Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-megane-e-tech-frontansicht

Renault Mégane E-Tech

1 / 3
renault-megane-e-tech-frontansicht
renault-megane-e-tech-seitenansicht
renault-megane-e-tech-heckansicht

Sterke punten

  • Eigen karakter
  • Zuinig
  • Wegligging

Zwakke punten

  • Kofferruimte
  • Opladen
  • Prijs particulier

Renault Megane E-Tech : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Megane E-Tech, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Mégane E-Tech: Renault legt de e-lat hoger

Lees meer

Interesse in een Renault Mégane E-Tech

Renault Mégane E-Tech occasions
Renault Mégane E-Tech nieuwe auto's
Renault Mégane E-Tech dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • We zijn het ondertussen vergeten en het is nooit goed om te vroeg gelijk te hebben, maar Renault pionierde al ruim een decennium geleden met de e-auto. De Fluence: wie herinnert hem zich niet? Hij gaf een belabberde voorzet, de Twizy was eigenlijk een brommer, met de Zoe werd het ernst, het is niet voor niks een van de best verkopende e-auto’s in Europa en nu is er de Mégane E-Tech, een middenklasser, die evenwel hoger mikt.
  • Renault laat met deze Mégane duidelijk zien dat het al meer dan 10 jaar expertise heeft, en zeker qua verbruik maakt Renault het verschil.
  • De Mégane heeft ook een prettige wegligging en reken zeker niet op dat boterzachte Frans van weleer, wel op een auto die zijn chauffeur duidelijk informeert.
  • De Mégane heeft ook eindelijk een infotainmentsysteem dat het label 2022 mag dragen, dat pijnpunt heeft Renault, samen met Google, dat wel, dus ook weggepoetst.

Belangrijke gegevens

Je moet vooral niet als een gek naar de Renaultdealer lopen om nog een Mégane met een gewone verbrandingsmotor (benzine, diesel, LPG) te kopen omdat je dat elektrische rijden maar niks vindt. Maar veel ontwikkeling gaat Renault daar niet meer aan vuil maken, want als Europa de Europeaan in de e-auto wil laten rijden, dan zullen de Europese constructeurs hun midden gamma, het wereldberoemde c-segment, op batterijen moeten concipiëren. En van de communicatieve coronaluwte in de autosector hebben de Duitsers gebruik gemaakt, misbruik zeggen slechteriken, om de wereld te doen geloven dat zij de grensverleggende pioniers van de elektrische auto zijn. Quod non, maar Renault heeft, toegegeven, lang gewacht om zijn vertegenwoordiger in de middenklasse als e-versie de markt op te sturen. Nu de Mégane er is, is hij ondanks ruim 140 patenten niet revolutionair, wel meer dan mee met de tijd en zijn geest.

Motoren

Renault geeft de Mégane twee versies van zijn nieuwe, olie gekoelde elektromotor mee: eentje die 130 pk en 250 Nm sterk is en eentje die 218 pk en 300 Nm levert. Het is een compacte motor die door een efficiënt warmte beheer (opslag) minder energie nodig heeft om batterij en interieur op te warmen. Wie een optionele warmtepomp koopt, krijgt zijn binnenkant nog efficiënter opgewarmd. Voorlopig houdt Renault het op één motor op de vooras, maar de Nissan Ariya laat met zijn twee motoren (waarvan eentje op de achteras) zien dat het anders en vooral sportiever kan. Maar Renault rept met geen woord over twee motoren in de Mégane E-Tech. Mocht je je afvragen of 130 pk wel genoeg is voor een 1,6 ton zware auto, dan moet je vooral die 250 Nm bekijken, die onmiddellijk en helemaal beschikbaar is.

Afmetingen

De Mégane E-Tech heeft alleen de voornaam gemeen met zijn oudere voorgangers; dit is een compleet nieuwe auto, die het platform (CMF-EV om helemaal precies te zijn) deelt met de Nissan Ariya. Dat platform is specifiek ontwikkeld voor elektrisch rijden en daarvoor heb je dus plaats voor batterijen nodig. Die zitten bij ongeveer elke e-auto verdeeld onder de vloer en dat zorgt ervoor dat de meeste elektrische auto een behoorlijke hoogte hebben. Ook deze Mégane steekt 1,51 m boven het asfalt uit. Met 4,20 m lengte en 1,86 m breedte is het toch een redelijk compacte auto.

Varianten

Het Mégane E-Tech gamma is als volgt opgebouwd: het uitrustingsniveau en daar heb je er 4 van, Equilibre, Techno, Iconic en Evolution ER. Die uitrustingsniveaus worden gekoppeld aan twee batterijen pacs: 40 kWh en 60 kWh, respectievelijk goed voor 300 en 470 km autonomie, wltp gemeten. Die batterijen krijgen op hun beurt weer een aantal oplaadmodi: van standaard 7 kW 1 fase, over 22 kW 43 fase, tot en met snelladen aan 85 kW, dan wel supersnelladen aan 130 kW. Die oplaadsnelheid kost geld en de krachtigste manier kost zo’n € 1500 meer en reken daar ook nog de hogere prijs van de 60 kWh batterij bij en je komt als snel aan € 50.000 voor een Iconic versie. Dat is voor de meeste middenklassekopers een behoorlijke smak geld. Bovendien is er de onzekerheid over de levensduur van de batterijen en het effect daarvan op de tweedehandsprijs. Om over de marktprijs van de elektriciteit zelf (zelfs de beschikbaarheid ervan) maar te zwijgen.

