Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
abarth-500-l-01.jpg

Abarth 500

Sterke punten

  • Sportief design
  • Gaaf motorgeluid, ook voor EV!
  • Ruime keuze uit varianten

Zwakke punten

  • Alleen als driedeurs hatchback
  • Prijzig
  • Te hoge zitpositie

Abarth 500 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Abarth 500, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Abarth 500: benzine of toch elektrisch?

Vroeger was Abarth een ‘tuner’ van Fiat, maar tegenwoordig mag je Abarth zien als een zelfstandig opererend automerk binnen Stellantis, het moederbedrijf van Fiat, Alfa Romeo en vele andere merken. De Abarth 500 is het bekendste model. Opvallend: je kunt hem krijgen met turbobenzinemotor en sinds 2023 ook met een batterij-elektrische aandrijflijn in de vorm van de Abarth 500e. Lees meer

Interesse in een Abarth 500

Abarth 500 occasions
Abarth 500 nieuwe auto's
Abarth 500 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Aansprekend rijgedrag
  • Hoogwaardige afwerking
  • Bochtenmonster
  • Met Record Monza-uitlaat extra sportief
  • Aantrekkelijke vormgeving

Abarth 500 geschiedenis

De Abarth 500 – een sportieve uitvoering van de Fiat 500 – heeft een rijke historie die teruggaat tot de oprichting van Abarth in 1949 door Carlo Abarth. Abarth werd beroemd door het tunen van Fiats en het deelnemen aan autoraces. In de jaren zestig begon Abarth onder Carlo Abarth’s leiding met het modificeren van de oorspronkelijke Fiat 500, een populaire kleine stadsauto.

Deze vroege Abarth 500-modellen waren gericht op het verbeteren van prestaties en handling, en ze werden snel populair in Europa, vooral in rally's en heuvelklims. Kenmerkend voor deze vroege versies waren de aangepaste motoren, verbeterde wielophanging en de onderscheidende Abarth-styling. In 1971 werd Abarth overgenomen door Fiat, en in de daaropvolgende decennia bleef het merk synoniem voor hoogwaardige, prestatiegerichte versies van Fiat-voertuigen.

De Abarth 500 zoals we die nu kennen, werd echter pas echt een icoon na de herintroductie van de Fiat 500 in 2007. Fiat lanceerde de moderne Abarth 500 in 2008 als een sportievere, krachtigere versie van de nieuwe 500. Deze herinterpretatie bleef trouw aan de geest van de originele Abarth 500, met een sterke nadruk op prestaties, handling en een onderscheidende stijl.

De nieuwe Abarth 500 bood een veel sterkere motor dan de standaard Fiat 500, samen met een reeks aanpassingen aan de ophanging, remmen en het exterieur om de auto geschikt te maken voor zowel de weg als het circuit. Sindsdien heeft Abarth verschillende varianten en speciale edities van de 500 uitgebracht, waaronder modellen met nog meer vermogen en race-geïnspireerde versies. In 2023 verscheen een volledig elektrische Abarth 500e op basis van de nieuwe Fiat 500e.

Technische gegevens

Motorisatie

De Abarth 500 is geleverd in verschillende motorvarianten. Alles begon met een reguliere Abarth 500. Die had een 1,4 liter grote viercilinder onder de motorkap met een IHI turbo, goed voor 99 kW (135 pk) en 180 Nm aan trekkracht. Die krachtbron is ook terug te vinden in alle andere motorvarianten die zijn verschenen in latere modellen.

In 2016 komt Abarth met een facelift van de 500. De naam wordt vanaf dat moment gewijzigd in Abarth 595. Het vermogen stijgt naar 107 kW (145 pk), al zijn er ook versies geleverd met 121 kW (165 pk) en zelfs 132 kW (180 pk). De levering van de 595 Cabrio start eveneens vanaf de facelift.

In 2022 wordt het opnieuw tijd voor een facelift. Die is verkrijgbaar in twee varianten, te weten de Abarth 595 Turismo en de Competizione. De Turismo is gericht op dagelijks gebruik, terwijl de Competizione de meer sportievere keuze is. Uniek aan de Competizione is een mechanisch sperdifferentieel. De 595 schopt het vanaf 2022 tot 121 kW (165 pk) of als 695 tot zelfs 136 kW (185 pk). Ga bij voorkeur voor een exemplaar met Sovrapposto-sportuitlaat en Brembo-remmerij. De verkoop van benzinemodellen van Abarth is in Nederland gestopt in 2022. In Nederland wordt alleen nog de elektrische 500e verkocht. De Abarth 500 met benzinemotor is als occasion nog wel verkrijgbaar.

De sterkste Abarth 500 ooit is de Abarth 695 Biposto. Die heeft een vermogen van 140 kW (190 pk), goed voor een 0-100-tijd van 5,9 seconden. De auto werd optioneel geleverd met een ‘Dog Ring’ sequentiële versnellingsbak van fabrikant Bacci Romano, gespecialiseerd in racebakken.

Abarth 500e

De nieuwe volledig elektrische Abarth 500e beschikt over een 42 kWh grote batterij en een elektromotor met een piekvermogen van 155 pk (113,7 kW) en 235 Nm aan koppel. Dat is genoeg vermogen voor een 0-100-tijd van zeven seconden. De sprint van 40 naar 60 km/u duurt slechts 1,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 155 km/u. Als bestuurder heb je keuze uit drie rijmodi, te weten Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track. In de modus Turismo is het motorvermogen beperkt tot 100 kW en 220 Nm. In Scorpion Street stelt Abarth het maximale vermogen ter beschikking. One pedal driving is mogelijk.

