BMW X6 te koop: tweedehands en nieuw

BMW X6

BMW X6

SUV en coupé in één

Met de X6 heeft BMW een combinatie van een luxe SUV en een sportieve coupé ontworpen. Zelf omschrijft de Duitse autobouwer dit 5-deursmodel als een ‘Sports Activity Coupé’ of SAC. Deze term geeft aan dat de BMW X6 niet zomaar een SUV is, maar diverse eigenschappen van twee uiteenlopende ontwerpen met elkaar verenigt. Net als een SUV staat de auto hoog op de wielen, is deze voorzien van vierwielaandrijving en uitgerust met prominente velgen. Aan de andere kant laten het carrosseriedesign en de aflopende daklijn ook duidelijke coupé-invloeden zien. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De fabrikant baseerde de X6 BMW op destijds recente modellen uit de BMW 5- en 6-series die sinds 2003 in productie waren. De ontwikkeling van de BMW X6 begon eveneens rond 2003 en een conceptauto ervan werd in 2007 gepresenteerd op de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt. In januari 2008 kreeg het productiemodel zijn publieke vuurdoop tijdens de North American International Auto Show in Detroit. Hoewel de BMW bijna vijf meter lang en twee meter breed is, biedt de auto toch slechts ruimte aan vier tot hooguit vijf inzittenden. De motorisch zwaarst uitgevoerde varianten van de X6 accelereren in minder dan 5 seconden van nul naar 100 km/h.

Technische gegevens BMW X6

De BMW X6 is de eerste die werd uitgerust met een zogeheten Dynamic Performance Control System. Dankzij deze feature wordt de grip van de wielen beter gereguleerd door bij de verdeling van het vermogen ook de achterwielen te betrekken. Daarmee komt dit systeem het stuurgemak bijzonder ten goede. De BMW X6 kwam vanaf het voorjaar van 2008 in de showroom te staan met zowel diesel- als benzinemotoren. Het ging daarbij om een 3,0-liter turbodiesel, een 3,0-liter turbobenzine en een 4,4-liter turbobenzine. Deze eerste generatie kreeg de aanduiding E71 en zou tot 2014 in productie blijven. Halverwege zijn looptijd werd de toch al flink uit de kluiten gewassen auto nog een beetje groter, breder en langer gemaakt. Medio 2010 onderging het aanbod een uitbreiding met de extra sportieve X6 M. Dit is een automaat met een 4,4-litermotor die in 4,7 seconden optrekt naar 100 km/h. Daarnaast kwam de BMW X6 vanaf 2010 in de verkoop als ActiveHybrid E72. Bij snelheden tot 60 km/h is deze hybride ook in staat om uitsluitend op zijn elektrische aandrijving te rijden. De ActiveHybrid werd in september 2009 aan pers en publiek voorgesteld tijdens de tweejaarlijkse IAA in Frankfurt.

Nieuwere BMW X6 weer wat groter

In de loop van de tijd verschenen verschillende versies van de BMW X6 die uiteenlopende extra’s introduceerden. De X6 40d kwam in 2010 bijvoorbeeld beschikbaar met onder meer cruisecontrol en topview. Dit laatste betekent dat de achterklep en spiegels zijn voorzien van camera’s om het achteruit rijden en achteruit inparkeren te vergemakkelijken. Een jaar later kwam de feature BMW ConnectedDrive beschikbaar: de dealer waar de X6 werd gekocht kan daardoor van op afstand constateren of er een defect of probleem is met de auto. Rond die tijd bood de BMW X6 nog steeds slechts plaats aan vier personen. Om tegemoet te komen aan automobilisten die meer ruimte wensten, werd in 2011 een optie toegevoegd om de achterbank uit te breiden tot 3-zitter. Najaar 2014 presenteerde BMW de tot F16 gedoopte tweede X6-generatie tijdens de Mondial de l’Automobile in Parijs. Hoewel de wielbasis van 2933 mm ongewijzigd bleef, werd de auto andermaal vergroot. De lengte, breedte en hoogte van de BMW X6 F16 bedragen respectievelijk 4909 x 1989 x 1702 mm. Het gevolg was onder meer dat het model een grotere bagagecapaciteit kreeg. Aan de motorinhoud en het bestaande benzine- en dieselaanbod veranderde niet veel, al kregen de motoren wel een krachtigere output. De in 2015 beschikbaar gekomen uitvoering van de oorspronkelijk in 2010 gelanceerde X6 M is met zijn 4,4-liter benzinemotor ook bij deze generatie de snelste variant en kan uit stilstand in 4,2 seconden een snelheid bereiken van 100 km/h.

BMW X6 prijzen van de diverse modellen

Het zal niemand verbazen dat de versie met de beste acceleratie ook de duurste BMW X6 is. De X6 M steekt qua prijs namelijk met kop en schouders boven de rest uit, en de sportieve benzineauto heeft daarnaast tevens de grootste CO2-uitstoot. Hij wordt qua nieuwwaarde gevolgd door de diesel BMW X6 M 50d. Deze is veel minder duur waarmee het prijsverschil tussen de beide auto’s behoorlijk is. De met een benzinemotor uitgeruste X6 50i is nog iets lager geprijsd. De diesels X6 30d en X6 40d volgen hierna, al liggen de aankoopbedragen daarvan wel stukken dichter bij elkaar. Wie nog enkele duizenden euro’s goedkoper uit wil zijn en op zoek is naar de voordeligste nieuwe BMW X6 komt uit bij de 35i. Van de drie leverbare benzinevarianten van de X6 is deze bovendien ook het minst vervuilend.