Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Renault Master

Sterke punten
  • Slimme cockpit met praktische functies
  • Vele versies beschikbaar
  • Zuinige, krachtige dieselmotoren
Zwakke punten
  • Hoog verbruik bij oudere motoren
  • Terugroepactie wegens problemen met de achteras
  • Oudere modellen missen afwerking

Renault Master: De moderne bestelwagen voor alle beroepsactiviteiten

De Renault Master is een veelzijdige bestelwagen die verkrijgbaar is in verschillende carrosserie-uitvoeringen. In 2019 kreeg het model van de tweede generatie een uitgebreide facelift, waardoor klanten profiteren van de nieuwste technologie en een fris design. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ongekende mogelijkheden
  • De nieuwe motoren bieden meer vermogen en een lager verbruik
  • Na de facelift meer comfort en veel technologie in de cockpit
  • Drie varianten voor persoonlijke voorkeur
  • De nieuwe Master heeft een fraaie carrosserie en modern design

Gegevens

Motor

De Renault Master kreeg in 2019 een uitgebreide facelift, die ook gevolgen had voor de motoropties. Aangezien de huidige tweede generatie al sinds 2010 wordt aangeboden, was deze update ook echt noodzakelijk. Als onderdeel van de facelift bracht de Franse autofabrikant een volledig nieuwe motor op de markt, een primeur. De motor levert een vermogen van 180 pk en een koppel van 400 Nm. Naast de topsnelheid van 165 km/u overtuigt het model met voldoende krachtreserves om zelfs met een volle lading snel in te halen of te accelereren. Tegelijkertijd belooft Renault een bijzonder laag brandstofverbruik: de Renault Master zou maximaal 9,9 liter verbruiken per 100 km/u, wat bijzonder voordelig is voor langere ritten. Dat komt natuurlijk de onderhoudskosten van het model duidelijk ten goede, vooral bij langere ritten.

Veel klanten zullen echter waarschijnlijk kiezen voor de 150 pk dieselmotor, omdat deze veel goedkoper is en als instapmodel fungeert. Het maximum koppel van 385 Nm zou meer dan voldoende moeten zijn.

De Renault Master is uitgerust met voorwielaandrijving. Het model is verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of automatische transmissie om nog meer comfort te bieden. Het model is sinds 2020 bovendien verkrijgbaar met een elektromotor op batterijen.

Afmetingen

De Renault Master is ontworpen om moeiteloos te voldoen aan alle vervoerswensen. Daarbij speelt de grote carrosserie een zeer grote en centrale rol. Het model staat bekend om zijn ruime laadvermogen dat ongekende mogelijkheden biedt. De afmetingen kunnen echter aanzienlijk variëren en hangen vooral af van de gekozen versie. Zo is de basisversie met een lengte van iets meer dan vijf meter al bijna klein te noemen in vergelijking met de grootste versie, die een lengte van 6,8 m heeft. Toch beschikt ook de basisversie over veel ruimte met een groot laadoppervlak.

Ook het laadvermogen en het beschikbare volume in de laadruimte variëren aanzienlijk. Terwijl het instapmodel zijn grenzen al bereikt met een last van net geen 700 kilogram, kunnen de krachtigere varianten met gemak meer dan twee ton aan. Natuurlijk beschikt de praktische bestelwagen ook over een optionele aanhangwagenkoppeling: het maximale trekvermogen bedraagt tot wel 2.500 kilogram, wat erg indrukwekkend is.

Productie 1980 - heden
Lengte, breedte, hoogte 5,0-6,8 m x 2,1 m x 2,3-2,8 m
Wielbasis 3,2 - 4,3 m
Inhoud bagageruimte 2.840 - 4.840 l
Ledig gewicht 1.996-2.368 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.800 - 4.500 kg
Cilinderinhoud 2.299 cm³
Koppel 225-400 Nm
Topsnelheid 140-161 km/u
Versnelling 0-100 km/h 12,1 s
Tankinhoud 80-105 l
Verbruik 5,3-9,9 l (diesel)
CO2-uitstoot 163 - 200 g/km

Varianten

De Renault Master wordt gekenmerkt door zijn hoge flexibiliteit. Het model kan helemaal worden afgestemd op de behoeften van de klanten, gezien het in tal van carrosseriestijlen en -varianten verkrijgbaar is. Bestuurders profiteren bovendien van talrijke configuratiemogelijkheden: de klassieke bestelwagen kan bijvoorbeeld worden besteld met achterwielaandrijving en in drie verschillende hoogtes of lengtes. De Master is ook verkrijgbaar met een open laadbak en niet te vergeten met een dubbele cabine, die plaats biedt voor maximaal zeven personen.

