Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
kia-stinger-front

Kia Stinger

1 / 3
kia-stinger-front
kia-stinger-back
kia-stinger-side

Sterke punten

  • Fantastische rijeigenschappen
  • Premium uitstraling & beleving
  • Sportieve prestaties
  • Klassieker in spe?

Zwakke punten

  • Hoger verbruik inherent aan krachtige motoren
  • Ietwat trage automatische versnellingsbak
  • Enkel verkrijgbaar met kostbare aandrijflijnen

Kia Stinger : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Kia Stinger, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Kia Stinger: lekkerder dan een BMW en Audi?

In 2017 verraste Kia vriend en vijand met de Stinger, het productiemodel van de conceptuele GT Concept uit 2011. De stijlvol ontworpen sedan uit Zuid-Korea schurkte qua silhouet tegen dat van een avantgardische vierdeurs-coupé à la BMW 4-serie Gran Coupé en Audi A5 Sportback aan. Lees meer.

Interesse in een Kia Stinger

Kia Stinger occasions
Kia Stinger nieuwe auto's
Kia Stinger dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Spraakmakend design
  • Comfort met hoofdletter C
  • Unieke ondersteltechnologie
  • Vol visuele tierelantijntjes

Technische gegevens

Motorisatie

De Kia Stinger is verkrijgbaar geweest met twee benzinemotoren en één diesel. De ‘basismotor’ was een 2,2-liter viercilinderturbo, goed voor 165 kW (255 pk) en 353 Nm koppel waarmee in 6,3 seconden naar de honderd is te snellen en een topsnelheid van 233 km/u bereikt kan worden. Met zulke prestaties valt van een instapper dus eigenlijk niet echt te spreken. Nog krachtiger is de 3,3-liter V6 met twee turbo’s en een vermogen van 272 kW (370 pk) en een koppel van 510 Nm. Vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren doet dat topmodel in slechts 5,5 seconden en haalt een topsnelheid van 270 km/u. Serieus snel dus, al lust de zescilindermotor ook best een slok als je de prestaties regelmatig aanspreekt: 1 op 7 à 8 is dan volstrekt normaal. Wie rustig rijdt en slim anticipeert, kan bijna 1 op 11 halen volgens Kia.

De dieselvariant is al net zo’n krachtpatser. De 2,2-liter CRDi kan 147 kW (200 pk) en 440 Nm richting de achterwielen sturen en ruim binnen de acht tellen naar 100 km/u snellen. De topsnelheid bedraagt 230 km/u. Niet gek als je je bedenkt dat een gemiddeld verbruik van 1 op 17 haalbaar is volgens het Zuid-Koreaanse merk.

Een kanttekening: wie wil dieselen met een Kia Stinger vanaf bouwjaar 2021 is aangewezen op de internationale occassionmarkt of een jong exemplaar die via grijze import op Nederlands kenteken is gezet. Kia Nederland heeft namelijk sinds dat jaar enkel nog de dikke V6 gevoerd in ons land. Best opvallend gezien de houding van het Nederlandse belastingklimaat tegenover (krachtige) auto’s. Kennelijk wilde Kia Nederland een maximaal statement maken met de Stinger…

Afmetingen

Voor een sportief model is de Kia Stinger best een flinke auto. Hij meet namelijk 4,83 meter in de lengte en 1,87 meter in de breedte. De hoogte is zoals het een sportmodel betaamt gering met slechts 1,4 meter. Het gewicht is daarentegen aan de hoge kant: minimaal 1,6 ton in de lichtste configuratie (2.0 Turbo), maar een kloeke 1,8 ton voor de ‘Nederlandse’ V6. Het hoge gewicht verklaart ook meteen het pittige verbruik, al doen de brede banden ook een duit in het zakje. Achteraan zijn die overige breder dan vooraan. Geen overbodige luxe overigens, aangezien twee van de drie versies pure achterwielaandrijvers zijn. De V6 beschikt standaard over vierwielaandrijving en een achttraps automaat (wat hem des te zwaarder maakt).

De belangrijkste specificaties op een rij

Kia Stinger
Marktintroductie 2017
Lengte x breedte x hoogte 4,83 x 1,87 m x 1,40 m
Wielbasis 2,90 meter
Inhoud bagageruimte 406 l
Ledig gewicht 1.630-1.833 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.185-2.325 kg
Motorinhoud 1.997-3.342 cm³
Vermogen 147 kW (200 pk)-272 kW (370 pk)
Koppel 353-510 Nm
Topsnelheid 230-270 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,4-7,6 seconden
Tankinhoud 60 liter
Verbruik 5,8-10,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 147-247 g/km

Varianten

Over de uitvoeringen kunnen we kort zijn. De Kia Stinger was verkrijgbaar in slechts twee uitrustingniveaus: de GT en GT Pro. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer LED-verlichting rondom, snelwegassistentie, verschillende rijmodi, climate control (met drie zones), een achteruitrijcamera en snelheidsbordenherkenning. Elke Stinger staat bovendien standaard op minstens 19-inch grote lichtmetalen wielen.

Media 2020 voerde Kia een lichte facelift door, waarvan ook de standaarduitrusting profiteerde. Zo debuteerden een scala aan moderne (veiligheids)voorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan een verbeterd infotainmentsysteem met 10,25-inch touchscreen-display, inclusief navigatie en Bluetooth-verbinding, Apple CarPlay en Android Auto. Ook kwam toen een smart key, waarmee de Stinger op afstand is te starten, een autonome noodremassistentie, actieve rijbaanassistentie en dodehoekassistentie. Optioneel was nappa-lederen bekleding in zwart of rood, al dan niet in combinatie met een suède-pakket, waarbij het interieur is afgewerkt met zwart-suède met contrasterende rode stiksels en rode veiligheidsgordels.

