Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-arkana-front

Renault Arkana

1 / 3
renault-arkana-front
renault-arkana-side
renault-arkana-back

Sterke punten

  • Praktische SUV
  • Geschikt voor dagelijks gebruik én vakanties
  • Hoge instap

Zwakke punten

  • Complexe hybride-aandrijflijn
  • Weinig hoofdruimte achterin
  • Geen PHEV- of EV-aandrijflijn leverbaar

Renault Arkana : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Arkana, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Arkana: betaalbare SUV-coupé voor het hele gezin

De Renault Arkana is een middelgrote SUV die sinds 2021 op de markt is. De SUV heeft een sterk aflopende daklijn en kun je daardoor ook omschrijven als een SUV-coupé. Ondanks zijn schuine daklijn biedt hij opvallend veel bagageruimte. In Nederland wordt de auto altijd met een (mild-)hybride-aandrijflijn geleverd.

Interesse in een Renault Arkana

Renault Arkana occasions
Renault Arkana nieuwe auto's
Renault Arkana dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ruime gezinsauto met vijf zitplaatsen
  • Pakezel met veel opbergmogelijkheden
  • Zuinige aandrijflijnen

Technische gegevens

Motorisatie

De Arkana wordt in het buitenland met verschillende aandrijflijnen geleverd, maar in Nederland uitsluitend met een mild-hybride en hybride-aandrijflijn: mild hybrid 160 EDC en E-Tech hybrid 145. De mild-hybride aandrijflijn combineert een 156 pk en 270 Nm sterke 1,3-liter viercilinder benzinemotor met 12V elektrisch systeem. Schakelen gaat altijd via een automaat met acht versnellingen. De viercilinder benzinemotor krijgt hulp van een geïntegreerde startergenerator, om het benzineverbruik te drukken. Zo ondersteunt hij de motor tijdens het optrekken. De startmotor werkt dan als een kleine elektromotor. Precies op de momenten dat de benzinemotor hard moet werken, geeft hij een extra zetje in de rug. Hij kan ook stroom opwekken. Tijdens afremmen werkt hij dan als een dynamo en zet energie die bij het remmen vrijkomt om in stroom. De stroom wordt in een compact accupakket onder de vloer opgeslagen.

De E-Tech hybrid 145-aandrijflijn is nog een stuk complexer. Renault omschrijft de 143 pk sterke Arkana E-Tech Hybrid 145 uitvoering als een 'Plug-in hybride zonder stekker'. Je kunt het zien als een hybride die een grotere batterij heeft dan een reguliere hybride. Hierdoor kan hij (iets) langere afstanden volledig elektrisch afleggen. De benzinemotor krijgt hulp van niet één, maar twee elektromotoren. Een van de elektromotoren zorgt samen met de benzinemotor voor de aandrijving en de ander fungeert, net als bij de mild-hybride, als startgenerator. In de hybride Arkana heeft de elektrische aandrijving een belangrijkere rol dan bij de standaard hybride. De primaire elektromotor doet het meeste werk en de benzinemotor speelt tweede viool. Het wegrijden gebeurt altijd elektrisch en pas als het nodig is, schiet de brandstofmotor te hulp.

Dankzij de 1,2 kWh-batterij van de Arkana is het ook mogelijk om tot 75 km/u volledig elektrisch te rijden, zij het voornamelijk tijdens korte afstanden. Bij het afremmen kan een van de elektromotoren energie terugwinnen, waardoor de Arkana weer stukken elektrisch kan afleggen. Volgens het merk is het zo mogelijk om tot 80% van de tijd elektrisch te rijden.

De automatische versnellingsbak van de hybride-variant heeft geen koppeling, waardoor de Arkana altijd wegrijdt op de elektromotor. Hierdoor accelereer je bij het stoplicht lekker vlot en soepel, omdat je profiteert van het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor. De benzinemotor springt pas later bij en laadt regelmatig de batterij op. Strikt genomen maakt de hybride Arkana gebruik van twee versnellingsbakken: een viertrapsautomaat met rechte vertandingen voor de benzinemotor en een tweetrapsbak voor de elektromotor.

Omdat de elektromotoren het meeste werk doen en dankzij het regeneratief remmen lijkt het in de Arkana soms net alsof je in een échte elektrische auto rijdt. Door het afremmen op de elektromotor kun je zelfs met één pedaal rijden: ook wel bekend als ‘one-pedal driving’. Het rempedaal hoef je alleen nog te gebruiken in noodsituaties, bij hard of plotseling remmen, of wanneer je volledig tot stilstand wil komen bij bijvoorbeeld een stoplicht. Met een gecombineerd verbruik van 4,9 l/100 km kun je deze E-Tech hybrid 145-aandrijflijn behoorlijk zuinig noemen.

Afmetingen

De Arkana is 4.568 mm lang en de breedte bedraagt 1.821 mm. De hoogte komt uit op 1.576 mm. Hij biedt plaats aan vijf inzittenden. Achterin passen drie kinderen zonder problemen naast elkaar. Ook is er voldoende ruimte voor kinderstoeltjes. De hoofdruimte is wat beperkt, door de aflopende daklijn.

