Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota GR86

Sterke punten
  • Sublieme rijdynamiek
  • Krachtigere motor dan voorganger
  • Heerlijk analoge rijervaring
Zwakke punten
  • Beperkte productie
  • Zou nog iets meer pit kunnen gebruiken
  • Afwerkingsniveau interieur

Toyota GR86: perfecte rij-dynamiek

De Toyota GR86 is de opvolger, maar in feite ook een grondige doorontwikkeling van de GT86 die in 2012 op de markt verscheen en het recept van een moderne sportwagen helemaal omgooide. Niet zijn pk’s of zijn sprint van 0 naar 100 km/u waren belangrijk, ze waren zelfs niet zo indrukwekkend, maar wel zijn dynamiek en zijn speelse rijgedrag. De tweede generatie volgt dezelfde filosofie, maar pakt toch een aantal kritiekpuntjes van zijn voorganger aan. Lees meer

Goede redenen

  • Dankzij de tot 2,4 liter opgeboorde boxermotor is er nu meer vermogen en koppel aanwezig, waardoor de GR86 zich in meer omstandigheden op zijn gemak voelt.
  • Het design van de GR86 heeft duidelijk hetzelfde silhouet als zijn voorganger, maar met meer moderne details die het verschil maken.
  • Prioriteit nummer één van de Toyota GR86 is nog steeds fun, maar het nieuwe model voegt er nog wat extra scherpte en precisie aan toe.
  • Het interieur is niet volledig nieuw, maar krijgt wel een nieuw infotainmentsysteem en digitale tellers om weer up-to-date te zijn.

Belangrijke gegevens

Motoren

Er is maar één motor, een 2,4 liter grote viercilinder boxermotor van Subaru zónder turbo, met 234 pk en 250 Nm, goed voor een sprintje van 0 tot 100 km/u in 6,3 seconden. Je hebt de keuze tussen een manuele of een automatische zesversnellingsbak, maar achterwielaandrijving heb je altijd.

Afmetingen

De Toyota GR86 is quasi exact even groot gebleven als zijn voorganger, met een lengte van 4,27 meter, een breedte van 1,78 meter en een hoogte van 1,31 meter. Met een gewicht van 1.268 kilo is hij iets zwaarder geworden, al wordt dat gecompenseerd door een lager zwaartepunt en meer koetswerkstijfheid.

Productie Sinds
Lengte, breedte, hoogte 4,2 m, 1,8 m, 1,3 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 226 l
Ledig gewicht 1.268 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.670 kg
Cilinderinhoud 2.387 cm³
Maximaal koppel 250 Nm
Topsnelheid 226 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 6,4 s
Tankinhoud 50 l
Verbruik 8,7 l/100km
CO2-uitstoot 198 g/km

Uitvoeringen

In Nederland kan je de Toyota GR86 in twee smaakjes krijgen: de Pure met 17-inch velgen, een achteruitrijcamera en een 8-inch infotainmentscherm met smartphonekoppeling, of de GR86 Premium met 18-inch velgen, Blind Spot monitoring, RCTA parkeerhulp en een lederen interieur met stoelverwarming.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Toyota GR86 is te koop vanaf 60.995 euro voor de Pure en 64.495 euro voor de Premium. De automaat kost iets meer en ligt rond de 65.995 euro. Opgelet: er komen maar twee productiejaren van de GR86, die werd gelanceerd in 2022, dus je moet snel zijn om er eentje te bemachtigen.

Momenteel (Oktober 2022) worden er geen tweedehands auto’s van dit model aangeboden.

Design

Exterieur

De Toyota GR86 is overduidelijk een evolutie van zijn voorganger, maar gezien de ouderwetse inborst van het model, stoort zijn ouderwets design niet. Het is nog een typische compacte tweedeurs coupé die je nog maar zelden ziet, met toch een iets sportievere look dan zijn voorganger dankzij de nieuwe bumpers, lichtblokken en iets bredere wielen.

Interieur

Het interieur stamt duidelijk ook nog van de vorige generatie, maar werd wel op de belangrijke punten gemoderniseerd: er is een nieuw infotainmentsysteem met smartphonekoppeling, er zijn digitale tellers en het algemene design werd wat strakgetrokken, maar daar blijft het bij. Toch is het een ideale omgeving voor liefhebbers van sportief rijden: analoog, met de digitale ondersteuning die we tegenwoordig gewend zijn van moderne wagens. De Toyota GT86 was niet voorzien voor lange chauffeurs van meer dan 1,90 meter, vermoedelijk is dat ook zo bij de nieuwe generatie.

toyota-gr86-interior toyota-gr86-seats

Rijhulp en veiligheid

De Toyota GR86 werd (nog) niet getest door Euro NCAP, maar wel door de Amerikaanse IIHS, die het model een zeer goede score gaf qua passieve botsveiligheid en qua actieve veiligheidssystemen. Enkel het monteren van een kinderzitje zou gemakkelijker kunnen. Deze nieuwe generatie heeft dan ook een groot deel van Subaru’s veiligheidssystemen overgenomen, al blijft een stuurhulp achterwege om de sportiviteit van het model niet te compromitteren.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een andere compacte coupé die een flinke dosis rijplezier biedt, moet misschien eens met een Alpine A110 gaan testrijden. Die is nog iets sportiever dankzij zijn middenmotor en zijn versnellingsbak met dubbele koppeling, maar biedt bijna evenveel rijplezier. De Porsche Cayman is nog iets sportiever, en vooral een stuk duurder. Gek genoeg is er nog een concurrent voor de GR86 binnen het gamma van Toyota zelf: de GR Yaris, die praktisch even veel kost, maar een heel ander type rijplezier neerzet dankzij zijn krachtige turbomotor en zijn vierwieltractie.

FAQ

Toyota heeft maar twee productiejaren beloofd voor de GR86 in Europa, beginnend in 2022. Tegen eind 2023 zal het model dus waarschijnlijk uitverkocht zijn.

De Toyota GR86 is vooral gericht op rijplezier en minder op prestaties, dus we verwachten geen snellere versie (toch qua vermogen), zeker gezien de beperkte productie van het model.