Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-t3-l-01.jpg

Volkswagen Transporter T3

1 / 3
vw-t3-l-01.jpg
vw-t3-l-02.jpg
vw-t3-l-03.jpg

Sterke punten

  • Ruim en veelzijdig
  • Relatief betrouwbaar
  • Tijdloos ontwerp

Zwakke punten

  • Gevoelig voor roest
  • Beperkte motorprestaties
  • Stevige occasionprijzen voor camper

Volkswagen T3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen T3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Transporter T3: immens populair, vooral als camper

De productie van de Volkswagen Transporter T3 begon in 1979 en zette de lijn van de kleine VW-bussen voort. Net als zijn twee voorgangers had ook de Volkswagen Transporter T3 de motor achterin en achterwielaandrijving. Vandaag de dag is hij enorm populair als camper en daarom aardig wat geld waard. Lees meer.

Interesse in een Volkswagen Transporter T3

Volkswagen Transporter T3 occasions
Volkswagen Transporter T3 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Volkswagen Transporter T3 heeft een iconisch en tijdloos ontwerp
  • Vrij eenvoudig om te bouwen tot camper
  • Betrouwbare, eenvoudig en makkelijk te repareren techniek
  • Een goede investering die niet snel in waarde zal dalen

Technische gegevens

Motorisatie

Het principe van de Volkswagen Transporter T3 lijkt nog wel wat op dat van de Kever. De motor zit namelijk achterin gemonteerd, waardoor de T3 een bijna perfecte 50/50 gewichtsverdeling heeft. Tot 1983 gebruikte Volkswagen luchtgekoelde viercilinder boxermotoren voor de T3. Je kon de bus krijgen met een 1,6-liter met 37 kW (50 pk) of met een naar verhouding veel krachtigere 2,0-liter met 51 kW (70 pk). Viercilinder dieselmotoren waren er ook: een 1,6-liter met 37 kW (50 pk) of 51 kW (70 pk), waarbij die laatste beschikte over een turbo. De derde dieseloptie was een 1,7-liter viercilinder met 42 kW (57 pk).

Vanaf 1983 stapte Volkswagen van de luchtgekoelde boxermotoren af en koos het voor watergekoelde krachtbronnen. In feite kan dat aanbod worden teruggebracht naar twee motoren in verschillende vermogensvarianten: een 1,9-liter viercilinder boxermotor met 43 kW (59 pk) tot 65 kW (89 pk) en een 2,1-liter viercilinder boxermotor met vermogens van 66 kW (90 pk) tot 82 kW (112 pk). Naast deze af-fabriek geleverde motoren hebben veel Volkswagens Transporter T3 in de loop der jaren andere motorblokken gekregen. Zo leverde tuner Oettinger een aftermarket zescilinder boxermotor met een vermogen van tot wel 132 kW (180 pk)! Omdat het hier gaat om een aftermarket oplossing, nemen wij deze motor niet mee in de onderstaande tabel.

Afmetingen

Naar huidige maatstaven is de Volkswagen Transporter T3 haast compact te noemen. Het busje is 4,57 meter lang, 1,85 meter breed en als standaardversie 1,96 meter hoog. De camperversie is door zijn verhoogde dak 2,08 meter hoog en met een uitgeklapt dak loopt die hoogte op tot ruim 2,80 meter. Je kon de Volkswagen T3 ook krijgen met een nog hoger vast dak, dan bedroeg de hoogte 2,55 meter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volkswagen Transporter T3
Marktintroductie 1979
Lengte x breedte x hoogte 4,57 x 1,85 x 1,96-2,55 m
Wielbasis 2,46 m
Inhoud bagageruimte 1.700 l (afhankelijk van configuratie)
Ledig gewicht 1.395-1.770 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.340-2.460 kg
Cilinderinhoud 1.584-2.109 cm3
Vermogen 37-82 kW (50-112 pk)
Koppel 138-174 Nm
Topsnelheid 110-150 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.b.
Tankinhoud 60 l
Verbruik n.b.
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

Van de Volkswagen T3 is door de jaren heen een hele waslijst aan varianten op de markt gekomen. De bekendste daarvan is zonder twijfel de Westfalia Camper, met uitklapbaar dak. De Volkswagen T3 Camper kan daarmee fungeren als een volwaardige kampeerbus waar je ook nog eens in kunt staan. Daarnaast was de Volkswagen T3 ook verkrijgbaar als pick-up en zijn er zelfs versies van het busje gemaakt die geschikt zijn voor militair gebruik. Maar één van de meest bijzondere T3’s is de T3 B32, een variant die speciaal door Porsche is gebouwd en een 3,2-liter zescilinder boxermotor uit de 911 Carrera had. Hiervan zijn slechts tien exemplaren gebouwd, waarvan maar enkele in handen zijn gekomen van klanten. Met deze motor achterin kon de T3 een topsnelheid van dik 200 kilometer per uur halen!

Prijzen

Nieuw is de Volkswagen Transporter T3 natuurlijk niet meer leverbaar, dus je zult goed moeten zoeken naar een voor jou geschikte Volkswagen Transporter T3 occasion. Het aanbod is relatief schaars, en goede exemplaren zijn duur. Reken op een volledig gerestaureerde Westfalia Camper op een bedrag dat rond de 25.000 euro ligt. Neem je genoegen met een gebruikt exemplaar dat niet perfect is, dan kun je voor circa 15.000 euro ook al wel slagen. Van tijd tot tijd staan er ook Volkswagens Transporter T3 online voor minder dan 10.000 euro, maar reken er dan wel op dat je er nog een boel werk aan hebt.

