Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-500-abarth-front

Fiat 500 Abarth

1 / 3
fiat-500-abarth-front
fiat-500-abarth-side
fiat-500-abarth-back

Sterke punten

  • Karaktervolle pretraket
  • Sound van Record Monza uitlaat
  • Compacte dimensies ideaal voor Nederlandse wegen

Zwakke punten

  • Snoeihard
  • Peperduur
  • Ergonomie interieur

Fiat 500 Abarth : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat 500 Abarth, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:€ 5.800,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat 500 met borsthaar: de Abarth 500!

Fiat heeft sinds 2007 een verkoophit te pakken met de 500. Om het succes van het schattig bolletje te verzilveren bij mensen met een nood naar meer pit is er sinds 2008 de Abarth 500, een Fiat 500 op steroïden zeg maar. Lees meer

Interesse in een Fiat 500 Abarth

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • In een zee van grijze auto’s met dezelfde dimensies, prestaties en motoren is de Abarth 500 een charmante uitzondering. Anders is niet altijd beter… maar in dit geval wel.
  • Met zijn compacte dimensies is de Abarth 500 ideaal om te scheuren over de Nederlandse veldwegen en gemaakt voor de beperkte parkeerruimte. Zelfs een karton eieren is bijna groter!
  • Zijn kleine afmetingen compenseert de Abarth 500 met een lawaai van jewelste. Exemplaren met het Record Monza-uitlaatsysteem brullen er op los als een auto die drie keer groter is.
  • Ongeacht de versie, elke Abarth 500 wordt aangedreven door een relatief kleine 1.4-liter viercilinder turbobenzine. Daardoor niet enkel goedkoop in onderhoud maar ook goedkoop qua verzekering en taksen.

Gegevens

Motoren

Hoewel meer dan een decennium op de markt, teert de Abarth 500 sinds zijn begin op een 1.4-liter viercilinder turbobenzine. Die kreeg door de jaren heen verschillende vermogens én in 2015 een opfrisbeurt met grotere Garrett-turbo.

Tussen 2008 en 2015 was de Abarth 500 beschikbaar met 135 pk en 160 pk. In 2015 kreeg het pre-faceliftmodel een motorische upgrade (nieuwe Garrett-turbo, meer doorlatende inlaat en aangepaste compressieverhouding) waardoor het vermogen steeg naar respectievelijk 140 pk en 180 pk.

Vanaf 2016 spreken we van het faceliftmodel. Ook die gebruikt de opgewaardeerde 1.4–liter viercilinder turbobenzine en doet het voortaan met 145 pk, 165 pk of 180 pk. De laatste motorvariant (Competizione) krijgt vanaf de facelift eveneens een sperdifferentieel rechtstreeks overgenomen van de Biposto.

Die 695 Biposto kun je zien als de kleinste supercar ter wereld. Met een extreem interieur én een opgevoerde versie van de 1.4 T-Jet. Goed voor 190 pk.

Afmetingen

Met de nieuwe generatie 500 lanceerde Fiat in 2007 een compacte wagen. De Abarth 500 neemt die basis uiteraard over. Met zijn lengte van 3,54 meter (breedte: 1,62 m, hoogte: 1,48 m) is de Abarth 500 dan ook bijna karikaturaal compact. Laat dat echter zijn grote sterkte zijn. Want waar de meeste hothatches fors gegroeid zijn de laatste jaren blijft de Abarth 500 lekker compact. Ideaal voor de smalle landwegen.

Het koffervolume van de Abarth 500 gaat uiteraard geen awards mee naar huis nemen. Toch is het koffervolume van 185 liter (610 met vlakke achterbank) respectabel voor een auto uit het compacte A-segment.

Uitvoeringen

De Abarth 500 staat erom bekend dat bijna elke uitvoering die je tegenkomt uniek is. Niet in het minst omdat er sinds 2008 een bijna eindeloze stroom aan versies en speciale edities zijn gelanceerd van de hatchback en cabrio. Globaal gezien kun je spreken over de 500, Esseesse, Turismo, Competizione en Biposto.

