Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-banner-l-01.jpg

De busjes van Toyota

De busjes van Toyota

Toyota heeft twee busjes in het gamma, de korte Proace City en de middelgrote Proace. Die zijn er zowel met verbrandingsmotor als met elektromotor. De personenversies dragen de toevoeging Verso – de Proace Verso is uitsluitend elektrisch aangedreven leverbaar. Een beroemde voorganger is de Toyota Hiace. De (Avensis, Corolla en Yaris) Verso zijn MPV’s, net als de Previa. Lees meer

Highlights van Toyota busjes

  • Zeer hoge betrouwbaarheid
  • Compleet aanbod, ook elektrische versies
  • Standaard tien jaar garantie, ook op de batterij

Welke busjes van Toyota zijn leverbaar?

Toyota biedt twee en binnenkort drie bedrijfsauto’s aan, de compacte Proace City en de middelgrote Proace Worker en binnenkort ook de Proace Max. De drie bestelbussen zijn zowel met verbrandingsmotor als met elektrische aandrijving leverbaar. Van beide eerstgenoemde modellen is ook een personenvariant leverbaar: de Verso, die als Proace Worker alleen met elektrische aandrijving leverbaar is.

Bekend is ook de Toyota Hiace. Toyota introduceert in 1967 deze bestelwagen/personenbus. In 1977 lanceert Toyota de tweede generatie, die in Nederland zeer populair blijkt, net als de derde generatie die in 1999 verschijnt. De vierde generatie van de Hiace verdwijnt in 2012 van de Nederlandse markt.

Modellen en uitvoeringen

Toyota Proace

De Toyota Proace van de eerste generatie verschijnt in 2013 als opvolger van de Hiace. Die Proace is volledig gelijk aan de Peugeot Expert, de Citroën Jumpy en de Fiat Scudo. Ook de Toyota wordt in Frankrijk gebouwd.

Net als zijn broertjes van Peugeot, Citroën en Fiat is de Proace van de eerste generatie er in twee lengtematen, waarvan de langste ook leverbaar is met extra hoog dak. Hij wordt aangedreven door 1.6 en 2.0 dieselmotoren, met vermogens van 66 kW (90 pk) tot 120 kW (163 pk).

Fiat kondigt in 2012 aan de samenwerking met PSA Peugeot Citroën vanaf 2016 te verbreken. De Fransen sluiten een overeenkomst met Toyota voor een opvolger. Die verschijnt in 2016 als Toyota Proace II – en natuurlijk (opnieuw) Peugeot Expert en Citroën Jumpy. De bestelbusjes zijn er ook als personenbusjes en bij Toyota heet die dan Proace Verso.

De Proace II (de bestelbus dus) is er met 1,5- en 2,0-liter dieselmotoren (de 2.0 diesel is er ook in combinatie met een 8-traps automaat, met vermogens van 75 kW (102 kW) tot 130 kW (177 pk) en 270 tot 400 Nm trekkracht. De 107 kW (145 pk) sterke dieselversie is er ook met vierwielaandrijving, alle versies zijn normaliter voorwielaangedreven. Het verbruik varieert van 6,6 tot 8,0 l/100 km. Het laadvermogen loopt op van 1.085 tot 1.483 kg. Het laadvolume bedraagt 5,3 m3 voor de reguliere versie tot 6,6 m3 voor de lange versie. De versie met dubbele cabine biedt 4,0 m3 laadruimte. De lengte is 4,95 of 5,30 meter, de hoogte van 1,89 tot 2,0 meter. De massa rijklaar varieert van 1.735 tot 2.428 kg.

Toyota Proace Electric

De elektrische Proace is er met 50 en 75 kWh batterijpakket. De actieradius ligt in theorie op 230 respectievelijk 330 kilometer, in de praktijk zal dat minder zijn, onder invloed van de belading en de omstandigheden. Uiteraard is de CO2-emissie nul voor de elektrische versies.

Beide elektrische versies hebben een elektromotor met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een maximumkoppel van 260 Nm. De rijklare massa is 1.949 tot 2.188 kilogram. Het laadvermogen ligt tussen de 1.000 en 1.275 kilogram en het laadvolume is 4,0 m3 voor de dubbele-cabineversie en 5,3 en 6,1 m3 voor de ‘gewone’ en de lange carrosserievariant. Zowel de Proace als de Proace Electric is ook als chassis-cabine leverbaar, dus op de occasionmarkt kun je ook allerlei opbouwvarianten tegenkomen.

Toyota Proace Verso Electric

Deze elektrische personenbus (7 of 9 personen) is technisch gelijk aan zijn elektrische bestelbroertje en ook in twee lengtematen leverbaar. Dit zijn de zwaargewichten in de familie: rijklaar vanaf bijna 2.100 tot bijna 2.400 kg.

