Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Caddy (Mk.5)

Sterke punten
  • Hypermoderne technologieën… in een busje
  • Rijdt als een Golf
  • Ruimer dan elke crossover op de baan
Zwakke punten
  • Vaste ramen voor achterste passagiers
  • Warboel infotainment
  • Weinig moduleerbaar

Volkswagen Caddy (Mk.5): Volksfavoriet voor een moderne maatschappij

Met de vijfde generatie Caddy katapulteert Volkswagen haar graag geziene busje naar de 21e eeuw. Daardoor is hij nog steeds een graag geziene gast voor de kleine zelfstandige (als Caddy Cargo) of gezinnen op zoek naar riant veel ruimte. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Volkswagen Golf wordt nog steed als de maatstaf gebruikt als het aankomt op een evenwichtig rijgedrag. Deze Caddy leent het DNA van die Golf en rijdt daardoor… jawel… als een Golf!
  • Hoewel de Nederlander verknocht is geraakt aan zijn crossover, is deze Caddy op alle vlakken ruimer en praktischer. Al zeker als Maxi-uitvoering die nog eens 35 centimeter toevoegt aan de Caddy.
  • Met een sterke line-up van benzine- en dieselmotoren mikt Volkswagen met de Caddy duidelijk op de veelrijders.
  • Omdat het gros van zijn concurrenten overgestapt is naar een exclusief elektrische aandrijflijn, schermt de Caddy met een interessante (relatief) lage instapprijs.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Caddy (SB)

Motoren

De gehele line-up van de Caddy en Caddy Cargo laat zich bouwen rond twee verbrandingsmotoren. Het gaat dan over een 2-liter viercilinder turbodiesel (TDI) en een 1.5-liter viercilinder turbobenzine (TSI) die ook komt als variant op aardgas (TGI). De dieselmotor is in de basis 75 pk sterk en is ook beschikbaar met een hoger vermogen van 102 en 122 pk. Een manuele zesbak is standaard, 7-traps DSG-automaat optioneel. Vierwielaandrijving valt dan weer te krijgen op de versie met 122 pk.

Aan de benzinekant is de Caddy en Caddy Cargo beschikbaar met een 1.5-liter viercilinder turbobenzine van 114 pk. Standaard beschikt die over een manuele zesbak, optioneel is er een 7-traps DSG-automaat. Vierwielaandrijving is niet beschikbaar voor deze benzinemotor.

De Caddy op aardgas (CNG) komt er enkel als Maxi-variant en gebruikt de 1.5-liter viercilinder turbomotor van de benzinevariant. In de TGI-versie is die evenwel goed voor 131 pk. Een manuele zesbak en voorwielaandrijving zijn standaard op deze CNG-uitvoering.

Afmetingen

Met de normale wielbasis is de vijfde generatie Caddy 4,50 meter lang, een winst van net geen 10 cm tegenover zijn voorganger. Tegelijk groeide de wielbasis dankzij de MQB-architectuur met 7 centimeter tot 2.75 meter. Handig voor de inzittenden. Daarnaast is de Caddy ook nog eens 6 centimeter breder geworden. Dat is dan weer handig voor de laadruimte in de Caddy Cargo. De Caddy Maxi krijgt dan weer een sterk verlengde wielbasis (+21.5 cm) waardoor de totale lengte op 4.85 meter komt te liggen.

Het voordeel van die groeispurt tegenover zijn voorganger? In de Caddy Maxi Cargo is nu ruimte voor twee dwars ingeladen europaletten. Alsjeblieft! We moeten er dan ook geen tekening bij maken dat ook de Caddy voor personenvervoer kan schermen met een gigantische kofferruimte. De reguliere Caddy beschikt standaard trouwens over 5 zitplaatsen, de Caddy Maxi dan weer over 7 zitplaatsen dankzij twee extra stoeltjes in de koffer.

Uitvoeringen

Volkswagen heeft twee varianten van de Caddy in verschillende uitvoeringen en lengtes. Zo is er enerzijds de Caddy die specifiek mikt op personenvervoer en de Caddy Cargo die zich in de markt zet als lichte bedrijfswagen. Beide uitvoeringen kan je eveneens verkrijgen als Caddy Maxi met zo’n 35 centimeter extra ruimte achteraan.

