Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota Fortuner

De Toyota Fortuner is een van de stoerste, grootste en meest betrouwbare SUV’s die ooit zijn gemaakt. Deze 7-zitter biedt voldoende ruimte voor een compleet gezin en bovendien maken de rij-eigenschappen deze auto geschikt voor offroad gebruik. De betrouwbaarheid van Toyota is wereldwijd bekend, dus je kunt gerust een gebruikte Toyota Fortuner kopen, mits deze goed is onderhouden. Kom meer te weten over de eigenschappen van deze auto want we hebben ze hier voor je op een rij gezet.

De Fortuner is een hardwerkende SUV

De Toyota Fortuner, ook wel bekend als de Toyota SW4, is een middelgrote SUV die door Toyota wordt gemaakt. In december 2004 werd de eerste generatie Fortuner uitgebracht op de Thailand International Motor Expo. De auto is sinds begin 2005 te koop en het model bestaat vandaag de dag nog steeds.

De Toyota Fortuner is het resultaat van internationaal erkende IMV-project (Innovative Multi-Purpose Vehicle) van Toyota. Door het delen van platformen met de Hilux en Innova, ontstond de combinatie van een werkpaard en een multifunctioneel voertuig. De Fortuner wordt geclassificeerd als een SUV. De auto heeft een 3,0-liter D4D-dieselmotor, een ECT automatische versnellingsbak, ABS, vierwielaandrijving voor offroad rijden, een hoge bodemvrijheid en zeven zitplaatsen. Aan ruimte dus geen gebrek. Door het gemeenschappelijke platform ligt de prijs van de Fortuner ver onder die van de concurrenten. De aanschafprijs is €19.981.

De Fortuner verschilt van de andere auto’s uit deze klasse door een veel strakker ontwerp maar dan wel met de standaard SUV-voorzieningen. Aan de voorkant zitten de multi-reflector quad-koplampen en de grille die uit één stuk is gevormd. Samen met de gestroomlijnde voorbumper heeft de Fortuner zo een van de meest snobistische neuzen die er zijn. Om de macho uitstraling compleet te maken kan na aankoop nog een bull bar gemonteerd worden. Het zijprofiel van de Fortuner lijkt erg op de Lexus RX300 / Toyota Harrier, maar is toch onderscheidend genoeg. De achterkant bestaat uit de achterruit met wisser, ventilatie aan de binnenkant en een achterklep met grote achterlichten.

Het interieur van de Fortuner heeft een standaard IMV-dashboard, compleet met Optitron-meter clusters. De regelaars voor de airco zijn bij de Fortuner digitaal, in tegenstelling tot de draaiknoppen van de Hilux en Innova. De stoelen zijn beige, wat geen praktische kleur is, maar wel zorgt dat de cabine er fris uitziet in vergelijking met het grijze en zwarte kleurenschema. De kwaliteit van de stoelen is prima, behalve de stoelen op de derde rij, waarbij de hoofdruimte wat beperkt is. Verder is de auto voorzien van veel opbergvakken. Tenslotte heeft de Fortuner nog een 2-DIN CD/MP3-tuner als audiosysteem.

Toyota Fortuner modelwijzigingen

Ten opzichte van andere 4x4 modellen bevindt de Fortuner zich ergens onder de Land Cruiser en boven de RAV4. Toen de eerste generatie Fortuners in Thailand werd ontwikkeld door Thaise en Japanse ingenieurs, werd in Australië een aangepaste versie ontworpen door Toyota Australië. Hier werd later ook de 2e generatie Fortuner ontwikkeld.

De eerste generatie Fortuner was de best verkopende auto in zijn categorie (SUV/PPV) in Thailand en de Filippijnen en geniet een enorme populariteit in Pakistan en India. De Fortuner werd niet standaard aangeboden in Japan, Europa, China, Zuid-Korea of Noord-Amerika. Om toch te voldoen aan de vraag naar middelgrote pick-ups in het SUV-segment biedt Toyota in Japan de de Hilux Surf aan. In de USA komt de Toyota 4Runner uit en in Australië, Europa en China komt de Land Cruiser Prado op de markt.

Toyota levert gespecialiseerde modellen met een natuurlijk aangezogen 5L-E motor aan overheden, organisaties en de VN, samen met andere bedrijfswagens.

In 2008 ondergaat het model een kleine wijziging en de nieuwe versie wordt in augustus 2008 gelanceerd. Deze Fortuner heeft nieuwe projector koplampen, nieuwe achterlichten, een nieuwe grille, bluetooth-connectiviteit, nieuw lichtgekleurd interieur, plafond airco achterin, elektronisch verstelbare bestuurdersstoel in 4x4 uitvoering. De elektronische remkrachtverdeling is geïnstalleerd, waarbij de LSPV remassistent bij een klein aantal modellen aanwezig is.