Afmetingen

De Abarth 595 heeft een lengte van ongeveer 3,66 meter. Dit maakt hem zeer geschikt voor stadsgebruik en makkelijk parkeren in krappe ruimtes. De breedte van de auto, exclusief de buitenspiegels, ligt rond de 1,62 meter. De hoogte van de Abarth 595 is ongeveer 1,48 meter. De wielbasis, de afstand tussen de voor- en achteras, is ongeveer 2,30 meter. Dit heeft invloed op zowel de binnenruimte als de rijeigenschappen van de auto. Hoewel de Abarth 595 een compacte auto is, biedt hij nog steeds een bruikbare bagageruimte. Deze is met 185 liter vrij beperkt.

De elektrische Abarth 500e heeft een lengte van 3,63 meter, een breedte van 1,68 meter en een hoogte van 1,53 meter. De wielbasis komt uit op 2,32 meter. De bagageruimte bedraagt 185 liter. De auto weegt 1.375 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij

Abarth 595 Abarth 500e
Marktintroductie 2022 2023
Lengte x breedte x hoogte 3,66 x 1,62 x 1,48 m 3,63 x 1,68 x 1,53 m
Wielbasis 2,3 m 2,32 m
Inhoud bagageruimte 185 l 185 l
Ledig gewicht 1.045 kg 1.375 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.425 kg N.b.
Batterij N.v.t. 42 kWh
Cilinderinhoud 1,597 cm3 N.v.t.
Vermogen 132 kW (180 pk) 114 kW (155 pk)
Koppel 250 Nm 235 Nm
Topsnelheid 225 km/u 155 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,7 sec 7,0 sec
Tankinhoud 35 l N.v.t.
Verbruik 6,0 l/100 km 18,0 kWh/100 km
Snelladen N.v.t. 11 tot 85 kW
CO₂-uitstoot 139 g/km 0 g/km

Varianten

Van de Abarth 500 zijn verschillende varianten geleverd. Van de benzineversies kun je denken aan de Competizione, Turismo, Elaborabile, Tributo Maserti, Tributo Ferrari, Rivale en de 695 70th Anniversary. Heel bijzonder was de Abarth 695 Biposto. Dit was een hardcore racemonster met kentekenplaten. De elektrische Abarth 500e is onder meer verkrijgbaar als de gelimiteerde Scorpionissima (1.947 stuks) en de Abarth 500e en Abarth 500e Turismo. Van alle Abarth-versies op basis van de Fiat 500 bestaan ook cabrioletversies. Die worden aangeduid als 500C.

Prijzen

De benzineversies van de Abarth 500 zijn niet meer nieuw te koop. Voor die modellen ben je dus aangewezen op de occasionmarkt. Rijden kan al voor minder dan 10.000 euro, maar prijzen lopen eenvoudig op tot meer dan 44.000 euro. In dat laatste geval krijg je wel de sleutels van een 695 Biposto. De volledig elektrische Abarth 500e is wel nieuw verkrijgbaar. Reken op minimaal 38.500 euro. Als occasion zijn ze ook al te vinden. Rijden kan dan vanaf ongeveer 38.000 euro. De prijs kan oplopen tot zelfs bijna 48.000 euro.

Design

Buitenkant

Je ziet aan een Fiat 500 direct of je te maken hebt met een Abarth-uitmonstering. De Abarth-versies ogen extra sportief, hebben extra uitgeklopte wielkasten, grotere wielen en forse uitlaten. Het schorpioen beeldmerk mag natuurlijk niet ontbreken. De aankleding verschilt per model.

Binnenkant

Het interieur van de Abarth 500 oogt bijzonder sportief. Abarth gebruikt ook fraaie materialen, zoals koolstofvezel en aluminium. In de meeste modellen zijn kuipstoelen van Sabelt te vinden. De aankleding van het interieur is sterk afhankelijk van de uitvoering. De Rivale bijvoorbeeld heeft zelfs gepolijst hout in het interieur, als knipoog naar de Riva-boot waarop deze uitvoering is geïnspireerd.

Veiligheid

Wanneer je met een kleinere auto zo hard kunt rijden, wordt veiligheid uiteraard een belangrijk punt. In de 500 van Abarth vind je zeven airbags, ESP, ABS en de hill-hold-functie. Daar komt bij dat de wagen heel strak op de weg ligt en niet snel uit zijn houding glipt. Mocht dat gebeuren dan grijpt het systeem zelfstandig in. Realiseer wel dat de Abarth 500 een vrij compacte auto. Defensief rijden is dus belangrijk. Zorg ook dat je gezien wordt in het verkeer. Gelukkig is dat met een felle kleur al een soort van vanzelfsprekend.

Alternatieven

Alternatieven voor de Abarth 500 zijn andere compacte, sportieve hatchbacks. Denk bijvoorbeeld aan een Ford Fiesta ST. Een Opel ADAM S vormt een ander alternatief.

FAQ

Wanneer is Abarth opgericht?
Abarth is in 1947 opgericht door Carlo Abarth. In 1971 nam Fiat het merk Abarth over.
Wat is het rijbereik van de elektrische Abarth 500e?
De elektrische Abarth 500e heeft een rijbereik van 250 kilometer volgens de WLTP-testnorm.
Heeft de elektrische Abarth 500e ook een uitlaat?
Nee, maar de elektrische Abarth heeft wel een ‘Sound Generator’ waarbij de elektrische auto een sportief geluid produceert. Dit geluid is geïnspireerd op de Record Monza-uitlaat van de Abarth 595 en Abarth 695. Onder de bagageruimte monteert Abarth een ‘klankkast’ waaruit ‘motorgeluid’ klinkt.

Beoordelingen voor Abarth 500

3 Beoordelingen

5,0