Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
kia-ev9-front

Kia EV9

1 / 3
kia-ev9-front
kia-ev9-side
kia-ev9-back

Sterke punten

  • Ruim, lange wielbasis en tot 7 zitplaatsen
  • Snelle 800 volt oplaadtechnologie
  • Alle functies te allen tijde te updaten

Zwakke punten

  • Groot en zwaar
  • Design waarvan je moet houden
  • Matige prestaties achterwielaangedreven versie

Kia EV9: nieuwe, grote, elektrische SUV

De nieuwe Kia EV9 is een grote, puur elektrisch aangedreven SUV. Hij biedt tot zeven zitplaatsen en een actieradius van maximaal 541 kilometer (WLTP). De EV9 komt met achterwielaandrijving en één elektromotor en vierwielaandrijving met twee elektromotoren. Vanaf medio 2023 is hij in ons land te koop.

Interesse in een Kia EV9

Goede redenen

  • Ruim, lange wielbasis, tot 7 zitplaatsen
  • Duurzaam, zowel qua techniek als materialen
  • 99,8 kWh batterij voor grote actieradius (tot 541 km, WLTP)
  • Functies van auto steeds uit te breiden en te updaten

Technische gegevens

Motorisatie

De Kia EV9 wordt leverbaar met één elektromotor én met twee elektromotoren. De eerste versie is voorzien van achterwielaandrijving en heeft een vermogen van 150 kW (204 pk) en 350 Nm koppel. De tweede is voorzien van vierwielaandrijving en heeft een vermogen van 282 kW (383 pk) en 600 Nm.

Beide versies zijn voorzien van een 99,8 kWh accupakket in de vloer van de auto. De EV9 Long Range RWD komt daarmee 541 kilometer ver, volgens WLTP. Dankzij de 800-voltinstallatie is het mogelijk om in een kwartier maar liefst 239 kilometer actieradius ‘bij te laden’. De achterwielaangedreven versie sprint in 9,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. Aangezien dit een volledig elektrische auto is, is er geen versnellingsbak.

Afmetingen

De Kia EV9 is een grote SUV. Hij is 5,01 meter lang, 1,98 meter breed en 1,76 hoog. Dankzij zijn wielbasis van ruim 3,10 meter biedt hij veel binnenruimte.

Kia EV9
Marktintroductie Tweede kwartaal 2023
Lengte, breedte, hoogte 5,01 m, 1,98 m, 1,76 m
Wielbasis 3,10 m
Inhoud bagageruimte n.n.b.,
Ledig gewicht n.n.b.
Toelaatbaar totaalgewicht n.n.b.
Cilinderinhoud n.v.t.
Vermogen 150 kW (204 pk) - 282 kW (383 pk)
Koppel 350 – 600 Nm
Topsnelheid n.n.b.
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6 - 9,4 sec
Tankinhoud/batterijcapaciteit 99,8 kWh
Verbruik n.n.b.
CO₂-uitstoot/Actieradius 0,0 g/km

Varianten

Elke Kia EV9 is voorzien van een 99,8 kWh accupakket. Er is keuze uit achterwielaandrijving met een enkele elektromotor en vierwielaandrijving met twee elektromotoren. Vooralsnog is alleen sprake van een Long Range-uitvoering. Er is verder keuze uit de EV9 en de sportievere EV9 GT-line – net zoals de EV6 en de EV6 GT-line.

Design

Buitenkant

Kia presenteert de EV9 als een baanbrekende EV met het karakter van een SUV. Onder het motto ‘Opposites Unite’ hebben de designers van Kia het bovenste deel van de carrosserie een ranke vorm gegeven, terwijl het gedeelte onder de schouderlijn scherp, stoer en hoekig is. Desondanks is de EV9 bijzonder aerodynamisch (Cw 0,28), vooral dankzij de vormgeving van de bodem van de auto.

Qua kleuren biedt Kia voor de EV9 zoals tegenwoordig gebruikelijk vooral metallic grijstinten, donkerblauw metallic en donkerrood metallic. Voor de GT-line zijn er twee lichtere tinten blauw verkrijgbaar. Standaard staat de EV 9 op lichtmetalen 19-inchwielen. Er zijn drie wieldesigns voor de EV9 en twee voor de GT-line. Grotere wielen zijn optioneel, maar gaan ten koste van de actieradius.

Binnenkant

Aangezien de Kia EV9 een lange wielbasis heeft, biedt hij voldoende ruimte voor drie zitrijen en zeven zitplaatsen: twee voorin, drie op de achterbank en nog twee helemaal achterin. In plaats van de driezitsbank op de tweede zitrij is de EV9 er ook met twee afzonderlijke en draaibare stoelen op de tweede zitrij.

