Kia te koop: tweedehands en nieuw

Kia

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Kia modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Kia: meester in design

Ook als tweedehands auto maakt de Kia volop opgang. Tussen 2013 en 2016 wist het merk elk jaar de prijs voor Internationale Auto van het Jaar te behalen. In 2016 verwerft het als eerste niet-luxe auto (sinds 1989) een eerste plaats op de lijst voor betrouwbare auto's van marktonderzoeker J.D. Power (USA). De Kia Motor Corporation (KIΛ) heeft zijn hoofdkwartier in Seoel en is de tweede autofabrikant van Zuid-Korea, na Hyundai. De jaarlijkse verkoop bedraagt zo'n 3,3 miljoen voertuigen (2015). Sinds december 2015 is 33,88% van het bedrijf eigendom van Hyundai en Kia bezit minderheidsaandelen in meer dan 20 Hyundai ondernemingen. Volgens de fabrikant zelf komt de naam 'Kia' van de Sino-Koreaanse lettertekens 'ki' en 'a'. Het eerste teken betekent 'komen uit'. Het tweede teken staat voor 'Oosten' of 'Azië'. Een ruwe vertaling is dus 'uit het oosten komen'. Het bedrijf is een typische Aziatische tijger en staat mee aan de wieg van de opmars van de Aziatische economie op de wereldmarkt.

Geschiedenis

Het bedrijf wordt opgericht in december 1944 onder de naam Kyungsung Precision Industry, als een fabrikant van stalen buizen en fietsonderdelen. De onderneming zou onder meer tekenen voor de eerste Koreaanse fiets, de Samchully (1951). De naam 'Kia' verschijnt in 1952. Vanaf 1957 worden er onder licentie van Honda kleine motorfietsen gebouwd. Vanaf 1962 komen er onder licentie van Mazda eerst trucks en later auto's bij (1974). De eerste assemblage wordt geopend in 1973, de Sohari fabriek. Hier wordt tot 1981 allereerst de kleine Brisa gebouwd. Onder licentie bouwt men ook aan de Fiat 132 en de Peugeot 604. Een regimewissel verplicht het merk in 1981 over te schakelen op de productie van lichte trucks. De autoproductie start weer in 1986, via een partnership met Ford. Er worden verschillende afgeleiden van Mazda's gebouwd, waaronder de Pride (Mazda 121) en de Avella (Ford Festiva/Aspire). In 1992 wordt de stap richting de Verenigde Staten gezet. Het is het begin van een stapsgewijze uitbreiding, regio voor regio. Er verschijnen onder meer de Sephia en de Sportage. In 1997 slaat in Azië echter een financiële crisis toe en de onderneming kondigt het bankroet aan. Het is dan dat Hyundai zich aandient en 51% van de aandelen aankoopt, ten nadele van Ford. Vandaag de dag bezit Hyundai nog een derde van het bedrijf.

Sinds 2005 legt de onderneming zich ook toe op Europa, dat het beschouwt als zijn voornaamste groeimarkt. Belangrijk is hier de aanstelling van Peter Schreyer tot designchef. Hij is de ontwikkelaar van de 'tijgerneus' gril, waaraan het merk zijn hedendaagse, moderne imago en successen grotendeels dankt, ook als tweedehands auto.

Bedrijven

Zoals gezegd bezit het bedrijf aandelen in 22 verschillende Hyundai-dochters. Basisbedrijf is de vestiging in Zuid-Korea, de tweede grootste bouwer van het land. In totaal worden er jaarlijks meer dan 1,5 miljoen voertuigen gebouwd in 13 fabrieken en 8 landen. Zij worden verdeeld in 172 landen. Wat zo'n 40.000 mensen werk oplevert. In de VS werkt men via Kia Motors America (KMA). Het volledige aanbod wordt er verdeeld via 755 dealers. In Europa werkt men via Kia Motors Europe (KME), met hoofdkwartier in de Messe van Frankfurt. Europese export begint daarbij al halfweg 1990, met de Pride, een kleine, compacte auto. Het aanbod wordt aanzienlijk uitgebreid vanaf 1994, met de grotere Mentor. Dat is een middelgrote sedan en hatchback (waarbij kofferruimte en zitruimte in hetzelfde, niet opgedeeld volume worden verwerkt). Ze worden in de markt gezet als goedkopere, maar goed uitgeruste alternatieven voor auto's zoals de Ford Escort en de Opel/Vauxhall Astra. Vanaf 1999 betreedt men hier ook de markt van de grotere familievoertuigen met de Credos, een sedan met vier deuren. In hetzelfde jaar verschijnt ook nog de Sedona, die de markt van de Multi-Purpose Vehicles (MPV's) aansnijdt. Behalve in de VS en in Europa is de de Koreaanse fabrikant ook actief in Mexico. Er wordt gebouwd in de fabrieken van Nuevo León, die een investering van 1 miljard dollar vertegenwoordigt. Er worden jaarlijks zo'n 300.000 voertuigen geproduceerd. De vestiging wordt aan de pers voorgesteld op 28 augustus 2014 en is halverwege 2016 helemaal afgebouwd.

Kia Defense

Minder bekend zijn Kia's ondernemingen op militair gebied. Sinds 1976 is het merk echter al gespecialiseerd in de productie van militaire voertuigen, varianten en ander transportgereedschap. Sterker nog: het is de enige en officiële leverancier van militaire voertuigen voor en aangeduid door de Zuid-Koreaanse overheid. Hiervoor werd zelfs een aparte onderneming opgericht, Kia Heavy Industry Co., Ltd. Momenteel wordt daar bijvoorbeeld een Kaiser Jeep M715-type variant gebouwd voor het Zuid-Koreaanse leger, de KM450. Dat gebeurt onder licentie van de USA. Ook de vroegere fabrieken van Asia Motors (in Gwangju) worden voor deze militaire producties ingezet. De oudere militaire auto's van het merk zijn soms ook tweedehands te verkrijgen.

Design

Zoals al even werd opgemerkt dankt deze bouwer zijn recente (tweedehands) succes vooral aan de nieuwe nadruk op design. Vanaf 2006 krijgt dit aspect van de autobouw er meer en meer aandacht. Dat is het jaar waarin de bekende Duitse designer Peter Schreyer wordt aangetrokken om de nieuwe groeiambities optimaal te kunnen waarmaken. Daarvoor, in 2005, wordt ook al Tom Kearns aangesteld als Chief Design Officer. Schreyer is de man achter onder andere de Audi TT. Hij werkt voorheen voor Audi en Volkswagen en weet zo bijvoorbeeld de designprijs van Duitsland weg te kapen. Kearns bouwt zijn reputatie bij Cadillac, waar hij de bekende scherpe hoeken en lijnen in de ontwerpen aanbrengt. De heren spitsen zich toe op een volledige restyling van het bestaande aanbod. Daarvoor overzien ze centra in Frankfurt, Los Angeles, Tokyo, en Zuid-Korea (Namyang Design Center). De nieuwe 'Tijgerneus' gril wordt voor het eerst getoond op de Kee, een conceptauto die debuteert op de Motor Show van Frankfurt, in 2007. Zo geeft Schreyer het merk letterlijk en figuurlijk een nieuwe gezicht. Sindsdien is die tijgerneus het handelsmerk van de bouwer. Van de compacte Soul tot de gewaagde Optima en het Sorento SUV: alle (tweedehands) voertuigen zijn nu even herkenbaar. Het blijkt een gouden zet, die erg wordt geapprecieerd door de (Europese) consument.