Renault Megane te koop: tweedehands en nieuw

Renault Megane

Renault Megane

Europese Auto van het Jaar 2013

De Renault Megane is een klein familievoertuig. De auto wordt geproduceerd door de Franse bouwer Renault sinds 1995. Het is de opvolger van de Renault 19, waarop de eerste generatie grotendeels gebaseerd wordt. Men gebruikt aangepaste versies van het chassis en de krachttrein. Dezelfde constructie en mechanische onderdelen worden vanaf november 1996 ook gebruikt voor de Megane Scénic, een compact MPV (Multi-Purpose Vehicle). Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Informatie over Renault Megane

In 2002 start de tweede generatie met een volledig nieuw ontwerp. De derde generatie volgt in 2009. Het design wijkt opnieuw aanzienlijk af van de voorganger. Vanaf deze generatie wordt de saloon versie uit de reeks gehaald. Hij rijdt vanaf nu rond als Renault Fluence. De vierde generatie wordt gelanceerd in 2015, voor het modeljaar 2016. In 2003 wordt de Renault Megane de Europese Auto van het Jaar. Hij is dat jaar ook het eerste compact familievoertuig om de maximale score van 5 sterren te behalen op de EuroNCAP veiligheidstesten.

De techniek

De ontwikkeling van de eerste generatie Renault Megane, X64, vangt aan in 1990. Naar schatting worden zo’n 432 prototypes gebouwd en vernietigd. De samenstelling begint in oktober 1994, in de fabrieken van Douai (Noord-Frankrijk). De Megane I wordt gelanceerd in september 1995 op de Motor Show van Frankfurt. De vloer, motoren, transmissies en het chassis komen uit de Renault 19, maar ze worden wel uitgebreid aangepast. Daarnaast wordt voor de auto de nieuwe Renault huisstijl gehanteerd. Dat is een creatie van Patrick Le Quément. De stijl wordt voor het eerst getoond in de Renault Laguna. Vooral de nieuwe gril valt op. Hij ziet eruit als een vogelbek en is geïnspireerd door de Renault 16 uit de jaren 1960.

Verder is veiligheid een belangrijk aandachtspunt voor de nieuwe Renault. Zo krijgt de middenstoel achteraan nu ook een veiligheidsriem met 3 punten. De airbag doet zijn intrede en is vanaf 1996 voor alle passagiers standaard. Met name de veiligheidskooi is verder echt bijzonder en blijkt achteraf gezien zijn tijd vooruit te zijn. Daarnaast is er ook nog het eerste SRP of System for Restraint and Protection. Dit systeem zorgt voor een optimale interactie tussen passagier, gordel, spanner, laadbegrenzing en airbags. In 1998 is de Megane dan ook de beste auto in zijn klasse, volgens de veilgheidsspecialisten van EuroNCAP.

De motor van deze eerste Megane is de Renault E Type (Energy). Hij verschijnt in een 1.4 en 1.6 versie (benzine). Daarnaast is er ook de F type. Hij verschijnt als 1.9 diesel of als 2.0 benzinemotor. Er wordt hier een grote variëteit aan 16V afgeleiden aangeboden. Tot slot is er nog een 1.9 dieselmotor, die desgewenst ook als turbo kan geïnstalleerd worden.

De nieuwe generatie Renault Megane

De Renault Megane I krijgt een milde facelift in de lente van 1999. De veiligheidskenmerken worden nog verbeterd en de uitrustingen geüpgraded. Alle motoren krijgen 16 kleppen en, in Europa, komt er een stationwagon model bij. De tweede generatie wordt gelanceerd in september 2002. Deze generatie toont een volledig nieuwe Megane. Hij is haast niet te vergelijken met de Megane I en wordt ontworpen volgens een nieuwe huisstijl. Die wordt eerst uitgewerkt in de Renault Avantime. De Megane II schopt het in 2003 tot Europese Auto van het Jaar. Hij eindigt voor de Mazda 5 en de Citroën C3. Het is dat jaar ook het eerste compact familievoertuig om 5 sterren te scoren op de EuroNCAP testen. Deze generatie Megane krijgt een facelift in januari 2006. Het meest opvallend is hier de nieuwe snoet. Een nieuw systeem voor voorophanging wordt geleend van de Megane 2.0 motor van 165 kW. Hierdoor wordt de prestatie van het voertuig verbeterd. Het platform van deze facelift wordt later nog gebruik voor de Nissan Santra B16.

In 2010 worden via een facelift van de Megane III 3 nieuwe motoren geïntroduceerd. Het zijn een 1.2 turbo benzinemotor, een nieuwe 82 kW versie van de 1.5 dCi en een nieuwe 1.6 dCi. Een tweede facelift volgt in 2014. Hier wordt een krachtigere versie van de 1.2 turbo gelanceerd (128 pk).

De vierde generatie Megane wordt gelanceerd in 2015, op de Motor Show van Frankfurt. De verkoop start in juli 2016. De nieuwste Megane wordt gebouwd op het CMF-CD platform door Renault en Nissan. Hij is wederom aangepast aan de nieuwe huisstijl, die voor het eerst getoond wordt in de Renault Clio IV. Ook de Renault Captur, de Espace V en de Talisman gebruiken deze stijl.

Bijzonder is verder vooral de introductie van 2 nieuwe modellen. Het eerste is de Megane Sport Tourer, een stationwagon. Hij wordt vergezeld van de Megane Sedan, een saloon met 4 deuren die lijkt op de Talisman. Deze variant biedt meer ruimte voor de passagiers achteraan. Hij heeft ook een grotere koffer met een volume van 508 kubieke decimeter. In Europa wordt hij onder andere aangeboden in Turkije, Polen, Roemenië en Ierland (maar niet in Frankrijk). De nieuwe Megane is langer en lager dan zijn voorgangers. De ophanging gebruikt MacPherson veren vooraan. Er zijn remschijven op beide assen. De bestuurder kan 5 verschillende modi kiezen, die de set-up van het voertuig helemaal veranderen. Tot de opties behoren onder andere adaptieve cruise controle, automatische noodremmen, snelheidsbegrenzing, blind spot monitoring en handsfree parkeren.

Renault Megane modellen en prijsklassen

De Renault Megane wordt sinds de eerste generatie aangeboden als hatchback (waarbij koffer en zitruimte in hetzelfde volume zitten) met 3 of 5 deuren. Daarnaast is er een saloon, een coupé, een stationwagon en een cabrio. Het topmodel is de Megane GT, een prestatievoertuig met een 1.6 I4 diesel- of benzinemotor. Hij maakt standaard gebruik van vierwielaandrijving (Renault 4Control) en een automatische versnellingsbak.

Bijzonder is tot slot nog de Megane Z.E., de elektrische versie van de Megane. Hij is gebaseerd op de saloon en wordt geleverd met een levenslange garantie. Je betaalt hem zoals je je telefoonrekening betaalt. Na aankoop kunnen bestuurders zich inschrijven voor de vernieuwing van hun batterij en de planning van het opladen. Alles wordt daarbij volledig aangepast aan het verwacht rijgedrag.