Toyota Carina te koop: tweedehands en nieuw

Toyota Carina

Toyota Carina

De Toyota Carina wordt door Toyota als sportieve sedan gepositioneerd

Japans grootste autofabrikant Toyota bood de Toyota Carina in 1970 aanvankelijk als aanvulling op de collectie aan als sportief georiënteerde sedan. Hij werd in de collectie geplaatst tussen de middenklasseauto's uit de bouwserie Corolla en de sportauto's uit de serie Toyota Celica. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Toyota Carina

Bouwtechnisch gezien was het model op de Toyota Corona gebaseerd, in de laatste bouwjaren was hij identiek aan dit model. Gedurende zijn productieperiode, die tot 1998 liep, werd de Carina in verschillende carrosserieversies aangeboden: als sedan met steile achterkant, als fastback, als normale sedan, als coupé en als combi. In Europa verscheen de Toyota Carina voor het eerst in 1971 als sedan in een 1,6 liter versie met een prestatievermogen van 55 kW (75 pk).

De Toyota Carina als sedan en combi

De tweede generatie van de Toyota Carina werd in 1978, tijdens de productiestart van de nieuwe bouwserie, in Europa geïntroduceerd. Naast de vierdeurs sedan met de 55 kW (75 pk) benzinemotor werd er nu een combi met dezelfde motor in de collectie geplaatst. De coupé uit de bouwserie verscheen daarentegen vooralsnog niet op de Europese markten. Na de facelift die plaatsvond in 1980 boden de Japanners de Carina voor het eerst standaard met een handmatige vijfversnellingsbak aan. De derde generatie kwam van 1981 tot 1984 zonder motormodificaties op de markt maar met een licht gemodificeerd design. In enkele Europese landen was nu ook voor het eerst de coupé verkrijgbaar. De nieuwe dieselmotoren voor de Toyota Carina waren daarentegen vooralsnog niet in Europa verkrijgbaar.

De Carina II wordt vanaf 1984 Europees

De vanaf 1984 verschenen vierde generatie van de Carina had voortaan voorwielaandrijving en werd door de fabrikant in Europa voortaan onder de naam Carina II op de markt gebracht als normale sedan en als fastback. Het nieuwe model, dat buiten Europa als Toyota Corona verkocht werd, was ontworpen door de Italiaanse designer Giorgio Giugiaro. Hij was ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de eerste VW-Golf. Het motorpalet van de in Engeland en Spanje geproduceerde Carina II werd uitgebreid met een sportieve motor met een cilinderinhoud van 1,9 liter en een prestatievermogen van 74 kW (101 pk). De nog steeds gebouwde 1,6 liter motoren werden vanaf 1986 met een katalysator uitgerust. In de volgende generatie van de Carina II boden de Japanners  vanaf 1988 weer een combiversie in Europa aan naast de sedans. Er verscheen ook een nieuwe dieselmotor met een cilinderinhoud van 2,0 liter en een prestatievermogen van 54 kW (73 pk). Het topmodel was de Carina GL met een prestatievermogen van 89 kW (121 pk). Nieuw in deze tot 1992 geproduceerde bouwserie was ook het eerste model van een Toyota Carina met vierwielaandrijving.

De laatste Carina E modellen verlaten in 1998 de fabriek

In de sinds 1992 geproduceerde modelgeneraties bracht Toyota zijn nieuwe Corona-versie in Europa onder de naam Carina E op de markt. Het model was uitsluitend als gewone sedan verkrijgbaar. Als goedkoopste motor voor deze auto had men de keuze uit twee benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,6 liter en 1,8 liter. Deze hadden beide een prestatievermogen van 79 kW (107 pk). Een bijzonderheid: dankzij het gebruik van een techniek voor een mager mengsel kon het brandstofverbruik verlaagd worden naar een gemiddeld brandstofverbruik van rond de 6,5 liter. De Carina E werd bovendien ook aangeboden met een grotere 2,0 liter motor met een prestatievermogen van 98 kW (133 pk). Het topmodel beschikte met een cilinderinhoud van 2,0 liter in de GT-versie over een prestatievermogen van 129 kW (175 pk). De motorencollectie werd gecompleteerd met een 2,0 liter dieselmotor met een prestatievermogen van 61 kW (83 pk). Naast de versie met voorwielaandrijving was de dieselversie ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar. De laatste Toyota Carina E modellen rolden in 1998 in Groot-Brittannië als GT-sportmodel van de band.

Beoordelingen voor Toyota Carina

3 Beoordelingen

5,0