciteit 28 kWh
Verbruik 11,5 kWh/100 km
Actieradius 280 km (volgens NEDC)

Varianten

De Hyundai Ioniq kende in Nederland vijf uitrustingsniveaus: i-Motion, Comfort, Premium, Premium Design en Premium Sky. Hyundai rustte zijn Ioniq standaard zeer compleet uit, onder meer met een volautomatische airconditioning met gescheiden zones, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, achteruitrijcamera én een supervision cluster met 4,2-inch TFT-scherm met boordcomputer. Standaard waren ook een autonoom remsysteem, een bandenspanningcontrolesysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma, Hill-start Assist Control, Lane Keeping Assist System, een noodsignaleringssysteem en Smart Cruise Control.

Alle Ioniq-modellen werden geleverd met moderne connectiviteitdiensten zoals Android Auto en Apple CarPlay. Het draadloos opladen van de smartphone behoorde tot de mogelijkheden en op een 7-inch TFT-scherm toont het systeem alle belangrijke gegevens. Het navigatiesysteem is gekoppeld aan het Eco-driving assistant-systeem, waarbij het wegtype en de hoogteverschillen worden geanalyseerd om onnodig brandstofverbruik terug te dringen.

In 2019 werd de Ioniq ingrijpend aangepast. Niet alleen qua uiterlijk, ook technisch en wat betreft uitrusting. De batterijcapaciteit van de Ioniq Electric werd vergroot van 28 naar 38,3 kWh. Daardoor nam de actieradius toe tot 294 km (volgens WLTP). De vernieuwde Ioniq Plug-in Hybrid kan na de opfrisbeurt 66 km puur elektrisch afleggen (volgens WLTP).

In 2022 stopte Hyundai met de productie van de Ioniq. In juli van dat jaar rolde het laatste exemplaar van de band in de Hyundai-fabriek in Ulsan, Zuid-Korea. Tussen eind 2016 en december 2021 verkocht Hyundai in Europa in totaal 135.692 exemplaren van de Ioniq. In Nederland werden bijna achtduizend exemplaren – verdeeld over de Ioniq Electric, de Ioniq Hybrid en de Ioniq Plug-in Hybrid – van dit model verkocht.

Prijzen

De prijzen voor de drie Ioniq-modellen liepen behoorlijk uiteen. De Ioniq Electric was de duurste en had een vanafprijs van 33.995 euro. Daarna kwam de Ioniq Plug-in Hybrid (vanaf 29.995 euro) en onderaan de prijslijst bungelde de Ioniq Hybrid met een vanafprijs van 21.995 euro.

Op de occasionmarkt variëren de prijzen voor een Ioniq van iets meer dan 10.000 euro tot een kleine 40.000 euro, afhankelijk van of het een hybride, plug-in hybride of een elektrische variant betreft. De duurste Ioniq-occasions zijn de Electrics met een lage kilometerstand.

Design

Buitenkant

Het exterieur van de Hyundai Ioniq oogt krachtig door de vloeiende coupé-achtige lijnen en de talrijke designdetails. Zijn ranke postuur zorgt voor een efficiënte geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie. Dat levert een zeer lage luchtweerstandcoëfficiënt op van 0,24 en daarmee behoort hij tot de meest aerodynamische modellen in zijn klasse.

De voorzijde van de Hyundai Ioniq heeft het kenmerkende familiegezicht van Hyundai, met de hexagonale grille met geïntegreerde actieve lamellen. Deze lamellen in de grille worden actief aangestuurd om de luchtweerstand en luchttoevoer te verbeteren. Ze zijn aan de bovenzijde afgewerkt met een glanzend zwarte lijst die aansluit op de koplampunits met dagrijverlichting in C-vorm.

De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid is net als de Ioniq Hybrid herkenbaar aan blauwe exterieurdetails. De elektrisch aangedreven variant heeft koperkleurige accenten, geïnspireerd op de kleur van de koperen draden die wereldwijd als drager voor elektriciteit worden gebruikt. Specifieke 16-inch lichtmetalen velgen en LED-koplampen zijn andere details van de Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid.

