Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
BMW-iX-2021-Front-Side

BMW iX

1 / 3
BMW-iX-2021-Front-Side
BMW iX
bmw-ix-back

Sterke punten

  • Elektrische integratie
  • Luxueuze afwerking
  • Hoogstaand comfort

Zwakke punten

  • Matige interieurruimte
  • Ergonomische details
  • Hoge prijs

BMW iX : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW iX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW iX: De beste elektrische auto van BMW

Als pionier op vlak van elektrificatie met de i3 en i8 keerde BMW in 2021 terug naar de top met de iX. Deze gloednieuwe 100 procent elektrische SUV bevat de nieuwste technologie van de autofabrikant, met een grote batterij die hem een maximaal bereik van 630 kilometer geeft. Lees meer

Interesse in een BMW iX

BMW iX occasions
BMW iX nieuwe auto's
BMW iX dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De BMW iX is BMW's derde volledig elektrische model en profiteert van de expertise van het merk op dit gebied.
  • De iX is uitgerust met een grote batterij van 71 kWh of een zeer grote batterij van 105,2 kWh en kan tot 630 kilometer afleggen.
  • De iX is een pionier in het BMW-gamma: hij introduceert als eerste de nieuwe cockpit van het merk met een dubbel scherm en zo weinig mogelijk fysieke knoppen.
  • Dankzij de constructie die gedeeltelijk uit koolstofvezel bestaat, blijft het gewicht van de BMW iX laag. Dat levert een dynamische rijervaring met een hoog comfortniveau op.

Belangrijke gegevens

Motoren

In tegenstelling tot de BMW iX3 en i4 is de BMW iX gebaseerd op een volledig nieuw platform. Dat is speciaal ontworpen voor elektrische auto's en biedt plaats aan een grote batterij. Net als bij de i3 gebruikt ook de iX veel koolstofvezel in de constructie om het extra gewicht laag te houden.

Het iX-gamma bestaat uit drie elektrische aandrijvingen. De instapversie xDrive40 heeft twee elektromotoren (één op elke as) die samen 326 pk en 630 Nm koppel leveren. Deze instapversie is uitgerust met een batterij van 71,0 kWh (netto), die hem een actieradius geeft tot 425 kilometer. De batterij kan worden aangesloten op gelijkstroom voor snelladen tot 150 kW.

De iX xDrive50 heeft een betere motor. Zoals alle versies van de elektrische SUV uit München is hij uitgerust met twee elektromotoren voor vierwielaandrijving. Hier produceren de twee motoren 523 pk en 765 Nm koppel. Deze versie heeft ook een grotere batterij. Met een capaciteit van 105,2 kWh (netto) geeft die de iX een officieel rijbereik tot 630 kilometer. Hij ondersteunt snelladen met een vermogen van 195 kW.

De top van het gamma is de M Performance-versie. De iX M60 verhoogt het totale vermogen van zijn twee motoren gedurende enkele seconden om tot 619 pk en 1.015 Nm koppel te bieden. Dit verhoogt uiteraard de prestaties, want de 100 km/u wordt nu bereikt in slechts 3,8 seconden. De M60-versie heeft wel een iets kleinere actieradius, van maximaal 565 kilometer.

Afmetingen

De BMW iX is geen kleine auto. Je zou hem zelfs kunnen omschrijven als de X5 van het elektrische gamma. Met zijn lengte van 4,95 meter, breedte van 1,97 meter en hoogte van 1,70 meter komt hij dicht in de buurt van de populaire SUV uit München. Het belangrijkste hier is zijn grote wielbasis van 3,0 meter. Ondanks alle koolstofvezel die bij de constructie is gebruikt, blijft de BMW iX vrij zwaar vanwege de batterij. Hij weegt 2.440 kilogram (xDrive40) of 2.585 kilogram (xDrive50).

Hoewel de batterij meer gewicht toevoegt, zorgt de intelligente plaatsing ervoor dat de laadruimte achterin niet wordt belemmerd. Het koffervolume van de iX is dan ook royaal, met 500 tot 1.750 liter (met de achterbank neergeklapt). Dat is bijna identiek aan de X5, op een paar liter na. In tegenstelling tot veel andere elektrische modellen heeft BMW geen opbergruimte onder de kap vooraan voorzien.

