Renault Espace te koop: tweedehands en nieuw

Renault Espace

Renault Espace

Renault Espace, de moeder van de Europese MPV’s

Hoewel Japan er ook vroeg bij was, is de Verenigde Staten toch de bakermat van de grotere personenauto. Niet lang nadat vanuit Detroit de Dodge Caravan was gelanceerd, ging ook Europa overstag. Nog voordat de Dodge in 1988 als Chrysler Voyager op de Europese markt kwam, presenteerde Renault zijn Espace. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Kleuren

Informatie over Renault Espace

Opmerkelijk genoeg werd het ontwerp van de Espace al in de jaren 70 bedacht door een designer die voor de Chrysler-fabriek in Groot-Brittannië werkte. Wegens overnames binnen de autowereld werd de verdere uitwerking van het MPV-model echter op de lange baan geschoven. In juli 1984 kwam de Espace Renault alsnog in de showroom te staan, zij het met zeker in de eerste maanden een zeer schoorvoetende verkoop. Europeanen die een nieuwe auto wilden kopen leken nog niet klaar voor een bakbeest van 4,25 meter. Inmiddels is de auto een blijvertje gebleken, en in 2015 aan zijn vijfde generatie begonnen. Een belangrijk verschil is dat het koetswerk sinds de vierde Renault Espace helemaal uit staal bestaat in plaats van kunststof. Voor de huidige vijfde generatie is het model behoorlijk op de schop gegaan, en zijn bovendien de lengteopties beperkt tot één afmeting.

Technische specificaties Renault Espace

Het motorengamma van de Espace was over het algemeen nooit heel erg uitgebreid. Bij de eerste twee generaties bestond dit uit enkele benzinemotoren van 2.0, 2.2 of 2.8 liter, en een diesel met een cilinderinhoud van 2.1 liter. De derde Renault Espace liet wat meer variatie zien, en kreeg voor het eerste enkele 3.0 liter benzinemotoren en een kleinere 1.9 liter diesel. Het vierde Espace-model werd in zijn geheel door Renault gebouwd. Naast de ontwikkeling van een volledig stalen carrosserie betekende dit ook een regelmatige modernisering van de motoren. Hierdoor is deze Espace Renault beschikbaar geweest met vooral een enorm aantal diesels. Deze varieerden qua cilinderinhoud van 1.9 tot 3.0 liter. Voor de benzineversie kon in de periode 2003-2010 tevens worden gekozen voor een 3.5 V6-motor. Daarna besloot Renault de Espace van kleinere motoren te voorzien. In relatief opzicht zijn de motoren van de generatie 2015 weliswaar vaak krachtiger dan de grotere exemplaren uit het verleden, maar het verschil in cilinderinhoud is aanzienlijk. Zo is bij de moderne Espace keuze uit benzinemotoren van 1.6 en 1.8 liter en diesels van 1.6 liter. Deze laatste leveren 130 en 160 pk, terwijl de benzine-exemplaren goed zijn voor 200 en 225 pk.

Renault Espace, verschillen en overeenkomsten

De jongste in 2015 uitgekomen versie van de Espace werd in de herfst van 2014 voorgesteld tijdens de Parijse autobeurs Mondial de l’Automobile. Sinds 1984 werd de MPV met elke generatie steeds wat groter, en van deze trend is ook bij het huidige en op meerdere manieren behoorlijk gewijzigde model niet afgeweken. Waar de Renault gedurende zijn derde en vierde generatie van 1997 tot 2014 echter tevens als enkele decimeters langere Grand Espace te koop was, is deze bij het huidige versie uit het assortiment verdwenen. Daardoor kan de Renault Espace tegenwoordig alleen nog nieuw worden aangeschaft met een lengte van 4.857 mm, een breedte van 1.888 mm en een hoogte van 1.675 mm. Net als de afmeting is de wielbasis eveneens langer geworden. Deze bedraagt 2.884 mm, terwijl die bij de van 2003 tot 2015 geproduceerde vierde generatie nog 2.803 mm en 2.868 mm bij de Grand-uitvoering uit deze jaren was. Doordat in 2015 werd besloten tot een vier centimeter hogere bodemvrijheid valt de Espace Renault sindsdien niet meer in de MPV-klasse, maar wordt deze als luxe cross-over uit de middenklasse gecategoriseerd. De verhoging heeft te maken met de in de laatste jaren toegenomen interesse voor cross-overs, die ten koste gaat van MPV’s. Voor deze auto werd gebruikgemaakt van hetzelfde platform als de later gepresenteerde Renault Talisman, die ook in het D-segment of de middenklasse thuishoort. Dit zogeheten CMF-CD-platform is in 2013 door Renault ontworpen, in samenwerking met Nissan. Wat de fabrikant niet heeft veranderd aan de Renault Espace is het aantal beschikbare en optionele zitplaatsen. Sinds 1984 biedt de auto dankzij de tegenwoordig automatisch neerklapbare derde zitrij nog steeds plaats aan vijf tot zeven personen.

Prijs- en uitrustingsvariaties Renault Espace

De Espace Renault is te koop in vier uitrustingsniveaus, te weten Zen, Intens, Série Signature Limousin en Initiale Paris. Daarvan is de Zen het voordeligst, maar deze wordt uitsluitend aangeboden met een 160 pk 1.6 liter dieselmotor. De Série Signature Limousin is de op één na duurste versie en alleen verkrijgbaar met de 1.8 liter benzinemotor van 225 pk. De standaarduitrusting van de Renault Espace Zen is bij de Intens uitgebreid met diverse veiligheidssystemen en een warmtewerende voorruit. Aan de Série Signature Limousin zijn onder andere elektrisch te verwarmen voorstoelen en leren interieurbekleding toegevoegd. De extra’s in de Initiale Paris, de prijzigste Espace, behelzen zaken als 10-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen en elektronisch geregelde airconditioning met een luchtkwaliteitssensor.

Beoordelingen voor Renault Espace

42 Beoordelingen

4,3