Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-megane-e-tech-frontansicht

Renault Mégane E-Tech Plug-in hybride

1 / 3
renault-megane-e-tech-frontansicht
renault-megane-e-tech-seitenansicht
renault-megane-e-tech-heckansicht

Sterke punten

  • Slimme hybride
  • Zuinig in verbruik
  • Ruimte

Zwakke punten

  • Gewicht
  • Vaak aan de kabel
  • Aanschafprijs

Renault Megane : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Megane, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 5.900,-*
Occasions vanaf:€ 250,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Mégane E-Tech Plug-in hybride: eigentijds rijden

De Mégane is er voor de generatie X altijd geweest, de Franse middenklasser heeft meer dan 25 jaar autogeschiedenis geschreven. Weliswaar zelden met een hoofdletter, maar het is toch altijd een prijsbeest geweest voor Renault. Om hem nog even bij de les te houden, heeft hij nu een plug-in hybride aandrijving. Maar gewoon ouderwets dieselen is ook nog mogelijk. Lees meer

Interesse in een Renault Mégane E-Tech Plug-in hybride

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Plug-in, dat is het beste van 2 werelden, zeggen de voorstanders, want je kan vaak genoeg elektrisch rijden en als het moet overschakelen op benzine voor langere afstanden.
  • De auto is, ook als je elektrisch rijden buiten beschouwing laat, extreem zuinig
  • Hij is aan de binnenkant meer dan behoorlijk afgewerkt en het multimediasysteem -Easy Link- is grondig en ten goede gewijzigd.

Belangrijke gegevens

Kon je vroeger kiezen uit wel honderd verschillende versies van de Mégane, dan zijn de mogelijkheden nu een stuk beperkter. Toch zijn er nog 2 koetswerk varianten met de 5-deurs hatchback en de 5-deurs stationwagen, Grand Tour genoemd bij Renault.

Er zijn ook nog een 3 afwerking-modules. Renault is hoe dan ook van plan om ook bij de Euro 7 norm, die in 2025 geldig wordt, nog verbrandingsmotoren in te bouwen. In hoeverre er plannen zijn om ook nog LPG en/of een diesel aan te bieden is niet duidelijk.

Motoren

Er is een diesel, een oude bekende, 116 pk sterk, die met minder dan 4 l (volgens Renault) toekomt en op 104 gr CO² uitstoot belast wordt. Dan is er de 4-cilinder benzine, Tce, 140 pk, 260 Nm en die kan zowel aan een handgeschakelde 6-bak als aan de EDC-automaat gekoppeld worden. Beide motoren drijven de voorwielen aan. De R.S.line krijgt een krachtigere variant, 160 pk sterk en altijd aan de automaat gekoppeld. De nieuwste is de plug-in hybride, die een 1.6 l benzinemotor koppelt aan 67 pk sterke elektromotor en dat levert in de combinatie 160 pk op. Verbrandings- en elektromotor worden middels 2 versnellingsbakken -een multi-modi automaat- met elkaar gecombineerd en kunnen zowel in serie als parallel met elkaar werken.

Afmetingen

De Grand Tour is de grootste versie: 4,6 m lang, 1,45 m hoog, 1,81 m breed. Hij weegt tussen de 1,6 en 1,72 ton, in zijn plug-in hybride versie. De koffer is een kleine 400 l groot, maar uit te breiden tot 1.408 l. Dat is geen topcijfer, maar de ruimte is wel praktische te gebruiken. De sedan is iets korter: 4,4 m, maar verder gelijk aan de Grand Tour. Hier is er een hogere drempel om de bagage in de koffer te krijgen, maar je rug wordt nog redelijk ontzien.

Gewone Méganes zijn minder zwaar (toch al gauw -350 kg) en hebben (iets) meer bagageruimte, dan de vergelijkbare plug-in hybride.

Varianten

Renault biedt vier versies aan: équilibre, techno, R.S. Line en E-tech engineered. Daarnaast heb je nog het volledig op zichzelf staande aanbod van de R.S. en de R.S. Trophy, waar Renault 300 pk uit zijn 2.0 l haalt. Die auto’s zijn vooral bedoeld om de reguliere Mégane de nodige credibiliteit als prestatie-auto te geven. De equilibre heeft een 6-bak, de techno gekoppeld aan de Tce 140 kan ook met een EDC. En daarnaast kunnen bijna alle pack en motorversies met elkaar gecombineerd worden, op de plug-in hybride na.