Starten we met de Caddy en Caddy Maxi voor personenvervoer, dan heeft Volkswagen vier uitrustingsniveaus in haar catalogus staan. Onderaan komen we simpelweg “Caddy” tegen die uitpakt met een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidssnufjes maar dat combineert met een vrij kaal uiterlijk en interieur (bumpers niet meegespoten in de lakkleur, bijvoorbeeld). Een trapje hoger staat Caddy Trend, een uitvoering die zaken zoals climatic airconditioning, elektrische luchtverwarming, Radio Composition Audio met Bluetooth en kleurenscherm toevoegt. Uitvoering Comfort giet dan weer een fris sausje over het geheel door - onder andere - standaard uit te pakken met parkeerhulp achteraan. Bovenaan het gamma staat de Caddy Style, een uitvoering die kan schermen met een instrumentenpaneel met multifunctioneel display em 16” lichtmetalen velgen.

Kijken we naar de Caddy Cargo die vooral dient als lichte bedrijfswagen, dan zien we twee uitvoeringen. Enerzijds is er basismodel Caddy Cargo die vooral de prijs moet drukken door te opteren voor een praktische - maar weinig luxueuze - uitrusting. Daarboven staat uitvoering Caddy Business die een streepje modern comfort toevoegt in het bestelbusje zonder praktische zaken - zoals rubberen vloerbekleding - uit het oog te verliezen.

Prijzen

De consumentenadviesprijzen van de Caddy Cargo beginnen bij (volgens volkswagen) bij € 26.058 (Caddy diesel, korte wielbasis) en lopen door tot € 37.286 voor de Caddy Style TDI 122 pk 4Motion vierwielaandrijving.

De consumentenadviesprijzen voor de Caddy Cargo Maxi starten aan € 28.121 en lopen door tot € 39.578.

De tweedehandsprijzen van de vijfde generatie Caddy beginnen bij om en bij de € 25.000. Daarbij is er een gezonde mix van diesel- en benzineversies. Maakt de generatie je niet uit, dan vind je tweedehands al een Caddy voor € 3.000. Let wel op de Euronorm en de strenge LEZ in sommige steden.

Design

De vijfde generatie Caddy wil zich profileren als de meest veelzijdige en meest dynamische Caddy ooit. Buiten een fris uiterlijk wil het busje van Volkswagen ook binnenin imponeren door voluit te kiezen voor digitalisatie.

Exterieur

Bij de vijfde generatie Caddy valt meteen de uitgesproken voorpartij op met een honingraatmotief voor de voorbumper. Optionele led-koplampen en een laag doorlopende motorkap geven de Caddy een stoere aanblik. Al zorgt Volkswagen ook achteraan voor een uitgesproken design met “smoked” achterlichten en een opvallend hoog geplaatst VW-logo. In de basis beschikt de Caddy over ongespoten bumpers, vanaf de hogere uitvoeringen zijn die standaard meegespoten in de lakkleur.

Interieur

Dat de Caddy stiekem zijn DNA-deelt met de Volkswagen Golf wordt duidelijk in het interieur. Zo lijkt het dashboard onveranderd overgenomen van die andere Duitser. Krijgen de basisversies nog een klassieke tellerpartij, dan mogen de hogere uitvoeringen (optioneel) uitpakken met een digitale cockpit en gigantisch infotainmentscherm. Daarnaast is de Caddy ook een knap staaltje aan packaging. Met riant plaats voor 5 of 7 (Maxi).

volkswagen-caddy-interieur

Veiligheid

Bij zijn debuut in 2021 kreeg de Volkswagen Caddy de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Volkswagen kiest er voor om de Caddy uit te rusten met een uitmuntende veiligheidsuitrusting in de basis. Let wel, dit geldt niet voor de Caddy Cargo die als lichte bedrijfswagen aan andere veiligheidsvereisten moet voldoen volgens Europa. Optioneel kan je Caddy Cargo en de reguliere Caddy wel uitrusten met de meest vooruitstrevende veiligheidssnufjes.

Alternatieven

De Volkswagen Caddy heeft fors wat concurrentie te dulden. Denk maar aan de Peugeot Rifter/ Partner, Citroën Berlingo, Renault Kangoo en de Ford Tourneo Connect. Die laatste is zelfs tegenwoordig een tweelingbroer van… deze Volkswagen Caddy!

Beoordelingen voor Volkswagen Caddy (Mk.5)

172 Beoordelingen

4,5