Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-mirai-l-01.jpg

Toyota Mirai

1 / 4
toyota-mirai-l-01.jpg
toyota-mirai-l-02.jpg
toyota-mirai-l-03.jpg
toyota-mirai-l-04.jpg

Sterke punten

  • Aandrijflijn zonder lokale CO2-uitstoot
  • De voordelen van elektrisch rijden, zonder het lange laden
  • Hoge mate van comfort

Zwakke punten

  • Weinig waterstoftankstations beschikbaar
  • Beperkte bagageruimte
  • Niet zo efficiënt als een volledig elektrische auto

Toyota Mirai : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Mirai, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Mirai: rijden op waterstof

Als het gaat om alternatieve aandrijflijnen is Toyota altijd al pionier geweest. Met de waterstofaangedreven Mirai is dat dan ook niet anders. In 2014 verscheen de eerste generatie op de markt. Deze werd in 2020 opgevolgd door de tweede generatie. Lees meer

Interesse in een Toyota Mirai

Toyota Mirai occasions
Toyota Mirai nieuwe auto's
Toyota Mirai dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Met een Toyota Mirai ben je een pionier als het gaat om duurzame mobiliteit.
  • Een van de eerste auto’s met een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit.
  • Ruime actieradius van tot 650 km.
  • In de basisuitvoering al zeer rijk uitgerust.

Technische gegevens

Motorisatie

De Toyota Mirai is ontwikkeld als waterstofauto. Dat betekent dat je hem met maar één aandrijflijn kan krijgen. Onder de motorkap van de Mirai vind je een brandstofcel, die waterstof via een chemisch proces genaamd elektrolyse omzet in elektriciteit en water. Dat water verlaat de uitlaat, terwijl de elektriciteit naar de accu gaat die vervolgens de elektromotor van stroom voorziet. De elektromotor is goed voor 134 kW (182 pk). Snel is de Mirai met zijn sprint van 0 naar 100 km/u niet. 9,2 seconden heeft hij daarvoor nodig. Maar zuinig is hij wel. Wat dat betreft biedt de Mirai prestatiewaarden die vergelijkbaar zijn voor auto’s met middelgrote verbrandingsmotoren.

Doordat de brandstofceltanks geïntegreerd zijn in de bodem van de auto heeft de Mirai een laag zwaartepunt. Dat zorgt voor een stabielere wegligging en maakt de relatief grote auto toch bijzonder dynamisch. Tegelijkertijd kan de elektromotor zijn maximale koppel van 335 Nm vanaf het begin leveren, waardoor hij net zo soepel op het gaspedaal reageert als een elektrische auto.

De drie tanks in de Mirai kunnen samen 5,6 kilogram waterstof opslaan. Dat is genoeg voor ongeveer 650 uitstootvrije kilometers. In mei 2021 legde Toyota met een Mirai zelfs de recordafstand af voor waterstofauto’s: 1.360 kilometer op één tankbeurt!

De aandrijflijn in de Toyota Mirai wordt enkel geleverd met een automatische transmissie. De auto beschikt over achterwielaandrijving. Verder ligt de topsnelheid op 175 km/u.

Afmetingen

De Toyota Mirai is verkrijgbaar in slechts één carrosserievorm: als strak gelijnde, vierdeurs sedan. De Mirai is gepositioneerd in het E-segment, al neigt de auto met bijna 5 meter naar het F-segment van bijvoorbeeld de BMW 7 Serie of Mercedes S-Klasse. Zo is hij 4,98 meter lang, 1,86 meter breed en 1,47 meter hoog. Dat is ook niet verwonderlijk want de Mirai deelt zijn platform met de Lexus LS, eveneens een model uit het luxueuze F-segment.

De Mirai is vooral zo groot omdat zijn innovatieve aandrijflijn veel ruimte inneemt. Voorin zit je in de Mirai meer dan riant, maar achterin is er aanzienlijk minder ruimte dan je zou verwachten voor de lengte van de auto. Er is daar plek voor twee volwassenen, maar die zitten toch wat comfortabeler in pakweg een andere auto uit het segment. Ook op het vlak van kofferruimte heeft Toyota compromissen gesloten, want achter de achterbank schuilt er een waterstoftank die relatief veel ruimte nodig heeft. Daardoor blijft de bagageruimte beperkt tot slechts 321 liter, en dat is minder dan wat bijvoorbeeld een compactere Toyota Corolla hatchback weet te bieden.