Prijzen

Toen de Kia Stinger in 2017 op de Nederlands arriveerde, bedroeg de vanafprijs 68.000 euro voor de lichtste benzinevariant. De diesel was er vanaf 62.000 euro en de alles overtreffende V6-benzine wisselde van eigenaar voor – houd je vast – 97.000 euro. Voor een Kia! Met deze wetenschap is het niet verwonderlijk dat de Stinger een zeldzaamheid is gebleven op de Nederlandse wegen. Momenteel staan er zes exemplaren te koop op Autoscout24.nl. Prijzen beginnen bij 35.000 euro.

Design

Buitenkant

Het behoeft geen betoogd dat de Kia Stinger een krachtige, sportieve verschijning is. Het ontwerp van de sportsedan met trekjes van een vierdeurscoupé was een van de laatste Kia-modellen van de hand van Peter Schreyer, de Duitse topontwerper die vooral bekendheid verwierf als designer van de originele Audi TT. Wie aandachtig kijkt, ziet in de stompe achterzijde designelementen terug van een andere Audi, namelijk die van de A7 Sportback. Aan de voorkant is duidelijk de Kia-signatuur te zien, met de herkenbare ‘Tiger Nose’-grille. Echter, het silhouet van de Stinger is toch wel het meest spraakmakend, waarbij de sterk aflopende daklijn het meest in het oog springt en voor de onder autoliefhebbers ó zo geliefde, elegante vierdeurscoupé-belijning zorgt. Tel hierbij de ogenschijnlijk lange motorkap en de gespierde achterzijde bij op en de Kia Stinger maakt een behoorlijk statement. Kia heeft de Stinger doelbewust ontwikkeld om diens toenmalige merkslogan ‘The Power to Suprise’ luister bij te zetten. Het was een voortreffelijke imagebuilder en hij heeft in zich af te stevenen op een klassieker in spe te worden.

Binnenkant

Niet alleen vanbuiten, maar ook vanbinnen ligt de Kia Stinger prettig op het netvlies. Dankzij zijn lage bouw zitten de bestuurder en passagiers slechts luttele decimeters boven het asfalt, wat meteen een sportieve beleving creëert. Het dashboard is daarnaast specifiek ontworpen rondom de bestuurder, terwijl de overwegend zwarte bekleding een extra gevoel van geborgenheid creëert, wat het sportcoupé-gevoel helemaal compleet maakt. Desondanks is de interieurruimte verrassend ruim. Slim van de interieurontwerpers is de eveneens dieperliggende achterbank, waardoor er toch voor voldoende hoofd- en beenruimte is voor de achterpassagiers. Tot slot, de afwerking en de kwaliteit van de gekozen materialen staan op hoog niveau en doen eigenlijk niet onder voor de BMW 4-serie Gran Coupé en Audi A5 Sportback van dezelfde productiejaren. Kortom, het is overduidelijk dat Kia met de Stinger wilde aantonen wat het in zijn mars had als de factor prijs minder meespeelde.

Veiligheid

Kort na de marktlancering in 2017 liet Euro NCAP weten dat de Kia Stinger uitstekend scoort op het gebied van veiligheid met een maximale score van vijf sterren. Vooral volwassen en kinderen kunnen zich behoorlijk zeker voelen binnenin de Stinger. Ook qua actieve veiligheidssystemen doet het model goede zaken met 82 procentpunten, terwijl de voetgangersveiligheid werd beoordeeld met 78 procentpunten.

Alternatieven

De markt voor sportief gelijnde sedans met vier portieren en een grote achterklep is klein. Veel concurrentie heeft de Kia Stinger dan ook niet. Maar de alternatieven die er zijn, zijn wel meteen zwaargewichten in de vorm van de Audi A5 Sportback en BMW 4-serie Gran Coupé. Ook de Alfa Romeo Giulia zou een andere optie kunnen zijn. Stuk voor stuk zijn dat modellen met een ‘gewichtig’ logo op de motorkap. Heb je een broertje dood aan merklogo’s en andere imago’s, dan koop je met de Kia Stinger een uiterst fijne en bovendien zeer exclusieve metgezel. Met een hoge betrouwbaarheid, dat ook nog.

FAQ

Met welke motoren is de Kia Stinger geleverd?
Tussen 2017 en 2021 leverde Kia Nederland de Stinger met drie motoriseringen: twee benzines en een diesel, allen goed voor krachtige en vlotte prestaties. Vanaf de facelift kon je de Kia Stinger enkel nog nieuw kopen met als topmodel met de 370 pk sterke V6-benzine en dubbele turbo’s.
Wat kost de Kia Stinger als occasion?
De Stinger is enkel nog verkrijgbaar als occasion. Daar schommelen de prijzen tussen de 35.000 en 45.000 euro. Het aanbod is echter klein. Meer dan tien exemplaren zijn er veelal niet in omloop. Exclusiviteit is dus gegarandeerd.
Is 7 fabrieksgarantie ook van toepassing op de Kia Stinger?
Ja. Ook de Kia Stinger werd nieuw afgeleverd met een fabrieksgarantie van 7 jaar of maximaal 150.000 kilometer. Bovendien is deze garantie overdraagbaar van eigenaar op eigenaar.