Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-glc-43-amg-front

Mercedes-Benz GLC

1 / 3
mercedes-benz-glc-43-amg-front
mercedes-benz-glc-43-amg-side
mercedes-benz-glc-43-amg-back

Sterke punten

  • Plug-inhybrides
  • Degelijk elektrisch rijbereik
  • Vierwielaandrijving

Zwakke punten

  • Designevolutie
  • Geen zescilinders meer
  • Gewicht

Mercedes-Benz GLC (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz GLC (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz GLC: alles op hybride

Na een carrière van bijna zeven jaar is de Mercedes GLC in 2022 aan een gloednieuwe generatie toe (X254). Dankzij zijn banden met de C-Klasse krijgt de SUV dezelfde technologie en drie plug-inhybrides. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz GLC

Mercedes-Benz GLC occasions
Mercedes-Benz GLC nieuwe auto's
Mercedes-Benz GLC dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De Mercedes-Benz GLC (X254) baseert zich op het succes van zijn voorganger, met een elegant-dynamisch lijnenspel.
  • De SUV staat op dezelfde fundamenten als de C-Klasse en beschikt over moderne motoren die standaard voorzien zijn van milde hybride ondersteuning.
  • Deze nieuwe Mercedes GLC telt niet minder dan drie plug-inhybrides in zijn rangen, met vermogens van 313 tot 381 pk.
  • Dankzij hun grote batterij hebben alle plug-inhybrides een elektrisch rijbereik van minstens 100 kilometer.
  • Volgens Mercedes is deze nieuwe generatie GLC dynamischer dan ooit. Het nieuwe model beschikt standaard over 4Matic-vierwielaandrijving.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz GLC (X254)

Motoren

Net zoals voordien leent de nieuwe generatie van de Mercedes-Benz GLC (X254) zijn technische basis van de huidige C-Klasse. En net als diezelfde C-Klasse zet de compacte SUV volop in op hybride ondersteuning, of het nu milde hybrides of plug-inhybrides zijn. Tegelijk zwaait de GLC ook de zescilinders uit. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan 4Matic-vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat.

Het klassieke motorgamma bestaat uit twee benzineblokken en een diesel. Ze krijgen allemaal standaard milde hybride ondersteuning op 48 volt via een alternator/starter die in de automaat is geïntegreerd en die een klein duwtje in de rug geeft. Het benzineaanbod gebruikt een 2.0-viercilinder met turbo die 204 pk en 320 Nm (GLC 200) of 258 pk en 400 Nm (GLC 300) produceert. De diesel gebruikt eveneens een 2.0-viercilinder van 197 pk en 440 Nm (GLC 220 d).

De GLC zet eveneens in op elektrificatie via drie plug-inhybride aandrijvingen. Alle drie koppelen ze een 2.0 benzine of diesel aan een elektromotor van 100 kW (136 pk). In totaal zijn ze 313 pk sterk (GLC 300 e), 306 pk (GLC 300 de) en 381 pk (GLC 400 e). Alle modellen gebruiken dezelfde batterij van 31,2 kWh met een elektrisch rijbereik van minstens 100 kilometer. De grote batterij kan aan een snellader tot maximaal 60 kW.

Op vlak van verbruik scoren de hybrides uiteraard het best. De benzinevarianten (300 e en 400 e) geven een gemiddelde op van 0,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 12 tot 19 g/km (WLTP). De dieselvariant (300 de) doet slechter, met een gemiddelde van 1,7 l/100 km en een uitstoot van 13 tot 45 g/km. De klassieke motoren met milde hybride ondersteuning geven gemiddeldes op van 7,4 l/100 km en 167 g/km voor de benzine en 5,2 /100 km en 136 g/km voor de benzinemodellen.

Afmetingen

Met een lengte van 4,72 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,64 meter is de nieuwe Mercedes-Benz GLC (X254) 60 millimeter langer en 4 millimeter lager dan zijn voorganger. Met 2,9 meter is de wielbasis nochtans identiek. De nieuwe GLC is eveneens aerodynamischer, met een Cd-waarde van 0,29. De GLC is trouwens niet alleen groter, maar ook zwaarder: de benzineversie weegt 1.925 kilogram, de hybride minstens 2.355 kilogram.

