Sterke punten
- Zeer goede betrouwbaarheid
- Grote laadruimte
- Goede restwaarde
Zwakke punten
- Op leeftijd geraakt
- Veiligheidsuitrusting blijft achter
- Minder comfortabel dan concurrentie
Toyota Hiace : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Hiace, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Toyota Hiace
-
Toyota Hiace 2.5 D4-D 90 Rolstoelbus!
€ 5.995,-- 385.671 km
- 05/2002
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3565 CH UTRECHT -
Toyota Hiace 2.5 D-4D KWB 1E EIGENAAR DEALER ONDERHOUDEN
€ 8.410,-BTW verrekenbaar - 66.095 km
- 03/2008
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2802 AK GOUDA -
Toyota Hiace 2.5 D-4D KWB Comfort - Clima - Frontschade - Expor
€ 2.995,-- 308.140 km
- 12/2006
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4706 PB ROOSENDAAL -
Toyota Hiace 2.5 D-4D KWB Comfort 123991 km !!!!!!! 3 zits
€ 5.929,-BTW verrekenbaar - 123.991 km
- 08/2008
- 71 kW (97 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7905 SX HOOGEVEEN -
Toyota Hiace Hiace 2.4 Emotion Exec. Dubbele Cabine
€ 4.450,-- 211.044 km
- 08/2001
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4765SP Zevenbergschen Hoek (Breda) -
Toyota Hiace 2.5 D-4D 95 DUBBELE CABINE
€ 3.750,-- 373.160 km
- 07/2007
- 70 kW (95 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7903 BM HOOGEVEEN -
Toyota Hiace HIACE 2.5-117 D 4WD
€ 12.000,-- 146.356 km
- 08/2008
- 86 kW (117 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3700ZT Zeist -
Toyota Hiace 2.5D4D LONG 4x4
€ 4.700,-- 300.104 km
- 06/2009
- 86 kW (117 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7903 BM HOOGEVEEN -
Toyota Hiace 2.5 D4-D 100 DC Emotion Executive / nap / apk / ai
€ 4.950,-- 285.569 km
- 03/2004
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5691 NB SON EN BREUGEL -
Toyota Hiace 9 PERSONS TAXI
€ 3.300,-- 405.461 km
- 08/2003
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7903 BM HOOGEVEEN -
Toyota Hiace VLH51V diesel 1985
€ 9.999,-- 230.000 km
- 07/1985
- 57 kW (77 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3078ht Rotterdam -
Toyota Hiace 2.5 D-4D LWB Comfort (Long)
€ 9.590,-- 170.371 km
- 05/2011
- 86 kW (117 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5281 RE BOXTEL -
Toyota Hiace
€ 5.200,-- 257.000 km
- 02/2007
- 86 kW (117 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7903AA hoogeveen -
Toyota Hiace 2.5 D4-D 90 LWB Base * 6 PERSOONS * NIEUWE BANDEN
€ 3.450,-- 472.102 km
- 05/2002
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3044 AN ROTTERDAM -
Toyota Hiace 2.5 D-4D * 4WD * AWD * LWD * 2x Schuifdeur..
€ 5.445,-BTW verrekenbaar - 344.364 km
- 06/2008
- 86 kW (117 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1689 AG ZWAAG -
Toyota Hiace 2.5d4d 90 pk l1 airco 180.000km electr. raam
€ 5.990,-BTW verrekenbaar - 180.000 km
- 12/2005
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2681 TZ MONSTER -
Toyota Hiace 2.5 D-4D 86KW KWB Comfort AIRCO
€ 6.037,-BTW verrekenbaar - 273.607 km
- 01/2012
- 86 kW (117 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
224 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5281 LM BOXTEL -
Toyota Hiace 2.5D4D SHORT MODEL
€ 3.267,-BTW verrekenbaar - 226.014 km
- 01/2002
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7903 BM HOOGEVEEN -
Toyota Hiace 2.5 D4-D 90 Hiace Base Bj.2006 *KOELING* APK 3-zit
€ 4.450,-- 361.418 km
- 03/2006
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3044 AN ROTTERDAM -
Toyota Hiace 2.5 D4-D 75KW 100 DOUBLE CABINE - Emotion Cool - A
€ 4.989,-- 417.240 km
- 11/2004
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Diesel
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5281 LM BOXTEL
Interesse in een Toyota Hiace
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Toyota bZ4X test - Hoe goed is de elektrische suv die Toyota eigenlijk niet wilde maken?
