- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen-busje



Sterke punten
- Uitgebreid motoraanbod
- Veel verschillende varianten
- Leent zich gemakkelijk voor ombouw
Zwakke punten
- Hoge prijzen, het is immers een klassieker
- Vrij lage zitpositie
- De kleinste motor wordt snel overbelast
Volkswagen Bus : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Bus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Volkswagen-busje
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Rijtesten: Volkswagen Tiguan – Conceptstudie

Is de Volkswagen Golf 8 nog steeds een allemansvriend?

Review Volkswagen Golf R: de sterkste Golf ooit in 5 vragen

Test occasion: Volkswagen Golf VI – Occasion videotest Volkswagen Golf VI

Review Volkswagen Tiguan: de bestverkochte Volkswagen ter wereld
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Uitgebreid motorengamma.
- Dankzij de geringe hoogte vormen parkeergarages geen probleem meer.
- Zeer mooi afgewerkt interieur.
- De motoren maken indruk door hun rustige loop.
- Kan sterk worden gepersonaliseerd met aangepaste voorzieningen.
Gegevens
Motor
Bij het begin van de productie in oktober 2021 omvatte het motorengamma voor de Volkswagen-bus in zijn nieuwste generatie (T7) twee benzinemotoren met een cilinderinhoud tussen 1,5 liter en 2,0 liter. Daarnaast bestaat er ook een hybride aandrijving die een 1,4 liter benzinemotor combineert met een elektromotor. In maart 2022 werd er ook een 2-liter dieselmotor toegevoegd.
De belangrijkste gegevens en cijfers over de huidige generatie van de VW bus:
VW Bus (T7) Benzine | VW Bus (T7) Diesel | |
---|---|---|
Versnellingsbak | 7 versnellingen DSG | 7 versnellingen DSG |
Cilinderinhoud | 1,5 l - 2,0 l | 2,0 l |
Vermogen | 136 pk - 204 pk | 150 pk |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,4 s - 13,5 s | 11,6 s |
Topsnelheid | 182 km/u - 200 km/u | 190 km/u |
Ledig gewicht | 1.941 kg - 2.092 kg | 2.043 kg - 2.134 kg |
Brandstofverbruik per 100 km | 6,6 l - 7,7 l | 5,3 l |
CO2-uitstoot volgens WLTP | 150 g/km - 175 g/km | 141 g/km |
De benzinemotoren zijn turbomotoren met vier cilinders en directe injectie. Hierdoor leveren ze aanzienlijke rijprestaties ondanks de kleine cilinderinhoud. De 1,5-liter benzinemotor levert 136 pk en genereert 220 Newtonmeter koppel. Met dit vermogen wordt de bijna twee ton zware VW bus in slechts 13,5 seconden naar 100 km/h gejaagd en stopt hij pas bij 182 km/h.
Daarnaast is er sinds maart 2022 ook een 2,0-liter dieselmotor, die eveneens voorzien is van een turbo. Deze motor levert 150 pk en heeft een koppel van 360 Newtonmeter. Daarmee accelereert het busje in 11,6 seconden naar 100 km/h, met een topsnelheid van 190 km/h. Handmatig schakelen wordt niet langer gebruikt bij alle modellen. Er wordt alleen een zeventrapstransmissie met dubbele koppeling gebruikt.
Tot slot is er ook een 1,4-liter hybride motor, die voorzien is van een zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Dankzij de accu van 10,4 kWh kan de hybride puur elektrisch ongeveer 60 kilometer afleggen. Zodra de benzinemotor wordt ingeschakeld, wordt de actieradius vergroot. Deze motor verbruikt ongeveer 1,5 liter per 100 kilometer. In Nederland wordt de VW-bus T7 op heden alleen aangeboden met de hybride motor. Wie een klassieke benzine- of dieselmotor wil, moet dus op zoek naar een occasion of in de buurlanden. Bovendien zijn de wagens voorzien van een 6-traps DSG.
Afmetingen
De Volkswagen bus T7 is verkrijgbaar in een korte en een lange versie, beide met dezelfde wielbasis.
Afmetingen van de VW Bus (T7):
VW Bus lange versie | VW Bus korte versie | |
---|---|---|
Lengte | 5,17 m | 4,97 m |
Breedte | 1,94 m | 1,94 m |
Hoogte | 1,88 m | 1,88 m |
Wielbasis | 3,4 m | 3 m |
Laadruimte | 1.844 l | 1.844 l |
Ledig gewicht | 2.400 kg | 2.194 kg |
Ook de korte versie biedt zeer veel ruimte. Er is zelfs genoeg comfortabele ruimte voor personen van 1,90 meter lang. In totaal kunnen er maximaal zeven personen plaatsnemen.
Er is echter ook een lange versie. De bagageruimte van zowel de korte als de lange versie kan bij volledige bezetting worden uitgebreid tot 1.844 liter. Als de VW-bus daarentegen niet door zeven personen wordt bezet, kunnen de achterbanken gewoon worden verwijderd, waardoor een volume van 3.672 liter ontstaat.
Varianten
Afgezien van de korte en lange versies is de VW-bus T7 verkrijgbaar in diverse uitvoeringen. Alle versies zijn verkrijgbaar in beide carrosserievarianten. De Multivan-variant vertrekt vanaf de 1,5-liter turbobenzinemotor. Deze versie biedt zwart gelakte, verwarmde en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Bovendien kan deze versie maximaal vijf personen vervoeren, en kan het dashboard opgewaardeerd worden met decoratie.
