Toyota Hilux te koop: tweedehands en nieuw

Toyota Hilux

Toyota Hilux

Toyota Hilux: de onverwoestbare

De Toyota Hilux (gestileerd als HiLux en daarvoor als Hi-Lux) is een serie licht commerciële voertuigen. De auto wordt gebouwd door het Japanse Toyota sinds 1968. Er bestaan acht generaties: N10 (1968/72), N20 (1972/78), N30/N40 (1978/83), N50/N60/N70 (1983/88), N80/N90/N100/N110 (1988/97), N140/N150/N160/N170 (1997–2005), AN10/AN20/AN30 (2004/15) en AN120/AN130 (vanaf 2015). In de meeste landen wordt de naam Hilux al die tijd gebruikt. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Toyota Hilux - Kleuren

Enkel in de VS verdwijnt hij in 1976 ten voordele van de Toyota Truck, Pickup Truck, Compact Truck en, later, Toyota Tacoma. Een populaire Amerikaanse uitrusting, de SR5 (Sport Rally 5-Speed), wordt er ook vaak als modelnaam gebruikt. In 1984 wordt de camperversie van de Hilux, de Toyota Trekker, in Australië en de VS hernoemd tot 4Runner. In Japan wordt dat Hilux Surf. Dit voertuig ontwikkelde zich ondertussen echter tot een sport utility vehicle (SUV). De Hilux staat bekend om zijn uitzonderlijke rigiditeit en volgehouden betrouwbaarheid, ook bij zwaar (mis)gebruik. Het bewijs wordt geleverd in twee afleveringen van het populaire BBC autoprogramma Top Gear. Daarin wordt het voertuig aan onnoemelijke folteringen blootgesteld, zonder het te begeven. Zo verdient de auto meteen ook zijn plaats in het studiodecor van de show.

De Toyota Hilux technisch bekeken

De Toyota Hilux start in maart 1968 onder de fabrieksnaam RN10. De eerste versie heeft een korte wielbasis en een 1.5 motor van 77 PS (57 kW). In April 1969 verschijnt het eerste model met lange wielbasis. De Hilux is zo de vervanger van de Toyota Crown en de Toyota Corona. In thuisland Japan vervangt hij ook nog de pick-up gebaseerd op de Toyota Corona Mk II (de Crown, Corona en Corona Mark II worden op dat moment als passagiersvoertuigen opnieuw in de markt gezet). Ondanks de naam (die kan vertaald worden als ‘hoge luxe’) is deze halve terreinauto eigenlijk enkel luxueus in vergelijking met een van zijn voorgangers, de Toyota Stout, een ouderwets robuuste pick-up. Het voertuig wordt samengesteld door Hino Motors, waar hij zijn moederauto, de Briska, vervangt, met name in het segment net onder de grotere Stout. Ook de Stout zelf wordt in sommige markten volledig vervangen door de Hilux.

De nieuwe generatie Toyota Hilux

De achtste generatie Toyota Hilux wordt gelanceerd op 21 mei 2015. Dat gebeurt gelijktijdig in Bangkok (Thailand) en Sydney (Australië). In Thailand, Laos en Cambodja verschijnt hij meteen als Toyota Hilux Revo. Het voertuig hanteert ondertussen de nieuwe ‘Keen Look’ designtaal, geïntroduceerd in de Toyota Corolla E170. Hij heeft slanke projectiekoplampen met led DRL en maakt onder andere gebruik van het eerste Toyota AEB systeem. De nieuwe ESTEC GD motoren worden gedeeld met de Toyota’s Fortuner en Innova. Ze worden gekoppeld aan een manuele of een automatische transmissie met vijf of zes snelheden.

In mei 2015 wordt nog een nieuwe 2.8 GD motor toegevoegd. Uit de vorige generatie komen verder nog de 2.0, 2.7 en 4.0 benzinemotoren over. Zij worden geüpdatet met een duale VVT-i, die de output en de trekkracht verhoogt. Net zoals de vorige generatie wordt ook deze generatie Hilux in Finland verkocht door Truck Masters Finland als TruckMasters OX. De ophanging wordt hier aangepast, waardoor het voertuig aldaar gecategoriseerd wordt als lichte truck (om zo in een lagere belastingklasse terecht te komen). Verder verschijnt de naam Hilux in deze generatie voor het eerst ook weer in Japan, na een afwezigheid van 13 jaar. De voertuigen worden er ingevoerd vanuit Thailand. In 2017 krijgt deze generatie een facelift, de Hilux Revo, voorgesteld op de 34e Internationale Motor Expo van Thailand. De nieuwe, grote voorgrille doet denken aan de Toyota Tacoma. In de nieuwe voorbumper zitten led mistlampen. In productieland Thailand verschijnt tegelijkertijd ook een nieuwe uitrusting, Hilux Revo Rocco genaamd. Die heeft onder andere 18” wielen met terreinbanden, Rocco emblemen en een glossy, zwarte grille. Motoren en veiligheidskenmerken blijven onveranderd.

Toyota Hilux modellen en prijsklassen

De Toyota Hilux verschijnt als pick-uptruck met twee deuren (S-Cab) of vier deuren (D-Cab of Extra Cab). Er zijn twee mogelijke lay-outs, telkens met voormotor. De eerste heeft achterwielaandrijving, de tweede vierwielaandrijving. Qua motormodellen zijn er drie benzines en zes diesels. Benzinemodellen zijn de 2.0 1TR-FE I4 van 104 kW (139 pk), de 2.7 2TR-FE I4 van 120 kW (160 pk), en de 4.0 1GR-FE V6 van 175 kW (235 pk). De dieselmodellen zijn I4-en en merendeels Common Rail. Het zijn de 2.4 2GD-FTV van 110 kW (150 pk), de 2.5 2KD-FTV van 76 kW (102 pk), de 2.5 2KD-FTV van 107 kW (144 pk), de 2.8 1GD-FTV van 132 kW (177 pk), de 3.0 5L-E van 71 kW (95 pk, de enige natuurdiesel), en de 3.0 1KD-FTV van 122 kW (163 pk).

Beoordelingen voor Toyota Hilux

9 Beoordelingen

5,0