Toyota Yaris GR Sport review: reed elke Yaris maar zo sportief
Toyota Prius (2023) test: de zoete wraak van Toyota
Toyota Corolla (2023) review: hieraan dankt hij zijn sterrenstatus
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Bewezen, zeer goede betrouwbaarheid
- Grote laadruimte, zeker ook ten opzichte van wagenlengte
- Dankzij de goede betrouwbaarheid behouden ook oudere exemplaren hun waarde
- Uitstekende basis voor een camperbus
Technische gegevens
Motorisatie
In totaal zijn er van de Toyota Hiace in Europa vier modelgeneraties. Als bedrijfswagen werden de meeste exemplaren aangedreven door een dieselmotor, maar de eerste modellen waren ook leverbaar met benzinemotoren. Vanaf grofweg de jaren tachtig nam diesel sterk de overhand. Het gaat in alle gevallen om een viercilindermotor, met afhankelijk van de modelgeneratie een inhoud van 1,8 tot 2,4 liter. Voor sommige modelgeneraties waren ook grotere motoren leverbaar. In beperkte mate is de Toyota Hiace ook geleverd met V6- en zelfs V8-motoren, maar niet in Europa. In principe heeft een Toyota Hiace een handgeschakelde transmissie en achterwielaandrijving. Een automaat was voor sommige modellen optioneel. Er waren ook varianten met vierwielaandrijving, maar die zijn in Europa zeldzaam.
Afmetingen
Zoals veel personenauto’s en bedrijfswagens is de Toyota Hiace in de loop der jaren gegroeid. Het eerste model was 4,3 meter lang, 1,7 meter breed en 1,9 meter hoog, met een wielbasis van ruim 2,3 meter. Het laatste model dat in Europa werd geleverd was tot wel 5,2 meter lang, 1,8 meter breed en tot 2,4 meter hoog, met een wielbasis tot 3,4 meter. Een kanttekening hierbij is wel dat de eerste generatie één carrosserievariant bood en het laatste model leverbaar was als korte en lange versie en standaard met een verhoogd dak. Ook verhuisde de motor van onder de voorstoelen naar voor de cabine, wat zorgde voor een langere voorzijde.
De belangrijkste specificaties op een rij
Toyota Hiace | |
---|---|
Marktintroductie | 1995 (vierde generatie, Europa) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,69-5,23 x 1,80-1,83 x 1,97-2,47 m |
Wielbasis | 2,98-3,43 m |
Inhoud bagageruimte | 5,4-6,5 m3 (laadruimte) |
Ledig gewicht | 1.780-2.160 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.750-3.000 kg |
Cilinderinhoud | 2.446-2.694 cm3 |
Vermogen | 55 kW (75 pk)-105 kW (143 pk) |
Koppel | 156-226 Nm |
Topsnelheid | 145-152 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | Niet geregistreerd |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik | 8,5-13,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
In Europa was het aantal uitvoeringen van de Toyota Hiace beperkt, zeker bij de eerste modelgeneraties. Er was één carrosserievariant, met bij sommige modelgeneraties naar keuze een verhoogd dak. In dat opzicht bood het laatste model dat in Europa werd geleverd de meeste keuze, met zowel verlengde als verhoogde varianten. Qua uitvoeringen had je in Europa alleen keuze uit een bestelversie en een personenuitvoering. Via derden werden ook campervarianten aangeboden. Buiten Europa zijn de varianten van de Toyota Hiace talrijk, met ook een aantal (voor die tijd) echt luxe personenuitvoeringen. Buiten Europa bestaat de Toyota Hiace ook nog altijd. Hier verdween het model in 2012 uit het aanbod.
