Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Fiat Doblo Front

Fiat Doblò

1 / 3
Fiat Doblo Front
Fiat-Doblo-Side
Fiat-Doblo-Back

Sterke punten

  • Beschikbaar als bestelwagen en ludospace
  • Enorme ruimte
  • Eenvoudig, modern ontwerp
  • Hoogwaardig interieur

Zwakke punten

  • Basisuitrusting erg sober
  • Weinig motorvermogen
  • Oudere modellen vaak gevoelig voor autopech

Fiat Doblò: Ruimte en comfort in bestelwagen met hoog dak

Met de Fiat Doblò biedt de Italiaanse autofabrikant nu al meer dan 20 jaar een bestelwagen met hoog dak aan als bedrijfs- en privévoertuig. In de huidige generatie sinds 2015 overtuigt het model met een hoog comfortniveau en talrijke individueel selecteerbare configuraties. Lees meer

Interesse in een Fiat Doblò

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel keuze in de uitrusting en carrosserie
  • Verhoudingsgewijs goedkoop
  • Diesel- en benzinemotoren verkrijgbaar
  • Zuinig en goedkoop in onderhoud
  • Zeer geschikt voor dagelijks gebruik dankzij de grote ruimte

Gegevens

Motor

Voor de Doblò zijn verschillende benzine- en dieselmotoren beschikbaar. De kracht van de motoren loopt sterk uiteen. Om de nieuwste generatie van de Doblò Cargo met dieselmotor als voorbeeld te nemen, hier heeft de klant keuze uit een motor met 95, 105 of 120 pk. De 120 pk motor haalt een topsnelheid van 176 km/u, terwijl de lichtste motor maximaal 161 km/u rijdt. Waarden voor benzinemotoren van oudere generaties zijn vergelijkbaar, naar gelang de zwaarte van de motor waarvoor de klant kiest.

Kijken we naar de sterkste dieselmotor (120 pk) van de huidige Doblò Cargo, dan valt het hoge koppel van maximaal 290 Nm op. De motor heeft een verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 164 g/km.

Fiat geeft de klant overigens geen keuze als het gaat om de transmissie van het voertuig. De levering is altijd met een handgeschakelde transmissie. Afhankelijk van de motor heeft de transmissie vijf of zes versnellingen. Er zijn ook geen alternatieve opties voor voorwielaandrijving; deze behoort tot de standaarduitrusting van alle varianten.

Afmetingen

Om veel plaats te bieden aan het hele gezin of voor uitgebreid transport, moet de Fiat Doblò natuurlijk een navenant grote carrosserie hebben. Afhankelijk van de gekozen lengte van het voertuig–er is een lange en korte versie beschikbaar–verschillen de afmetingen aanzienlijk. Terwijl de klassieke versie van de Fiat Doblò 4,39 meter lang is, is de grootste variant 4,76 meter lang. De breedte van 1,82 meter en een hoogte van 1,85 meter zijn echter voor beide varianten gelijk. Het interieur biedt niet alleen veel ruimte voor een verhuizing of voor reisbagage, de auto kan ook met maximaal zeven zitplaatsen worden uitgerust.

Als je met de Fiat Doblò ook een aanhangwagen wil trekken, moet je bij de bestelling letten op een optionele aanhangerkoppeling. Het maximum trekvermogen van 1500 kilogram (geremd) en **500 kilogram (ongeremd) ** is echter niet heel indrukwekkend en kan een beperkende factor worden, vooral met een grote en zware aanhanger.

Natuurlijk overtuigt de Fiat Doblò met zijn enorm grote bagageruimte. De Italiaanse autofabrikant geeft het maximum volume op als 790 liter zodra alle zitplaatsen in het interieur zijn gebruikt. Dit volume kan eenvoudig worden vergroot door de tweede of derde zitrij neer te klappen. Dit betekent dat er tot 3400 liter capaciteit beschikbaar is. Samengevat worden de Fiat Doblò-varianten gekenmerkt door de volgende kenmerken:

Productie sinds 2001
lengte, breedte, hoogte 4390 - 4756 mm / 1832 mm / 1845 - 1895 mm
Wielbasis 2755 mm tot 3105 mm
Inhoud bagageruimte 790 l tot 3400 l
Ledig gewicht 1395 kg tot 1615 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2030 kg tot 2145 kg
Cilinderinhoud 1368 m³ tot 1598 m³
Koppel 206 Nm tot 320 Nm
Topsnelheid 160 km/u tot 176 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 12,1 s tot 13,9 s
Tankinhoud 60 l
Verbruik 8,8 l (benzine), 6,2 l (diesel), 6,0 l (LPG)
CO2-uitstoot 157 g/km tot 202 g/km

Varianten

Wie de Fiat Doblò met zijn enorme ruimte in het dagelijkse leven wil gebruiken, kan kiezen uit drie verschillende versies of uitrustingslijnen. De Italiaanse autofabrikant biedt deze aan onder de benamingen POP, Lounge en Trekking. De uitrusting is echter zeer beperkt, vooral in de basisversie, en passagiers kunnen niet rekenen op veel comfort. Alleen elektrische ramen en centrale vergrendeling zijn het vermelden waard, zelfs een autoradio ontbreekt.

