De Fiat 500 is voor Italianen niet zomaar een auto, het is een manier van leven. Menig oudere Italiaan heeft levendige herinneringen aan het autootje: de eerste vakantie aan de kust, een zoen na het eerste afspraakje. Oud, jong, rijk, arm, Milanees of Siciliaan: iedereen houdt van de ‘Cinquecento,’ waarvan zo’n 4 miljoen exemplaren zijn verkocht.
Fiat 500 uit 2007
De Fiat 500 uit 2007, die werd ontworpen door Frank Stephenson, grijpt met zijn uiterlijk dan ook terug naar het beroemde Rugzakje uit 1957. Inmiddels is de Fiat 500 als occasion voor elk budget beschikbaar.
De Fiat 500 was bij zijn debuut in 2007 leverbaar met twee benzinemotoren (69 en 100 pk) en een diesel (75 pk). Je kon kiezen voor een handgeschakelde versie, maar ook voor een automaat. In 2010 kwam de TwinAir-motor op de markt: een 0.9-benzinemotor met twee cilinders. Ook de cabrio-versie, de Fiat 500C , verscheen in 2010.
Ongeloofelijk veel keuze
Met de veiligheidsuitrusting van de 500 zat het wel goed: de auto beschikte op vrijwel alle versies standaard over zeven airbags en ook ESP was op alle modellen te koop. De Fiat 500 kan sinds het begin naar individuele smaak worden aangepast. Het aanbod varieert van sierstrips in de kleur van de Italiaanse vlag tot verschillende kleuren contactsleutels. In totaal waren 549.936 combinaties mogelijk. Ben je op zoek naar een tweedehands Fiat 500, dan heb je dus grote kans dat je in een auto rijdt waarvan er geen tweede bestaat.
Fiat 500 Abarth
Met de introductie van de Fiat 500, kwam ook de 500 Abarth terug. Waar Fiat sindsdien een traditie van gemaakt heeft, is het introduceren van allerlei speciale uitvoeringen. Een van de leukste limited editions van de afgelopen jaren is de 695 Tributo Ferrari, waarvan maar 1695 exemplaren gebouwd zijn. De 1,4-liter T-Jet-motor leverde liefst 180 pk en de sprint naar 100 km/h was in 7,3 seconden gepiept. De fabriek gaf een topsnelheid op van 225 km/h en wie hem eenmaal op de snelweg heeft gereden, twijfelt daar niet meer aan. De auto nodigt uit tot burgerlijke ongehoorzaamheid.
Zoek je deze speciale editie van de Fiat 500 als occasion, dan moet je én geduld hebben, én bereid zijn behoorlijk wat geld te betalen. Wat overigens geldt voor alle 500’s met de Abarth-scorpioen erop.
Facelift in 2016
Pas in 2016 kreeg de Fiat 500 zijn eerste facelift, al moet je nog steeds goed kijken om de verschillen te zien. Zo herken je he:
- de grille werd een tikje aangepast
- de koplampen kregen een andere vormgeving, zodat led-techniek kon worden toegepast
- andere wielen en kleuren
- een nieuwe achterbumper
- het dashboard werd gemoderniseerd
Fiat 500 Hybrid: ook als cabriolet
Sinds 2020 is de Fiat 500 alleen nog te koop als hybride. Een 1,0-liter driecilinder benzinemotor (70 pk) krijgt hulp van een elektromotor. De Fiat 500 Hybrid is leverbaar als coupé met drie portieren en als cabriolet (500C).
Je zou verwachten dat een steeds maar ouder wordende auto langzaamaan minder populair wordt, maar dat geldt niet voor de Fiat 500. In 2019 (twaalf jaar na zijn debuut) boekte hij een verkooprecord, met 194.000 verkochte exemplaren. Ondertussen zijn er ook genoeg elektrische Fiat 500s beschikbaar.