In 2019 kreeg de Ioniq een flinke metamorfose. Het uiterlijk werd opgefrist met nieuwe kleuren, een nieuw design van de voorzijde, Full LED-verlichting voor en achter, nieuw vormgegeven zijskirts en bumpers met zilverkleurige inlay en velgen in nieuwe designs. Binnenin keek de bestuurder uit op een nieuw vormgegeven dashboard met geïntegreerde sfeerverlichting, Touch Control voor de airconditioning, een nieuw 7-inch dual cluster instrumentenpaneel, een 10,25-inch AVN-systeem of 8-inch display audio met Apple CarPlay (Android Auto-voorbereiding).

Binnenkant

Vanwege de batterij is de kofferbak van de elektrische Ioniq een stuk kleiner dan die van de Hybrid. Het interieur van de Ioniq is deels opgetrokken uit recyclebare materialen. De dakbekleding is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic. De bestuurder kijkt uit over een ergonomisch dashboard, waarbij de meters achter het stuur zitten. Op de achterbank is de beenruimte redelijk, maar voor inzittenden die langer zijn dan 1.90 meter is de hoofdruimte beperkt.

Veiligheid

De Hyundai Ioniq Hybrid, Electric en Plug-in Hybrid waren gebouwd om te voldoen aan de zwaarste botsproeven van Euro NCAP. Alle drie kregen ze de maximale score van vijf sterren van het onafhankelijke testinstituut na optimale resultaten in vier categorieën: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist. In 2016 riep Euro NCAP de Ioniq zelfs uit tot Best in Class. In de categorie ‘Compacte gezinsauto’ scoorde de Hyundai het beste van alle in 2016 geteste auto’s.

Het model is standaard voorzien van een antiblokkeerremsysteem, een autonoom remsysteem, een bandenspanningcontrolesysteem, een elektronisch stabiliteitsprogramma, Hill-start Assist Control, Lane Keeping Assist, een noodsignaleringssysteem en zeven airbags inclusief knieairbag voor de bestuurder.

De carrosserie van de Ioniq bestaat voor 53 procent uit geavanceerd ultrasterk staal en lichtgewicht aluminium. Ook de motorkap, de achterklep, de balken achter de voor- en achterbumper en de delen van de wielophanging zijn van aluminium gemaakt. Daardoor zijn deze componenten 12,6 kilogram lichter; een gewichtsvermindering van 45 procent ten opzichte van staal. Alle delen in de bodystructuur die bijdragen aan de crashbestendigheid zijn gemaakt van ultrasterk staal (boven de industriële norm van 60 kgf).

Alternatieven

De grootste concurrent van de Hyundai Ioniq was de Toyota Prius, die ook als zelfladende en plug-in hybride op de markt was en vergelijkbare verbruikscijfers kon voorleggen. De Prius was wel een stukje duurder. Voor de rest kwam de concurrentie zowel intern als extern van de meer traditioneel getekende modellen met een hybride aandrijflijn, zoals de Hyundai Kona, de Kia Niro en de Toyota Corolla Hybrid.

FAQ

Is de Hyundai Ioniq nog te koop?
Nee, de Hyundai Ioniq is niet meer in productie en kun je ook niet meer nieuw bestellen bij Hyundai. Die revolutionaire Ioniq gold als een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit en maakte de weg vrij voor een compleet nieuwe generatie batterij-elektrische auto’s van Hyundai zoals de Ioniq 5 en Ioniq 6.
Wat is de actieradius van de Hyundai Ioniq Electric?
De Hyundai Ioniq van na de facelift in 2019 had een batterij van 38,3 kWh waarmee hij in theorie 294 km ver kon rijden. In de praktijk zat je eerder aan een dikke 200 km.
Wat is het verschil tussen de Hyundai Ioniq uit 2016 en de Ioniq 5 uit 2022?
De Hyundai Ioniq is het oorspronkelijke model uit 2016 dat zowel als hybride, plug-in hybride en als volledig elektrische auto op de markt kwam. De Ioniq 5 is het allereerste model van het submerk Ioniq van Hyundai en is enkel als EV beschikbaar.

Beoordelingen voor Hyundai Ioniq

2 Beoordelingen

4,5