


Sterke punten
- Waarheidsgetrouw rijbereik
- Efficiënt snelladen
- Verschillende motorisaties
Zwakke punten
- Polariserend uiterlijk
- Comfort op de achterbank
- Afwerking details
Kia EV6 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Kia EV6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Kia EV6
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Kia EV6 GT test: sneller dan een Porsche 911 (en 90.705 euro goedkoper)

Kia EV6 GT review: deze elektrische Kia is sneller (en goedkoper) dan een Porsche 911

Rijtesten: Kia Sorento 2.5 CRDi – Knap staaltje

Kia Niro EV: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Test Kia Xceed: toeval bestaat niet

Review: nieuwe Kia Sorento (2020)
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Dankzij zijn specifieke 800-voltplatform kan de Kia EV6 opladen met een vermogen van 250 kW, en dus van 10% naar 80% laden in slechts 18 minuten.
- Ondanks zijn jonge leeftijd biedt de Kia EV6 nu al een brede waaier aan motoren met vermogens van 170 tot 325 pk en twee accu's die een rijbereik bieden van 394 tot 528 km.
- De EV6 onderscheidt zich van de rest van het Kia-gamma en van andere elektrische auto's door zijn sportieve crossover/SUV-look.
- De GT-versie van de EV6 benadrukt dat sportieve karakter en is uitgerust met vierwielaandrijving en 585 pk.
- Het platform van de EV6 beschikt over Vehicle to Load (V2L) functionaliteit, waardoor het externe apparaten van stroom kan voorzien.
Gegevens
Motoren
De Kia EV6 is gebaseerd op een gloednieuw platform dat gedeeld wordt binnen de Koreaanse Hyundai/Kia-groep. Dankzij zijn hoogspanningsarchitectuur (800 V) staat de EV6 aan de spits van de oplaadtechnologie en biedt hij een brede waaier aan motoropties.
De basisversie is uitgerust met een 58 kWh-batterij die stroom levert aan een 125 kW/170 pk sterke elektromotor op de achteras. Deze versie heeft de kortste actieradius in het gamma, met een bereik van 394 km (WLTP).
Alle andere versies van de Kia EV6 zijn uitgerust met een groot accupakket met een capaciteit van 77,4 kWh. Gekoppeld aan een 229 pk sterke, achterin gemonteerde elektromotor zal hij de Koreaanse crossover tot 528 km (WLTP) aandrijven, de langste actieradius in het gamma. Voor aandrijving op alle wielen (AWD) wordt gezorgd door de integratie van een tweede motor op de vooras. Deze 325 pk versie heeft een bereik van 506 km (WLTP).
De sportieve GT-versie is uitgerust met dezelfde batterij en vierwielaandrijving. Het motorvermogen wordt echter opgevoerd tot 218 pk vooraan en 367 pk achteraan, goed voor een totaal van 585 pk. De actieradius is gereduceerd tot 424 km (WLTP), maar de prestaties zijn verbeterd met een 0-tot-100-tijd van slechts 3,5 seconden.
De grote 77,4 kWh-batterij die het grootste deel van de Kia EV6-serie aandrijft, kan snel worden opgeladen. Met een maximaal vermogen van 250 kW kan de Kia zijn batterij in slechts 18 minuten van 10 naar 80% brengen.
Afmetingen
Met een lengte van 4.680 mm, een hoogte van 1.550 mm en een breedte van 1.880 mm staat de Kia EV6 in het hart van het segment van middelgrote crossovers, elektrisch of niet. Dankzij zijn grote wielbasis van 2.900 mm biedt hij echter meer veelzijdigheid binnen die beperkte buitenafmetingen. Qua gewicht is hij bovendien een van de lichtste elektrische SUV's met een maximumgewicht van 2.015 kg voor de AWD-versie.
Met een koffervolume van 511 liter biedt de Kia EV6 voldoende ruimte voor dagelijks gebruik en zelfs langere reizen. Maar dat is nog niet alles, want dankzij het elektrische platform biedt hij een kleine 52 liter extra laadruimte (50 liter bij AWD) onder de voorklep. Handig voor het opbergen van de laadkabels.
Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Kia EV6. Hier gaat het concreet om de Kia EV6 58kWh Air.
Gegevens en afmetingen | Kia EV6 |
---|---|
Productie | 2021 - heden |
Lengte, breedte, hoogte | 4,68 m x 1,880 m x 1,550 m |
