Volkswagen T-Roc te koop: tweedehands en nieuw

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc - de subcompacte 5-deurs crossover

SMet een gebruikte Volkswagen T-Roc beschik je over een ruime 5-deurs crossover SUV uit het middensegment. Deze auto heeft een stijlvolle buitenkant met een mooi aflopende daklijn. Houd je niet van de grove SUV's dan is de T-Roc een verfrissend alternatief. Deze auto met een vrolijk interieur is bovendien voorzien van de laatste snufjes op het gebied van veiligheid en bestuurders-ondersteuning. Volkswagen heeft echt zijn best gedaan om er een hele leuke auto van te maken. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

De Volkswagen T-Roc is een compacte SUV

In augustus 2017 werd in Italië de Volkswagen T-Roc gepresenteerd, 3 jaar nadat de conceptversie in 2014 tijdens de Autosalon van Genève was getoond. De T-Roc is een subcompacte, 5-deurs crossover SUV van de Duitse autofabrikant Volkswagen. In het assortiment van VW zette de fabrikant de T-Roc onder de Tiguan. De Tiguan is een SUV in het C-segment, maar de T-Roc kwam uit in het populair, goed gevulde B-segment. Voor de Europese markt worden de auto’s geassembleerd in de Portugese fabriek aan de rand van Setubal.

Het idee van Volkswagen was om in de T-Roc het dominante voorkomen van een SUV te combineren met de dynamiek van een compacte hatchback. De auto heeft een typische daklijn met opvallende C-stijlen. Aan de voorkant is de brede, rechte lijn tussen grille en motorkap goed te zien. De coupé-achtige daklijn steekt af tegen de hoge zijkanten en zwart omrande wielkasten. Dit maakt de T-Roc tot een echte crossover. De auto is 4,23 meter lang, 1,82 meter breed en 1,57 meter hoog. De wielbasis komt uit op 2,60 meter.

Aan de binnenkant heeft de T-Roc een eigenwijs interieur. De kleur van de lak komt op veel plaatsen terug in het dashboard, de bekleding van het portier en op de middenconsole. De klokjes kunnen als optie volledig digitaal worden uitgevoerd. Op het dashboard zit het digitale instrumentencluster Active Info Display. Voor het nodige vermaak in de auto is er een fors infotainmentsysteem gemonteerd. Aan veiligheid heeft VW veel aandacht besteed, en daarom is de T-Roc voorzien van veiligheidssystemen als Park Assist, Dynamic Cruise Control, Lane Assist, Dynamic Road Sign Display, Traffic Jam Assist , Blind Spot Monitor en Adaptive Chassis Control (DCC). De kofferbak heeft een inhoud van 445 liter en is daarmee behoorlijk groot. Wordt de leuning van de achterbank neergeklapt, dan kan de kofferbakruimte zelfs nog worden uitgebreid tot 1.290 liter.

De T-Roc is verkrijgbaar in drie uitvoeringen. Allereerst is er natuurlijk een basisversie, en daarnaast brengt Volkswagen de T-Roc Style en T-Roc Sport op de markt. De Style en Sport zijn de enige modellen die leverbaar zijn met een carrosserie in two-tone kleur. Het dak, de A-stijl en de buitenspiegelkappen worden dan in een contrasterende kleur geleverd. De Sport en Style zijn daarnaast ook nog leverbaar als R-Line. De standaard versie is verkrijgbaar vanaf € 26.985 en voor de opties moet je bijbetalen. Zoek je een goedkopere versie, dan is een gebruikte Volkswagen T-Roc misschien wat voor jou.

Concurrenten: Volkswagen T-Roc vs Toyota C-HR

De Toyota C-HR standaardversie heeft een viercilinder 1.2-motor van 116 pk. De standaard T-Roc heeft een driecilinder 1.0 TSI goed voor 115 pk, dus qua motorvermogen zijn beide modellen aan elkaar gewaagd. Qua prijs is de T-Roc wel de duurste van de twee.

Bij de Volkswagen T-Roc moet de driecilinder motor behoorlijk hard werken, maar ondanks dat komt het gemiddelde brandstofverbruik uit op 1 op 14,9. Niet gek, maar voor een driecilinder is het niet erg zuinig. De Toyota C-HR doet het al niet veel beter. Dit model heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,3. Ook een prima verbruik maar niet opvallend laag.

