Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-500-abarth-front

Fiat 500 Abarth

1 / 3
fiat-500-abarth-front
fiat-500-abarth-side
fiat-500-abarth-back

Sterke punten

  • Pretpakket op wielen
  • Exclusiviteit gegarandeerd
  • Klassieker in spe
  • Met uitsterven bedreigd
  • Unieke transmissie (659 Abarth Biposto)

Zwakke punten

  • Flink aan de prijs
  • Allesbehalve comfortabel
  • Venijnig op de limiet

Fiat 500 Abarth : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat 500 Abarth, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat 500 Abarth: klein, maar ó zo fijn pretpakket

Om maar meteen met de deur in huis te vallen en een misvatting uit de wereld te helpen: Abarth is vandaag de dag geen sportlabel van Fiat, maar een zelfstandig automerk. De officiële benaming van de hier besproken auto luidt dan ook eigenlijk Abarth 500.

Dat Fiat 500 Abarth veel vaker wordt gehanteerd – zowel op het internet als in de volksmond – heeft onder meer een historische grondslag. De eerste keer dat oprichter Carlo Abarth zich met de Fiat 500 bemoeide, te weten eind jaren 60, werden de twee automerken altijd in één adem genoemd. En zo ook de originele Fiat 500 Abarth of Fiat Abarth 500. Een andere reden voor de misvatting rond de hedendaagse Abarth 500 schuilt simpelweg in het feit dat Fiat als merknaam veel meer bekendheid geniet (en Abarth nog altijd een ontegenzeggelijke relatie heeft met het legendarische automerk uit Turijn). Afijn, terug naar de moderne (Fiat) Abarth 500. Wat een feestnummer is dat, zeg! Kort gezegd, een Fiat 500 op anabolen, maar lees vooral verder als je meer wilt weten over deze Italiaanse pocket rocket. Lees meer

Interesse in een Fiat 500 Abarth

Fiat 500 Abarth occasions
Fiat 500 Abarth nieuwe auto's
Fiat 500 Abarth dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • La Dolce Vita!
  • Autorijden in z’n puurste vorm
  • Sensationele stuurmansauto
  • Exclusief en zeldzaam

Technische gegevens

Motorisatie

Het merk Abarth werd nieuw leven ingeblazen in 2007. Sindsdien fabriceert het onder zijn eigen logo – het geel/rode wapen met de schorpioen – sportieve auto’s op basis van Fiat-modellen. De Abarth 500 is hiervan verreweg de bekendste, al heeft Abarth ook sportievelingen geproduceerd op basis van de Fiat Stilo, Fiat Punto en Fiat 124 Spider.

De Abarth 500 werd kort na de lancering van de Fiat 500 gelanceerd. De sportieveling was goed voor een vermogen van 99 kW (135 pk) uit een turbogeblazen 1,4-liter viercilinder-benzinemotor. Voorzien van het optionele Esseesse-pakket schopte de 1.4 T-jet het zelfs tot 117 kW (160 pk). Daarmee werden de prestaties nog leuker en speelser. Maar het werd pas echt spannend met de komst van de Abarth 595 Competizione. Met 132 kW (180 pk) nog krachtiger en sneller, en met een straf sportonderstel en dikke kuipstoelen nog sportiever. Een uitlaat die het uitschreeuwde van plezier maakte het feestelijke plaatje van deze Abarth compleet. Mocht de 595 nog niet sportief genoeg zijn, dan kon er destijds optioneel gekozen worden voor het zogeheten Kit Abarth Elaborazione-pakket. De 500 werd hiermee voorzien van onder meer een BMC Air sportfilter, een kwartet Koni FSD-dempers in combinatie met verlagingsveren van Eibach en een speciale 595-badge. Niet vragen naar het prijskaartje, want dat was eigenlijk absurd voor zo’n kleine auto.

Op het moment dat men dacht de meest heftige 500 van Abarth wel gezien te hebben, lanceerde het merk zowaar ook nog de Abarth 695 Biposto. De 695 bleek pas echt de crème de la crème onder de Abarth 500-uitvoeringen. Het absolute neusje van de zalm. Met 139 kW (190 pk) en serieuze bodykit de vervaarlijkste Fiat 500 ooit: La dolce vita voor elke zelf respecterende stuurman. Niet in de laatste plaats, of eigenlijk vooral dankzij, de unieke en tegelijk geniale ‘dog leg’-transmissie, waarbij de versnelling in één keer ingelegd kan worden. Niks ontkoppelen met een koppelingspedaal, geen delicate handbeweging, maar gewoon KLENG, naar de volgende versnelling met die pook. Wauw, wat een belevenis! Dat de zeer exclusieve sequentiële transmissie – in een straatauto – ook nog eens een visueel hoogstandje is, is de kers op de Italiaanse taart. Nu al is de Abarth 500 een klassieker in wording, in het bijzonder de 695 Biposto.

