Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kia-Niro-EV-2022-Front

Kia Niro

1 / 3
Kia-Niro-EV-2022-Front
Kia-Niro-EV-2022-Hero
Kia-Niro-EV-2022-Rear

Sterke punten

  • Voldoende ruimte
  • Interessant ontwerp
  • Laag verbruik

Zwakke punten

  • Weinig bevestigingsopties in bagageruimte
  • Sluiten portieren nogal omslachtig
  • Interieur slechts matig geïsoleerd

Kia Niro : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Kia Niro, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Kia Niro: compacte maar ruime hybride/elektrische SUV

De tweede generatie van de Kia Niro, die in 2022 verschijnt, is er uitsluitend in hybride en volledig elektrische varianten. Het ontwerp van deze generatie van de Niro is gebaseerd op de designstudie Kia Habaniro. Kia presenteert die in 2019 als conceptauto op de New York International Auto Show.

Interesse in een Kia Niro

Kia Niro occasions
Kia Niro nieuwe auto's
Kia Niro dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Eenvoudig in- en uitstappen
  • Goede verbruikswaarden
  • Opvallende vormgeving
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Ruim interieur

Technische gegevens

Motorisatie

De tweede generatie van de Kia Niro is er uitsluitend als hybride en volledig elektrisch. De hybrideversies worden aangedreven door een 1.580 cm3 benzinemotor met een vermogen van 77 kW (105 pk). De Kia Niro Hybrid is voorzien van een elektromotor die nauw samenwerkt met de benzinemotor en het systeemvermogen op 104 kW (141 pk) brengt.

De Kia Niro Plug-in Hybrid is voorzien van een grotere batterij en een krachtigere elektromotor, waardoor het systeemvermogen 134 kW (183 pk) bedraagt. De grotere accu van de Plug-in Hybrid is aan een laadpunt is op te laden en zorgt voor een grotere puur elektrische actieradius, namelijk 65 kilometer (WLTP).

Beide hybrideversies hebben overigens een maximumkoppel van 265 Nm en zijn voorzien van een automatische zestrapstransmissie met dubbele koppeling.

De sterkste versie is de puur elektrisch aangedreven Kia Niro EV, met een systeemvermogen van 160 kW (218 pk), 255 Nm koppel en een batterij van bijna 65 kWh. De elektromotor zorgt voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden en de topsnelheid ligt op 167 km/u. De actieradius is 460 kilometer (WLTP). Vanwege de puur elektrische aandrijving is een (conventionele) transmissie overbodig.

Elke versie van de Kia Niro heeft energielabel A.

Afmetingen

De Kia Niro van de tweede generatie is gegroeid ten opzichte van die van de eerste generatie. De SUV – Kia noemt hem een crossover – is nu 4,42 meter lang, 1,83 meter breed en 1,56 meter hoog. Dankzij de hoge carrosserie hebben ook lange personen voldoende ruimte, zowel voorin als achterin. De bagageruimte in de Hybrid-versie van de Niro bedraagt minimaal 451 liter, de Plug-in Hybrid heeft minimaal 343 liter. Doordat de Niro EV geen verbrandingsmotor voorin heeft liggen, is daar óók nog een goede twintig liter ruimte en heeft de EV in totaal minimaal 475 liter bagageruimte. En als je de achterbank neerklapt, dan is de totale bagageruimte in de Hybrid 1.445 liter en 1.342 liter in de Plug-in Hybrid en 1.392 in de EV. De tildrempel is 755 mm hoog.

Met de hybride Kia’s kun je een aanhangwagen trekken van ongeremd 600 en geremd 1.300 kilogram. Met de Niro EV is dat 600 en 750 kilogram

De belangrijkste specificaties op een rij

Kia Niro
Marktintroductie 2022
Lengte, breedte, hoogte 4,42 x 1,83 x 1,56 m
Wielbasis 2,72 m
Inhoud bagageruimte 343-1.445 l
Ledig gewicht 1.374-1.657 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.940-2.200 kg
Cilinderinhoud 1.580 cm3/n.v.t.
Vermogen 104 kW (141 pk) – 160 kW (218 pk)
Koppel 255-265 Nm
Topsnelheid 161-168 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,8-10,6 sec
Tankinhoud/batterijcapaciteit 37-42 l/180,9 kWh
Verbruik L/100 km
CO₂-uitstoot/Actieradius 0-106 g/km/460 km

Varianten

Behalve de drie aandrijflijnvarianten heb je met de Kia Niro ook nog keuze uit een aantal uitvoeringen. De basisversie is de ComfortLine – alleen voor de Hybrid – die sowieso is voorzien van aantrekkelijke comfortvoorzieningen als automatische airco, een start-stopsysteem, parkeersensoren achter, een met leder bekleed stuurwiel, boordcomputer, audio en Bluetooth. Verder zijn er de DynamicLine, de DynamicPlusLine en ExecutiveLine. Bij de Niro EV zit de uitvoering Edition tussen de DynamicLine en de DynamicPlusLine.

