Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-celica-front

Toyota Celica

1 / 3
toyota-celica-front
toyota-celica-side
toyota-celica-back

Sterke punten

  • Robuuste Toyota-motor
  • Nauwkeurig rijgedrag
  • Voertuig voor liefhebbers

Zwakke punten

  • Luidruchtige motor
  • Hoog verbruik
  • Gevoelig voor krassen

Toyota Celica : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Celica, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Celica: veelzijdige coupé van Japanse makelij

De compacte sportcoupé Toyota Celica werd tussen 1971 en 2005 in zeven generaties aangeboden. Het is de voorganger van de populaire Toyota Supra, die op zijn beurt sinds 1986 wordt aangeboden met voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving. Als uit productie genomen klassieker geniet de Celica een toenemende populariteit. Lees meer

Interesse in een Toyota Celica

Toyota Celica occasions
Toyota Celica dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Leuke sportwagen
  • Directe reactie
  • Populaire klassieker
  • Duurzame motor

Belangrijke gegevens

Motorisatie

Het ontwerp en de motor van de Celica zijn grofweg gebaseerd op zijn voorganger, de Toyota Carina. De Coupé gebruikt in alle generaties een viercilinder lijnmotor en biedt vier zitplaatsen achter twee deuren. Met de introductie van de populaire achterwielaangedreven Supra in 1986 kreeg de Toyota Celica echter een verandering: voor meer variatie kwam er voorwielaandrijving voor terug. In 1988 werd als alternatief een variant met vierwielaandrijving geïntroduceerd. In de tabel is telkens de krachtigste motor van de serie aangegeven.

De belangrijkste technische gegevens van de Toyota Celica-modellen in één oogopslag:

Model TA6 2. T16 2.0 GTi T23 1.8 TS
Bouwjaar 1982 - 1985 1986 - 1990 1999 - 2005
Motor Benzine Benzine Benzine
Versnellingsbak 5-versnellingsbak, achterwielaandrijving 5-versnellingsbak, voorwielaandrijving 6-versnellingsbak, voorwielaandrijving
Vermogen 120 pk 140 pk 192 pk
Cilinderinhoud 1.973 cm³ 1.998 cm³ 1.796 cm³
Topsnelheid ~190 km/u 205 km/u 225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u ~9 s 8,8 s 7,2 s
Gewicht 1.115 kg 1.165 kg 1.185 kg
Lengte 4,44 m 4,45 m 4,35 m
Gemiddeld verbruik 9 l 8,1 l 8,4 l
CO2-uitstoot volgens WLTP niet bekend 217 g/km 203 g/km

Met zijn lage gewicht en goede prestaties kan de Celica veel plezier bieden. Het verbruik van superbenzine is een klein minpuntje. Bovendien hebben de Celica T16, T18 en T20 modellen verschillende brandstofinjectiesystemen, sommige met katalysator.

Afmetingen

De Toyota Celica valt op door zijn geringe breedte van ongeveer 1,66 meter. Er is relatief weinig ruimte in het interieur van de auto: de passagiers zitten dicht bij de voorruit. Met een carrosseriehoogte van meer dan 1,85 meter wordt de auto al snel oncomfortabel voor de inzittenden, en op de achterbank nog veel eerder. Gezien zijn afmetingen ligt het inhoud van de kofferruimte binnen een redelijke marge: De T16 bijvoorbeeld bood 307 liter volume, de laatste generatie een kofferruimte van 365 liter. De grote achterklep van de sportwagen daarentegen scoort punten.

Varianten

De Toyota Celica was altijd ook leverbaar als cabrioletversie, maar dat kostte een aanzienlijke meerprijs, vooral in het begin. Bovendien bood Toyota motoren van verschillend vermogen aan, allemaal met een viercilinder-in-lijn. In de eerste generaties kon men ook kiezen tussen een cilinderinhoud van 1,8, 2,0 en soms tot 2,8 liter. Later kregen de geoptimaliseerde auto's toevoegingen als GTi, T of TS als onderscheidend kenmerk.

Generatie 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.
Aanduiding TA22/ RA4 TA4/ RA4 TA6 T16 T18 T20 T22
Bouwjaar 1970 - 1977 1978 - 1982 1982 - 1985 1985 - 1989 1989 - 1994 1994 - 1999 1999 - 2005
Speciaal kenmerk vroege 5-versnellingsbak Dubbele ronde koplampen tot facelift Inklapbare koplampen na facelift Voor het eerst voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving sportievere, rondere vorm Dubbele ronde koplamp Sharp-Edge-Design
Facelift 1975 1980 1983 - - 1996 2002

Ook het vermelden waard zijn de succesvolle rallyversies van de Toyota Celica: zowel in 1990 als van 1992 tot 1994 won Toyota er het algemene WRC-klassement mee, onder andere met Carlos Sainz Sr, vader van de latere Formule 1-coureur. De Turbo 4WD Carlos Sainz Limited Rally Edition van de Celica is nu een gewild verzamelobject.