Afmetingen

De Fiat 500 behoort tot de meest compacte modellen op de markt. Daarin schuilt ook zijn kracht, en zo ook de Abarth 500 – al voegen de vele spoilers en andere aerodynamische ornamenten op een positieve manier stilletjes luttele centimeters toe aan de buitenmaten. Met een lengte van slechts 3,54 meter bij een breedte van 1,62 meter en hoogte van 1,48 meter is ook de Abarth 500 klein, maar ó zo fijn. De Abarth 500 is zo’n type auto waarmee je met plezier meerdere keren per dag naar de supermarkt rijdt. Moet haast ook wel, want met 185 liter is de kofferbak al net zo compact van stuk. Leg de achterbank plat en er ontstaat evenwel 610 liter aan opbergruimte.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Abarth 500
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 3,54 x 1,62 x 1,48 m
Wielbasis 2,30 m
Inhoud bagageruimte 185 l
Ledig gewicht 905-977 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.370 kg
Cilinderinhoud 1.368 cm3
Vermogen 99 kW (135 pk)-140 kW (190 pk)
Koppel 206-250 Nm
Topsnelheid 205-230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,9-7,9 sec
Tankinhoud 35 l
Verbruik 6,5 l/100 km
CO₂-uit 155 g/km

Varianten

Eigenlijk is de Abarth 500 vanwege zijn unieke karakter al een speciale uitvoering, ongeacht de versie. In grote lijnen omvat het ‘standaard’ assortiment de hierboven beschreven reguliere Abarth 500, Esseesse, Turismo, 595 Competizione en 695 Biposto. Trekken we naast deze ‘gewone’ versies ook nog de blik van de speciale edities open, dan is de lijst van pretnummers bijna schier oneindig. Een greep uit de special editions: 595 Spa Francorchamps, 595 Monster Energy Yamaha, 695 Rivale 175 Anniversary, 695 Biposto Record, 695 Maserati Edition, 695 Tributo Ferrari, 695 Tributo 131 Rally en Zerocento. Vaak zijn deze edities gelimiteerd tot enkele honderden exemplaren, worden ze gekenmerkt door exclusieve kleurstellingen en details en rijden ze op speciale wielen. Overigens zijn de meeste versies en uitvoeringen ook verkrijgbaar (geweest) als Cabriolet, bekend onder de noemer Abarth 500C.

Prijzen

De Abarth 500 was nieuw allesbehalve het koopje van de week. De nieuwprijs bedroeg in 2008 ruim 23.000 euro. Als 595 Turismo was het model er vanaf 27.000 euro en als 595 Competizione vanaf net geen 30.000 euro. Stuk voor stuk stevige prijzen voor zo’n kleine auto, al zijn deze niks vergeleken met die van de Abarth 695 Biposto. Die kostte nieuw namelijk – hou je vast – bijna 51.000 euro.

De occasionprijzen van de Abarth 500 profiteren van het sterke, exclusieve imago en het bijzondere pretpakket. Zo ben je nog steeds minimaal 8.000 euro kwijt voor exemplaren van de eerste productiejaren. Nieuwere exemplaren, alsmede de 595 komen pas in beeld vanaf 15.000. En de alles overtreffende 695 Biposto? Reken op minstens 30.000 euro. Om nog maar te zwijgen over de super-exclusieve speciale edities.

Design

Exterieur

Mini-macho, er is geen betere term om de Abarth 500 te omschrijven. Want hoewel het model de afmetingen van een vuilniscontainer heeft, drupt de branie en het testosteron van zijn voorkomen af. Een Fiat 500 die net als de welbekende Obelix in de pot met toverdrank is gevallen. Zeker in het geval van de 595 en 695 is het overdreven spoilerwerk op het groteske af. Maar hé, wie houdt er niet stilletjes van een guilty pleasure op z’n tijd.

Interieur

Dat de Abarth 500 is gestoeld op een betaalbare Fiat vertaalt zich naar een interieur dat vandaag de dag gedateerd en spartaans aandoet. Het faceliftmodel wist hier niet veel aan te veranderen. Op zich niet verwonderlijk, aangezien de technische basis stamt uit 2007? Meest onhandig, zeker bij een auto die uitnodigt tot het betere stuurwerk, is de positie van de sportstoelen. Te hoog, te recht, te hard. Een ideale zitpositie vinden in de Abarth 500 is welhaast ondoenlijk.

Veiligheid

Bij zijn debuut in 2007 kreeg de Fiat 500 de maximumscore van vijf sterren van het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP. Hoewel de Abarth 500 nooit dezelfde crashtests onderging, valt aan te nemen dat de score gelijkwaardig is. Sinds de facelift in 2016 zakte dat aantal sterren overigens naar 3 van de 5 sterren door het gebrek aan actieve veiligheidssystemen.

Alternatieven

Kijk je naar de dimensies van de Abarth 500, dan moet je gaan zoeken naar vergelijkbare snelheidsduiveltjes in het compacte A-segment. En de spoeling daarvan is dun. Denk bijvoorbeeld aan de Volkswagen Up! GTI, Opel Adam Sen Renault Twingo RS en je hebt de voornaamste pocket rockets wel gehad.