Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
kia-xceed-front

Kia XCeed

1 / 3
kia-xceed-front
kia-xceed-side
kia-xceed-back

Sterke punten

  • 7 jaar garantie
  • Hogere instap
  • Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Hoger verbruik dan Ceed
  • Geen vierwielaandrijving
  • Stevig geveerd

Kia XCeed : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Kia XCeed, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Kia XCeed: de Ceed zoekt het hogerop

Al drie generaties lang biedt het Koreaanse Kia de Ceed aan in het compacte C-segment. Hoe populair die inmiddels ook mag zijn, het àllerpopulairst blijven SUV’s. Daarom kreeg ook de Ceed een crossover-kuur, en zo werd de XCeed geboren. Lees meer

Interesse in een Kia XCeed

Kia XCeed occasions
Kia XCeed nieuwe auto's
Kia XCeed dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Kia XCeed mag dan wat meer kosten dan een gelijkaardige Ceed, maar ook als crossover blijft hij één van de goedkopere spelers in het segment.
  • Toch weet het model vooral sinds de laatste facelift te overtuigen met zijn kwaliteit en zijn design, waardoor je tegenwoordig allesbehalve het gevoel hebt met een budgetproduct te rijden.
  • Dat geldt al zeker wanneer je de XCeed met zijn plug-inhybride aandrijflijn bestelt, die bijna 50 kilometer elektrisch kan rijden.
  • Kia biedt bovendien zeven jaar garantie op elk van hun modellen, en dus ook op deze XCeed.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Kia XCeed beschikt over een uitgebreid palet aan diesel- en benzinemotoren, dat hij grotendeels overneemt uit de reguliere Ceed. Hij is dan ook helemaal mee met zijn tijd met dank aan een mildhybride en zelfs een plug-inhybride aandrijflijn.

De grootste keuze vind je op benzinevlak, waar de Kia XCeed beschikt over drie verschillende motoren. Het aanbod begint er met een 1.0-liter driecilindermotor met turbo, goed voor 120 pk. In dat geval passeert het vermogen steeds langs een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarnaast kan je de XCeed sinds de facelift van 2022 bestellen met een 1.5-liter viercilindermotor met 160 pk, die het 1.4-literblok van voor de update vervangt. Die biedt de keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps automaat. Tot slot is er de 1.6-liter viercilindermotor, goed voor 204 pk en een 0-naar-100-tijd van 7,5 seconden. Sinds de facelift is deze topversie enkel verkrijgbaar met de zeventraps automaat, maar voorheen kon je die ook met handbak krijgen. Alle XCeeds sturen hun vermogen naar de voorwielen.

Dat geldt ook voor de dieselversie, waarvan er slechts één in de catalogus staat. Die wordt aangedreven door een 1.6-liter viercilindermotor die in combinatie met mildhybride ondersteuning 136 pk produceert. Ook hier krijg je de keuze uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat.

Daarnaast kan je de XCeed ook bestellen met een plug-inhybride aandrijflijn, die een 1.6-liter benzinemotor combineert met een elektromotor en een accu. Die laatste is 8,9 kWh groot, waarmee de XCeed PHEV zo’n 48 elektrische kilometers moet kunnen afleggen. De verbrandingsmotor kan op zich 105 pk leveren en de elektromotor 61 pk, en het samenspel van de twee piekt op 141 pk.

Afmetingen

De Kia XCeed baseert zich onderhuids dus sterk op de reguliere Ceed, en dat geldt ook voor het uiterlijk. Zo is de wielbasis identiek met 2,65 meter, en voegt de XCeed in alle richtingen een paar centimetertjes toe met dank aan ruiger bumperwerk en hogere ophanging. Daarmee is deze Kia 4,40 meter lang, 1,83 meter breed en 1,48 meter hoog.

In tegenstelling tot de gewone Ceed is de XCeed er niet als langere, ruimere stationwagon. Je kan hem dus enkel krijgen in een vijfdeursvorm die grofweg overeenkomt met die van de Ceed hatchback, al biedt de XCeed wel standaard iets meer kofferruimte. Zo is er achterin plaats voor 426 liter aan bagage, tegenover 395 liter in de Ceed. Als je de XCeed als plug-inhybride bestelt, moet je wel flink wat inboeten op kofferruimte. Dan blijft er slechts 291 liter volume over.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de XCeed 1.0 T-GDi.

Productie Sinds 2019
Lengte, breedte, hoogte 4,40 m, 1,83 m, 1.48 m
Wielbasis 2,65 m
Inhoud bagageruimte 426 l
Ledig gewicht 1.247 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.820 kg
Cilinderinhoud 998 cm³
Maximaal koppel 172 Nm
Topsnelheid 186 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 11,5 s
Tankinhoud 50 l
Verbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 135 g/km

Varianten

Kia biedt zijn XCeed aan in zes uitrustingsniveaus: ComfortLine, DynamicLine, DynamicPlusLine, ExecutiveLine, GT-Line en de GT-PlusLine. De ComfortLine is hierin de basisversie. Deze bestaat uit 16-inch lichtmetalen velgen, een 8-inch audio display met digitale radio, cruise control en snelheidsbegrenzer, LED verlichting, en een achteruitrijcamera.

