


Sterke punten
- Zeer goede zitruimte
- Hoog uitrustingsniveau, zelfs in het basismodel
- Aantrekkelijk, modern ontwerp
Zwakke punten
- Hoge aankoopprijs
- Matige remprestaties
- Slecht zicht rondom
Toyota Highlander : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Highlander, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Toyota Highlander
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Review Toyota Yaris Cross - Is dit de compacte SUV waarop jij hebt zitten wachten?

Strak in z'n trainingspak: Toyota Corolla Touring Sports GR Sport Plus (2020)

Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt

Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt

Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?

Test occasion: Toyota Prius – Occasion videotest: Toyota Prius
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Tot zeven zitplaatsen voor het dagelijkse gezinsleven
- Modern interieur met erg veel comfort
- Goede rijprestaties dankzij krachtige en zuinige motoren
- Betrouwbare technologie en motoren
- Ook geschikt voor dagelijks gebruik
Data
Motor
Zoals vele andere autofabrikanten volgt Toyota de trend om voor de meeste voertuigen alleen alternatieve aandrijving aan te bieden. De Toyota Highlander van de vierde generatie bijvoorbeeld, kan in Europa alleen worden besteld met een hybride motor. Een blik op de specificaties en de rijprestaties leert echter dat dit geenszins een nadeel is voor de klanten.
Met de combinatie van benzinemotor en elektromotor is de grote en relatief zware SUV verrassend snel op de weg. Tot 248 pk maximumvermogen is beschikbaar en accelereert het voertuig betrouwbaar en snel. Hij sprint naar 100 km/u in slechts 8,3 seconden - een zeer goede waarde voor een zevenzitter. De maximumsnelheid wordt bereikt bij 180 km/h. Ondanks het hoge vermogen en de goede rijprestaties belooft Toyota een verbruik van slechts 6,6 liter Super per 100 kilometer. De Toyota Highlander voldoet ook aan de Euro 6d-ISC-FCM emissienorm: hier is de hybride technologie duidelijk merkbaar in de onderhoudskosten.
Ook de andere eigenschappen van de hybride motor zijn overtuigend, over de hele lijn. Vervelend schakelen is verleden tijd dankzij een traploze transmissie op de vooras en een elektromotor met een vaste overbrenging op de achteras. In Duitsland is vierwielaandrijving ook standaard, dus daar kost dit niets extra en maakt een optimale krachtoverbrenging op elke ondergrond mogelijk.
Afmetingen
De Toyota Highlander heeft een derde zitrij als optie, met twee extra zitplaatsen. Om een voertuig als zevenzitter te kunnen aanbieden, moet de carrosserie navenant groot zijn. Het Toyota-model is dus bijna vijf meter lang en bijna twee meter breed. Zelfs voor de SUV-klasse worden deze afmetingen als zeer groot beschouwd. Dit is ook te merken aan het leeggewicht van meer dan 2.000 kilogram.
De enorme wielbasis van 2,85 meter komt echter direct ten goede aan het interieur: hier kunnen alle passagiers rekenen op een enorme been- en hoofdruimte. De ruime kofferbak is ook voor meer dan alleen dagelijks gebruik geschikt. De Highlander biedt onder meer een laadvolume van 560 liter als vijfzitter, en zelfs een indrukwekkende 1.909 liter als alle stoelen op de tweede en derde rij zijn neergeklapt. Zelfs met de derde zitrij omhoog is er nog 241 liter laadruimte beschikbaar.
Dankzij de krachtige motoren en het hoge gewicht is de Toyota Highlander ook uitstekend geschikt als trekauto voor grote en zware aanhangwagens. De fabrikant ondersteunt dit met een maximaal trekvermogen van 2.000 kilogram. Als je ook de aanhangwagenkoppeling bestelt, kun je de Toyota Highlander gemakkelijk gebruiken voor het verplaatsen of vervoeren van zware voorwerpen.
Productie | 2001 – heden |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,9 m x 1,9 m x 1,7 m |
Wielbasis | 2,8 m |
Inhoud bagageruimte | 241-1.909 l (incl. stoelenrij) |
Ledig gewicht | 1.990 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.670 kg |
Cilinderinhoud | 2.487 cm³ |
Koppel | 270 Nm |
Topsnelheid | 180 km/u |
Versnelling 0-100 km/h | 8,3 s |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik | 6,6-7,2 l |
CO2-uitstoot | 149-160 g/km |
Varianten
De Toyota Highlander is verkrijgbaar in drie verschillende uitrustingslijnen: Business Edition, Executive en Luxury. Natuurlijk biedt het laatstgenoemde model het hoogste comfort. De uitgebreide standaarduitrusting, zelfs vanaf de basisversie, is echter een van de grote troeven van de Highlander.
