Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-bravo-front

Fiat Bravo

1 / 3
fiat-bravo-front
Fiat-Bravo-Side
Fiat-Bravo-Back

Sterke punten

  • Onderscheidend design
  • Goede rijeigenschappen
  • Betaalbaar als occasion

Zwakke punten

  • Relatief kleine bagageruimte
  • Beperkt zicht naar achteren
  • Beperkt occasionaanbod

Fiat Bravo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Bravo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat Bravo: eigenzinnige Italiaanse hatchback

De eerste generatie Fiat Bravo kwam in 1995 op de markt en was de driedeursvariant van de vijfdeurs Fiat Brava en werd geleverd tot 2001. De tweede generatie Fiat Bravo kwam in 2007 op de markt en was altijd een vijfdeurs hatchback. Lees meer

Interesse in een Fiat Bravo

Fiat Bravo occasions
Fiat Bravo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Beide modelgeneraties hebben een opvallend en onderscheidend design
  • De Bravo wordt geroemd om zijn fijne rijeigenschappen
  • Vrij breed aanbod, van sportieve tot relatief zuinige modellen
  • Het occasionaanbod is beperkt, maar over het algemeen best betaalbaar

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste generatie Fiat Bravo was leverbaar met 1,4 tot 1,8 liter viercilinder benzinemotoren en 1,9 liter viercilinder dieselmotoren. Bovenaan de keten stond echter een 2,0 liter vijfcilinder-in-lijn benzinemotor. De transmissie was, mede afhankelijk van de motorkeuze, handgeschakeld met vijf versnellingen of een viertrapsautomaat. De tweede generatie Fiat Bravo had een vergelijkbaar aanbod met 1,4 en 1,8 liter benzinemotoren en 1,6 tot 2,0 liter dieselmotoren. Een vijfcilinder stond niet meer in de prijslijst. De transmissie was een handbak met vijf of zes versnellingen of een zestrapsautomaat. Iedere Fiat Bravo heeft voorwielaandrijving.

Afmetingen

De eerste generatie Fiat Bravo was vrijwel 4,0 meter lang, 1,75 meter breed en ruim 1,4 meter hoog. De wielbasis meet 2,5 meter. De tweede generatie was 4,3 meter lang, 1,8 meter breed en 1,5 meter hoog. De wielbasis meet exact 2,6 meter. Met een inhoud van 280 liter heeft de eerste generatie Fiat Bravo een relatief krappe bagageruimte en met 400 liter heeft de tweede generatie Fiat Bravo juist een best ruime bagageruimte. Wel is de opening van de achterklep bij beide modellen relatief klein.

De belangrijkste specificaties op een rij

Fiat Bravo
Marktintroductie 1995 (eerste generatie) en 2007 (tweede generatie)
Lengte x breedte x hoogte 4,02-4,34 x 1,75-1,79 x 1,42-1,50 m
Wielbasis 2,54-2,60 m
Inhoud bagageruimte 280-400 l
Ledig gewicht 985-1.335 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.510-1.830 kg
Cilinderinhoud 1.370-1.998 cm3
Vermogen 48 kW (65 pk)-121 kW (165 pk)
Koppel 119-360 Nm
Topsnelheid 155-215 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 17,3-8,2 sec
Tankinhoud 50-58 l
Verbruik 4,4-10,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 115-224 g/km

Varianten

De eerste generatie Fiat Bravo is een driedeurs variant van de vijfdeurs Fiat Brava. Aansluitend op het sportieve weggedrag van de Fiat Bravo stonden ook enkele sportievere modellen in de prijslijst, zoals de GT-uitvoering. Écht sportieve modellen waren er echter niet. Wel was altijd redelijk wat comfort en voorzieningen aan boord. Toen diesel nog een populaire brandstofsoort was, scoorden de diesels van de Fiat Bravo goed bij wie veel kilometers maakte en/of gewoon een zuinige auto zocht. Daarnaast kende de eerste generatie Fiat Bravo heel wat speciale edities, al ging het meestal alleen om een speciale samenstelling van uitrustingen. Noemenswaardig is vooral de HGT Abarth, met officiële Abarth-accessoires maar zonder extra sportieve prestaties. De tweede generatie Fiat Bravo had geen uitvoeringen of varianten die er speciaal uitspringen.

Prijzen

De eerste generatie Fiat Bravo had in Nederland een nieuwprijs die varieerde van 13.000 tot 20.000 euro (plus eventuele opties). De tweede generatie Fiat Bravo had een vanafprijs van 18.000 tot 30.000 euro. De eerste generatie Fiat Bravo was in Nederland best populair, maar is inmiddels door zijn leeftijd zeldzaam geworden. Het occasionaanbod is dan ook zodanig beperkt dat geen goede prijsindicatie kan worden gegeven. De tweede generatie Fiat Bravo was geen verkooptopper, maar er is wel nog een redelijk aanbod Fiat Bravo occasions. De prijzen variëren van iets meer dan 2.000 euro tot 8.500 euro. Net als bij de meeste andere occasions geldt dat vroege exemplaren met veel kilometers het goedkoopst zijn, maar zelfs een laat exemplaar met vrij weinig kilometers is dus nog niet echt duur als je kijkt hoeveel auto je voor dat bedrag krijgt.

