Ga naar hoofdinhoud

Volkswagen T1 te koop: tweedehands en nieuw

Volkswagen T1

Volkswagen T1

Het legendarische Volkswagen busje uit de jaren 60

Een gebruikte VW T1 Transporter is echt het busje der busjes. Dit iconische Volkswagen busje is wereldberoemd en heel geliefd onder verzamelaars, nostalgische kampeerders en surfers. Het busje biedt voldoende ruimte om gebruikt te worden als camper. Deze busjes zijn duurzaam en de meesten hebben een duurzame motor. Dat deze weinig pk's heeft, is meestal geen probleem. Veel pk's zijn namelijk niet nodig om lekker rond te kunnen toeren in dit legendarische busje. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Tweedehands Volkswagen T1: een Ware Legende

Model

De VW T1 is het wereldberoemde Volkswagen busje dat bijna iedereen wel kent. Na de 2e Wereldoorlog was er veel behoefte aan betrouwbare, ruime transportwagens in Europa. Tussen 1947 en 1949 maakte VW daarom ontwerpen voor de Transporter, intern ook wel Typ 2 genoemd, en in 1950 ging het busje in productie. In de jaren zestig en zeventig werd de Typ 2 een populair hippiebusje. Dat kwam vooral omdat er veel mensen en levensmiddelen in het busje pasten.

Tussen 1950 en 1967 werd de eerste T1 gemaakt. Dit model had een voorruit met een metalen spijl in het midden en werd ook wel Microbus of spijlbus genoemd. Van 1950 tot maart 1956 werd de bus in de fabriek in Wolfsburg gemaakt. Daarna ging de productie van de VW bus over naar de splinternieuwe autofabriek in Hannover.

De eerste versie van de T1 werd T1a genoemd. Er was ook een uitvoering met een iets langere daklijn boven het voorraam en een kleinere motorruimte. Dit was de T1b. De Transporter had dezelfde wielbasis als de Kever met een lengte van 2,40 m. De totale lengte van de bus was 4,15 m. De laadruimte van de bus was 4,6 kubieke meter en het laadvermogen was 750 kg. Bij Volkswagen had men er alles aan gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Daarom hadden de eerste bussen geen achterraam of achterbumper. Voor- en achterop de wagen zat een groot VW logo.

Er zijn verschillende uitvoeringen van de T1. De Samba-uitvoering is de meest gewilde T1 en het is ook de meest luxe uitvoering. Dit model heeft een zonnedak en 15 ramen.Het dak was altijd wit en de rest van de Samba’s werd in twee kleuren gelakt. De Samba was eigenlijk bedoeld als tourbus voor in de Alpen. Vandaag de dag is het design iconisch geworden omdat het nostalgische gevoelens en de reislust opwekt.

Pas in 1990 werd Transporter officieel als naam geregistreerd. Het busje werd in de volksmond meestal Volkswagenbusje’ genoemd. Een nieuw model kostte destijds omgerekend zo’n 2.000 euro. Inmiddels is deze klassieker een echt collector’s item geworden. Tegenwoordig moet je voor een gebruikte VW T1 in goede staat tussen de 10.000 en 100.000 euro neertellen.

Grote en kleine wijzigingen aan de VW T1

Vanaf 1951 begon Volkswagen met het produceren van de legendarische Samba’s. Dit was een luxe uitvoering van de T1. Goede Samba’s zijn erg gewild onder verzamelaars en ze kunnen ontzettend veel geld waard zijn.

In februari 1955 kwam Volkswagen met een vernieuwd model van de T1. De carrosserie was flink gewijzigd. Boven de voorruiten kwam een luifel met luchtroosters. De motorruimte en -klep werden aanzienlijk lager. Daardoor ontstond ruimte voor een achterklep, waarmee ook grotere materialen vervoerd konden worden.

In 1953 werd de motor vervangen door een 1192 cc 4-cilinder motor met een vermogen van 30 pk. Er was ook een motor van 36 pk verkrijgbaar, met dezelfde inhoud maar met een hogere compressie. In 1955 werd dit de standaard motor. Er kwam in 1959 nog een motor van 40 pk maar die was erg storingsgevoelig en werd vervangen.

In 1963 kreeg de T1 een bredere achterdeur en de scharnierende laaddeuren aan de zijkant werden vervangen door een schuifdeur. Dit model heette de T1c. In dit jaar kwam er ook een Transporter die 1.000 kg vracht kon vervoeren in plaats van 750 kg. Dit model bleek zo’n succes dat het de standaard Transporter werd. Het model was verkrijgbaar met een nieuwe 1493 cc motor met een vermogen van 51 pk.

