- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen T-Cross



Sterke punten
- Frisse looks
- Technologisch interieur
- Gebaseerd op ijzersterke Polo
Zwakke punten
- Duurder dan Polo
- Afwerking interieur
- Zoutloos rijgedrag
Volkswagen T-Cross : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen T-Cross, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volkswagen T-Cross
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Rijtesten: Volkswagen Tiguan – Conceptstudie

Is de Volkswagen Golf 8 nog steeds een allemansvriend?

Review Volkswagen Golf R: de sterkste Golf ooit in 5 vragen

Test occasion: Volkswagen Golf VI – Occasion videotest Volkswagen Golf VI

Review Volkswagen Tiguan: de bestverkochte Volkswagen ter wereld
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Hoewel de kleinste crossover van de familie kan de T-Cross dankzij een schuivende achterbank en (optionele) plooibare voorste passagiersstoel uitpakken met een praktisch interieur.
- Door de nodige kleurcombinaties oogt de T-Cross als een frivole A-segmenter voor de urban jungle.
- Hoewel SUV-looks gebruikt de T-Cross voorwielaandrijving en compact driecilindermotoren. Dat zegent de Duitser met een laag verbruik.
- Dankzij het riante onderdelenrek van Volkswagen mag de T-Cross uitpakken met de nieuwste technologieën in het interieur en een uitgebreid gamma aan (optionele) veiligheidsnufjes.
Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen T-Cross.
Motoren
Bij zijn marktintroductie in 2019 schoof Volkswagen 3 motoren naar voren: 2 benzines en 1 diesel. De dieselversie verdween in 2020 al terug uit de line-up.
Op benzinevlak kan je de Volkswagen T-Cross krijgen met een 1-liter driecilinder of een 1.5-liter viercilinder. De 1.0 TSI driecilinder komt met een vermogen van 95 dan wel 115 pk. Na 2020 werd het vermogen van 115 pk gereduceerd naar 110 pk. De 1.5-liter TSI viercilinder levert sinds introductie 150 pk en beschikt standaard over een 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling. Voor de krachtigste driecilinder (115 dan wel 110 pk) is die automaat een optie.
In de eerste twee bouwjaren (2019-2020) was de T-Cross beschikbaar met een 1.6-liter grote viercilinder diesel. Die was 95 pk sterk, was standaard gekoppeld aan een handbak en kon optioneel opgewaardeerd worden met een automaat.
Afmetingen
Met zijn lengte van 4.11 meter, breedte van 1.76 meter en hoogte van 1.58 meter is de T-Cross merkelijk groter dan de Volkswagen Polo waarop hij is gebaseerd. Ook staat hij net wat hoger op zijn pootjes, al groeit de T-Cross niet meteen uit tot een hoogpotige offroader.
Het koffervolume van de T-Cross geniet van de gegroeide dimensies tegenover de Polo en de schuifbare achterbank. Daardoor kan de T-Cross vlot 455 liter kwijt en groeit dat volume tot maximaal 1.281 liter met neergeklapte achterbank. Een optionele wegklapbare voorste passagiersstoel zorgt er eveneens voor dat langere voorwerpen geen probleem mogen vormen in deze T-Cross.
Uitvoeringen
Volkswagen schuift de nieuwste T-Cross naar voren in vier uitvoeringen: Life, Go, Style en R-Line. De Life-basisversie krijgt meteen een digitale cockpit, automatische afstandsregeling, 16-inch lichtmetalen velgen en een handgeschakelde airco. De Go-uitvoering vergroot de uitrusting met zaken zoals automatische airconditioning, parkeersensoren voor- en achteraan en Rochester-velgen. De Style-uitvoering levert o.a. vermoeidheidsherkenning en Chesterfield-velgen. De R-Line-uitvoering tenslotte is uitgerust met Nevada-velgen, het R-Line interieur-en exterieurpakket, de zijruiten achteraan en de achterruit zijn bovendien getint en lichtabsorberend.
Prijzen
De catalogusprijzen van de Volkswagen T-Cross starten aan 29.390 euro (Life, 1.0 TSI) en lopen door tot 35.690 euro (R-Line, 1.0 TSI).
De occasionprijzen van de Volkswagen T-Cross starten aan 18.500 euro voor exemplaren uit het eerste bouwjaar (2019). Van de tijdelijk geproduceerde diesel zijn er maar een handjevol exemplaren te vinden in Nederland met een prijs van om en bij de 20.000 euro.
Design
Exterieur
Onderhuids is de T-Cross een verhoogde Volkswagen Polo, visueel weet hij dat goed te verbergen. Want de T-Cross is niet simpelweg een Polo op stelten. Met een eigen identiteit aan de buitenkant en aangepast dashboard aan de binnenkant oogt de kleinste crossover van Volkswagen stoer en tegelijk frivool.
Dat stoer ook leuk kan zijn bewijst de Volkswagen T-Cross. In de basis krijgt de T-Cross sportief bumperwerk, de aankleding mag dan weer iets kleurrijk zijn. Met felle kleuren en zelfs in carrosseriekleur gespoten velgen kan je de T-Cross zo grijs of fleurig maken als je zelf maar wil.
Interieur
Binnenin neemt de T-Cross het dashboard van de Volkswagen Polo over met een eigen twist. Daardoor kan je optioneel beschikken over twee digitale schermen en een streepje kleur. Hét grote verschil met de Polo is echter de toegenomen ruimte in de T-Cross. Met dank aan een verschuifbare achterbank geef je prioriteit aan achterste passagiers of koffernoden.
Rijhulp en veiligheid
Bij zijn debuut in 2019 kreeg de Volkswagen T-Cross de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Standaard wordt de T-Cross uitgerust met zaken zoals een noodrem en wegrijhulp. Een adaptieve cruise control en parkeersensoren + parkeercamera kom je in de hogere uitvoeringen tegen.
Alternatieven
De Volkswagen T-Cross plaatst zich in het segment van de compacte crossover. Eén van de meest populaire segmenten ter wereld. Waardoor bijna elk automerk wel een alternatief heeft voor deze T-Cross. De meest populaire inzendingen zijn de Renault Captur, Opel Mokka, Peugeot 2008, Hyundai Kona, Nissan Juke en Seat Arona.