De Franse autofabrikant biedt verschillende uitvoeringen aan. Een overzicht:

  • GÉNÉRIQUE
  • COMFORT
  • WORK EDITION

De standaarduitvoering GÉNÉRIQUE biedt een al heel wat comfort en beschikt over alle nodige voorzieningen. Zo is de uitvoering uitgerust met elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, Side Wind Assist en ESC (Electronic Stability Control) met Extended Grip.

De Renault Master WORK EDITION daarentegen biedt nog meer comfort en technologie. Deze uitvoering is uitgerust met o.a. de volgende elementen:

  • En MediaNav Evolution multimedia- en navigatiesysteem met 7’’ touchscreen
  • R-Plug & Radio DAB+ met 4 speakers, Bluetooth en stuurkolombediening
  • Cruise Control met snelheidsbegrenzer
  • Lane Departure warning
  • Blind Spot warning
  • Uitschuifbaar werkblad met bekerhouder

Op verzoek is de Renault Master ook verkrijgbaar met extra uitrustings- en comfortpakketten. Een voorbeeld daarvan is het Pack Full Mobile Office: klanten profiteren bij dit pakket van de volgende extra’s:

  • Uitschuifbaar werkblad met bekerhouder
  • Interieuraccenten in chroomkleur
  • Opbergruimte onder zitting bijrijdersbank
  • Opbergruimte in dashboard
  • Magic-drawer dashboardkastje

Prijs

Afhankelijk van de gekozen uitrusting, uitvoering en motor variëren de prijzen voor de Renault Master aanzienlijk. De goedkoopste variant (Renault Master GÉNÉRIQUE) is al verkrijgbaar vanaf € 28.990. Wie een grotere motor of aanzienlijk meer comfort wenst, moet echter dieper in de buidel tasten. De prijzen hier bereiken al snel de grens van € 40.000.

De Renault Master is natuurlijk ook verkrijgbaar als occasion. Daartoe behoren ook de modellen van de tweede generatie die al sinds 2010 te koop zijn. Gezien de motoren en ook de technologie van de Master zeer betrouwbaar zijn, is het model een erg populair op de tweedehandsmarkt. Goed onderhouden modellen met een betrouwbare dieselmotor en een goede uitrusting zijn verkrijgbaar voor iets minder dan € 12.000.

Design

Exterieur

De Renault Master ziet er veel moderner uit sinds de facelift van 2019 en heeft het ietwat stoffige imago van de bestelwagen met succes achter zich gelaten. Vooral de vernieuwde voorkant met de grote koplampen springen op het eerste gezicht meteen in het oog. Niet alleen het voor Renault typerende dagrijlicht met LED-technologie valt hier op, maar ook de nieuwe grille zorgt voor een zelfverzekerde uitstraling en een moderne look.

Interieur

Het interieur is nog moderner en aantrekkelijker dan het exterieur. De ontwerpers hebben onder meer gebruik gemaakt van talrijke moderne technologieën om zoveel mogelijk comfort te bieden. De Master beschikt bovendien over alle belangrijke kenmerken waarover een goede bestelwagen moet beschikken: de comfortabele zetels, een goed overzicht dankzij de hoge zitpositie en talrijke opbergvakken maken van de Renault Master een goede metgezel en een mobiel kantoor. Technisch gezien laat het model niets te wensen over: klanten profiteren onder meer van airconditioning, licht- en regensensoren of zelfs een achteruitrijcamera.

renault-master-interior

renault-master-seats

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid biedt de Renault Master een goede bescherming dankzij de grote carrosserie en het gebruik van moderne technologieën. De licht- en regensensoren zorgen bijvoorbeeld voor optimaal zicht in alle omstandigheden, en de parkeerhulp maakt inparkeren een stuk eenvoudiger. De nieuwe Renault Master hoeft het dan ook niet meer te stellen zonder moderne veiligheidssystemen en -assistenten, waaronder:

  • ABS met noodstopbekrachtiging
  • ESC (Electronic Stability Control) met Extended Grip Control en Hill Start Assist
  • Side Wind Assist
  • Cruise Control met snelheidsbegrenzer
  • Lane Departure warning
  • Blind Spot warning
  • Dodehoekspiegel in zonneklep bijrijder

FAQ

Waar wordt de Renault Master gebouwd?

De Renault Master wordt gebouwd in Batilly, Frankrijk.

Hoe betrouwbaar is de Renault Master?

De Renault Master is een van de meest betrouwbare bestelwagens. Vooral professionele gebruikers uiten zelden problemen met het model.

Alternatieven

Er is een breed scala van bedrijfswagens op de markt. Een goed alternatief voor de Master is de Fiat Ducato, die bekend staat voor zijn goede prijs-kwaliteitsverhouding en zijn betrouwbare techniek. Oudere modellen - maar wel in goede staat - zijn al verkrijgbaar vanaf € 8.000.

Beoordelingen voor Renault Master

26 Beoordelingen

4,6