De ComfortLine wordt opgevolgd door de DynamicLine, deze bevat 18-inch lichtmetalen velgen, een 10,25-inch full map navigatiesysteem met UVO Connect en Kia Live Services, parkeersensoren achter en automatisch dimmende binnenspiegel. De DynamicPlusLine voegt stoelverwarming voor, een Smart key start-/stopknop en snelheidsbordenherkenning toe. De ExcecutiveLine breidt dit verder uit met parkeersensoren voor, stoelventilatie voor en stoelverwarmingachter en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie.

Als laatste zijn er nog twee GT uitvoeringslijnen. De GT-Line borduurt verder op de DynamicPlusLine ( dus niet de ExecutiveLine) met GT-Line LED-achterlichten met dynamische LED-richtingaanwijzers, 18-inch lichtmetalen GT-line velgen, een glazen schuif-/kanteldak, een GT-Line voorbumper, achterbumper en sideskirts en suéde sportstoelen met GT-line logo’s.

Prijzen

Ga je naar de Kia-dealer voor een nieuwe XCeed, dan betaal je er minstens 28.695 euro. Voor dat geld krijg je hem in het uitrustingsniveau ComfortLine mee naar huis, voorzien van de 1.0-liter benzinemotor met 120 pk. Moet het een plug-inhybride zijn, dan betaal je tenminste 36.495 euro voor een XCeed PHEV in Business Line-uitvoering.

Zoek je op de occasionmarkt naar een Kia XCeed van de huidige generatie, dan vind je al flink wat opties. Het aanbod begint bij ongeveer 20.000 euro voor een vroeg exemplaar. Een model van na de facelift is te vinden vanaf zo’n 25.000 en gaat door tot zo’n 27.400 euro voor gebruikte XCeed PHEV’s.

Design

Exterieur

Kia maakt er geen geheim van dat de XCeed zijn inspiratie haalde bij de Ceed, en daar is niks mis mee. De Ceed heeft namelijk doorheen zijn drie generaties grote stappen gezet, van een ietwat inspiratieloos alternatief tot een dynamische hatchback met Kia’s iconische Tiger Nose Grille. Daardoor komt ook de XCeed sportief voor de dag met zijn slanke LED-verlichting en – indien je hem als GT-line bestelt – LED-achterlichten in een honinggraatmotief. Deze crossover giet daar echter een avontuurlijk sausje over dankzij hogere ophanging en talrijke stootstrips in hardwerend plastic rondom.

Interieur

Ook binnenin is deze XCeed sterk gebaseerd op de Ceed. Het interieur bestaat daardoor voornamelijk uit aangename en kwalitatieve materialen, en ook de vormgeving is er met rasse schreden op vooruitgegaan ten opzichte van Kia-producten van weleer. Zo komt het stuur met zijn dikke rand dynamisch voor de dag, en is de auto helemaal mee met zijn tijd dankzij een infotainmentscherm van sinds de facelift 10,25 inch groot.

kia-xceed-interior kia-xceed-seats

Veiligheid

Omdat de modellen zo gelijkaardig zijn, krijgt de Kia XCeed dezelfde veiligheidsscore als zijn broertje, de Ceed. Bij zijn laatste botsproeven in 2019 wist die de volle vijf op vijf sterren te scoren, maar die score geldt maar voor bepaalde modellen. Het geteste model beschikte namelijk over het Drive Assist-pakket, dat een noodremassistent bevat die ook voetgangers en fietsers herkent. Zonder dat pakket kende Euro NCAP de Ceed vier op vijf sterren toe – nog steeds geen slechte score. Zo is ieder model wel standaard voorzien van een rijstrookassistent, een minder geavanceerde noodstopfunctie en een vermoedheidswaarschuwing.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een betaalbare crossover zoals de Kia XCeed, dan zijn er een aantal andere modellen op de markt. Bij Fiat is er in hetzelfde segment de Tipo Cross, en bij Ford de Focus Active. De XCeed laat zich echter het beste vergelijken met crossovers uit een lager segment. Zo biedt Hyundai voor minder geld de Kona aan, die er eveneens als hybride is maar wel wat minder binnenruimte biedt. Daarnaast is er bij Renault de Captur, bij Peugeot de 2008 en bij Volkswagen de T-Roc. Ook Kia zelf biedt een interessant alternatief, want hun Niro is er eveneens als (plug-in) hybride.

FAQ

Heeft de Kia XCeed minder kofferruimte als hybride?
De Kia XCeed biedt standaard 426 liter kofferruimte, maar dat volume zakt indien je hem als plug-inhybride bestelt. Die biedt namelijk slechts 291 liter. De kofferruimte van de mildhybride diesel blijft wel gewoon onveranderd.
Hoeveel garantie biedt Kia op de XCeed?
Kia is één van de marktleiders als het op garantie aankomt. Ze bieden namelijk maar liefst 7 jaar garantie op al hun modellen. Enkel Toyota doet het beter met tot 10 jaar garantie, al moet je daarvoor dan wel jaarlijks binnen het dealernetwerk op onderhoud blijven gaan.