Zo heeft de Toyota Highlander in de Business Edition Bi-LED-koplampen, 18-inch lichtmetalen velgen, een Smart Key-systeem en automatische klimaatregeling met 3 zones. Extra comfort wordt geboden door elektrische stoelverstelling voor de voorstoelen, een verwarmde voorruit en climate control voor de tweede zitrij. Met zo'n uitgebreide standaarduitrusting is de keuze voor een hoger uitrustingsniveau in veel gevallen overbodig.
In de hoogwaardigere varianten zijn echter tal van andere voorzieningen inbegrepen, zoals een JBL premium geluidssysteem, een 12,3-inch multimediadisplay of een head-up display. Het voertuig tilt luxe in de SUV-klasse naar een heel nieuw niveau.
Prijs
Dankzij de zeer goede standaarduitrusting en de aantrekkelijke hybride motor biedt de Toyota Highlander uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Met een basisprijs van 48.892 euro (netto, exlusief btw) is de SUV zeker geen koopje, maar in vergelijking met de concurrentie is het een aantrekkelijke keuze. Bovendien zijn er, op aanvraag, talrijke leasing- of financieringsaanbiedingen rechtstreeks bij Toyota beschikbaar, dankzij welke de hoge aankoopkosten niet ineens hoeven worden neergeteld. Toyota geeft voor de Highlander een maandelijks leasetarief van 1.045 euro aan.
Als alternatief is het de moeite waard om een Toyota Highlander als occasion te kopen. Vooral de oudere modellen, bijvoorbeeld van de derde generatie, kunnen verrassend goedkoop worden gekocht. Bovendien wordt het model als betrouwbaar beschouwd, de motoren zijn ook na hoge
kilometerstanden nog robuust en reparaties zijn zeldzaam. Dergelijke aanbiedingen zijn echter schaars - hier is het de moeite waard snel toe te slaan. Gebruikt kunnen kopers de Toyota Highlander vinden vanaf 15.000 euro.
Design
Buitenkant
Alleen al door zijn afmetingen oogt de Toyota Highlander enorm groot. De tot 20-inch lichtmetalen velgen dragen in niet onbelangrijke mate bij aan deze indruk. Het grote front met smalle, langgerekte LED-koplampen en een groot, kleur contrasterend radiatorrooster heeft een moderne uitstraling en straalt de hoge prestaties van de auto uit. De Toyota Highlander is verkrijgbaar in opvallende en gevarieerde lakkleuren, waaronder aantrekkelijk rood, subtiel blauw of elegant, maar klassiek zilver.
Binnenkant
Een van de grote troeven van de SUV van de vierde generatie is het interieur. Passagiers profiteren niet alleen van zeer veel ruimte, maar ook van een extreem hoog comfortniveau. De uitgebreide standaarduitrusting speelt zijn rol, maar de verhoogde zitpositie en de comfortabele stoelen met uitstekende zijsteun maken de Highlander ook tot de ideale keuze voor lange ritten. Wie ook veel waarde hecht aan een stille geluidsomgeving, profiteert van de zeer goede isolatie van de carrosserie. De afwerking staat opnieuw op een hoog niveau en is daarmee dus niet meer te vergelijken met vroegere voertuigen. De zeer goede materiaalkeuze, waaronder fijn leder of hoogwaardige kunststoffen, zorgt voor een aangename feelgood-atmosfeer. De bedieningselementen van de Toyota Highlander zijn eenvoudig, intuïtief en goed doordacht.
Veiligheid
De Toyota Highlander is een van de meest veilige voertuigen op de weg, al was het maar vanwege zijn grote carrosserie. Bovendien installeert Toyota veel assistenten en veiligheidssystemen om de bescherming van alle weggebruikers te garanderen. De standaarduitrusting van het voertuig omvat onder meer de volgende technologieën:
- Frontale botsingswaarschuwing met detectie van voetgangers en fietsers
- Cruise control, aanpasbaar
- Lane Departure Alert (LDA, met actieve stuurhulp)
- Automatisch grootlichtsysteem
- Alarmsysteem met kantelsensor
- Achteruitrij waarschuwing voor kruisend verkeer achter
- Lane Departure Warning
- Blind Spot Alert
- Achteruitrij camera
Vooral in vergelijking met andere voertuigen in deze klasse, is de lijst uitgebreid. Bijna geen wens blijft hier onvervuld.
Alternatieven
De Ford Explorer is het beste alternatief voor de Toyota Highlander en overtuigt met een vergelijkbare hoeveelheid ruimte en ook een volumineus uiterlijk. Het rijcomfort is perfect in orde, het model is in de eerste plaats ontworpen voor intensief dagelijkse gebruik. Goedkope occasions zijn verkrijgbaar voor prijzen vanaf ongeveer 5.000-10.000 euro.
Als je liever iets kleiners wilt, raden wij je de Toyota RAV 4 aan. De moderne SUV biedt vooral perfect dagelijks comfort en overtuigt met een goede veiligheid en vele uitrustingsdetails.