De toegenomen buitenafmetingen leveren de nieuwe GLC (X254) ook meer plaats op in het interieur. Vooral het koffervolume gaat erop vooruit: 620 liter, bijna 70 liter meer dan voordien. De plug-inhybrides moeten door de grote batterij echter een kleine toegeving doen, maar Mercedes gaat daar niet verder op in.

Uitvoeringen

De Mercedes-Benz GLC is er in drie versies: Business Line, Luxury Line en AMG Line. De basisversie Business Line stelt het met een sober en eenvoudig exterieur en interieur, terwijl de elegantere Luxury Line het nodige chroom en hout toevoegt. Zoals gebruikelijk doet de AMG Line er een sportieve look met grote velgen bovenop.

Nieuw- en occasionprijzen

De nieuwe Mercedes-Benz GLC (X254) krijgt een vanafprijs mee van 71.277 euro (GLC 200 4Matic Business Line). De prijsvork loopt door tot 94.229 euro (GLC 300 4Matic AMG Line). De vorige generatie Mercedes-Benz GLC (X253) heeft occasionprijzen van ongeveer 25.000 euro tot 35.000 euro voor de hybrides.

Design

Exterieur

Net als het geval is met de C-Klasse, kiest Mercedes met deze nieuwe GLC (X254) eerder voor een designevolutie dan voor een revolutie. Ondanks de toegenomen afmetingen en betere aerodynamica heeft de compacte SUV een relatief gelijkaardige look.

“Evolutie” en “in lijn met het gamma”: het design van de nieuwe GLC (X254) kort samengevat. Het onderscheidt zich van dat van zijn voorganger door een moderne voorkant met het trapeziumvormige radiatorrooster van de C-Klasse en ledkoplampen met een eigen lichtsignatuur. Op de Luxury Line introduceert de GLC elementen die zijn SUV-look beklemtonen, zoals bescherming op de bumpers en treeplanken op de flanken. Achteraan krijg je fijne, spitse lichtblokken die doorlopen in de kofferklep en een zwarte bumper met twee uitlaatpijpen.

Interieur

Het interieur vormt een echte stijlbreuk met de vorige GLC. De nieuwe generatie (X254) volgt de C-Klasse met de nieuwe Mercedes-stijlgids. Het dashboard wordt gedomineerd door een verticaal touchscreen van 11,9 duim met drie ventilatieroosters erbovenop. Het stuur met touchpads komt uit de andere recente Mercedes-modellen, net als het 12,3 duim grote digitale instrumentenpaneel. De GLC krijgt uiteraard de meest recente Mercedes-technologie, zoals het MBUX-systeem met stemondersteuning, die luistert naar het commando “Hey Mercedes”.

Mercedes-Benz-GLC-Interior

Veiligheid

De Mercedes-Benz GLC (X254) is zo nieuw dat hij nog niet bij de Euro NCAP-crashtests is gepasseerd. Omdat hij zijn technologie met de C-Klasse deelt, zal hij daar vermoedelijk vijf sterren behalen. De actieve veiligheid omvat onder meer dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp en automatische noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning. Optioneel is er een pakket met uitgebreide rijhulp zoals een adaptieve snelheidsregelaar, fileondersteuning en ondersteuning om van rijstrook te wisselen.

Alternatieven

De nieuwe Mercedes-Benz GLC (X254) komt in een van de drukste segmenten van het moment terecht. Dankzij de plug-inhybrides is hij voldoende gewapend om het op te nemen tegen de BMW X3 en Audi Q5. Maar vergeet ook de Volvo XC60 niet, de Jaguar F-Pace en Range Rover Velar, of zelfs de Mazda CX-60 PHEV.

FAQ

Waar wordt de Mercedes-Benz GLC gebouwd?
De GLC wordt momenteel in de Daimler-fabrieken in Bremen en Peking gebouwd. De productie van de nieuwste modellen zal ook plaatsvinden in de fabriek in Sindelfingen en in Valmet (Finland).
Welke motoren zijn beschikbaar voor de Mercedes-Benz GLC?
Momenteel is de Mercedes GLC leverbaar met de volgende vijf verschillende motoren: GLC 200 4MATIC (benzine,197 pk); GLC 300 4MATIC (benzine, 258 pk); GLC 200 d 4MATIC (diesel, 163 pk); GLC 220 d 4MATIC; (diesel, 194 pk); GLC 300 d 4MATIC (diesel, 245 pk).