Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-punto-l-01.jpg

Fiat Punto

1 / 4
fiat-punto-l-01.jpg
fiat-punto-l-02.jpg
fiat-punto-l-03.jpg
fiat-punto-l-04.jpg

Sterke punten

  • Zuinige motoren
  • Compact vanbuiten, ruim vanbinnen
  • Betaalbaar t.o.v. concurrenten

Zwakke punten

  • Interieurafwerking
  • Minder modern dan concurrentie
  • Sommige modellen minder betrouwbaar

Fiat Punto : een overzicht

4,0 (139 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Punto, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat Punto: Italiaans design in zakformaat

De Fiat Punto was van 1993 tot en met 2018 een drie- of vijfdeurs hatchback in het B-segment. Het model is ook geleverd onder de namen Grande Punto en Punto Evo. Een opvolger is in Europa altijd uitgebleven. Lees meer.

Interesse in een Fiat Punto

Fiat Punto occasions
Fiat Punto nieuwe auto's
Fiat Punto dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeker over alle jaren gezien een breed motorenaanbod met zowel zuinige als krachtige motoren
  • Voor zijn compacte buitenmaten biedt de Punto veel binnenruimte, met name de vroegere modellen
  • Zeker als occasion is de Fiat Punto te vinden voor aantrekkelijke prijzen
  • Ook geleverd in sportieve Abarth-uitvoering

Technische gegevens

Motorisatie

In de loop der jaren en verspreid over drie modelgeneraties is de Fiat Punto geleverd met uiteenlopende viercilindermotoren, met een inhoud van 1,1 tot 1,9 liter. Dit waren vooral benzinemotoren, maar er zaten ook meerdere diesels in het aanbod. Een buitenbeentje is de derde generatie, die een tijdje is geleverd met een 0,9-liter tweecilindermotor. Dat is een ongebruikelijk kleine motor voor een auto in dit segment en sowieso zijn er weinig (enigszins) moderne auto’s met een tweecilinder. Veruit de meeste Fiat Punto’s zijn geleverd met een handgeschakelde transmissie met vijf of zes versnellingen. De eerste twee generaties waren daarnaast ook leverbaar met CVT-automaat. De laatste twee generaties hadden (ook) een geautomatiseerde handbak. Dat wil zeggen dat je wel zelf moest schakelen, maar niet hoefde te koppelen. Alle Fiat Punto-modellen hebben voorwielaandrijving.

Afmetingen

Net als vrijwel iedere andere auto is de Fiat Punto met iedere modelgeneratie wat gegroeid. Het eerste model was ongeveer 3,8 meter lang, 1,6 meter breed en 1,5 meter hoog. Het laatste en tevens grootste model was 4,0 meter lang, 1,7 meter breed en 1,5 meter hoog. Alleen in de hoogte is er in de loop der jaren dus weinig bijgekomen. De inhoud van de bagageruimte verschilt per modelgeneratie. De tweede generatie had met een inhoud van 297 liter de grootste bagageruimte en bood daarmee ook vrij veel ruimte voor zo’n compacte auto. De eerste én derde generatie bieden 275 liter voor de bagage. Gezien de grotere buitenmaten heeft de derde generatie daarmee juist een relatief kleine bagageruimte. De allerkleinste bagageruimte is echter voor de cabrioversie van de eerste Punto: daar past maar 200 liter in.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Fiat Punto
Marktintroductie 1993
Lengte x breedte x hoogte 3,76-4,06 x 1,62-1,69 x 1,45-1,49 m
Wielbasis 2,45-2,51 m
Inhoud bagageruimte 200-297 l
Ledig gewicht 864-1.180 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.330-1.765 kg
Cilinderinhoud 875-1.910 cm3
Vermogen 44 kW (60 pk)-96 kW (130 pk)
Koppel 98-280 Nm
Topsnelheid 160-200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 14,5-7,9 sec
Tankinhoud 47 l
Verbruik 3,8-8,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 88-201 g/km

Varianten

In zijn vrij lange carrière kende de Fiat Punto verschillende varianten. In de eerste plaats zijn er natuurlijk de drie modelgeneraties. Iedere modelgeneratie was daarnaast leverbaar in drie- en vijfdeursuitvoering, maar de eerste generatie bood nog een extra variant: de Fiat Punto Cabrio. De Fiat Punto kende ook een aantal sportieve uitvoeringen. Bijvoorbeeld de Fiat Punto GT of de latere Fiat Punto Abarth. De derde generatie Fiat Punto kende ook sportieve Abarth-uitvoeringen, maar die werden geleverd onder de merknaam Abarth en zijn daarmee strikt genomen een model op zich. De tweede generatie is als Fiat Punto Classic nog een tijdje naast de derde generatie geleverd. In Oost-Europa was de auto er ook nog een tijdje als Zastava 10. In sommige landen is de Fiat Punto ook geleverd in besteluitvoering zonder achterbank en met dichte zijruiten.

