Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mitsubishi-l400-front

Mitsubishi L400

1 / 2

Sterke punten

  • Robuuste motor
  • Variabel inzetbaar
  • Schuifdeur aan beide zijden

Zwakke punten

  • Hoog verbruik
  • Onrustig in bochten
  • Kleine kofferbak

Mitsubishi L400 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mitsubishi L400, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mitsubishi L400: Variabele minibus uit Japan

De Mitsubishi L400 is een bestelwagen met drie rijen zitplaatsen. Bij de introductie had de auto een relatief luxe interieur. Het model bestaat met optionele vierwielaandrijving en staat ook bekend als de Space Gear. Hij is grotendeels gebaseerd op de Mitsubishi Delica/L300, die wisselend als stationwagen of zelfs als bestelwagen werd gebruikt. Lees meer

Interesse in een Mitsubishi L400

Alle artikelen

Goede redenen

  • Drie rijen zitplaatsen ondanks compacte buitenafmetingen.
  • Flexibiliteit in indeling.
  • Beschikbaar met vierwielaandrijving.
  • Goedkoop in aanschaf.

Gegevens

Motor

In Japan werd de Mitsubishi L400 vanaf 1994 geproduceerd en heette daar vanaf het begin Space Gear. De Europese export van de auto werd echter enigszins aangepast: De Space Gear die vanaf 1994 werd verkocht had een 2,0- of 2,4-liter cilinderinhoud en was alleen leverbaar met achterwielaandrijving. Pas in 1998 kwam de eigenlijke L400 naar het Westen met een dieselmotor van 2,5 liter en optionele vierwielaandrijving. Dit maakte gebruik als een ruime bestelwagen mogelijk naast de klassieke familie bestelwagen configuratie (estate). Naast deze eerder genoemde viercilindermotoren produceerde de fabrikant ook een 3,0-liter V6-benzinemotor met automatische transmissie, maar die is nooit in Nederland te koop geweest.

Model 2.000 GLX 2.500 GLX TD 2.400 GLS
Bouwjaren 1994 - 2006 1994 - 2006 1994 - 2006
Jaren van export 1994 - 2003 1998 - 2001 1994 - 2001
Type Bestelwagen Bestelwagen Bestelwagen
Motor Benzine Diesel Benzine
Transmissie Handgeschakeld met 5 versnellingen, achterwielaandrijving Handgeschakeld met 5 versnellingen, vierwielaandrijving (optioneel) Handmatig/automatisch met 5 versnellingen, achterwielaandrijving
Vermogen 113 pk 99 pk 132 pk
Cilinderinhoud 1.997 cm³ 2.477 cm³ 2.350 cm³
Topsnelheid 164 km/u 156 km/u 165 km/u
Acceleratie (0-100) 15,8 s 16,1s 14,3 s
Gewicht 1.656 kg 1.670 kg 1.720 kg
Gemiddeld brandstofverbruik 12,5 l 10,1 l 13,4 l
CO2-uitstoot volgens WLTP 264 g/km 264 g/km n.b.

De benamingen L400 en Space Gear worden vaak samen gebruikt. Je kunt dus niet altijd afgaan op de advertenties bij een aankoop. Aan de hand van de gegevensbladen kan echter worden nagegaan welk voertuig momenteel wordt aangeboden, met name op basis van de motorinhoud. Voor de dieselversie is een kleinere motor met 87 pk beschikbaar.

Afmetingen

De Mitsubishi L400 is een praktische bestelwagen met buitenmaten van ongeveer 4,60 x 1,70 x 1,80 meter. Met zijn wielbasis van 2,80 meter is hij gemakkelijk te verplaatsen en flexibel genoeg, zelfs op smallere wegen. Vooral voor een bestelwagen die ook als minibus kan worden gebruikt, wijst deze wielbasislengte op een grote wendbaarheid. Een groot voordeel zijn ook de schuifdeuren aan beide zijden, die meer mogelijkheden bieden om te laden.

Het volume van de bagageruimte in de minibus met 7 zitplaatsen wordt op 375 liter gesteld, wat in een categorievergelijking en afgemeten aan zijn grootte vrij hanteerbaar is. Lange voorwerpen passen tussen de stoelen en de laatste rij kan opzij worden geklapt. Als transporter of gesloten bestelwagen heeft het model een inhoud van 1.385 liter, wat niet kan concurreren met een pure bestelwagen, maar toch voldoende opbergruimte betekent.

Varianten

Een grote kracht van de Mitsubishi L400 is zijn variabiliteit. Als stationwagen of bestelwagen is hij perfect geschikt als minibus voor gezinnen. Daarnaast zijn er nog meer diverse gebruiksmogelijkheden: Zonder zitplaatsen wordt de L400 een perfecte transporteur voor middelgrote vrachten. De auto kan ook worden gebruikt als bestelwagen, in de traditie van zijn voorganger, de Mitsubishi Delica/L300. In Nieuw-Zeeland wordt de auto soms ook in omgebouwde vorm gebruikt als politieauto. Dankzij een optionele trekhaak kan de auto eventueel zelfs een aanhangwagen trekken.

Het enige nadeel is dat de laadruimte wat hoog is, wat het laden kan bemoeilijken.