De binnenkant van de Toyota C-HR is lekker hip en je hebt goed zicht op de ronde meters die duidelijk af te lezen zijn. Het infotainment-scherm is goed af te lezen omdat het hoog op het dashboard is geplaatst. Je moet wel hard op het scherm drukken om het te bedienen, maar de menustructuur is duidelijk genoeg. De bestuurder en bijrijder hebben meer dan genoeg ruimte en er is voldoende bergruimte voor kleine spullen. Helaas zit er achterin geen 12 Volt aansluiting.

Het interieur van de T-Roc is wat terughoudender vormgegeven. Er is wel goed nagedacht over de ergonomie.Op het dashboard zitten analoge instrumenten. Digitale instrumenten zijn tegen een meerprijs leverbaar. Je krijgt dan geprojecteerde meters waartussen je nog andere dingen kunt projecteren, zoals bijvoorbeeld de navigatie. Daarbij moet je dan wel kiezen voor de navigatie óf de meters. Of je geeft de navigatie weer via het infotainment-scherm. De T-Roc heeft ook het bekende grote aanraakscherm dat al reageert als je het nog niet aanraakt. Achterin zit wel een 12 Volt-aansluiting en voorin zitten 2 USB-aansluitingen.

Motoren

De T-Roc was bij de introductie al meteen leverbaar met verschillende motoren. Er zijn 3 soorten benzinemotoren en drie soorten dieselmotoren beschikbaar, die allemaal voorzien zijn van turbotechnologie. De diesels en benzineversies zijn er in 115, 150 of 190 pk. De motoren met 115 pk hebben standaard een handmatige 6-versnellingsbak en voorwielaandrijving, terwijl de 190 pk-motoren AWD hebben plus een zeventraps DSG-automaat. Voor de 150 pk-motoren is er keuze uit voor- of vierwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak of DSG.

Uitrusting en opties

Standaard zijn op elke T-Roc City Emergency Braking, Post Collision Braking System, rijbaanhulp, handbediende airco, kleurenscherm, led-verlichting achter, led-dagrijverlichting en 16 inch stalen wielen aanwezig. Wil je een luxere versie van de T-Roc dan kun je kiezen voor het Style model . Deze heeft een afwijkende dakkleur, witte sfeerverlichting, afwijkende dakkleur, luxere stoelen, 17 inch lichtmetalen velgen, Driver Alert System en het connectiviteitspakket. Tenslotte is er nog de Sport versie met getint glas, donkere achterlichten, rode remklauwen, aluminium pedalen, rode sfeerverlichting, sportstoelen en 17 inch lichtmetalen velgen.

Op elke T-Roc zit standaard ABS, remkrachtverdeling, een remassistent en noodremassistentie voor onverwachte situaties, een stabiliteitsregeling met tractiecontrole en een sperdifferentieel. Qua veiligheid heeft de auto een airbag bij de bestuurder en bij elke passagier, evenals zij-airbags en hoofd/gordijnairbags voor & achter, plus een knieairbag voor de bestuurder. Als bestuurder word je onderweg bijgestaan door een hill assist, lane assist, bandenspanningsensor, het city safety systeem en een botswaarschuwingssysteem. Voor dagelijks gebruik is de auto uitgerust met centrale deurvergrendeling , keyless entry/start, elektrische ramen voor & achter, stuurbekrachtiging, cruise control,airconditioning, elektrische parkeerrem, start/stopsysteem, een hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel, een met leer bekleed stuur wat verstelbaar is. De auto is voorzien van hoofdsteunen achter, een neerklapbare achterbank, automatisch dimmende binnenspiegel, leeslampje(s), regelbare dashboardverlichting en een boordcomputer.

De T-Roc is voorzien van een audioinstallatie met audio-ingang, meegespoten bumpers, getint glas, elektrische spiegels met richtingaanwijzer, handige automatisch inschakelende verlichting en led verlichting achter.

Optioneel zijn nog tegen betaling beschikbaar: verwarmde zitplaatsen, middenarmsteun, digitale radio (DAB), metallic lak en een inbraakalarm.

Naar je werk of op vakantie met de T-Roc

De Volkswagen T-Roc is een compacte SUV met 5 zitplaatsen en een grote kofferbak. Dat maakt deze auto geschikt als een gezinsauto. Het brandstofverbruik ligt rond de 1 op 14 zodat je met een gebruikte Volkswagen T-Roc prima op vakantie kunt gaan. Maar ook als auto voor dagelijks gebruik of woon-werkverkeer biedt de T-Roc voldoende comforten rijgemak.

Beoordelingen voor Volkswagen T-Roc

1 Beoordelingen

5,0