Het lijkt daarom bijna verplicht om voor de hogere uitrustingslijnen te kiezen. Het comfort van deze modellen is al aanzienlijk beter. Handbediende airconditioning, een radiografische afstandsbediening voor de centrale vergrendeling en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun zijn in dat geval leverbaar. Verdere opties, waaronder een multimediasysteem met display in de middenconsole, zijn tegen meerprijs verkrijgbaar.

Prijs

Vergeleken met andere bestelwagens met hoog dak blijkt de Fiat Doblò een gunstige keuze te zijn. Dit is vooral te danken aan de lage instapprijs van ongeveer 9.500 euro. Met meer uitrusting, wat zeker aan te bevelen is voor regelmatig rijden, stijgen de kosten aanzienlijk, maar blijven ze toch binnen een aantrekkelijke marge. De hoogste uitrustingslijn met topmotor kost bij Fiat 29.195 euro. Dit is de Doblò 1.4 T-Jet 120 CNG Lounge die bedoeld is als gezinsauto.

Lease- of financieringsaanbiedingen zijn ook gunstig gezien de lage aanschafkosten en zijn in sommige gevallen beschikbaar voor minder dan 200 euro. Occasions zijn een goed alternatief voor de aanschaf van een nieuwe Fiat Doblò. Het aanbod, ook van de huidige generatie modellen, is groot. De Doblò is als occasion soms al verkrijgbaar voor minder dan 16.000 euro. Oudere voertuigen met een hogere kilometerstand kosten zelfs beduidend minder, maar vereisen wel eerst een nauwgezette controle van de technische staat.

Design

Exterieur

De Fiat Doblò is een klassieke stationcar met hoog dak en een navenant grote en hoge carrosserie. Toch heeft het voertuig zich de laatste jaren meer en meer ontwikkeld in de richting van een personenauto, met onder meer een visuele facelift in 2015. Op dat moment introduceerde Fiat ook de nieuwe Trekking-variant, die een lichte offroad-look biedt. Daarvoor zorgen onder meer een onderrijbeveiliging vooraan en achteraan, een zijbekleding in trekkingdesign en speciale lichtmetalen 16-inch wielen. De gewelfde vorm van de carrosserie, de langgerekte koplampen en het in kleur contrasterende radiatorrooster in zwart dragen in grote mate bij aan de moderne uitstraling van het voertuig. Uitstekende wielkasten en de grote achterklep springen in het oog, hetzelfde geldt voor de twee schuifdeuren voor de achterste rijen zitplaatsen. Dankzij grote ruiten en veel glas oogt de Fiat Doblò ook van buiten en fris, terwijl de talrijke lak- en kleurvarianten de moderne uitstraling afronden.

Interieur

Aan de binnenkant biedt de Fiat Doblò maximaal plaats aan zeven. De hoeveelheid ruimte is zeer goed en zelfs met een volgepakte auto kunnen moeiteloos lange afstanden worden afgelegd. Bovendien combineert Fiat in dit model opnieuw speelse details met een eenvoudige en intuïtieve bediening. De automatische klimaatregeling en de talrijke andere functies kunnen heel gemakkelijk worden gebruikt. Als onderdeel van de facelift heeft Fiat ook de isolatie van het voertuig aanzienlijk verbeterd. Dit zorgt voor meer rust tijdens het rijden. Ook in het interieur neemt de autofabrikant steeds meer afstand van de typische bestelwagen en geeft Fiat de Doblò hoogwaardige materialen met een mooie uitstraling. Met een lichtgekleurde kunststof op het dashboard of de zijpanelen van de deur, bijvoorbeeld, oogt het voertuig meteen een stuk eleganter. Een uitgebreide pianolak omlijsting van het display of de goed geplaatste toetsen voor alle functies maken het geslaagde interieur af.

fiat-linea-side

Fiat-Doblo-Interior

Fiat-Doblo-Trunk

Veiligheid

De Fiat Doblò overtuigt met goede veiligheid, ook al blijft er nog veel potentieel onbenut. De belangrijkste reden hiervoor is het gebrek aan ondersteuning van de gebruikelijke assistentie- en veiligheidssystemen, wat ook resulteert in de beoordeling van slechts een middelmatige drie sterren in de Euro NCAP crashtest. Toch overtuigt het model met een goede passieve bescherming, bijvoorbeeld dankzij de grote carrosserie en de verhoogde zitpositie.

FAQ

Waar wordt de Fiat Doblò gebouwd?

De productie van de Fiat Doblò voor de Europese markt vindt plaats bij de autofabrikant Tofaş in Bursa, Turkije.

Is de Fiat Doblò een veilig voertuig?

Ook al ontbreekt het aan veel van de nieuwste technieken voor een doeltreffende bescherming, toch maakt de Fiat Doblò veilig dagelijks rijden mogelijk

Alternatieven

De Citroën Berlingo is een aantrekkelijk alternatief voor de Fiat Doblò. Naast de zeer goede hoeveelheid ruimte en de hoge mate van comfort is de Berlingo bovendien als puur elektrische auto beschikbaar.

Beoordelingen voor Fiat Doblo

47 Beoordelingen

4,1