Uitvoeringen

In tegenstelling tot we van BMW gewend zijn, hanteert de catalogus van de iX een iets ander beleid met een vrij goed uitgeruste instapversie en weinig opties. In totaal is de iX verkrijgbaar in drie verschillende versies.

Het begint allemaal met het instapniveau, dat eenvoudigweg "basisversie" wordt genoemd. Die omvat al ledverlichting, een elektrische achterklep, warmtepomp, volledige bestuurdersassistentie en het grote infotainmentsysteem met Curved Display.

Dan is er de variant die Sportpakket heet. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt de iX uitgerust met een sportieve bodykit, exclusieve 21-inch velgen en sportremmen met blauw gelakte remschijven.

De derde variant is gereserveerd voor de M Performance-versie, de enige versie waarin de iX M60 kan worden besteld. Naast technische aanpassingen is de M60 voorzien van een sportieve bodykit en een vrijwel complete uitrusting, inclusief achterwielsturing.

Prijzen

De catalogusprijzen voor de BMW iX beginnen bij 83.700 euro voor het instapmodel (xDrive40 basis). De sportief ogende versie met sportpakket kost ongeveer 3.000 euro extra. De xDrive50-variant begint bij 106.500 euro, terwijl de sportieve M60 de rekening opdrijft tot 135.000 euro. Dat zijn flinke verschillen. Bedenk dus goed welke variant het best aansluit op je wensen. Op dit moment is er bovendien nog bijna geen occasion model te vinden van de iX, gezien de jonge leeftijd van de auto. Dit maakt het zoeken naar een buitenkansje op de occasionmarkt dus behoorlijk lastig.

Design

Het moet gezegd: de BMW iX heeft een design dat niet onopgemerkt voorbijgaat. Deze grote elektrische SUV valt op door zijn unieke stijl met een serie accenten die exclusief zijn voor het i-gamma uit München.

Exterieur

Het exterieur design van de iX is opvallend. De massieve elektrische SUV gaat niet echt voor subtiliteit. Aan de voorkant heeft hij, ondanks dat hij elektrisch is, een enorme versie van BMW's beroemde niervormige grille. Hier dient die vooral om een serie sensoren en radars te verbergen. Op de flanken zijn er verzonken deurgrepen en een contrasterende lijn die de gordellijn volgt.

Om nog meer met de stijlgids te breken is de iX niet voorzien van de "Hofmeister-knik" op de achterste zijruit, zoals de modellen van weleer. De wielkasten zijn voorzien van 20- tot 22-inch velgen. Aan de achterzijde omvat de grote achterklep alles, inclusief de slanke lichtblokken. Bij het Sportpakket zijn de voor- en achterbumpers agressiever gevormd met luchtinlaten en een diffuser uitlaat.

Interieur

In het interieur breekt de iX alle BMW-codes. Hij profiteert van het elektrische platform voor een vlakke vloer en een zwevende middenconsole. Het nieuwe dubbele scherm, het Ik Curved Display, bevindt zich op het lage dashboard. Het display bestaat uit een instrumentenpaneel van 12,3 inch en een infotainmentscherm van 14,9 inch. Dat laatste wordt gebruikt om het nieuwste systeem van het merk (OS8) aan te sturen. De iX heeft ook unieke kenmerken, zoals het tweespaaks-stuurwiel en de bediening van de (standaard) elektrische stoelen op de deurpanelen. Ook de stoelen zijn uniek voor de iX en zijn bekleed met korrelig kunstleder, een combinatie van stof en microvezel, of natuurlijk leder.

BMW-iX-2021-Interieur

BMW-iX-2021-Seats

Veiligheid

De BMW iX is uitgerust met alle veiligheidssystemen, zowel passief als actief. Naast een groot aantal voor- en zij-airbags is de grote elektrische SUV voorzien van alle actieve uitrusting en hulpmiddelen voor de bestuurder. Die omvatten onder meer rijstrook bewaking, verkeersbordherkenning, autonome noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning en adaptieve cruise control. Tot de standaarduitrusting behoren ook het Active Guard-alarm en Active Protection. Dankzij dit alles en zijn goede crashbestendigheid kreeg de BMW iX in 2021 vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De BMW iX behoort tot de klasse van grote, luxueuze elektrische SUV's. Hij moet het dus opnemen tegen zijn grootste rivaal: de Tesla Model X. Andere concurrenten zijn de Mercedes EQS SUV en de Audi e-tron.

Meer informatie

Meer links