Prijzen

De eerste Fiat Punto had, afhankelijk van de uitvoering, een oorspronkelijke nieuwprijs van omgerekend tussen de 10.000 en 21.000 euro. Voor de tweede generatie Fiat Punto geldt eenzelfde prijsbereik. De derde generatie Fiat Punto was iets groter en hoger in de markt gepositioneerd, maar met oorspronkelijke nieuwprijzen die varieerden van 12.000 tot 25.000 euro was dat aan de prijzen niet echt af te lezen.

De Fiat Punto was nieuw dus relatief betaalbaar voor een auto van zijn formaat, maar voor een Fiat Punto occasion geldt dat nog veel meer. Al voor ruim onder de 1.000 euro worden exemplaren aangeboden, al kan er dan wel wat opknapwerk aan zitten. Toch is het voor nauwelijks meer dan 1.000 euro al mogelijk om een goed rijdend exemplaar te kopen. Daarbij gaat het voornamelijk om modellen van de tweede generatie. Exemplaren van de eerste generatie beginnen schaars te worden, maar zijn daardoor in goede staat juist wat meer waard. Toch zijn ook vroege exemplaren met veel kilometers van de derde generatie al vanaf zo’n 1.000 euro te vinden. De prijzen lopen op tot ca. 10.000 euro voor een laat exemplaar met weinig kilometers, wat daarmee nog steeds best een scherp aanbod is.

Design

Buitenkant

Hoewel de Fiat Punto in de eerste plaats een praktische hatchback is met een rechte achterzijde voor maximale binnenruimte, wist Fiat iedere modelgeneratie te voorzien van een sierlijk Italiaans design. Kenmerkend voor alle drie de modelgeneraties zijn de hoog geplaatste staande achterlichten. De derde generatie had een voorzijde die zelfs deed denken aan de bij zijn introductie nog actuele Maserati Coupé. Het design is ook tijdloos gebleken: met slechts minimale wijzigingen hield het model het ruim tien jaar lang vol.

Binnenkant

Met name de eerste twee modelgeneraties van de Fiat Punto bieden in verhouding tot de buitenmaten opvallend veel interieurruimte. Qua design is het interieur van de eerste generatie vrij doorsnee, maar het brede aflegvak bovenop het dashboard is wel een opvallend element. Ook de tweede generatie Fiat Punto heeft een vrij doorsnee dashboardontwerp, maar de derde generatie onderscheidt zich met speelse lijnen en afhankelijk van de uitvoering de toepassing van veel kleur. Zelfs een grotendeels donkerrood interieur behoorde tot de mogelijkheden.

Veiligheid

Alle drie de modelgeneraties van de Fiat Punto zijn getest door veiligheidsinstituut Euro NCAP. Het eerste model behaalde een score van slechts twee sterren. Destijds kwam een score van vier of vijf sterren veel minder vaak voor dan tegenwoordig, maar dan nog waren twee sterren ook in die tijd een ondergemiddelde score. De tweede generatie deed het een stuk beter met een nette score van vier sterren. De derde generatie Fiat Punto, die destijds Grande Punto heette, behaalde een maximale score van vijf sterren.

Alternatieven

De Fiat Punto was een model in het zogenaamde B-segment. In dat in Europa zeer belangrijke marktsegment zijn veel concurrenten actief. Een van oudsher sterke speler is bijvoorbeeld de Volkswagen Polo, maar vergeet ook de Ford Fiesta en Renault Clio niet. De Opel Corsa heeft net als de Fiat Punto een frivole uitstraling en op het gebied van rijeigenschappen komen de Peugeot 207 en later de Peugeot 208 in de buurt.

FAQ

Wat kost een Fiat Punto?
De Fiat Punto had een oorspronkelijke nieuwprijs van zo’n 10.00 tot 25.000 euro, afhankelijk van het jaar en de uitvoering. Een Fiat Punto-occasion is op dit moment te vinden voor prijzen van ongeveer 1.000 tot 10.000 euro.
Is een Fiat Punto zuinig?
Afhankelijk van het specifieke model heeft de Fiat Punto een officieel gemiddeld verbruik van 3,8 tot 8,4 l/100 km.
Is een Fiat Punto een goede auto?
Of een auto goed is, is voor een deel afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en vereisten. Over het algemeen kan worden gezegd dat de Fiat Punto een gemiddelde betrouwbaarheid. Wel komen elektronische storingen, in het bijzonder wat betreft de verlichting, wat vaker voor dan gemiddeld.

Meer informatie

Modellen