Wielbasis | 2,9 m |
Inhoud bagageruimte | 511-1.291 l |
Ledig gewicht | 1.775 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.340 kg |
Cilinderinhoud | - |
Koppel | 350 Nm |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0 tot 100 km/u | 8,5 s |
Tankinhoud | - |
Verbruik | 16,6 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Uitvoeringen
Kia brengt zijn EV6 op de markt in drie uitvoeringen, waaronder een specifieke sportversie. Het instapmodel AIR is alleen leverbaar met achterwielaandrijving en keuze uit één accu (58 kWh). Het basispakket is goed uitgerust met alle infotainment, adaptieve cruise control, LED-verlichting en keyless entry/start. Daarna komt de Plus-uitvoering, die o.a. is uitgerust met een Active Sound Design.
De top van het gamma bestaat tenslotte uit de sportieve versies. De GT- LINE-uitvoering brengt een sportieve look met 19-inch wielen en alle nodige uitrusting. De GT-versie wordt geleverd met zijn eigen superkrachtige motoren, maar ook met een speciale bodykit en adaptieve sportophanging.
Prijzen
Het gamma van de Kia EV6 begint aan € 48.195,00 (AIR 58 kWh RWD). De grotere 77,4 kWh-batterij en de krachtigere motor kosten € 8.000 extra. De AWD-versie is alleen beschikbaar vanaf het midden van het gamma, dus de vanafprijs bedraagt € 59.195,00. De sportieve EV6 GT-Line staat bovenaan het gamma met een prijs van € 61.495,00. Bij de occasions beginnen de prijzen voor de Kia EV6 bij € 49.000.
Kia biedt zijn EV6 aan met een leasepakket voor professionals. Het model is verkrijgbaar vanaf € 669 per maand.
Design
Met de EV6 breekt Kia met zijn nogal veilige ontwerptaal en presenteert het een sportieve crossover/SUV met een totaal vernieuwende vorm. Het polariserende uiterlijk van de EV6 zorgt ervoor dat hij opvalt in de massa.
Exterieur
Het interieur van de Kia EV6 is in alle opzichten royaal. De grote wielbasis van 2,9 meter biedt veel ruimte, vooral voor de achterpassagiers. De uitrusting is ook up-to-date, met het instrumentenpaneel met een dubbel scherm (12,3 inch) dat digitale instrumenten en infotainment combineert. De zwevende middenconsole is de plaats waar Kia alles plaatst wat met rijden te maken heeft. Als optie zijn de voorstoelen bekleed met veganistisch leder en kunnen ze worden omgevormd tot een zetelbed voor extra comfort tijdens het laden of rusten. Naast het diervriendelijke leder zegt Kia dat het meer dan 100 gerecyclede PET-flessen heeft gerecycleerd in het interieur van elke EV6.
Interieur
De voorkant van de Kia EV6 wordt gekenmerkt door een brede, vrij vlakke neus, geaccentueerd door twee grote lichtunits en de bijna onbestaande grille. Naast de grote, platte motorkap is de vorm van de EV6 gespierd en sterk. Aan de zijkanten sluit de carrosserielijn aan op de aflopende daklijn en culmineert die in een spoiler met kleine vinnen aan elke kant. De achterkant wordt gekenmerkt door zijn ‘ducktail’ en de lichtsignatuur die hem bijna volledig omringt.
Veiligheid
De Kia EV6 is uitgerust met het hoogste niveau van veiligheidssystemen, zowel passief als actief. Naast een serie voor- en zij-airbags is de elektrische crossover dus ook uitgerust met alle nodige actieve voorzieningen. Dit omvat onder meer rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, een noodremsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, adaptieve cruisecontrol en een autonome snelwegassistent. Als gevolg daarvan heeft de Kia EV6 in 2022 de volle vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests gekregen.
Alternatieven
Als middelgrote elektrische crossover/SUV krijgt de Kia EV6 steeds meer concurrentie. Eén van zijn belangrijkste rivalen is zijn stalgenoot met wie hij een platform deelt, de Hyundai IONIQ 5. De volgenden in de rij zijn de producten van de Volkswagen-groep, namelijk de Audi Q4 e-tron, VW ID.4 en Skoda Enyaq. Andere concurrenten zijn de Ford Mustang Mach-E en Mercedes EQA en EQB.