De Arkana biedt 480 liter aan bagageruimte, wat slechts zo'n 20 liter minder is dan de Austral, een andere middelgrote SUV van Renault. Het is meer dan genoeg ruimte voor een aantal grote koffers en meerdere weekendtassen. Leg je de achterbank plat, dan zit ontstaat er 1.263 liter bagageruimte en past er met gemak een mountainbike in.

De belangrijkste specificaties op een rij

Renault Arkana
Introductie (Europa) 2021
Lengte, breedte, hoogte 4,46 x 1,826 x 1,57 m
Wielbasis 2,72 m
Inhoud bagageruimte 480-1.263 l
Ledig gewicht 1.322 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.876 kg
Cilinderinhoud 1,3-liter-1,6-liter
Vermogen 143-156 pk
Koppel 250-270 Nm
Topsnelheid 172- 205 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,8-9,1 sec (Taycan Turbo S)
Batterijcapaciteit 1,2 kWh (hybrid)
Verbruik 5,8 l/100km (mild-hybrid) 4,9 l/100km (hybrid)
Actieradius -

Varianten

De Renault Arkana is verkrijgbaar met keuze uit twee aandrijflijnen –Mild hybrid 160 EDC en E-Tech Hybrid 145 – en in vier uitrustingsniveaus, zoals Evolution, Techno, R.S. Line en E-Tech Engineered.

Prijzen

De nieuwprijs (2023) van een Arkana bedraagt 36.000 euro voor de E-Tech Hybrid 145-variant met de 143 pk. De 158 pk sterke versie met Mild hybrid 160 EDC-aandrijflijn is er vanaf 38.585 euro. Geen koopje dus, maar het was bij zijn introductie wel de eerste betaalbare SUV-coupé. Daarvoor moest je voor dit type model namelijk aankloppen bij de Duitse premiummerken zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz. Denk aan de Audi Q3 en Q5 Sportback, BMW X4 en X6 en de Mercedes-Benz GLE Coupé. De Arkana is aanzienlijk goedkoper dan deze dure Duitse modellen.

Design

Buitenkant

De Arkana herken je aan een flink aantal typische Renault designkenmerken. Zo beschikt hij over C-vormige verlichting aan de voorkant en een typische Renault-grille. De doorgetrokken achterlichten worden enkel onderbroken door het Renault-logo. De E-Tech Engineered-versie oogt extra stoer en sportief. Hij is bijvoorbeeld voorzien van hoogglanszwarte en goudkleurige accenten aan de binnen- en buitenkant.

Binnenkant

Het interieur van de Arkana is lekker ruim opgezet. Als bestuurder heb je zicht op twee schermen: een digitaal instrumentarium en een groot horizontaal display in het midden van het dashboard. Op het grote scherm draait het Easy Link-infotainmentsysteem. Het is niet het snelste systeem dat er bestaat, maar dankzij een 4G-connectie is het altijd verbonden met het internet en kun je ook op afstand verbinding maken met de auto. Zo is het mogelijk om vanuit huis een route naar de auto te sturen of de deuren te ontgrendelen, allemaal vanaf je smartphone.

Onder het centraal geplaatste scherm bevindt zich een rij met fysieke knoppen. Hierdoor kun je eenvoudig de klimaatregeling bedienen zonder dat je op het scherm hoeft te zoeken naar een menu. Het infotainmentsysteem is voorzien van Apple Carplay en Android Auto.

renault-arkana-interior

renault-arkana-seats

Veiligheid

De Arkana is voorzien van een hele reeks moderne rijhulpsystemen. Denk aan snelweg- en verkeersassistent, verkeersbordenherkenning, dodehoekwaarschuwing en rijstrookwaarschuwing. In 2019 testte Euro NCAP de Arkana en kende de auto vijf sterren toe. De auto scoort 96 procent op inzittendenbescherming, 83 procent op de veiligheid voor kinderen in de auto, 75 procent voor de bescherming van kwetsbare medeweggebruikers en 74 procent voor de aanwezige veiligheidssystemen.

Alternatieven

De Arkana opereert in een zwaarbevochten segment, maar dankzij zijn carrosserievorm valt hij op. Citroën heeft een ook hippe SUV-coupé in dit segment: de C4 en e-C4. De Toyota C-HR en de Kia XCeed zijn ook crossovers met een sterk aflopende daklijn.

FAQ

Past er ook een kinderzitje in de Arkana?
In de Arkana zitten op de twee buitenste zitplaatsen achter Isofix-aansluitingen voor kinderzitjes
Mag de Arkana een caravan trekken?
De Arkana is niet geschikt om zware caravans te trekken. De Arkana E-Tech Hybrid 145 mag slechts 760 kg geremd trekken. De mild-hybride Arkana 160 TCe mag tot 900 kg geremd trekken.