Toyota Proace City

De Toyota Proace City is een kleinere bestelauto, die er ook in een personenuitvoering is. Hij verscheen in 2019 en vormt een drieling met de Peugeot Partner en de Citroën Berlingo – het is dus eigenlijk een MPV in plaats van een personenbusje. De voorganger van de personenversie, dus van de Proace City, is de Toyota Verso.

De Toyota Proace City is er in twee lengtevarianten: 4,40 en 4,75 meter. Hij heeft een laadvolume van 3,3 resp. 3,9 m3 en een laadvermogen van 650 en 1.000 kg. Daarmee sluit hij dus aan de onderzijde van het gamma aan op de Toyota Proace. De keuze uit motoren bestaat uit een 1.2 benzinemotor met 81 kW (110 pk) en twee diesels: een 1.5 met 75 kW (102 pk) en een handgeschakelde transmissie en eentje met 96 kW (131 pk) en een automaat.

Toyota Proace City Electric

De elektrische versie van de Proace City is in principe gelijk aan zijn conventionele broertje. Zijn elektrische aandrijflijn omvat uitsluitend een batterijpakket van 50 kWh, dat goed is voor een actieradius van 275 kilometer (WLTP). Ook de elektromotor in de Proace City levert 100 kW (136 pk) vermogen en 260 Nm koppel, net als die in de grotere Proace.

Toyota Proace City Verso en Electric

De personenversie van de Proace City biedt eveneens keuze uit twee lengtematen, waarvan de langste er met vijf en zeven zitplaatsen is. De Verso-versie is er uitsluitend met de driecilinder 1.2 benzinemotor met 81 kW (110 pk). Het gemiddelde verbruik ligt op 6,4 tot 6,6 l/100 km en het rijklare gewicht is 1.441 tot 1.570 kg. De Proace City Verso Electric is technisch gelijk aan de bestelversie.

Hoeveel kost een busje van Toyota?

Nieuwprijzen

De nieuwprijzen van de Toyota Proace lopen nogal uiteen, doordat er natuurlijk zo veel varianten zijn. Grofweg kun je stellen dat de ‘gewone’ Proace Worker als bestelauto minimaal 29.000 euro kost (excl. BTW/BPM). De prijzen van de elektrische Proace bestel beginnen bij ruim 40.000 euro (excl. BTW/BPM). De Proace Verso personenbus, die er alleen met elektrische aandrijving is, kost minimaal 59.000 euro (incl. BTW/BPM).

De kleinere Proace City bestelauto kost ongeveer 20.000 euro, de elektrische variant minimaal 35.000 euro en de personenvariant, de Proace City Verso vanaf 40.000 euro, de Toyota Proace City Verso Electric kost je algauw bijna 46.000 euro.

Prijzen voor occasions

Occasions van de Toyota Proace bestelbus beginnen bij een kleine zesduizend euro voor een exemplaar van de vorige generatie. Voor een exemplaar van de huidige generatie van de bestelauto betaal je algauw achtduizend euro, natuurlijk afhankelijk van de staat van de auto, de kilometerstand, de uitvoering en de motorisering. Elektrische occasions zitten nog in de buurt van de 40.000 euro, net als de Proace Verso personenbus met verbrandingsmotor. Een elektrische Proace Verso is amper onder de 55.000 euro te vinden.

De Toyota Proace City is er als occasion nauwelijks voor onder de 15.000 euro. De elektrische variant ‘doet’ het dubbele. De personenauto Proace City Verso vind je vrijwel niet en de vraagprijzen beginnen bij zo’n 27.000 euro voor een zevenpersoons diesel met een automatische transmissie. Een enkele elektrische personenvariant die je kunt tegenkomen, vergt al een investering van 40.000 euro.

FAQ

Welke carrosserievarianten van de Toyota Proace zijn er?
De Proace is er als bestelbus en als personenbus, die Toyota met Verso aanduidt. Die zijn er in twee lengtevarianten en er is een bestelversie met dubbele cabine. Verder biedt Toyota de Proace nieuw aan als chassis-cabine, waarop ondernemers hun eigen opbouw kunnen laten maken. Concreet is het aantal carrosserievarianten dus minimaal vijf plus de specifieke opbouwversies.
‘Doet’ Toyota ook aan elektrische modellen?
Zowel de Proace als de kleinere Proace City is er ook met elektrische aandrijflijn en batterijpakketten van 50 en 75 kWh. Zowel de bestel- als de personenvariant van de Proace City is er met zowel elektromotor als verbrandingsmotor. De grotere Proace Verso is er zelfs alléén met elektrische aandrijflijn.
Is elektrisch rijden goedkoper dan diesel?
Elektromotoren zijn efficiënter dan verbrandingsmotoren en ze bestaan uit minder onderdelen (dan kan er ook minder kapot). De prijs van elektriciteit per gereden kilometer is lager dan die van benzine of diesel. En voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting.