Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes-Benz CLA Coupé

Sterke punten
  • Volledig motoraanbod
  • Plug-inhybride met degelijke autonomie
  • Sportieve looks
Zwakke punten
  • Ruimte achteraan
  • Afwerkingsdetails
  • Toegang tot koffer

Mercedes-Benz CLA Coupé (C118 – Shooting Brake X118): de pionier wordt schoon

Na het succes van de vorige generatie mag Mercedes-Benz nog eens aan de bak met de tweede generatie CLA (C118 en X118). Diens fijne esthetiek en aflopende daklijn onderscheiden hem nog meer van de A-Klasse. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • In tegenstelling tot zijn voorganger is er bij de nieuwe CLA (C118) geen duidelijke link meer met de A-Klasse. De vierdeurscoupé heeft zijn eigen dynamische stijl.
  • Net als voorheen is het model met de kenmerkende stijl er ook als break, die Shooting Brake wordt gedoopt.
  • De CLA staat op hetzelfde platform als de A-Klasse en beschikt over een breed motoraanbod, van 116 tot 422 pk.
  • De Mercedes CLA is er eveneens als plug-inhybride, die elektriciteit met een benzinemotor combineert.
  • Dankzij een grote batterij kan die plug-inhybride uitpakken met een elektrisch rijbereik van bijna 80 kilometer.
  • Hoewel hij deel uitmaakt van de kleinere Mercedes-modellen, krijgt de CLA wel alle recente technologie van de groep, zoals het MBUX-infotainmentsysteem met twee grote schermen.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz CLA (C118 – X118)

Motoren

Bij zijn modelwissel in 2019 is de Mercedes-Benz CLA gaan shoppen in de rekken van zijn platformgenoot, de A-Klasse. Onder de motorkap zitten er dus benzine- en dieselmotoren, sportieve AMG-versies en zelfs een plug-inhybride. De CLA is standaard voorzien van een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, en afhankelijk van de motor ook van vierwielaandrijving.

De plug-inhybride valt wellicht het meest in de smaak bij zelfstandigen en vlootbeheerders. Die koppelt een 1.3-viercilinder van 160 pk aan een elektromotor van 102 pk en een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten. Een 15,6 kWh grote batterij onder de koffervloer levert de CLA 250 e Coupé een elektrisch rijbereik van 72 kilometer op.

Het klassieke motorgamma bestaat uit drie benzine- en drie dieselmotoren. De basisversie (CLA 180) wordt aangedreven door een 1.3-viercilinder. Die is 136 pk sterk en de enige benzinemotor die niet met vierwielaandrijving komt. Daarboven staat dezelfde 1.3, maar die is 163 pk sterk (CLA 200). Bovenaan het klassieke gamma staat een 2.0-viercilinder van 224 pk (CLA 250).

Aan dieselkant is er een 2.0-turboblok met verschillende vermogens: 116 pk (CLA 180 d), 150 pk (CLA 200 d) en 190 pk (CLA 220 d). Ze zijn allemaal gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten, maar alleen de twee krachtigste versies kunnen worden voorzien van vierwielaandrijving.

Zoals het een goede Mercedes betaamt, is de CLA Coupé er ook als sportieve AMG. De eerste (AMG CLA 35) gebruikt een 2.0-turbo van 306 pk. Met de hulp van vierwielaandrijving haalt hij 100 km/u in 4,9 seconden. Daarboven staat de CLA 45 S. Die gebruikt de krachtigste productieviercilinder ter wereld. Zijn 422 pk en 500 Nm stuwen de vierdeurscoupé naar 100 km/u in 4,0 seconden.

Op vlak van verbruik scoort de hybride uiteraard het best. De CLA 250 e geeft een gemiddelde op van 1,0 tot 1,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 22 tot 29 g/km (WLTP). De kleinste diesel (CLA 180 d) scoort eveneens goed, met 5,0 l/100 km en 130 g/km aan CO2. De benzinemotoren geven minstens gemiddelden op van 5,9 l/100 km en 135 g/km aan CO2 (WLTP).