Prijzen

Zoals gezegd is de Kia Niro Hybrid met 1.6-motor in de ComfortLine-uitvoering de basisversie met een prijs van € 32.695. De 1.6 Plug-in Hybrid in ExecutiveLine-uitvoering heeft de hoogste nieuwprijs bij de hybrides: € 45.695. De prijzen van de volledig elektrische Kia Niro EV liggen tussen de € 44.795 en € 50.395.

Gebruikte Kia’s Niro zijn nog heel jong, dus occasions vind je niet voor een koopje. Hybrids uit 2022 beginnen bij prijzen rond de € 30.000, Plug-in Hybrids worden voor zo’n € 3.000 meer aangeboden en EV’s zijn nog dun gezaaid en worden daarom aangeboden voor prijzen vanaf zo’n € 40.000.

Design

Buitenkant

De tweede generatie van de Kia Niro is een echte blikvanger. Hij is groter, en scherper gelijnd dan zijn voorganger en de voorkant een echte eyecatcher. Opvallend is de led-dagrijverlichting: geen gewone verlichting, maar heeft de vorm van een lijn die de hartslag weergeeft. De koplampen van de Kia Niro zijn afhankelijk van het uitrustingsniveau voorzien van led-technologie. Voor een betere ventilatie van het interieur is de Kia voorzien van actieve luchtkleppen in het front. De Niro is leverbaar in negen carrosseriekleuren – van wit via diverse tinten grijs, lichtblauw en rood tot zwart. Bij een aantal kleuren is de C-stijl uit te voeren in metallic grijs of metallic zwart.

Binnenkant

Het interieur van de Niro is ruim en Kia gebruikt materialen die er hoogwaardig uitzien. Optioneel is het dashboard voorzien van sfeerverlichting. De automatische klimaatregeling is eenvoudig te bedienen via de schakelaars. Het 8-inchscherm van de boordcomputer biedt niet alleen navigatie, het is ook geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto. Dus je kunt de smartphone eenvoudig koppelen. Die smartphone is op te laden via het inductieve laadstation. De stoelen bieden zeer goede zijdelingse steun en zijn er met zwarte, grijze, zilvergrijze en witte bekleding.

kia-niro-ev-2023-interieur

kia-niro-ev-2023-seats kia-niro-ev-2023-trunk

Veiligheid

In de tests van Euro NCAP scoort de Kia Niro vier sterren. De bescherming van volwassen inzittenden scoort een keurige 91 procent en die van kinderen 84 procent. Op het vlak van veiligheidsassistentiesystemen scoort de Niro met 60 procent verhoudingsgewijs mager, vooral vanwege de afwezigheid van systemen die helpen voorkomen dat de Niro andere auto’s raakt (AEB Car-to-car). Kia voorziet de Niro wél standaard van meerdere airbags voor bestuurder en voorpassagier. De auto is ook uitgerust met een actief waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook en dat grijpt in noodgevallen in via de besturing. Verder zijn remassistentie en ABS standaard. Optioneel is een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer en verkeersbordherkenning.

Alternatieven

Net als de Kia Niro is de Hyundai Kona een compacte SUV die leverbaar is als hybride en volledig elektrisch. Een ander alternatief is de Mazda CX 3 (2015-2022), maar daarvan zijn er geen elektrische of hybride versies, want Mazda zoekt de milieuwinst in de verfijning van verbrandingsmotoren: de benzinemotoren zijn voorzien van Skyactive-technologie. Die reduceert het verbruik óók aanzienlijk.

FAQ

Hoe lang duurt het om een Kia Niro op te laden?
De batterij in de Niro Hybrid hoef je niet op te laden, dat gebeurt tijdens het rijden. De Plug-in Hybrid kun je thuis aan een gewoon stopcontact opladen, maar ook opladen aan een openbaar laadpunt is een optie. Gemiddeld kost opladen van 20 tot 80 procent van de laadcapaciteit ruim twee uur. En bij een snellaadstation kun je de veel grotere batterij van de volledig elektrische versie, de Kia Niro EV, in 51 minuten volledig opladen, maar gemiddeld kost opladen van 20 naar 80 procent ongeveer vier uur.
Heeft Kia voertuigen die vergelijkbaar zijn met de Kia Niro?
Een model van Kia dat enigszins vergelijkbaar is met de Niro is de (elektrische) EV6. Maar je kunt ook denken aan de Kia Sportage.