Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Renault Captur

Renault Captur – de mini SUV met het leuke uiterlijk

Met een gebruikte Renault Captur kun je heel wat avonturen beleven. Deze auto heeft zowel van buiten als van binnen een mooi design en is voorzien van de modernste technologie. De Captur is verkrijgbaar in veel kleuren en uitvoeringen, dus je kunt een auto kiezen die bij je past. De motoren zijn best zuinig, dus de auto verbruikt niet zoveel benzine. De kofferbak is lekker ruim, daar kun je lekker veel in kwijt. Al met al is het en zeer complete mini SUV. Lees meer

Video - Renault Captur Profiel

Alternatieve modellen

De compacte Captur biedt veel ruimte

Renault Captur – een van de best verkopende Renault modellen

De eerste Renault Captur werd in 2011 getoond. Dit was een conceptauto waarop later de productieversie werd gebaseerd. De Captur is een Mini SUV van het Franse merk Renault. De eerste generatie van de Captur werd op 11 januari 2013 aan de wereld getoond. De auto is gebaseerd op de Renault Clio van de 4e generatie. Het ontwerp is tot stand gekomen Het model is in 2013 gepresenteerd. Na de marktintroductie werd de Renault Captur een van de best verkopende modellen in zijn segment.

In 2019 lanceerde Renault de 2e generatie van de Captur, die groter is dan het vorige model. Het nieuwe model wordt geleverd met 3 verschillende benzinemotoren, waarvan het vermogen varieert van 100 tot 155 pk. Er is ook een Bi-fuel motor beschikbaar die rijdt op benzine en LPG. In de toekomst komt er ook een plug-in hybride beschikbaar.

De nieuwe Renault Captur is gespierder, stoerder en volwassener. Het design is verder niet heel veel veranderd, maar door de langere wielbasis is er meer ruimte. Het model heeft nieuwe koplampen met C-vormige LED-dagrijverlichting. De achterkant is wel behoorlijk gewijzigd. Opvallend zijn de slanke achterlichten.Volledige led-verlichting voor en achter is bovendien standaard vanaf de basisversie.

Aan de binnenkant zijn de meeste oppervlakken bekleed met zachte materialen. Het infotainmentscherm van 9,3 inch is verkrijgbaar in de duurdere versies. Je krijgt dan ook een volledig digitaal instrumentarium.Renault heeft de stoelzittingen verlengd voor extra steun en er is meer ruimte gekomen voor de benen van de passagiers die achterin zitten. Als je de verschuifbare achterbank in de voorste stand zet, dan heeft de kofferbak een inhoud van 536 liter. In dit segment is dat een behoorlijk grote kofferbak.

De Captur wordt gebouwd in de Valladolid fabriek van Renault España. De nieuwprijs voor de standaardversie Life is €21.790. Omdat het model al langer op de markt is, kun je ook gemakkelijk aan een gebruikte Renault Captur komen.

Renault Captur en de Peugeot 2008

Zowel de Captur als de Peugeot 2008. Beide SUV modellen hebben achterin meer ruimte gekregen. De Renault is iets kleiner dan de Peugeot, maar wel praktischer. Door de verschuifbare achterbank, die de 2008 niet heeft, kan in de Captur maximaal 536 liter kofferruimte worden gecreëerd. De Peugeot biedt 405 liter, en met neergeklapte achterbank wordt dat 1.467 liter. De maximale kofferbakinhoud van de Captur is 1.275 liter, met een lagere laaddrempel en langere vloer.

Qua interieur is het een beetje gelijkspel. De 2008 heeft een modern interieur met een onderscheidend i-cockpit design en een 3D instrumentarium. De kwaliteit van de kunststoffen is minder hoogwaardig dan bij de Captur. Het dashboardontwerp van de 2008 is traditioneler, met uitzondering van het imposante tabletscherm bovenaan de middenconsole. De rand van het stuurwiel blokkeert bovendien het zicht op het instrumentarium.

De Captur is de goedkoopste auto van deze twee. Het brandstofverbruik van de Peugeot is echter beter. Met onder de motorkap de 1,2 liter 3 cilinder PureTech unit van 155 pk verbruikt de 2008 op papier gemiddeld 5,0 l/100 per 100 km. Dat is 10% minder dan wat de Captur met de 1.3 liter 4 cilinder TCe verbruikt.

De standaarduitrusting van de Captur is rijker dan die van de 2008, hoewel er bij de Peugeot veel op de optielijst staat. Zaken als elektrische verstelling van de bestuurdersstoel, een Focal geluidsinstallatie en een actieve parkeerhulp zijn optioneel. In de Renault zijn zaken als adaptieve cruise control optioneel.