De voorstoelen zijn echte relaxstoelen volgens Kia. En de bestuurder kijkt uit op een heel breed scherm, dat bijna tot voor de voorpassagier reikt. Vrijwel alle functies van de auto zijn via het scherm te bedienen en die functies zijn ook nog te allen tijde uit te breiden en te updaten via de Kia Connect Store. De EV9 is het eerste model van Kia waarvoor dat mogelijk is. Opvallend is dat de Kia EV9 ook is uit te rusten met een klein werktafeltje dat onder het stuur tevoorschijn komt.

Het interieur van de EV9 is altijd in twee tinten uitgevoerd. Lederen bekleding is niet mogelijk. Kia kiest namelijk voor duurzaamheid. Het interieur is bekleed met biologische materialen uit bijvoorbeeld suikerriet, maïs en natuurlijke oliën. Verder gebruikt Kia meer dan zeventig PET-flessen als grondstof voor andere materialen in de EV9.

De Kia EV9 heeft niet alleen een bagageruimte achterin, maar ook voorin is nog een wat kleinere ‘frunk’ (‘front trunk’ ofwel bagageruimte voorin).

kia-ev9-front kia-ev9-seats

Veiligheid

Deze elektrische SUV is door zijn afmetingen en grote batterijpakket natuurlijk een zware jongen. Daarom is de kooiconstructie van de Kia EV9 ontworpen voor optimale bescherming van de inzittenden én het batterijpakket. Kia heeft daarvoor zelfs een speciale constructie van de B-stijl gepatenteerd. Het onderstel heeft daarbij ook een uitzonderlijk hoge torsiestijfheid, voor optimale stabiliteit. De Kia EV9 heeft nog geen veiligheidsscore van Euro NCAP, omdat de daarvoor benodigde crashtest na de marktintroductie volgt.

Natuurlijk is de Kia EV9 voorzien van uitgebreide actieve en passieve veiligheids- en assistentiesystemen, onder meer Lane Keeping Assist, Smart Cruise Control en Intelligent Speed Limit Assist, Blind-Spot Collision Assist et cetera. De auto is rondom voorzien van sensoren om de omgeving en het weggedrag van de auto te monitoren. Het Highway Driving Pilot-systeem waarmee de auto verregaand autonoom zou kunnen rijden (zonder dat de bestuurder de handen aan het stuur heeft), is in Nederland wettelijk (nog) niet toegestaan. Remote Smart Parking Assist 2 – dat de auto zelfstandig parkeert, ook als de bestuurder buiten de auto is – is wél een optie.

Alternatieven

In het eigen gamma biedt Kia nog een grote SUV aan, namelijk de Sorento. Maar die is er alleen als hybride en plug-in hybride. Dus als je volledig elektrisch wilt rijden met een SUV, dan is de EV9 de enige optie. Binnen afzienbare tijd komt Kia met een kleinere elektrische SUV in een vergelijkbare stijl als de EV9. Als je niet per se een elektrische SUV zoekt, maar wel een ruime elektrische auto, dan kun je nog denken aan de Kia EV6. Die heeft min of meer dezelfde aandrijflijn. Andere grote elektrische SUV’s vind je onder meer bij Tesla, Volvo, BMW, Audi, Volkswagen, Skoda en Mercedes-Benz.

FAQ

Waarom zou ik een Kia EV9 kopen?
De Kia EV9 is elektrisch aangedreven, dus emissievrij. En hij is ruim en biedt tot wel zeven zitplaatsen. Het interieur is bekleed met biologische materialen en materialen op basis van gerecyclede PET-flessen. Bovendien heeft de Kia EV9 een grote actieradius van tot wel 541 kilometer en is ultra snelladen mogelijk.
Kan ik met de Kia EV9 ook een caravan trekken?
Ja, dat kan zeker. Afhankelijk van de uitvoering kun je met de Kia EV9 een aanhanger van maximaal 2.500 kilogram trekken.
Is de Kia EV9 voorzien van een Vehicle-to-load-systeem?
Ja, deze volledig elektrische SUV is voorzien van een Vehicle-to-load-systeem. Daarmee kun je via de auto elektrische apparaten die je hebt meegenomen, voeden met elektriciteit van de aandrijfaccu van de auto. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens ‘wildkamperen’ gebruikmaken van je laptop, je mobiele telefoon opladen en gebruikmaken van elektrische verlichting.
Kun je met de Kia EV9 het terrein in?
De Kia EV9 is er ook met vierwielaandrijving, maar dat maakt de auto nog geen echte terreinauto. Maar je kunt er best mee over onverharde paden en door licht onverhard terrein rijden – als dat ten minste is toegestaan. Mogelijk komt later een Auto Terrain Mode beschikbaar, die de auto wat echte terreinvaardigheid geeft.