Op 1 augustus 1967 kwam er een compleet vernieuwd model met panoramische voorruit op de markt. Het vermogen van de motor werd verder opgehoogd naar 53 pk. Deze motoren bleken erg betrouwbaar en ze reden gemakkelijk 250.000 kilometer of meer. Helaas kwam er in 1967 een eind aan de Duitse productie van de T1. De Transporter werd opgevolgd door de T2, maar het model werd nog tot 1975 gemaakt in de fabriek in in São Bernardo do Campo, Brazilië.

De Westfalia T1 is een bijzonder duurzame uitvoering van deze Transporter. Het bedrijf Westfalia-werke voerde de aanpassingen aan het model uit. Zo kreeg de T1 verschillende uitklapbare zitplaatsen om te slapen, gordijnen, een wastafel en bergruimte. Er zijn ongeveer 1.000 Westfalia-uitvoeringen van de T1 gemaakt. Door dit kleine aantal is ook dit model erg populair onder VW-liefhebbers en verzamelaars. Dit model is perfect geschikt voor kamperen in vintage style.

De VW T1 Transporter en de Fiat 238

De Fiat 238 was een bestelwagen waarvan de productie begon toen die van de VW T1 ophield. Het model werd van 1967 tot 1983 door Fiat gemaakt en het was de opvolger van de Fiat 1100T. De Fiat 238 was verkrijgbaar met voorwielaandrijving, terwijl de T1 alleen verkrijgbaar was met achterwielaandrijving.

De Fiat 238 werd uitgevoerd met een 1197 cc benzinemotor met een vermogen van 43 pk (32 kW). Daarnaast was er ook een 1438 cc benzinemotor van 45 pk (34 kW). De T1 was verkrijgbaar met een motor van 1131 cc en een vermogen van 25 pk, dus wat minder vermogen dan de Fiat. Er was ook een motor van 1192 cc met een vermogen van 30 of 36 pk en later kwam er nog een motor van 51 pk en deze had net wat meer vermogen dan de motor van de 238.

Na de start van de productie werd de 238 meteen in veel verschillende carrosserievormen aangeboden. Dat maakte het model geschikt voor bedrijfs- en personenvervoer. Er was ook een aparte versie voor ambulances. De T1 kwam ook in verschillende uitvoeringen, zoals de Samba en de Westfalia. De Westfalia uitvoering was iets meer gericht op personenvervoer.

Zowel de T1 als de Fiat 238 waren busjes die zowel bedrijfsmatig als voor personenvervoer gebruikt konden worden. De 238 kwam iets later op de markt en had sterkere motoren, maar dit busje zou helaas niet zo iconisch worden als de Transporter T1.

Motoren

De eerste T1 kreeg een 1131 cc viercilinder boxermotor waarbij de cilinders tegenover elkaar staan. Deze motor was luchtgekoeld en leverde een vermogen van 25 pk (18 kW) en had een topsnelheid van 85 km/u op vlakke wegen.

In 1953 kreeg de T1 een nieuwe 1192 cc 4-cilinder motor met een vermogen van 30 pk of 36 pk.In 1963 kwam er weer een nieuwe motor, dit keer met een inhoud van 1493 cc en een vermogen van 51 pk. In 1967 werd het vermogen verder verhoogd naar 53 pk.

Uitrusting en opties

De VW T1 had eigenlijk geen opties, behalve misschien het aantal pk’s van de motor. Volkswagen bouwde gewoon een aantal verschillende modellen, waaronder de populaire Samba en de T1c met de schuifdeur aan de zijkant.

Luxe modellen van de Samba met 21 of 23 ramen waren alleen verkrijgbaar in de VS. Deze konden ook uitgevoerd worden als Luxe model met chromen lijsten, een meer uitgebreid dashboard en een standaard canvas open dak.

Voor kleine ondernemers en avonturiers

De Transporter is heel geschikt voor kleine bedrijven die hun spullen willen vervoeren. Goede exemplaren zijn wel wat zeldzaam, maar de paar busjes die de tand des tijds doorstaan hebben, kun je nog prima gebruiken als food truck of vintage reclamebus. Met de Westfalia uitvoering kun je op je gemakje gaan rondtrekken en de bus als camper gebruiken.

FAQ

Waarom heet dit busje ‘Typ 2’ terwijl het een nieuw model was zonder voorganger?

De T1 was het tweede model van Volkswagen, na de Kever die Typ 1 werd genoemd.Het was dus logisch dat de T1 de naam Typ 2 kreeg.

Waardoor werd dit Volkswagen busje zo populair?

In de jaren zestig en zeventig werd de T1 veel gebruikt als hippiebus. De busjes werden in vrolijke kleuren geschilderd. De hippies reden met deze busjes rond om de hippiecultuur te verspreiden.

Beoordelingen voor Volkswagen T1

2 Beoordelingen

5,0