Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mercedes-benz-gle-coupe-front

Mercedes-Benz GLE Coupé (W167)

1 / 3
mercedes-benz-gle-coupe-front
mercedes-benz-gle-coupe-side
mercedes-benz-gle-coupe-back

Sterke punten

  • Twee krachtige plug-inhybrides
  • Degelijk elektrisch rijbereik
  • Luxueuze afwerking

Zwakke punten

  • Minder ruimte in de hybrides
  • Hoge prijzen
  • Gewicht

Mercedes-Benz GLE (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz GLE (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz GLE Coupé (W167): een kolos met sportieve looks

Nadat de ML meer dan 20 jaar geleden Mercedes introduceerde in de wereld van de luxe-SUV's, kijkt zijn opvolger GLE aan tegen steeds meer concurrenten. De tweede generatie van de Coupé voegt daar een atypische stijl aan toe. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz GLE Coupé (W167)

Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) occasions
Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) nieuwe auto's
Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goeie redenen

  • Een jaar nadat de vernieuwde GLE (W167) werd voorgesteld, onthulde Mercedes de Coupé, in 2019. Hij valt op door zijn aflopende daklijn en zijn specifieke achterkant.
  • Na een kleine update in 2020 biedt de Mercedes-Benz GLE Coupé motoren die standaard voorzien zijn van milde hybride ondersteuning op 48 volt.
  • De Mercedes GLE Coupé telt twee plug-inhybrides in zijn gamma, die elektriciteit combineren met een benzine- of dieselmotor.
  • Door hun grote batterij kunnen alle plug-inhybrides uitpakken met een elektrisch rijbereik van bijna 100 kilometer.
  • De GLE Coupé beschikt over de meest recente technologische innovaties bij Mercedes, zoals een ophanging met elektrohydraulische veerpoten op 48 volt.

Belangrijke gegevens

Motoren

Na de vernieuwing van de GLE eind 2018 sloeg Mercedes’ SUV op motorvlak een nieuwe weg in. De grote SUV nam definitief afscheid van de V6 ten voordele van verschillende vier- en zescilinders-in-lijn. Een groot deel daarvan is bovendien voorzien van milde hybride ondersteuning met EQ Boost. Er zijn eveneens twee plug-inhybrides en twee sportieve AMG-varianten. Alle GLE-modellen zijn standaard voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat.

Het klassieke motorgamma bestaat uit een diesel. Dit betreft een 400 d aandrijving met een 3.0-zescilinder diesel. Hij krijgt hulp van twee turbo’s en een mild hybrid-systeem op 48 volt om 330 pk (+20 pk met EQ Boost) en 700 Nm te produceren.

De plug-inhybrides delen hetzelfde elektrische systeem, namelijk een motor van 100 kW (136 pk) die in de automaat is ingewerkt. Hun verbrandingsmotoren zijn wel anders. De ene draait op benzine (GLE 350 e Coupé), de andere op diesel (GLE 350 de Coupé). De eerste levert 333 pk, de tweede 320 pk. Danzij een 31,2 kWh grote batterij geraken deze plug-inhybrides elektrisch tot 96 kilometer ver (WLTP).

De GLE Coupé heeft eveneens drie sportieve AMG-versies. De eerste (AMG GLE 53 Coupé) combineert een zescilinder-in-lijn met milde hybride ondersteuning (+ 22 pk), goed voor 435 pk. De tweede en derde worden voortgestuwd door de beruchte 4.0 V8 biturbo van AMG. De GLE 63 Coupé is goed voor 571 pk, de GLE 63 S Coupé voor 612 pk. Die laatste haalt 100 km/u in amper 3,8 seconden.

Op vlak van verbruik scoren de hybrides uiteraard het best. De benzineversie (350 e Coupé) geeft een gemiddelde op van 1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 23 g/km (WLTP). De diesel (350 de Coupé) doet iets beter, met een gemiddeld officieel verbruik van 0,8 tot 1,0 l/100 km en een uitstoot van 20 g/km. De kleinste diesel (GLE 300 d Coupé) is de andere topscorer, met 7.7 l/100 km en 203 g/km aan CO2. De benzineversies doen heel wat minder, met minstens 10,6 l/100 km en 280 g/km CO2 (WLTP).

Afmetingen

De GLE Coupé heeft een lengte van 4,92 meter, breedte van 1,95 meter en hoogte van 1,77 meter De wielbasis bedraagt 3 meter. Ondanks de coupélijn blijft de GLE Coupé een flinke kolos: de lichtste versies wegen 2.195 kilogram, de hybrides zetten minstens 2.525 kilogram op de weegschaal.

De toegenomen buitenafmetingen van de nieuwe GLE (W167) zorgen voor meer plaats binnenin. Vergeleken met de gewone GLE ziet de Coupé zijn koffervolume afnemen door zijn aflopende daklijn. In het beste geval is die 655 liter groot. Door de plaatsing van de batterij moeten de plug-inhybrides iets toegeven op dat koffervolume (510 liter). In tegenstelling tot de gewone GLE is de Coupé er niet met zeven zitplaatsen.