Prijzen

Naargelang de uitvoering:

  • Mégane E-Tech EV40 130 pk boost charge equilibre : € 37.590
  • Mégane E-Tech EV40 130 pk boost charge techno: € 40.590
  • Mégane E-Tech EV60 220 pk optimum charge Iconic : € 48.190

Occasions zijn verkrijgbaar vanaf € 46.000.

Design

Exterieur

De Mégane zit, ondanks zijn wat hogere daklijn, strak in het pak. Zo goed als geen koplampen (visueel dan), de grille die geen grille meer is en met het nieuwe logo pronkt, grote wielen (sinds de Scénic het laatste nieuwe bij Renault) verzonken deurklinken, luchthappers in de voorspoiler en achterbumper die aan de F1 doen denken, de Mégane E-Tech is duidelijk een auto die nog de hele jaren 20 meekan, mee moet. En aerodynamisch dermate prima scoort dat een verbruik tussen de 16 kWh en 17 kWh mogelijk is, dat zijn fraaie cijfers.

Interieur

Ruim, prima stoelen, premium afwerking, pook aan het stuur wat extra opbergvakken in de middenconsole mogelijk maakt (voor draadloos opladen bijvoorbeeld) Renault heeft zijn best gedaan aan de binnenkant. Daar is, ondanks de aflopende daklijn ook achteraan ruim voldoende plaats voor hoofd en benen. Het is vooral de passagier midden op de achterbank die optimaal profiteert van de vlakke vloer. De koffer is geen ruimtewonder, ondanks de extra liters onder de laadvloer voor kabels bijvoorbeeld. Je kunt de achterbank (gedeeld of helemaal) neerklappen, maar een vlakke laadvloer krijg je daarmee niet.

Vooraan domineren twee schermen het geheel: bij de topversies zijn dat 12 inch schermen, bij de basisversie is één scherm met maar 9 inch. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive en maakt voor de navigatie gebruik van Google Maps. De spraakbesturing werkt met Google Assistence en dat werkt prima. Je kunt ook een aantal apps laten meedraaien in het systeem en Androidgebruikers zullen er zich onmiddellijk thuis voelen. Het voordeel van Google zijn de automatische updates, het nadeel van Google is de twijfelachtige reputatie als het om datamining gaat.

renault-megane-e-tech-interieur

renault-megane-e-tech-seats renault-megane-e-tech-trunk

Veiligheid

De Mégane E-Tech was nauwelijks de lakstraat uit, of hij kreeg meteen 5 sterren in de EuroNcap crashtest. Dat heeft hij mede te danken aan rijhulpen als de adaptieve cruise control. Dat is inderdaad een hulp bij het filerijden, maar bij gewoon verkeer zetten we ze toch af. Mocht het toch tot een crash komen, ondanks alle ABS-, ESP, en andere rijvaardigheidsbijstanden, dan staan er genoeg airbags klaar om de bestuurder en passagiers te beschermen.

Alternatieven

Nu alle constructeurs de middenklasse gaan elektrificeren, heeft de Mégane E-Tech behoorlijk wat tegenstanders om zijn plaats op de markt te veroveren. Kia met de EV6 (€ 42.500), Hyundai met de Ionic (€ 47.500), Volkswagen met de ID3 (€ 45.200), de Skoda Enyaq Coupé (€ 50.000) en pakweg de Cupra Born (€ 46.500) zijn in de basisaanschaf duurder. Maar vergelijkingen lopen wat mank, omdat je dan ook batterijaanbod, laadcapaciteit en autonomie tegen elkaar moet afzetten. Want op efficiëntie en betrouwbaarheid zullen de verschillende merken elkaar nog nauwelijks ontlopen.

FAQ

Kan je zoals vroeger de batterijen huren?
Neen, dat kan niet meer, je koopt de Mégane E-Tech in zijn geheel. Met de verschillende oplaadmodi is het al lastig genoeg. Renault pareert de kritiek dat het te ingewikkeld wordt met de opmerking dat mensen die elektrisch willen rijden precies weten wat ze willen en waarom ze dat willen.
Hoe lang kunnen we nog een Mégane kopen met een verbrandingsmotor?
Straks komt er de Euro7 norm (2025) en wellicht haalt Renault zonder al te grote inspanning die horde nog met een doorontwikkeling van zijn huidige aanbod. Maar als we dan verder kijken, dan lijkt ons 2030 een realistisch einde van de Mégane met verbrandingsmotor.
Is de autonomie wel juist aangegeven?
Een batterij levert bij verschillende omstandigheden andere hoeveelheden energie: te warm of te koud zijn funest. Maar je mag er vanuit gaan dat de opgegeven wltp-cijfers de realiteit zo goed mogelijk weergeven. Overigens: Renault heeft een programma waarbij je de Mégane E-Tech voor een vakantiereis kunt inruilen van een Mégane met conventionele ontploffingsmotor. Is dat niet fijn?