Prijzen
De Toyota Hiace was jarenlang ook in Nederland een erg populaire bedrijfswagen. Inmiddels is het model echter wel op leeftijd geraakt. Daarnaast hadden de eerste modelgeneraties nog wel eens last van roest in ons vochtige klimaat, waardoor veel exemplaren werden gesloopt of geëxporteerd. Toch is er nog altijd een vrij ruim aanbod Toyota Hiace occasions, maar daarbij gaat het vrijwel uitsluitend om de vierde generatie. Dat is het laatste model dat nog in Europa werd geleverd. De prijzen variëren van zo’n 4.000 euro voor een vroeg exemplaar met veel kilometers tot 10.000 euro voor een laat exemplaar met relatief weinig kilometers. Voor camperuitvoeringen kunnen de prijzen verder oplopen. Hiermee is de Toyota Hiace over het algemeen wat duurder dan andere bestelbussen van dezelfde leeftijd, maar dat maakt hij weer goed met zijn bewezen betrouwbaarheid.
Design
Buitenkant
Van oorsprong is de Toyota Hiace een frontstuurbusje. Dat wil zeggen dat het busje een ‘platte’ voorkant heeft en dat de motor ongeveer onder de voorstoelen is geplaatst. Dat was in die tijd de meest gangbare opstelling voor een bestelbus. Zo nam de motor namelijk geen extra ruimte in en kon bijna de volledige lengte van het busje aan de laadruimte worden besteed. Met het oog op de veiligheid kreeg de Toyota Hiace in 1995 een langere voorzijde, waarbij de motor conventioneel vóór de inzittenden was geplaatst. Op gebied van design is de Toyota Hiace gewoon doelmatig vormgegeven, met stijlelementen van het toenmalige Toyota-design.
Binnenkant
Ook vanbinnen is de Toyota Hiace vooral doelmatig vormgegeven en ingericht. Bij de vroege modellen is de cabine wat aan de krappe kant, wat wel weer ten goede komt aan de laadruimte achterin. Bij latere modellen was er meer oog voor ergonomie. De Toyota Hiace biedt in Europa weinig luxe, maar wel alle voorzieningen die (destijds) in een auto werden verwacht. Er waren ook echt luxe uitvoeringen van de Toyota Hiace, maar die werden niet officieel in Europa geleverd.
Veiligheid
Aangezien de Toyota Hiace een bedrijfswagen is, is deze nooit getest door Euro NCAP. Wel kan worden gekeken naar de veiligheidsvoorzieningen aan boord. Bij de eerste drie modelgeneraties zijn deze beperkt. Veiligheid werd nog niet zo belangrijk gevonden als nu en/of de technologieën waren nog minder geavanceerd. Wel deden ABS en airbags hun intrede. Een belangrijke stap werd gezet in 1995, toen de motor verhuisde van onder de voorstoelen naar voor de cabine. Dat maakte de voorzijde van de bestelbus langer en zorgde daarmee voor een aanzienlijk verbeterde kreukelzone.
Alternatieven
De Toyota Hiace is, enigszins afhankelijk van de modelgeneratie, een middelgrote bestelbus. Een belangrijke concurrent is de Volkswagen Transporter, die bij iedere modelgeneratie in hetzelfde segment actief was en die vergelijkbare uitvoeringen bood. Een belangrijk verschil is dat de Volkswagen ook luxere uitvoeringen en een af fabriek camperversie bood. Nu op de occasionmarkt heeft de Volkswagen Transporter ook een betere beschikbaarheid, zeker wanneer het gaat om de oudere modellen. Ook de Ford Transit is altijd een concurrent geweest van de Toyota Hiace. Afhankelijk van de modelgeneratie is de Ford Transit wel iets groter, maar daarmee is de Toyota Hiace weer handzamer in de stad. Een vergelijkbaar model uit Frankrijk is de Renault Trafic, inclusief technisch identieke modellen zoals de Opel Arena, Opel Vivaro en Nissan Primastar.