De volgende varianten zijn de Life-, Edition- en Style-lijnen. Deze versies zijn beschikbaar met elke motor, waarbij de laatstgenoemde variant tegen een meerprijs 18-inch ook aluminium velgen bevat. Bovendien heeft deze variant ook meerdere USB-C interfaces op de achterste zitrij, waarmee bijvoorbeeld smartphones kunnen worden opgeladen. De T7 kan ook dienst doen als bedrijfswagen. Een camperversie is tot nu toe alleen leverbaar op basis van zijn voorganger, de VW bus T6.1.
Prijs
In de zevende en dus de huidige generatie is de VW Multivan opnieuw aanzienlijk duurder geworden. Het instapmodel kost minstens 55.000 euro voor particulieren. De Multivan Life kost ongeveer 58.000 euro, terwijl het topmodel "Style" door Volkswagen op minimaal 65.000 euro wordt geprijsd. Financieren of leasen kan rechtstreeks via VW. Hierbij hanteert de autofabrikant prijzen van ongeveer 365 euro per maand.
Vooral de hybride motoren zijn erg aantrekkelijk. Ze verbruiken namelijk heel weinig en ook de motorrijtuigenbelasting is erg voordelig. De klassieke benzine- of dieselverbrandingsmotoren zijn echter niet bijzonder goedkoop, vooral vanwege het hoge ledige gewicht tot 2400 kilogram. Daarom moet je voor de VW Multivan rekening houden met een jaarlijkse motorrijtuigenbelasting tot 1800 euro.
Design
Exterieur
Langs de buitenkant lijkt de nieuwe VW-bus een verdere ontwikkeling van het vorige design, hoewel de nieuwe bestelwagen niet meer zo hoog is als voorheen. Bovendien is de bus ook meer afgerond, wat een gunstig effect heeft op het verbruik. Zowel de koplampen als de achterlichten zijn voorzien van LED-technologie, waarbij de hogere versies ook matrix LED-technologie hebben.
Tegen een meerprijs zijn de elektrisch inklapbare spiegels ook leverbaar in de kleur van de carrosserie. De rest van de auto heeft de klassieke hoekige uitstraling. De achterklep kan tegen een meerprijs elektrisch geopend worden. In principe wordt de VW-bus geleverd met 17-inch aluminium velgen, maar tegen een meerprijs is hier ook een 18-inch variant beschikbaar. In het kleurenpalet vinden we de kleuren wit, grijs en zwart. Er zijn ook metallic lakken in zilver, zwart, oranje en brons.
Interieur
Het interieur ziet er zeer futuristisch uit en heeft weinig knoppen en schakelaars, maar biedt wel veel opbergruimte. In de goedkoopste versie biedt het handschoenenkastje alleen een inklapmechanisme en wordt het niet verlicht. De verlichting en het vergrendelingsmechanisme zijn alleen aanwezig in de hogere uitvoeringen.
De VW Bus T7 maakt een heel goede indruk met de individuele stoelen, in plaats van een achterbank. Elke zitplaats is afzonderlijk verstelbaar, waardoor het comfort aanzienlijk wordt verhoogd. Er is ook geen analoge snelheidsmeter meer, maar een digitaal instrument dat tegen meerprijs kan worden voorzien van een head-up display. De boordcomputer in de middenconsole is gemakkelijk te bedienen en is zelfs compatibel met Android Auto en Apple CarPlay.
Veiligheid
Dankzij de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen kreeg de VW Bus T7 de volle vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. Deze omvat diverse airbags voor de bestuurder en voorpassagier, LED-dagrijverlichting en een bochtenassistent met uitwijkondersteuning.
Daarnaast hebben de modellen ook een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook en een noodremassistent. Tegen een meerprijs is er ook een parkeerhulp en een manoeuvreerhulp beschikbaar voor gebruik met een aanhangwagen.
Alternatieven
De VW Bus T7 is de huidige variant van de serie. Maar ook de oudere versies zijn nog erg populair en worden beschouwd als echte duurlopers. De VW T5 en T6 zijn modellen die gebouwd werden tussen 2013 en 2019. De T6 is momenteel nog in productie als het California-model. De modellen worden dus steeds uitgebreid herzien en gemoderniseerd. De motoren zijn echte duurlopers en bieden een vermogen tussen 115 pk en 235 pk, hoewel er geen hybride modellen zijn. Een Volkswagen T5 als occasion kost ongeveer 15.000 euro.
Een andere mogelijkheid is de Opel Zafira Life, die vanaf maart 2019 leverbaar is. Ook dit model is, net als de Volkswagen bus T7, niet alleen geschikt voor gezinnen, maar ook als bestelwagen. We vinden hier ongeveer dezelfde ruimte, met maximaal 9 zitplaatsen. De Zafira Life of de Opel Vivaro Life worden aangeboden met dieselmotoren met een vermogen tussen 102 pk en 177 pk en met een elektromotor met een vermogen van 136 pk. Als occasion kost de Opel ongeveer 28.000 euro; als nieuwe auto is dit model alleen beschikbaar met een elektrische aandrijving. De prijs bij Nederlandse Opel-dealers ligt hier rond de 45.000 euro.