Afmetingen

Productie Sinds 2013
Lengte, breedte, hoogte 4,6 m, 1,8 m, 1,4 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte 460 l
Ledig gewicht 1.295 - 2.100 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.930 - 2.580 kg
Cilinderinhoud 1.332 - 1991 cm³
Maximaal koppel 200 - 500 Nm
Topsnelheid 216 - 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 9,4 - 4.0 s
Tankinhoud 43 - 51 l
Verbruik 4,5 - 8.8 l/100km
CO2-uitstoot 118 - 200 g/km

Uitvoeringen

Naast twee koetswerkvarianten, de Coupé (C118) en Shooting Brake (X118) is de Mercedes-Benz CLA er in vier uitvoeringen. De Business Line is de instapversie. Die omvat onder meer 17-duimsvelgen, automatische klimaatregeling en het MBUX-infotainmentsysteem met centraal touchscreen van 10,25 duim. De Business Line is alleen beschikbaar op de CLA 180 en 200, zowel benzine als diesel.

Daarboven staat de Luxury Line, de uitvoering waarin de hybrides voor het eerst beschikbaar zijn. Die voegt 18-duimsvelgen toe en een radiatorrooster met diamanteffect. De topversie bij de gewone motoren is de AMG Line. Die is combineerbaar met alle motoren en voegt een koetswerkkit en andere sportieve elementen toe. Het gamma wordt afgerond met de echte Mercedes-AMG-modellen. Die zijn zo goed als volledig uitgerust, met onder meer specifieke AMG-zaken zoals extra rijmodi, een AMG-stuur en sportzetels.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz CLA Coupé (C118) beginnen bij 42.977 euro voor de basisbenzine (CLA 180). De eerste diesel (CLA 180 d) begint bij 49.063 euro. De Shooting Brake ziet zijn prijs toenemen tot respectievelijk 44.461 euro en 50.944 euro. De plug-inhybride begint bij 49.412 euro (Coupé) en 50.670 euro (Shooting Brake).

Doordat deze generatie nog niet zo lang op de markt is, blijven de tweedehandsprijzen van deze CLA nog relatief hoog. Een basisdiesel kost hier zo’n 30.000 euro. De hybrides kosten makkelijk meer dan 45.000 euro. De vorige generatie van de CLA is door zijn leeftijd een stuk goedkoper. De eerste exemplaren staan nu te koop voor zo’n 15.000 euro.

Design-highlights en interieur

Bij de generatiewissel eind 2019 haalde de Mercedes-Benz CLA de banden met zijn platformgenoot A-Klasse losser aan. Er zijn nog enkele gemeenschappelijke lijnen herkenbaar, maar de CLA houdt er zijn specifieke stijl op na. Dat is zowel het geval voor de Coupé als voor de Shooting Brake.

Buitenkant

De Mercedes-Benz CLA blijft trouw aan zijn originele concept, dat van de eerste compacte vierdeurscoupé. Hij was destijds ook de eerste compacte shooting brake. Het design is minder verwant aan dat van de A-Klasse en ligt dichter bij dat van de grotere CLS. De aflopende daklijn en hoekige vormen die typisch zijn voor de huidige Mercedes-stijlgids zijn wel van de partij. Om het sportieve aspect te onderstrepen, zijn er velgen van 17 tot 19 inch.

Binnenkant

Het uiterlijk breekt dan wel met de A-Klasse, het interieur lijkt zowat integraal overgenomen. Geen slechte zaak, want het is resoluut modern, met een horizontaal dashboard dat wordt gedomineerd door de twee schermen van het MBUX-infotainmentsysteem. Veel elementen worden gedeeld met de andere Mercedes-modellen, ook die van de hogere segmenten. Op die manier wordt het premiumgevoel onderstreept. Enkele slecht gekozen goedkope plastics verdienen weliswaar wat kritiek.

mercedes-benz-cla-interior

Veiligheid

De Mercedes-Benz CLA (C118 – X118) is standaard voorzien van alle systemen voor actieve en passieve veiligheid die Stuttgart aanbiedt. Zo is er rijstrookhulp, automatische noodremhulp, een snelheidsregelaar en vermoeidheidsherkenning. Optioneel is er een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookcentrering. Bij zijn lancering in 2019 behaalde de CLA een score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De Mercedes-Benz CLA Coupé en Break spelen in een dunbevolkt segment, omdat ze geen echte berline en geen echte break zijn. Maar door het succes van de vorige generatie heeft ook de concurrentie het segment ontdekt. Zo is de BMW 2 Reeks Gran Coupé een alternatief voor de CLA Coupé en de Kia Proceed een concurrent van de CLA Shooting Brake. Al is de Koreaan minder premiumgericht.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz CLA Coupé

13 Beoordelingen

4,8