Het model wordt in 2011 wat ingrijpender gewijzigd. De auto is iets langer en lager dan het vorige model. Het voorpaneel werd volledig herzien met een nieuw spatbord, kap, grille, koplampen, bumper en mistlampbehuizing. De achterlichten werden samen met de achterbumper en achterplaat herzien. Aan de zijkant vonden ook wijzigingen plaats. Zo werden de wielen opnieuw ontworpen en kreeg de auto zijspiegels met LED-verlichting. In het interieur werden ook kleine wijzigingen aangebracht aan de middenconsole, het stuur en het audio-/videosysteem. Tenslotte krijgt de Fortuner een nieuwe turbomotor met intercooler van VNT (Variable Nozzle Turbo).

Toyota Fortuner vs Isuzu Alterra

De motor van Alterra is van de hoge kwaliteit die we van Isuzu gewend zijn, maar toch wint de 3.0-dieselmotor van de Toyota Fortuner als het gaat om pure pk’s. Bovendien levert de Toyota de kracht subtieler en gelijkmatiger af dan de Alterra en is de motor erg betrouwbaar. Het voordeel van de Alterra is dat deze optioneel een vijf-versnellingsbak heeft, terwijl de Fortuner alleen een automatische transmissie heeft.

Van binnen is de Alterra zeer aangenaam maar wel wat gedateerd. Toch is deze utilitaire, scherpe, rechtlijnige look nog steeds aantrekkelijk. Als je de auto start dan klinkt het allemaal logisch. Je merkt meteen dat deze auto is gemaakt voor het zwaardere werk In de eerste versnelling voelt de auto zeker en trekt goed. De Isuzu geeft het veilige gevoel van een vrachtwagen.

De Fortuner heeft een stoere styling, prachtige wielen en zet een nieuwe standaard voor de SUV’s. De auto is verfijnd en goed ontworpen. De auto voelt ruim, comfortabel, krachtig en heel betrouwbaar.

Motoren

De Toyota Fortuner is voorzien van een 3,0-liter D4D-dieselmotor van 163 pk in de gedaante van de 1KD-FTV. De CRDi, dubbele bovenliggende nokkenassen met 16 kleppen en een turbo met variabel mondstuk helpen deze motor om een vermogen van 163 pk en een koppel van 341 Nm bij 1.400-3.200 tpm te bereiken. Het grote koppel is mogelijk dankzij de cilinder met een boring en slag van respectievelijk 96 x 103 mm.

Uitrusting en opties

De Toyota Fortuner is met het volgende uitgerust:

  • Multifunctioneel stuurwiel
  • Elektrisch verstelbaar achteruitkijkspiegeltje
  • Touchscreen
  • Automatische klimaatregeling
  • Start-stopknop
  • Anti-vergrendelingsremsysteem
  • Aluminium wielen
  • Mistlampen - Voorzijde
  • Elektrische raambesturing
  • Passagiersairbag
  • Bestuurdersairbag
  • Stuurbekrachtiging

Interieur

  • Airconditioning
  • Verwarming
  • Verstelbare stuurkolom
  • Tachometer
  • Elektronische meerstroommeter
  • Lederen stoelen
  • Lederen stuurwiel
  • Handschoenvakje
  • Digitale klok
  • Digitale kilometerteller
  • Elektrisch verstelbare stoelen vooraan
  • Klaptafel bij de achterbank
  • Driving Experience Control Eco
  • In hoogte verstelbare bestuurdersstoel

Overige opties

  • Smart Entry
  • Sequential Shift en Paddle Shifters
  • Koeling achterin
  • Alle ramen tegelijk openen en sluiten met blokkadebeveiliging
  • Elektrisch openen kofferbakklep met SMART Key
  • Rijstanden: ECO / PWR-modus
  • Stoelen op de 3e rij met een beweging verstelbaar
  • Recline
  • Park Assist met achteruitrijcamera

Veel ruimte voor een gezin

Dankzij de 2 rijen met zitplaatsen achterin die in totaal 6 zitplaatsen leveren, is deze auto perfect geschikt als stoere gezinsauto. De auto is geschikt voor offroad rijden dus ook als je een beetje achteraf woont kun je met deze auto ook prima over de zandwegen heen rijden. Voor een gebruikte Toyota Fortuner moet je nog best een hoog bedrag betalen, maar daarvoor krijg je veel ruimte in een auto van een merk dat bekend staat om de betrouwbaarheid.