Productie Sinds 2015
Lengte, breedte, hoogte 4,92 m, 1,95 m, 1,77 m
Wielbasis 3 m
Inhoud bagageruimte 655 - 1.790 l
Ledig gewicht 2.195 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.040 kg
Cilinderinhoud 2.925 cm³
Maximaal koppel 700 Nm
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 5,7 s
Tankinhoud 65 l
Verbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 203 g/km

Uitvoeringen

De Mercedes-Benz GLE is beschikbaar in vier uitvoeringen. De instapversie, de Premium, Premium Plus en Executive. De standaarduitrusting van de instapversie is al relatief gul: de AMG-koetswerkkit van de AMG Line, automatische ledkoplampen, een lederen interieur, automatische airco met vier zones, de twee grote schermen van het infotainment en de Airmatic-luchtvering.

De Premium voegt een panoramadak toe, 21-duimsvelgen, zetelventilatie en de Burmester 3D-geluidsinstallatie. De Premium Plus doet daar 22-duimsvelgen en een head-updisplay bovenop. De Executive tot slot installeert massagezetels in nappaleder, een lederen bekleding voor het dashboard en deuren met zachte sluiting.

De AMG-versies krijgen een specifieke koetswerkkit en bestaan nog eens uit vier varianten: de basisuitvoering, AMG Premium, AMG Premium Plus en AMG Ultimate. Ze zijn allemaal beschikbaar op het instapmodel (GLE 53 Coupé), de krachtigste modellen met V8 zijn er alleen als AMG Premium Plus (GLE 63 Coupé) en AMG Ultimate (GLE 63 S Coupé).

Nieuw- en occasionprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) beginnen bij 103.329 euro voor de plug-inhybride 350 e. De 350 de kost iets meer, 105.819 euro. De gewone diesel kost zo’n 131.982 euor en het duurste model is de AMG 63 S, met 230.283 euro.

Door zijn relatief recente leeftijd blijven de occasionprijzen van de GLE Coupé relatief hoog. Een basisdiesel kost zo’n 94.900 euro, voor een plug-inhybride betaal je meer dan 99.000 euro. De vorige generatie van de GLE Coupé is door zijn leeftijd heel wat goedkoper. De eerste exemplaren staan te koop voor gemiddeld 45.000 euro.

Design-kenmerken en highlights

Nadat de vorige generatie GLE het ijs brak met de eerste versie van de Coupé, volgt de nieuwe GLE (W167) hetzelfde spoor. Deze Coupé valt op door zijn aflopende daklijn en specifieke achterkant.

Exterieur

Hoewel de Mercedes GLE trouw moet blijven aan zijn afkomst, geniet de Coupé iets meer vrijheid. Hij neemt de voorkant van de gewone versie over en kleedt het geheel standaard aan met een AMG-koetswerkkit. De achterkant is volledig anders. Vanaf de voorruit is de daklijn lager en loopt ze steiler af naar de achterkant. Achter de schuine achterruit heeft de GLE Coupé eigen, fijnere lichtblokken. De grote SUV krijgt standaard een AMG Line-aankleding, en ook velgen van 20 tot 22 duim.

Interieur

Het interieur vormt een heuse stijlbreuk met de vorige GLE (Coupé). Het nieuwe model pronkt met het MBUX-infotainmentsysteem en de cockpit, bestaande uit twee grote schermen van 12,3 duim. Voor de rest neemt hij het horizontale dashboard en de goede algemene afwerking over. Achteraan zorgt de langere wielbasis voor meer ruimte. Zoals het een goede Mercedes betaamt, beschikt deze grote SUV over alle luxe, met optioneel massagezetels of geventileerde zetels, een elektrische achterbank en zelfs een elektrohydraulische ophanging.

mercedes-benz-gle-coupe-interior

Veiligheid

De Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) is standaard voorzien van alle systemen voor actieve en passieve veiligheid die Stuttgart aanbiedt. Die omvatten onder meer rijstrookhulp, automatische noodremhulp, een snelheidsregelaar en vermoeidheidsherkenning. Optioneel is er een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookcentrering. Bij zijn lancering in 2019 haalde de GLE (en dus ook de Coupé) een score van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De Mercedes-Benz GLE Coupé (W167) heeft heel wat concurrenten, allemaal grote premium-SUV's met coupélooks. Zijn grootste uitdager, de BMW X6, is een pionier in dit segment. Beide SUV’s zijn bijzonder gelijkaardig, zowel op vlak van motoren als prestaties en afmetingen. Andere uitdagers zijn de iets grotere Audi Q8 en de sportievere Porsche Cayenne Coupé. De AMG-versies zijn ook uitdagers van de Lamborghini Urus.