Design

Buitenkant

De eerste generatie Fiat Bravo was een driedeurs hatchbackversie van de vijfdeurs Fiat Brava. Waar beide modellen een identieke voorzijde hadden, was de achterzijde totaal anders vormgegeven. De Brava viel op met achterlichten die uit dunne streepjes bestonden. De Bravo had meer conventionele achterlichten, maar verder een veel sportiever lijnenspel dan de vijfdeursversie. De tweede generatie Fiat Bravo was altijd een vijfdeurs hatchback en viel op door een combinatie van zowel strakke lijnen als ronde vormen en een met name aan de achterzijde hoge raamlijn.

Binnenkant

Vanbinnen hadden beide Fiat Bravo-modellen een meer conventionele vormgeving. Met zijn ronde vormen had de eerste generatie Bravo een vrij doorsnee jaren negentig-interieur. Bij exemplaren die nog geen passagiersairbag hadden, zat op die plek een opvallend diep (maar niet afgesloten) opbergvak. Ook de tweede generatie Fiat Bravo heeft een dashboard met vooral ronde vormen, maar met een meer eigentijds invulling. De luxere modellen hadden al een centraal touchscreen zoals dat tegenwoordig gemeengoed is.

Veiligheid

De eerste generatie Fiat Bravo is niet getest door Euro NCAP, maar de vijfdeurs Fiat Brava wel. Die behaalde een score van twee (van de vijf) sterren. Genoeg ruimte voor verbetering dus, maar zo’n resultaat was toen nog wel vrij gemiddeld voor een auto uit dit segment. Een bestuurdersairbag was standaard, ABS en een passagiersairbags optioneel. De tweede generatie Fiat Bravo behaalde de volle vijf sterren. ABS en airbags waren bij dat model inmiddels standaard aanwezig.

Alternatieven

De Fiat Bravo concurreert in het C-segment, in de volksmond ook wel het Golf-segment genoemd. Dit is van oudsher een zeer populair segment en de Fiat Bravo had dan ook veel concurrenten. Voor beide modelgeneraties is dat bijvoorbeeld de Volkswagen Golf, die met zijn uitstekende bouwkwaliteit, rijeigenschappen en ruime interieur zo’n beetje de maatstaf vormt in het segment. Een andere concurrent is de Ford Focus, die bekend staat om zijn scherpe rijgedrag, ruime keuze aan motoren en geavanceerde technologieën. De Opel Astra is ook een prominente concurrent met zijn aantrekkelijke styling, efficiënte motoren en hoogwaardige interieur. De Peugeot 306 (uit de tijd van de eerste generatie Bravo) en de Peugeot 307 en later Peugeot 308 (uit de tijd van de tweede generatie Bravo) bieden eveneens stevige concurrentie met hun moderne design, comfortabele rijeigenschappen en bij de 308 ook een geavanceerd infotainmentsysteem. Tot slot is de Renault Mégane een geduchte concurrent met zijn opvallende ontwerp, ruime interieur en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen.

FAQ

Is de Fiat Bravo een goede auto?
Of een auto ‘goed’ is, is voor een deel subjectief en hangt ook af van waarvoor je een auto eventueel zou kiezen. Wel kan worden gezegd dat de Fiat Bravo bekendstaat als een betrouwbare auto. Bij de ANWB zijn wel veel voorkomende storingen bekend, maar dit zijn vrijwel zonder uitzondering kleinigheden die relatief gemakkelijk weer zijn verholpen.
Wat voor motor heeft de Fiat Bravo?
De eerste generatie Fiat Bravo had 1,4 tot 1,8 liter viercilinder benzinemotoren, een 2,0-liter vijfcilinder-in-lijn benzinemotor en 1,9 liter viercilinder dieselmotoren. De tweede generatie Fiat Bravo was leverbaar met 1,4 en 1,8 liter benzinemotoren en 1,6 tot 2,0 liter dieselmotoren.
Wat is de opvolger van de Fiat Bravo?
De eerste generatie Fiat Bravo werd opgevolgd door de Fiat Stilo. De tweede generatie Fiat Bravo nam het stokje weer over van de Stilo. Uiteindelijk is de tweede generatie Bravo weer opgevolgd door de Fiat Tipo, ook weer een teruggekeerde naam van een ‘oud’ model.

Beoordelingen voor Fiat Bravo

21 Beoordelingen

4,2