De 2e generatie van de 2008 trekt absoluut de aandacht vanwege het opvallende design, het spectaculaire interieur en de sportieve rijeigenschappen. De Peugeot kan echter niet concurreren met de nieuwe Captur die bijna overal beter in is en dat voor een veel lagere prijs

Motoren

De Captur is leverbaar met 5 motoren, die niet op alle versies verkrijgbaar zijn. Er is een TCe 100 3-cilinder benzinemotor van 100 pk met een handgeschakelde versnellingsbak. Met deze zuinige motor rijd je in 13,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De tweede motor is een TCe 130 EDC GPF 4-cilinder benzinemotor van 130 pk. Deze motor heeft een automatische versnellingsbak. Versnellen van 0-100 km/u doe je met deze motor in 9,6 seconden. Naast deze motor is er ook een TCe 130 GPF benzinemotor van 130 pk met een handgeschakelde versnellingsbak.Deze accelereert in 10,6 seconden van 0-100 km/u en is dus wat langzamer dan de versie met de automaat. Tenslotte is er nog een TCe 155 EDC GPF 4-cilinder benzinemotor met turbo en directe injectie en een vermogen van 155 pk, met een EDC automaat.

De Captur kan ook geleverd worden met een 1.0 TCe Bifuel motor van 100 pk die rijdt op benzine en LPG. Een ander alternatief wordt de Captur E-Tech Plug-in. Deze plug-in hybride heeft een 4-cilinder 1,6-liter benzinemotor en 2 elektromotoren. Samen leveren deze een vermogen van 160 pk met een elektrische actieradius van 35 km in het stadsverkeer. Deze motor is vanaf het voorjaar 2020 leverbaar.

Uitrusting en opties

De Renault Captur is leverbaar in maar liefst 5 uitvoeringen, van basis tot luxe. De Life is de goedkoopste basisversie van de Renault Captur. Dit is een prima instapmodel, wat standaard is voorzien van:

  • Centrale portiervergrendeling met afstandbediening (1 inklapbare sleutel/1 vaste sleutel)
  • Lichtsensor
  • Cruisecontrol en snelheidsbegrenzer
  • Stalen wielen met wieldoppen 16" 'Vilegia'

Het volgende model is de rijker uitgeruste Zen, die nieuw ongeveer 2.000 euro meer kost dan de Life. De Zen heeft o.a het volgende aan boord:

  • Deurgrepen in carrosseriekleur
  • Stuurwiel met kunstleder TEP bekleed
  • Middenconsole met verschuifbare middenarmsteun
  • Design wielen 17" 'Nymphea'

Na de Zen volgt de Intens. Deze is ook weer 2.000 euro duurder dan de Zen, maar daarvoor krijg je wel bijvoorbeeld handsfree openen en sluiten van de auto en privacy glass. De Intens is verder o.a. uitgerust met het volgende:

  • C-shape dagrijverlichting vóór en LED achterlichten met 3D effect
  • Renault Multi-Sense
  • Parkeersensoren achter met optische en sonische weergave
  • Elektronisch geregelde airconditioning

De Edition One is nog weer iets uitgebreider dan de Intens, met name op het gebied van veiligheidssystemen. Voor circa 2.500 euro meer krijg je o.a. Traffic Sign Recognition met aanvullende gegevens van het navigatiesysteem en een achteruitrijcamera. De Edition One heeft verder aan boord:

  • Parkeersensoren vóór en achter met optische en sonische weergave
  • Draadloze oplader voor smartphone
  • EASY LINK multimedia- en navigatiesysteem Bose® met 9,3" touchscreen
  • Lichtmetalen wielen 18" 'Pasadena'

Tenslotte is er de Captur Initiale Paris, de duurste versie uit dit rijtje. Voor 5.600 euro extra krijg je t.o.v de Edition One bijvoorbeeld een elektrisch verwarmbaar stuurwiel, zwevende middenconsole en verstelbare armsteunen voor, automatisch dimmende binnenspiegel en schakelflippers aan het stuurwiel. De Initiale Paris biedt verder o.a. de volgende extra’s:

  • Parkeersensoren vóór, zij en achter met Easy Park Assist
  • 6-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en handmatig verstelbare lendensteun
  • Adaptieve cruisecontrol en snelheidsbegrenzer
  • Bekleding rundleder 'Initiale Paris Noir'

Met al deze modellen is er voor elk budget wel een passend model te vinden. Mocht je een nieuwe te duur vinden, dan kun je altijd nog gaan voor een tweedehands Renault Captur.

Leuke mini SUV voor de stadsrijder

Deze leuke mini SUV doet het prima als stadsauto. Ondanks dat de auto breder en langer is dan het voorgaande model, blijft het toch wat krap achterin. Een echte gezinswagen is het dan ook niet. Je kunt een gebruikte Renault Captur echter prima gebruiken als 2-zitter voor je dagelijkse ritten. Door het opvallende uiterlijk en de leuke kleurtjes is deze auto “net even wat anders”.

FAQ

Wat is het verbruik van een Renault Captur?

Het gemiddelde brandstofverbruik van de Captur ligt op 6,4 l/100 km. Hiermee is het verbruik van deze Renault wat hoger dan gemiddeld in deze autoklasse.

Hoe zwaar is de Renault Captur?

De Captur weegt 1.155 kg. Dat betekent dat je er zo’n 115 euro per kwartaal aan motorrijtuigenbelasting voor betaalt.

Beoordelingen voor Renault Captur

18 Beoordelingen

4,7