Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-ioniq-front

Hyundai Ioniq

1 / 3
hyundai-ioniq-front
hyundai-ioniq-side
hyundai-ioniq-back

Sterke punten

  • Bijzonder efficiënt
  • Als hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch model
  • Conventioneler dan een Prius

Zwakke punten

  • Ruimte achterin
  • Zicht naar achteren
  • Rijbereik elektrische versie

Hyundai IONIQ : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai IONIQ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Ioniq: de Koreaanse Prius

Voor het elektrische submerk van Hyundai Ioniq heette, was er ook al een model uit 2016 met dezelfde naam. En met dezelfde missie, want de Ioniq streefde naar een zo hoog mogelijke efficiëntie. Het is duidelijk waar hij zijn mosterd heeft gehaald, want de vorm van de Ioniq lijkt wel heel erg op die van de Prius - noodzakelijkerwijs, om de stroomlijn zo goed mogelijk te maken. Waar de Ioniq zich onderscheidt van de Prius, is zijn meer conventionele aandrijflijn en interieur. Intussen is het model alweer uit productie, nu zijn rol van pionier is uitgespeeld en er een groter elektrisch aanbod is binnen het Hyundai-gamma. Lees meer

Interesse in een Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq occasions
Hyundai Ioniq nieuwe auto's
Hyundai Ioniq dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Hyundai Ioniq heeft drie verschillende aandrijflijnen: een zelfladende hybride, een plug-in hybride en een volledig elektrische. Alle drie de versies zijn zeer zuinig voor hun klasse.
  • Net als de Prius, heeft de Ioniq een benzinemotor met een thermisch rendement van meer dan 40%. In tegenstelling tot de Prius, heeft de Ioniq echter een ‘normale’ robotbak met dubbele koppeling.
  • Dankzij een bijzonder uitgekiende stroomlijn, is de luchtweerstandscoëfficiënt van de Ioniq bijzonder laag: slechts 0,24, vergelijkbaar met de Prius. Ook het gewicht is vrij beperkt, met 1.360 kilo voor de hybride versie.
  • In 2019 kreeg het model een facelift, dat niet enkel het uiterlijk wat moderniseerde, maar ook de elektrische versie een hoognodige upgrade gaf qua rijbereik dankzij een grotere batterij.

Belangrijke gegevens

Motoren

De basis van het hybride gamma van de Hyundai Ioniq is de Kappa-benzinemotor van 1,6 liter, die volgens de efficiëntere Atkinson-cyclus draait en 104 pk levert, met een thermisch rendement van meer dan 40%.

In de Ioniq Hybrid wordt die benzinemotor bijgestaan door een 43 pk sterke elektromotor, voor een systeemvermogen van 141 pk en 265 Nm. Het vermogen wordt naar de voorwielen gestuurd middels een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling. De batterij is 1,56 kWh groot en de Ioniq Hybrid had een WLTP-normverbruik van 4,5 l/100 km - iets hoger dan zijn grote rivaal van Toyota.

De Ioniq Plug-in Hybrid kreeg een iets krachtigere elektromotor, 60 pk sterk, om het volledig elektrisch rijden iets te vergemakkelijken. Het systeemvermogen bleef wel identiek. Dankzij de 8,9 kWh grote batterij beweert Hyundai een elektrische range van 63 km, in de praktijk is 40 km eerder haalbaar. Zijn CO2-uitstoot van amper 26 g/km maakte hem ook fiscaal interessant.

Tenslotte was er nog de Ioniq Electric, die aanvankelijk een 120 pk sterke elektromotor had, gekoppeld aan een 28 kWh grote batterij met een NEDC-rijbereik van 280 km. Dat was echter zeer optimistisch, want in de praktijk keek je eerder tegen 200 km aan. Met de facelift van 2019 werd die batterijcapaciteit dan ook verhoogd tot 38,3 kWh, en kreeg de elektromotor een boost tot 136 pk. Resultaat: een realistischer WLTP-rijbereik van 310 km.

Afmetingen

De Hyundai Ioniq was 4,47 meter lang, 1,82 meter breed en 1,45 meter hoog. Aan boord waren er 5 zitplaatsen, maar de achterbank was niet zo ruim. De koffer was wel best praktisch, met een volume van 443 tot 1.505 liter in de HEV, 341 tot 1.401 liter in de PHEV en 462 tot 1.417 liter in de Electric. Een aanhangwagen trekken was niet mogelijk met de Ioniq. Het gewicht van de wagen schommelt tussen de 1.350 kilo voor de HEV en 1.500 kilo voor de Electric.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Hyundai Ioniq HEV

Productie Sinds 2016
Lengte, breedte, hoogte 4.47 m, 1,82 m, 1,45 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte 443 - 1.505 l
Ledig gewicht 1.361 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.870 kg
Cilinderinhoud 1.580 cm³
Maximaal koppel 265 Nm
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 10,8 s
Tankinhoud 45 l
Verbruik 4,5 l/100km
CO2-uitstoot 102 g/km

Uitvoeringen

Het gamma van de Hyundai Ioniq bestond in Nederland uit vijf uitvoeringen: i-motion, Comfort, Premium, Premium Design en Premium Sky. De i-Motion was de standaardversie met een al zeer aantrekkelijke uitrusting met 16-inch lichtmetalen velgen, LED dagrijverlichting, een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, cruise control, parkeersensoren achter en een 8-inch multimediascherm.