Prijs

Gebruikte auto's rond de Mitsubishi L400 zijn allesbehalve zeldzaam om te vinden, zelfs in Nederland. Veel van de aangeboden voertuigen hebben echter een hoge kilometerstand, meestal meer dan 200.000. Het is daarom belangrijk om bij de aanschaf van een gebruikte Mitsubishi L400 goed te kijken naar eventuele zwakke punten of technische mankementen. Qua prijs is de occasion echter een aantrekkelijk alternatief voor soortgelijke modellen. Rijklare modellen kunnen al voor ongeveer 3.000 euro worden gekocht. De zeer goede hoeveelheid ruimte en de grote geschiktheid voor dagelijks gebruik zijn hier al bij inbegrepen.

Door de hoge leeftijd kunnen de gebruikskosten een last worden. De levering van reserveonderdelen is echter nog steeds gegeven. Dienovereenkomstig zijn reparaties aan de Mitsubishi L40 in principe geen probleem en meestal zelfs zeer voordelig. Dit maakt de occasions een populaire keuze voor jonge ondernemers.

Daarnaast zijn er natuurlijk financiële lasten door de Nederlandse motorrijtuigenbelasting, die voor de modellen met benzinemotor ongeveer 1.280 euro per jaar bedraagt. Bij de oudere dieselmotoren lopen de kosten flink op, meer dan 2.000 euro per jaar motorrijtuigenbelasting is in dit geval verschuldigd voor een gebruikte Mitsubishi L400.

Design

Exterieur

Spannende designelementen zijn niet te vinden op deze functionele bestelwagen. De bestelwagen is relatief hoog en heeft een hoekige basisvorm, de bovenhoeken zijn licht afgerond. Bij volle belading kan deze keuze enigszins storend zijn. Rondom zijn smalle bumpers aangebracht, die een strakke lijn langs de zijkanten vormen. Met twee schuifdeuren biedt het voertuig een gemakkelijke toegang tot de lading of de kinderen die achterin zitten. Dit maakt het dagelijks leven gemakkelijker, vooral in moeilijke parkeersituaties.

Qua kleur domineren donkergroen, wit of grijs de markt. Wijnrood of zwart komen ook voor.

Interieur

Binnenin de Mitsubishi L400 is er veel ruimte voor alle passagiers, hoewel dit ten koste gaat van het laadvolume bij volledige belading. Bestuurders tot 2 meter lang passen comfortabel achter het in hoogte verstelbare stuurwiel en alle bedieningselementen zijn binnen handbereik. Ook achterin is er beenruimte. Aan de andere kant heeft Mitsubishi grotendeels afgezien van laadbeveiligingsonderdelen. De voertuigbodem is vrijwel geheel vlak, maar relatief hoog, wat het instappen en laden enigszins bemoeilijkt.

Een efficiënt ventilatiesysteem met aparte verwarming voor het achtercompartiment is standaard. Airconditioning is tegen meerprijs leverbaar, de grootte van de ventilatoruitlaten is wat krap.

Veiligheid

Bestuurder en passagier worden beschermd door airbags, zijvarianten waren een optie, evenals ABS. Snel bochtenwerk kan echter nog steeds problemen opleveren door het onderstel. Bovendien blijken de deurgrepen een zwak punt van de auto, omdat ze weinig tractie toelaten na een ongeval. De 3-punts veiligheidsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen zijn overtuigend.

Alternatieven

De markt voor familiebusjes, minibusjes of transporters kent zeer veel concurrentie en in elke prijsklasse zijn alternatieven te vinden. Mitsubishi biedt bijvoorbeeld de opvolger Delica D:5, die echter niet in Europa werd verkocht. Wie bij hetzelfde merk wil blijven en op zoek is naar een vergelijkbare auto, kan het beste kijken naar de voorganger Mitsubishi Delica/L300.

Concurrenten zijn de duurdere VW Caddy of de Skoda Praktik als pure bedrijfswagens. Interessante familiebusjes zijn de Renault Espace, Citroën Berlingo en Opel Zafira. Overigens gebruikt de Hyundai H-1 een andere motor in een vrijwel identieke carrosserie. Veel voertuigen van de juiste leeftijd zijn qua prijs vergelijkbaar met de Mitsubishi L400 en zijn te koop vanaf ongeveer 2500 euro.

FAQ

Hoeveel kost een Mitsubishi L400?
De veelal zwaar gebruikte Mitsubishi L400's zijn in Nederland verkrijgbaar vanaf 3.000 euro, de prijzen stijgen niet veel boven de 4.000 euro.
Wanneer was de productieperiode van de Mitsubishi L400?
Het model werd tussen 1994 en 2006 geproduceerd en ook in Nederland verkocht. Dankzij de grote vraag zijn er nu nog veel occasions op de markt te vinden.
Hoeveel personen kunnen er in de Mitsubishi L400 minibus zitten?
De L400 heeft 6 zitplaatsen en een noodzitje, wat ook voor een goede veiligheid zorgt.
Hoeveel pk heeft een Mitsubishi L400?
Het vermogen van de L400 is afhankelijk van de variant. De diesel komt met 87 of 99 pk, de benzine met 113 of 132 pk. De grotere en krachtigere varianten, bijvoorbeeld in de vorm van een zescilinder met een inhoud van drie liter, werden in Europa niet aangeboden.