De belangrijkste specificaties op een rij

Toyota Mirai
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,97 x 1,88 x 1,47 m
Wielbasis 2,92 m
Inhoud bagageruimte 278 l
Ledig gewicht 1.875 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.415 kg
Vermogen 134 kW (182 pk)
Koppel 355 Nm
Topsnelheid 175 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9 sec
Batterijcapaciteit 1,2 kWh
Verbruik 0,8 kg (!)/100 km
Actieradius 650 km

Varianten

Zoals al eerder vermeld is de Toyota Mirai enkel leverbaar met één aandrijflijn. Meer keuze is er bij de uitvoeringen. De Mirai staat momenteel (2023) in de Toyota-catalogus in drie uitrustingsniveaus: Dynamic, Executive en Prestige. Zelfs de instapversie Mirai Dynamic is echter allesbehalve karig uitgerust, want die heeft al zaken als een 12,3-inch infotainmentsysteem met navigatie, net als 19-inch velgen, een JBL-audiosysteem, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, keyless entry en go en licht- en regensensoren. De Premium voegt daar bijvoorbeeld nog een verwarmbaar stuurwiel, sfeerverlichting en klimaatregeling in drie zones aan toe, terwijl de Executive ook kunstlederen bekleding en verwarmbare stoelen achterin biedt.

Prijzen

De Toyota Mirai beschikt over innovatieve technologie en een royale basisuitrusting. En de prijs is misschien lager dan je zou verwachten. Zo is hij nieuw te koop bij de Toyota-dealer vanaf 70.000 euro. Dat is natuurlijk veel geld, maar daarmee is de nieuwe Mirai wel goedkoper dan de minder geslaagde generatie die hem voorging.

Je vindt maar een handjevol exemplaren van zowel de eerste als de tweede generatie op de occasionmarkt, en die zijn stevig aan de prijs. Dat komt omdat er niet heel veel van verkocht zijn. Een Mirai van de eerste generatie kost je bijvoorbeeld nog gemakkelijk 50.000 euro, en de nieuwe Mirai vind je zelfs niet onder de 60.000 euro als occasion. Die beschikken dan ook allemaal over zeer lage kilometerstanden. Veel, kilometers worden er niet mee gemaakt om dat waterstoftankstations nog zeldzaam zijn.

Design

Buitenkant

Bekijk je de Toyota Mirai van de eerste generatie, dan snap je dat Toyota voor een heel nieuw design heeft gekozen voor de tweede generatie. Hiermee kun je in alle bescheidenheid op waterstof rijden, en de vormgeving oogt tegelijk heel stijlvol. Zo heeft Toyota de brandstofcel kunnen huisvesten in de elegant lange motorkap, terwijl de waterstoftanks achter de achterbank en in de middentunnel gemonteerd werden om het silhouet laag te houden. Het resultaat is een mooie sedan met coupé-allures dankzij zijn schuin aflopende daklijn.

Binnenkant

Ook binnenin heeft Toyota de elegante lijn doorgetrokken. Milieubewust rijden gaat gepaard met mooi rijden. Weliswaar blijven er nog wel wat sporen achter van de futuristische voorganger in de vorm van glooiende lijnen op het dashboard, maar verder ziet het interieur er gewoon aantrekkelijk uit. Ook het materiaalgebruik is van hoogwaardige klasse, al geldt dat misschien niet helemaal voor het ruimteaanbod. Door de slimme plaatsing van de tanks en de brandstofcel blijft er namelijk wel ruimte over voor vijf volwassen personen, maar echt riant erbij zitten doen de passagiers achterin niet.

Veiligheid

De Toyota Mirai mag dan een innovatief model zijn wat betreft de aandrijflijn, ook op het gebied van veiligheid zit het goed. De Toyota Mirai ontving bij zijn Euro NCAP-crashtests in 2021 de topscore van vijf uit vijf sterren.

Zo beschikt de auto over de nodige airbags – van een knie-airbag voor de bestuurder tot zijdelingse gordijn-airbags voor achterpassagiers – en wordt de Mirai standaard voorzien van Toyota’s Safety Sense-pakket. Dat omvat bijvoorbeeld een botspreventiesysteem, een actieve rijstrookassistent, een dodehoekassistent, adaptieve cruise control en een actieve motorkap om de val van aangereden voetgangers op te vangen.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een auto op waterstof, dan heb je maar weinig te kiezen. Zo is het enige andere model dat in onze contreien verkocht wordt naast de Mirai de Hyundai Nexo. Er zijn echter heel wat alternatieven indien je op zoek bent naar een milieubewuste auto. Zo kun je bij Mercedes-Benz langsgaan voor een elektrische EQE of EQS, heeft Tesla de Model S en is een Kia EV6 of Hyundai Ioniq 6 misschien ook wel geschikt voor je als emissievrij wil rijden.

FAQ

Hoe ver komt de Toyota Mirai op een tank waterstof?
De Toyota Mirai heeft een actieradius van ongeveer 650 kilometer.
Kun je waterstof tanken in Nederland?
Zeker. Er komen steeds meer waterstoftankstations in Nederland. In 2023 zijn er ruim 20 tankstations waar je een auto op waterstof kunt volgooien.
Waarom kiezen voor een auto op waterstof?
Wanneer je kiest voor een auto op waterstof draag je bij aan een beter milieu, omdat de auto lokaal geen uitstoot heeft. Dat is vergelijkbaar met een volledig elektrische auto. Het voordeel is dat het tanken van een auto op waterstof net zo kort duurt als het tanken van een auto met een brandstofmotor. In elk geval aanzienlijk sneller dan het opladen van een elektrische auto.