De Comfort borduurt hierop voort met een 10,25-inch multimediascherm met navigatie, cruise control met stop and go functie, verwarmbare voorstoelen, snelheidsbordenherkenning en een Infinity premium-audiosysteem. Vervolgens heb je de Premium, die Blind-Spot Collision Warning, parkeersensoren voor, verwarmbare stoelen op de tweede zitrij en ventileerbare voorstoelen aanbied.

Als laatste heb je de Premium Sky en de Premium Design, beide breidden de Premium versie verder uit. De Premium Sky doet dit met een schuif- en kantelbare zonnedak en de Premium Design doet dit met een electric Shadow lederlook interieur of Shale Grey lederlook interieur.

Prijzen

De Hyundai Ioniq is intussen uit productie, zijn rol als pionier is uitgespeeld nu Hyundai een uitgebreider hybride en elektrisch aanbod heeft, dat nu gegroepeerd zit onder het Ioniq-submerk. De naam leeft dus voort. De nieuwprijzen in Nederland bedroegen 32.715 euro voor de Plug-in Hybrid en 37.015 euro voor de Electric.

Op de occasionmarkt is de Ioniq te vinden vanaf 17.500 euro, al moet je 19.000 euro rekenen voor een exemplaar met een lagere kilometerstand. De PHEV is te vinden vanaf 22.990 euro, de elektrische versie met de grotere batterij vanaf 28.445 euro.

Design

Exterieur

Het is duidelijk waar de Hyundai Ioniq zijn inspiratie heeft gehaald: net als de Toyota Prius heeft het koetswerk een druppelvorm die gunstig is voor de aerodynamische efficiëntie. In tegenstelling tot de Prius, heeft de Ioniq echter een meer conventionele neus, die past binnen de rest van het gamma. De achterzijde valt iets meer op, met zijn spoiler die de achterruit splitst. Ook de velgen zijn vrij klein en aerodynamisch gemaakt, ten goede van de efficiëntie. De Ioniq Electric onderscheidt zich van zijn hybride broers met zijn dichtgemaakte grille.

Interieur

Aan boord is de Ioniq herkenbaar als Hyundai, het Koreaanse merk heeft hier dan ook niet veel moeite gedaan om het model te onderscheiden van de rest van het gamma. Het dashboard is overzichtelijk, al is het ouderwetse pedaal voor de handrem een vreemde toevoeging. Eentje die gelukkig weer verdween met de facelift van 2019, waarbij ook de rest van het dashboard werd gedigitaliseerd dankzij een nieuw tellerscherm en een tot 10,25 duim groot infotainmentscherm met Apple CarPlay, Android Auto en internetconnectiviteit.

hyundai-ioniq-interior

hyundai-ioniq-seats hyundai-ioniq-trunk

Rijhulp en veiligheid

De Hyundai Ioniq werd in 2016 getest door Euro NCAP en kreeg toen de maximale 5 sterren, met goede scores voor elk onderdeel. Na de facelift waren een rijstrookassistent, noodremhulp en een vermoeidheidsdetectie standaard, net als 7 airbags. Optioneel had je nog adaptive cruise control, een grootlichtassistent, een dodehoekmonitor en een actieve rijstrookassistent met stuurhulp.

Alternatieven

De grootste concurrent van de Hyundai Ioniq was de Toyota Prius, die ook als zelfladende en plug-in hybride op de markt was en zeer vergelijkbare verbruikscijfers kon voorleggen. De Prius was wel een stukje duurder. Voor de rest kwam de concurrentie zowel intern als extern van de meer traditioneel getekende modellen met een hybride aandrijflijn, zoals de Hyundai Kona, de Kia Niro, de Toyota Corolla Hybrid.

FAQ

Is de Hyundai Ioniq nog te koop?
Nee, de Hyundai Ioniq is intussen niet meer in productie en kan je dus ook niet meer nieuw bestellen bij Hyundai.
Wat is de actieradius van de Hyundai Ioniq Electric?
De Hyundai Ioniq van na de facelift had een batterij van 38,3 kWh waarmee hij in theorie 310 km ver kon rijden. In de praktijk zat je eerder aan een dikke 250 km.
Wat is het verschil tussen de Hyundai Ioniq en de Ioniq 5?
De Hyundai Ioniq is het oorspronkelijke model uit 2016 dat zowel als hybride, plug-in hybride en als elektrische wagen op de markt kwam. De Ioniq 5 is een nieuw model van het submerk van Hyundai en is enkel als volledig elektrische wagen beschikbaar.

Beoordelingen voor Hyundai Ioniq

2 Beoordelingen

4,5