Design

Buitenkant

De Volkswagen Transporter T3 heeft een redelijk rechttoe-rechtaan ontwerp. Dat is natuurlijk ook onderdeel van zijn charme. Waar de T1 en T2 nog veel afgeronde hoeken hadden, is de Volkswagen Transporter T3 meer een soort doosje op wielen. Waar je hem het makkelijkst aan herkent, is de rechthoekige grille met de ronde koplampen erin. Vanbuiten kun je overigens ook eenvoudig zien of je met een lucht- of watergekoelde Transporter T3 van doen hebt. De watergekoelde Transporter T3 heeft namelijk een extra grille waarachter de radiator is ingebouwd. In latere bouwjaren kreeg de Transporter T3 rechthoekige koplampen. Vanaf 1989 waren deze standaard. Achter de achterste zijruit zitten koelsleuven waarmee de motor – die achterin ligt – gekoeld kan worden. De achterkant van de Transporter T3 is niet heel onderscheidend. Een grappig detail is wel dat er achter de kentekenplaat een klepje zit waarmee je snel olie kunt bijvullen.

Binnenkant

Het interieur van de T3 was een belangrijke evolutie ten opzichte van de eerdere modellen, met een focus op meer comfort en functionaliteit. Een van de opvallendste kenmerken was de ruimte en veelzijdigheid. De T3 bood meer binnenruimte dan zijn voorgangers, dankzij zijn grotere afmetingen en meer vierkante vorm. Dit resulteerde in een ruimere cabine, met meer hoofd- en beenruimte voor zowel bestuurder als passagiers. In veel modellen waren de achterstoelen – als die erin zaten – omklapbaar, wat de veelzijdigheid vergrootte en de mogelijkheid bood om de ruimte te gebruiken voor transport van goederen of als slaapruimte in kampeerversies.

Het dashboard van de T3 was eenvoudig maar functioneel, met een overzichtelijk ontwerp en gemakkelijk bereikbare bedieningselementen. De instrumenten waren duidelijk afleesbaar, met een snelheidsmeter, brandstofmeter en in sommige modellen een toerenteller. Het dashboard bevatte ook een handschoenenkastje en andere opbergvakken, wat handig was voor het opbergen van kaarten, documenten en kleine voorwerpen.

In termen van styling had het interieur van de T3 een typische jaren tachtig-uitstraling, met veel gebruik van kunststoffen en stoffen in neutrale of aardse kleuren. Dit gaf de T3 een tijdloze, doch functionele uitstraling. In de loop van zijn productieperiode introduceerde Volkswagen verschillende interieurupdates en speciale edities die, variërend van luxe tot meer praktische inrichtingen, de veelzijdigheid en aantrekkingskracht van de T3 verder versterkten.

Veiligheid

Qua veiligheid scoort de Volkswagen Transporter T3 logischerwijs niet heel hoog. Eind jaren zeventig bestond Euro NCAP nog niet, dus een beoordeling van deze veiligheidsorganisatie ontbreekt. Ook op het gebied van veiligheidssystemen had de Volkswagen T3 maar weinig aan boord. Dat betekent echter niet dat de T3 per definitie een onveilige auto is. Het lijkt misschien alsof de T3 totaal geen kreukelzone heeft, maar dankzij de sterke constructie van de carrosserie en het chassis is de overlevingskans bij een crash nog aanzienlijk. Ook klapt de stuurkolom bij een botsing weg, zodat de bestuurder daar geen letsel aan overhoudt.

Alternatieven

Alternatieven voor de Volkswagen T3 zijn er eigenlijk niet veel, zeker niet als je de camper-ombouw in acht neemt. Dat is één van de redenen waarom de Volkswagen-bus zo mateloos populair is. Als je gaat kijken naar alternatieven uit dezelfde periode, dan komt de Ford Transit als eerste bovendrijven. De Transit heeft alleen bij lange na niet dezelfde cultstatus als de Volkswagen T3. Als je een wat ruimer budget hebt, zou je eventueel ook een Volkswagen T2 kunnen overwegen.

FAQ

Waarom is de Volkswagen Transporter T3 tegenwoordig zo duur?
De Volkswagen Transporter T3 is erg populair als camper, en het aanbod is vrij schaars. Dat drijft de huidige occasionprijzen van de Volkswagen T3 behoorlijk op.
Is een luchtgekoelde of juist een watergekoelde Volkswagen Transporter T3 de beste optie?
De luchtgekoelde varianten van de Volkswagen Transporter T3 staan als het betrouwbaarst te boek, maar hebben wel iets minder vermogen dan de watergekoelde varianten. Het is in dat opzicht dus maar net waar je voorkeur naar uitgaat.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een Volkswagen Transporter T3?
Je moet met name checken of de carrosserie niet verroest is. De Volkswagen Transporter T3 staat bekend om zijn roestgevoeligheid. Een algehele restauratie is een vrij prijzig verhaal.

Beoordelingen voor Volkswagen T3

20 Beoordelingen

4,1