- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Benz A-Klasse
- Mercedes-Benz A 180



Mercedes-Benz A 180 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz A 180, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mercedes-Benz A 180
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend

Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Mercedes EQS: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Deze elektrische auto's hebben het grootste bereik

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
De Mercedes A-Klasse kent vier generaties. Generatie 1 en 2 (bouwjaren 1997 tot 2012) waren eerder MPV's, terwijl generaties 3 en 4 (bouwjaren 2012 tot …) de identiteit van een sportieve hatchback aannam. Sinds generatie 2 staat er een A 180 in de verkooplijsten.
Als diesel: 180 CDI of 180 d
Vanaf de productiestart in 2004 werd de tweede generatie A-Klasse aangeboden met de 180 CDI diesel. Die versie gebruikt een commonrail 2-liter viercilinder turbodiesel van 109 pk en 250 Nm koppel. Gedurende de gehele levensloop van de tweede generatie A-Klasse bleef deze motor in de line-up. Met de komst van de derde generatie A-Klasse werd voor de 180 CDI de 2-liter viercilinder ingewisseld voor een 1,5-liter viercilinder turbodiesel. Hoewel kleiner, produceerde die eveneens 109 pk en zelfs iets meer koppel (260 Nm). Die motor werd ook overgeheveld naar de vierde generatie A-Klasse, maar krijgt vanaf dat moment een andere naam: 180 CDI wordt 180 d.
Als benzine: 180
Bij de facelift van de tweede generatie A-Klasse in 2009 introduceerde Mercedes voor het eerst de A 180 benzine. Die A 180 BlueEfficiency kreeg een 1,7-liter viercilinder atmosferische benzine onder de kap. Goed voor 115 pk en 155 Nm. Met de komst van de derde generatie A-Klasse werd de atmosferische 1,7-liter benzine in de A 180 ingewisseld voor een 1,6-liter viercilinder. Door de toevoeging van een turbo werd die fiks krachtiger (122 pk, 200 Nm koppel), sneller en een halve liter zuiniger (5,5 l/100 km). Bij de introductie van de vierde generatie A-Klasse werd ook die motor opnieuw ingewisseld. Voortaan beschikt het voertuig over een 1,.3-liter viercilinder turbobenzine. Met 136 pk en 200 Nm is die iets krachtiger hetzelfde gebruik (5,1 l/100 km).