Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-arkana-front

Renault Arkana

1 / 3
renault-arkana-front
renault-arkana-side
renault-arkana-back

Sterke punten

  • Betaalbare coupé
  • Premium uitstraling
  • Grote bagageruimte

Zwakke punten

  • Afwerkingsdetails
  • Geen echte plug-in hybride
  • Ouderwetse audiobediening

Renault Arkana : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Arkana, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 25.690,-*
Occasions vanaf:€ 12.990,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Arkana: Een betaalbare auto uit het luxesegment

De Arkana is een goede kandidaat om de harten van kopers in het coupé-SUV segment te veroveren. Lees meer

Interesse in een Renault Arkana

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een auto met een dynamische look en duikende daklijn
  • Genoeg bagageruimte ondanks de aerodynamische look van de auto
  • Goede prijs voor een auto in het coupé-SUV segment

Belangrijke gegevens

Motoren

Renault biedt de Arkana in eerste instantie aan als 145 ZEN met milde hybride techniek. Dat wil zeggen dat de benzinemotor ondersteund wordt door een kleine elektromotor die vooral piekbelasting mee in goede banen leidt. Daarbij is vooral het drukken van het verbruik een doel. Het verbruik is dan ook erg zuinig, met 4,9 l/100 km benzine. De CO2-uitstoot bedraagt daarbij 111 g/km.

De andere motorisatie in het aanbod van de Arkana is een hybride 160 e-Tech Hybrid, voorzien van, goed voor 156 pk gecombineerd vermogen. Deze hybride Arkana verbruikt 5,8 l/100 km, de CO2-uitstoot ligt op 132 g/km.

Afmetingen

De 1410 kilogram zware Arkana is 4,57 meter lang en 1,57 meter hoog. De breedte bedraagt 1,82 meter. Ondanks de dalende daklijn kan de koffer nog altijd 480 liter bagage kwijt, wanneer de achterbank wordt neergeklapt groeit dat volume tot 1.263 liter. De aangenaam grote kofferruimte heeft wel als nadeel dat de ruimte voor de achterste inzittenden wat meer beperkt is. Vooral de beenruimte wordt hierbij gekortwiekt.

Varianten

Renault biedt de Arkana aan in meerdere uitrustingsniveaus. Zo is er om te beginnen de “Equilibre” die automatische airco heeft, en daarnaast achteruitrijcamera en 17 inch lichtmetalen velgen. De Evolution krijgt daarbovenop ook nog sensoren vooraan. De Techno-versie zorgt op zijn beurt voor dodehoekwaarschuwing, een handrem met parkeerhulp en autohold en 18 inch lichtmetalen velgen. De R.S.-Line is de sportieve variant, met 18 inch silverstone velgen en verwarmde voorzetels. Helemaal bovenaan staat dan de E-Tech Engineered, met specifieke zetelbekleding en velgen en ook een E-shifter.

Prijzen

De Arkana kost minimaal 33.700 euro als 145 Zen versie voorzien van 143 pk. De TCe 160 Techno kost een stuk meer, en begint bij een prijs van 37.000 euro.

De Arkana is nog niet zolang op de markt, en occasions zijn daarom nog vrij zeldzaam. Een occasionprijs van 29.000 euro voor een exemplaar met weinig kilometers uit 2021 is een goede indicatie, naarmate er meer modellen op de markt komen en de Arkana zelf ook een paar jaar meedraait, zal die prijs uiteraard zakken.

Exterieur

Met de Arkana boort Renault een nieuw segment aan. Dat wil niet zeggen dat ze daarom een volledig nieuw design hanteren. Zo krijgt de Arkana een voorzijde die ons doet denken aan de huidige generatie Clio en Captur. Een Renault-logo dat prominent aanwezig is en dat verbonden wordt met de koplampen door middel van een chroomstrip. Het belangrijkste aan de buitenzijde is echter de aflopende daklijn van de Arkana, die hem een dynamische look geeft.

Interieur

Geen verrassingen aan de binnenzijde van de Arkana. Hij deelt zijn dashboard met de Clio en de Captur en dat geeft hem een ietwat verouderde look, vooral als het op het infotainmentsysteem aankomt. Verder niets dan lof voor de binnenruimte van de Arkana, waar vooral de ruime koffer pluimen verdient en ook de inzittenden niet onderbedeeld worden.

renault-arkana-interior

renault-arkana-seats

Veiligheid

Dankzij het gedeelde CMF-B platform van de laatste generatie mag de Renault Arkana van heel wat moderne veiligheidsvoorzieningen gebruik maken. Zo is er dodehoekwaarschuwing, krijgt het noodremhulpsysteem de mogelijkheid tot voetgangersdetectie en is er ook een adaptieve sneleidsregelaar. In 2019 haalde de Renault Arkana nog 5 sterren op de EuroNCAP crashtests. Vooral de bescherming van de inzittende volwassenen scoorde daarbij hoog.

Alternatieven

SUV-coupés, of SUV’s met hellende daklijn zijn er amper te vinden in dit segment. Een BMW X4 of een Audi Q5 Sportback spelen namelijk een segment hoger qua kwaliteits- en prijsklasse. Daardoor is de Renault Captur eigenlijk zijn voornaamste concurrent. Wie wat verder wil kijken naar wat meer extravagante crossovers, komt bij de Nissan Juke uit.

Renault Arkana

Bestaat de Renault Arkana als plug-in hybride?
Nee, de Arkana is er alleen als milde hybride met zijn 1.3 TCe-motor, of met een E-Tech Hybrid combinatie van benzine- en elektromotor.
In welk segment moeten we de Arkana plaatsen?
De Arkana mag gerust gezien worden als het hippe coupé-broertje van de Captur, met wie hij zijn basis deelt. Vanwege zijn grotere afmetingen en rijkere uitrusting ligt de prijs echter hoger.
Wat is de basisprijs van de Renault Arkana?
De Renault Arkana kost minimaal 33.700 euro voor de E-Tech Hybrid 145 Zen.