Kia Niro te koop: tweedehands en nieuw

Kia Niro

Carrosserie

Kleuren

De Kia Niro: een voordelige hybride auto met stijl

Kia Niro: sterk voor de dag

De Kia Niro is zeker niet de meest prototypische cross-over, maar wel eentje waarmee de fabrikant het begrip een grote boost heeft willen geven. Als zogenaamde “cross-over hybride” heeft dit eigentijdse model van Kia alle elementen in zich om een brede doelgroep aan te spreken. De auto is aantrekkelijk voor zowel de milieubewuste zakelijke rijder als voor gezinnen die korte ritjes combineren met woon-werkverkeer. Het model is volledig als hybride auto in de markt gezet, met een goede automatische versnellingsbak. Dit is voor de prijsklasse waarin de Niro zich bevindt, best opmerkelijk te noemen.

Wat daarnaast erg opvalt is dat Kia de Niro expres zo vormgegeven lijkt te hebben, dat hij tussen twee segmenten SUV’s in valt - zowel qua lengte als qua prijs. Een half maatje kleiner dan het C-segment (de ‘middenklassers’), maar een klein stukje langer dan bijvoorbeeld de Opel Mokka en de Renault Captur. Ook de catalogusprijs is net wat vriendelijker dan die van auto’s uit het C-segment.

Eigentijdse mix van technische eigenschappen

De Kia Niro is eigenlijk maar in één technische uitvoering beschikbaar, namelijk een hybride met 141 pk aan kracht. Wel zijn er verschillende varianten wat de afwerking en extra’s betreft.

De 1.6 liter benzinemotor levert zijn vermogen aan een zestraps automaat. De accu van 1,56 kWh is compact vormgegeven en beperkt daardoor met zijn aanwezigheid niet de bergruimte achterin - dit bezwaar van hybride auto’s behoort hiermee officieel tot het verleden. De Niro biedt overigens over de hele linie veel binnenruimte.

De prestaties zijn voldoende te noemen. Zodra de elektrische aandrijving niet meer voldoende is, springt de benzinemotor bij. Dit gebeurt vanzelf boven een bepaalde snelheid, meestal is dit in de bebouwde kom niet nodig. Dat maakt de Kia Niro tot een relatief schone keus.

Hoewel Kia trots is op de ‘geluidsarme automaat’ in vergelijking met de concurrenten, is de transmissiebak op de snelweg niet echt geruisloos en ontstaat er toch een wat jengelend motorgeluid. Dit geldt niet voor lagere snelheden- al met al zal de Kia Niro vooral mensen aanspreken die niet altijd op de snelweg te vinden zijn. De meeruitvoeringen van de Kia Niro hebben sinds november 2016 standaard het ‘trekgewicht-extensiepakket’ waarmee een aanhanger trekken van 1.300 kilo getrokken kan worden. Dit wordt onder andere gerealiseerd door grotere schijfremmen. De wegligging is bovendien prima, zowel bij de 16-inch als de 18-inch velgen.

Het bestaansrecht van de Kia Niro

Aanvankelijk oogstte Kia met de introductie van de Kia Niro in 2016 wel wat verbazing. Er was namelijk ook al de Kia Sportage, een auto die op papier toch wel erg lijkt op de Kia Niro. Was er wel behoefte aan deze aanvulling op het aanbod?

Maar al snel sloeg deze voorzichtigheid om in enthousiasme. Zeker toen bleek dat de prijs-kwaliteitverhouding van de Niro heel gunstig uitvalt. De lengte is iets korter dan populaire modellen uit het middenklasse-segment, maar daarvan is voor de inzittenden niets te merken. Het voelt alleszins aan als een ruime auto, met een overzichtelijk dashboard en stevige stoelen. De instap is iets hoger dan bij de gemiddelde personenauto, maar gemiddeld voor een cross-over. De Niro is een model dat het in zich heeft om een geduchte tegenstander van de Nissan Qashqai te zijn.

De Kia Niro is heel nadrukkelijk in de markt geplaatst als hybride model, er zijn niet eens varianten te bestellen met alleen een benzinemotor. Verder lijkt de Niro in veel opzichten inderdaad wel op de Sportage, die als model al langer bestaat. De wielbasis is vergelijkbaar en de uitstraling ook, al heeft de Sportage wat meer stoere accenten die bij de Niro door zijn strakke belijning zijn weggelaten. Hierdoor is het cross-over element van de Kia Niro overigens minder opvallend dan het hybride element. De auto voldoet strikt genomen aan de definitie van een cross-over, maar dit toont zich vooral in de dakrails en de zwarte rand onderaan de carrosserie. Het zal niet de eerste keuze zijn voor de avontuurlijke rijder die regelmatig de gebaande wegen wil verlaten. Opvallend is ook dat het niet echt een cross-over betreft waarbij een bestaand model op een hogere basis is geplaatst, zoals meestal het geval is.

Beschikbare uitvoeringen en extra’s

De Kia Niro is een aantrekkelijk geprijsd model. De prijslijst start in 2016 met de ComfortLine, deze is echter al behoorlijk compleet te noemen met eigentijdse features als LED-verlichting binnen en buiten, een duaal airconditioning systeem, cruise control en verwarmde buitenspiegels. Het trekgewicht-extensiepakket maakt niet standaard deel uit van de ComfortLine uitvoering.

Als je bereid bent om ietsje meer uit te geven, is er de BusinessLine uitvoering met snufjes als lederen stoelbekleding, een smart key, ‘slimme’ rem-assistentie met voetgangersdetectie en adaptieve cruise control. Bij de introductie was er overigens nog de mogelijkheid om voor een speciaal pakket (FirstEdition) te kiezen met ook een aantal van deze eigenschappen, voor een nog scherpere prijs.

Voor wie 18 inch lichtmetalen velgen wel ziet zitten is er de SportsLine editie. Deze heeft ook aluminium pedalen en is uitgerust met bi-xenonkoplampen en dodehoek-detectie. Hiernaast is er tenslotte nog de ExecutiveLine, voor de zakelijke rijder. Deze onderscheidt zich vooral door technische snufjes in het interieur, waaronder een luxe navigatiesysteem en een bestuurdersstoel die je instellingen onthoudt. In prijs ontlopen de twee ‘luxe-edities’ elkaar nauwelijks. Het gaat er dus vooral om of je van sportief houdt of van zakelijk comfort. In april 2017 komt Kia met de Niro in een DynamicLine uitvoering. De Sportsline uitvoering verdwijnt van het keuzemenu.