Toyota Supra te koop: tweedehands en nieuw

Toyota Supra

Toyota Supra

Sinds 1979 is de Supra lid van de Toyota-autofamilie. Vier generaties lang vormde de sportwagen een verrijking voor het productenpalet van de Japanse autobouwer totdat de productie in 1999 wereldwijd werd beëindigd. Bedoeld als aanzienlijk goedkopere concurrent voor de nobele sportwagen Porsche 944 moest de motor van de Supra nieuwe maatstaven zetten. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Toyota Supra

De Toyota Supra is een sportvoertuig of grand tourer. De auto wordt geproduceerd door de Japanse Toyota Motor Corporation tussen 1978 en 2002. Er bestaan 4 generaties: A40 (197881), A60 (198186), A70 (198693) en A80 (1993–2002). De eerste, tweede en derde generatie van het voertuig worden samengesteld in de fabrieken van Tahara, in Aichi. De vierde generatie wordt samengesteld in Motomachi, Toyota City. In 1998 wordt de Amerikaanse verkoop van de Supra stopgezet. In 2002 wordt de productie gestaakt.

De Toyota Supra technisch bekeken

De stijl van de Toyota Supra wordt afgeleid van de Toyota Celica. Pas vanaf het midden van de jaren 1986 (Supra A70) wordt de auto echt een apart model. Tot dan spreekt men voluit van de Toyota Celica Supra.

Het tweede deel van de Supra origine is terug te vinden bij de Toyota 2000GT. Met name de motor van dit voertuig is voornaam. De eerste 3 generaties Supra worden namelijk aangeboden met een directe afstammeling van de M motor uit de Toyota Crown en de 2000GT; en alle 4 de generaties Supra maken gebruik van een motor met 6 cilinders. Verder delen de voertuigen bepaalde aspecten van het interieur en hun “A” chassis.

De eerste generatie Supra (A40) wordt meer precies gebaseerd op de Toyota Celica liftback. De auto is wel 129,5 mm langer in vergelijking. De deuren en de achtersectie worden gedeeld door beide voertuigen, maar de voorpanelen van de Supra worden verlengd om onderdak te geven aan de I6 motor. (De Celica heeft een kleinere I4 motor.) Aanvankelijk is de Supra bedoeld als concurrent van de populaire Datsun/Nissan Z.

De laatste generatie Toyota Supra

De vierde en voorlopig laatste generatie Toyota Supra (A80) verschijnt als handgemaakt prototype in 1991. Het subframe, de ophanging en (de samenstellingen van) de krachttrein zijn dit keer afkomstig uit de Toyota Z30 Soarer (Lexus SC300/400). Hoewel de auto er modern uitziet, wordt (opnieuw) inspiratie gehaald bij de eerste, klassieke Toyota tourers, zoals de 2000GT.

In het nieuwe design ligt veel nadruk op (het verbeteren van) de prestaties van het voertuig. De nieuwe Supra wordt hiervoor helemaal opnieuw ontwikkeld en heeft nu een rondere, meer gestroomlijnde vorm. Verder krijgt hij 2 nieuwe motoren: de Toyota 2JZ-GE van 220 pk en de 2JZ-GTE, een twin turbo van 276 pk. Die turbo accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 285 km/u, maar ze wordt begrensd op 180 km/u in Japan en 250 km/u elders. Het weerstandscoëfficiënt voor de natuurlijk aangedreven motor bedraagt 0,31 Cd en 0,32 Cd voor de turbo. Het is niet bekend wat het effect van de optionele achterspoiler is op dit coëfficiënt. De Europese versies vallen op door een luchtgat of scoop op de motorkap.

Om deze prestaties te leveren wordt het gewicht van de Supra in deze generatie aanzienlijk verlaagd. Hiervoor wordt aluminium gebruikt in de motorkap, het targa dak, de voorste kruisbalk, de transmissiepannen en de bovenarmen van de ophanging. De vloerbekleding bestaat uit holle tapijtvezels, er is een stuur uit magnesium en lichte metalen; de tank en de kofferruimte zijn uit plastic en de uitlaat is enkel. Ondanks de toename aan uitrustingen, de grotere remmen, wielen en banden, en de extra turbo is de auto zo 91 kg lichter dan zijn voorganger. Het basismodel met de manuele transmissie heeft een stoepgewicht an 1460 kg. Het sportdak voegt daar 25 kg aan toe, met een gewichtsverdeling van 5149. Het turbomodel weegt 1560 kg en 4,5 kg meer met automatische transmissie. De gewichtsverdeling is hier 5347.

Sinds 2002 wordt druk gespeculeerd over de mogelijke opvolger van de Supra. Volgens Motor Trend zou dat wel eens de Future Toyota-Hybrid Sport kunnen zijn. Die debuteert in 2007, op de Auto Show van Detroit. Een nieuwe Supra komt er echter nooit van. In 2010 vraagt Toyota in de USA wel het Supra handelsmerk aan, dat binnen de 3 jaar gebruikt moet worden om geldig te zijn. In 2014 wordt de aanvraag verlengd en in 2016 wordt ook in de EU het handelsmerk aangevraagd.

Volgens Autocar zal de nieuwe Supra nu verschijnen in 2018. Waarschijnlijk wordt de auto aangedreven door een hybride systeem met vierwielaandrijving. Volgens Kleine Zeitung zal de nieuwe creatie gebouwd worden door Magna Steyr (Graz, Oostenrijk), aan de zijde van de nieuwe BMW Z4.

Toyota Supra modellen en prijsklassen

De Toyota Supra (A80) verschijnt enkel als fastback coupé. De motormodellen zijn de Toyota 2JZ-GE, een 2.9 I6 van 2997 cc en de Toyota 2JZ-GTE, een 2.9 I6 twin turbo met hetzelfde verzet. De transmissies zijn de A340E, een automatische variant met 4 snelheden; de W58, een manuele variant met 5 snelheden; of de V16x, een manuele transmissie met 6 snelheden.

Beoordelingen voor Toyota Supra

2 Beoordelingen

5,0