Prijzen

De goedkoopste Mégane is een diesel en kost iets meer dan € 30.000 en als die twee jaar oud is, gaat net niet de helft van die aanschafprijs af. Dat is niet uitzonderlijk in deze klasse.

De E-Tech Plug-In Hybride kost maximaal ruim € 42.000, is daarmee ruim de duurste uitvoering en hoewel de praktijk dat nog moet uitwijzen, zou deze uitvoering waardevaster moeten zijn, wegens een vooralsnog gunstiger fiscaal regime.

Design

Exterieur

De laatste versie van de Mégane is getekend door Laurens van den Acker en de Nederlander heeft Renault, zeker met de opvallende dagrijlichten, een eigen gezicht gegeven. De hatchback heeft met zijn uitgesproken wielkasten achteraan een sportieve look, terwijl de knik in de flanken hem tegelijk ranker en steviger doen uitzien. Die look wordt nog extra geaccentueerd in de R.S. line waar de spoiler vooraan uitgesproken F1-accenten krijgt. Achteraan zijn de achterlichten sober gehouden en worden ze optisch over de kofferklep doorgetrokken. De spoiler boven de achterklep moet het vacuüm achter de auto in toom houden.

Interieur

Aan de binnenkant gaat de Mégane helemaal de kant op die door de Talisman (en later de Espace) zijn uitgezet: een middenconsole met een groot scherm, daaronder wat bedieningsknoppen voor de airco. De Easy Link staat niet langer in de kinderschoenen zoals bij eerdere modellen, en het aanraakscherm doet wat je verlangt. Stoelen zitten prettig, Renault heeft weinig hard plastic gebruikt, er zijn meer dan voldoende opbergvakken. Het ziet er in 1 woord netjes uit.

renault-megane-e-tech-interieur

renault-megane-e-tech-seats renault-megane-e-tech-trunk

Veiligheid

Renault was de eerste constructeur die de regelgeving van de EuroNcap crashtests letterlijk interpreteert en dat levert nu al ruim 20 jaar altijd zo goed als maximale scores op. Ook nu is de Mégane weer bij de tijd met rij-assistenten die in de zelfstandig rijden fase 2 te situeren zijn: adaptieve cruise control en zelfstandig filerijden. Er is ook lane-assist, abs, en esp inbegrepen.

Alternatieven

De Mégane zit in de druk bevochten compacte middenklasse, door de kenners als de Golf-klasse omschreven. Daar zijn alle Europese constructeurs met een model aanwezig, afgezien van de Porsche en Range Rovers van deze wereld. En ook de Aziatische automerken (Hyundai, Toyota, Mazda, Kia, Honda) weten hoe belangrijk de middenklasse is. Er zijn kortom veel alternatieven voor de Mégane te vinden.

Renault Mégane E-Tech Plug-in hybride

Kun je buiten de uitrustingsniveaus die Renault aanbiedt nog andere opties kiezen?
Buiten, wat men in het jargon de randuitrusting noemt, genre velgen, dak rails en trekhaken, is het bij Renault kiezen of delen: je gaat voor een versie en daar doe je het mee.
Waarom is er geen sterkere diesel beschikbaar?
Alle verbrandingsmotoren worden in Europa op hun vervuiling (CO², NOx) bekeken en aangezien Europa boetes oplegt als een gamma niet beneden een bepaald quotum blijft, is het schipperen geblazen, zeker als je ook nog een 300 pk sterke 2.0 l benzinemotor in het aanbod hebt.
Biedt een EDC-automaat evenveel rijplezier?
Zoals het verkeer in deze tijden evolueert, zouden we altijd voor een automaat kiezen, zeker als je vaak in de file staat. Bovendien schakelen die dubbele koppeling bakken zo snel en zo trefzeker, dat doet de gemiddelde chauffeur echt niet beter.

Beoordelingen voor Renault Megane

277 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Modellen