Prijs

De Toyota Celica kon ook in Nederland over een langere periode als nieuwe auto worden besteld. Klanten moesten echter diep in de buidel tasten voor de sportieve auto met zijn aantrekkelijke design. De catalogusprijs voor het basismodel lag rond de 25.000 euro, maar het model kon ook heel snel aanzienlijk duurder worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor de beter uitgeruste voertuigen, die dan ruim boven de 30.000 euro kosten. Bovendien was het voertuig bijzonder duur als cabriolet, hier liepen de aanschafkosten voor het voertuig zelfs op tot ruim boven de 50.000 euro met de topmotor en goede uitrusting.

Bovendien is de Toyota Celica niet meer per definitie een koopje, ook niet als occasion in Nederland. Hoewel er enkele geschikte aanbiedingen zijn die gemakshalve in aanmerking kunnen worden genomen, hebben de aangeboden oplossingen meestal een zeer hoog kilometrage. Wie een voertuig koopt voor minder dan 3000 euro moet dus meestal een kilometerstand van meer dan 250.000 accepteren. Tegelijkertijd is de Toyota Celica met een lagere kilometerstand aanzienlijk duurder. Tot 8.000 euro moet in zo'n geval zeker gerekend worden als het om een occasion gaat. Nog duurder zijn de echte verzamelaarsexemplaren, bijvoorbeeld de voertuigen met de begeerde topmotor of als cabriolet met open dak. In dit geval moet je zelfs rekening houden met prijzen van meer dan 20.000 euro.

Daarbij komen nog de onderhoudskosten voor de Toyota Celica. Met een gemiddeld brandstofverbruik van meer dan negen liter in sommige gevallen is het model niet bepaald goedkoop. Dankzij het leeggewicht van ongeveer 1,1 ton is de Nederlandse motorrijtuigenbelasting met ongeveer 400 tot 600 euro zeer redelijk.

Design

Exterieur

De Toyota Celica kent zeven generaties, die bijna allemaal minstens één facelift hebben gekregen. Er zijn dus veel verschillen in het ontwerp. Grotendeels coherent is de langwerpige motorkap, die in het laatste model een karakteristieke kap kreeg. Opvallende voorbumpers komen ook steeds weer terug. Verder richtte Toyota zich op een strakke vormgeving terwijl de verlichting steeds veranderde. In de meeste gevallen worden dubbele ronde koplampen gemonteerd, die in de T23 standaard xenon gebruiken.

Interieur

Het interieur van de Toyota Celica is eenvoudig gehouden en bekleed met gewoon harde kunststof. Diepe, relatief brede sportstoelen bieden voldoende comfort en de opstelling van de bedieningselementen zorgen voor een prettige ergonomie. Ronde instrumenten geven een goed overzicht en het schouderzicht is mogelijk zonder obstructies. In de zevende generatie is standaard airconditioning ingebouwd. De instap is niet ideaal: er is enige flexibiliteit nodig voor de noodstoelen, en er is nauwelijks beenruimte. Voorin kunnen de extreem lage stoelen hinderlijk zijn.

toyota-celica-interior

Veiligheid

De veiligheidsvoorzieningen van de Toyota Celica zijn beperkt, wat niet verwonderlijk is voor een coupé uit deze tijd. Op de noodstoelen achterin ontbreken hoofdsteunen en airbags, en de airbag van de voorpassagier kan niet worden uitgeschakeld. Natuurlijk zijn ook de kreukelzones overzichtelijk. Het goede remsysteem, waarmee nauwkeurig of abrupt kan worden afgeremd, scoort punten. Het chassis is relatief hard.

Alternatieven

Voor degenen die Toyota trouw willen blijven, de Toyota Supra is een achterwielaangedreven coupé die verder veel weg heeft van de Celica. Bij andere fabrikanten springen de Ford Capri, de Nissan 300 ZX of de Mazda RX7 in het oog. In de hoogtijdagen van de Celica was de concurrentie groot en veel autofabrikanten hadden een tweedeurs coupé in hun gamma.

FAQ

Hoeveel kost de Toyota Celica?
Tegenwoordig is de Celica als occasion verkrijgbaar vanaf slechts 1.500 euro. Goed onderhouden klassieke auto's met topmotoren kunnen tot 40.000 euro kosten.
Hoeveel pk heeft de Toyota Celica?
Het vermogen van de Celica varieert tussen 100 en 200 pk, afhankelijk van de motor. In combinatie met het lage gewicht belooft dit rijplezier.
Welke modellen van de Toyota Celica zijn beschikbaar?
Van de Celica werd een groot aantal varianten uitgebracht. Vijf van de zeven generaties kregen een facelift en zorgen voor verschillende looks. Cabrioversies en ten minste twee verschillende motoren per serie vergroten de verscheidenheid.
Is de Toyota Celica snel?
De krachtigste aandrijvingen van de afzonderlijke generaties halen bijna zonder uitzondering meer dan 200 km/u. Zelfs de kleinere motoren zijn met een beetje aanloop niet ver van deze topsnelheid verwijderd.

Beoordelingen voor Toyota Celica

14 Beoordelingen

4,6