De “500” was de eerste jaren het instapmodel met 136 pk. Pakket Esseesse zorgde voor 160 pk, opgewaardeerde remmen en een aangepaste luchtfilter. Turismo nam het hogere vermogen over en spitste zich meer toe op de stadsrijder terwijl Competizione (160, 165 of 180 pk) vooral de focus legde op circuitprestaties met opgewaardeerde remmen, sportstoelen en - vanaf de facelift - een sperdifferentieel. Daarnaast is het ook interessant om weten dat Abarth haar uitvoeringen vaak laat voorafgaan met de termen “595” en “695”. Die duiden vaak de vermogensversie aan.

De 695 Biposto is een van de pot gerukt liefdesproject van de ingenieurs bij Abarth. Met plaats voor twee, koolstofvezel interieuronderdelen, een titanium rolkooi en een opgewaardeerd vermogen van 190 pk. Centerpiece is de optionele dog ring-versnellingsbak die je laat schakelen zoals in een klassieke racewagen.

Trekken we het blik van speciale edities open, dan is de lijst bijna eindeloos. Een kleine greep uit het aanbod? 595 Spa Francorchamps, 595 Monster Energy Yahama, 695 Rivale 175 Anniversary, 695 Biposto Record, 695 Maserati Edition, 695 Tributo Ferrari, 695 Tributo 131 Rally en Zerocento. Vaak worden deze edities beperkt tot enkele honderdtallen en getooid in exclusieve kleuren, accenten en uitgedost met specifieke velgen.

Prijzen

De catalogusprijzen van de Abarth 500 beginnen bij € 22.834 voor de hatchback en € 24.973 voor de cabrio met stoffen dakje. Prijzen lopen door tot € 28.963 voor een Abarth 695C cabrio met 180 pk.

De occasionprijzen van de Abarth 500 profiteren van het sterke imago rond de pretraket. Zo ben je nog steeds minimaal € 8.000 kwijt voor exemplaren van de eerste productiejaren en kijk je al snel richting € 13.000 voor een facelift-exemplaar. Speciale edities zoals de Rivale en Tributo Ferrari zien hun prijs vlot boven de € 30.000 stijgen.

Design

Kleine macho, er is geen betere term om de Abarth 500 te omschrijven. Want hoewel hij de dimensies van een schoendoos heeft, straalt het testosteron van zijn lichaam. Het interieur laat zich kenmerken door sportieve accenten en niet altijd even comfortabel geplaatste sportstoelen.

Exterieur

Noem ons één auto op die zo’n gedaanteverwisseling ondergaat als de Fiat 500 naar Abarth 500. Want het schattige bolhoedje komt van bij Abarth terug als een krijger met het mes tussen de tanden. Sportieve bumpers, spoilers en felle kleuren maken duidelijk wat de plannen zijn van deze Abarth: pret schoppen. Een grote meerwaarde zijn de exemplaren uitgerust met het Record Monza-uitlaatstysteem (te herkennen aan de 2x twee einddempers). Staat de Abarth 500 niet enkel goed, het brengt ook het geluidsniveau naar nieuwe hoogten.

Interieur

Dat de Abarth 500 zich baseert op een kleine betaalbare compacte auto van Fiat steekt hij niet onder stoelen of banken. Het interieur is bij momenten spartaans en niet meer op niveau naar hedendaagse normen. Sinds de facelift tekent er evenwel een digitale instrumtencluster en infotainmentsysteem present. De onhandig geplaatste sportstoelen (te hoog, te recht, te hard) moet je er evenwel bij nemen, ongeacht de jaargang.

Fiat-500-Abarth-Interior

Veiligheid

Bij zijn debuut in 2007 kreeg de Fiat 500 de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Hoewel de Abarth 500 nooit getest werd (maar wel op de fundamenten van de Fiat 500 is gebouwd) kunnen we aannemen dat de score gelijkaardig is. Sinds de facelift in 2016 zakte dat aantal sterren wel richting 3 op 5.

Alternatieven

Kijk je naar de dimensies van de Abarth 500, dan moet je gaan zoeken naar pretraketten in het compacte A-segment. Rivalen vind je dan in de vorm van de Opel Adam S en Renault Twingo RS/ Twingo GT. Hoewel die een sterke gooi doen naar het kroontje, komen ze qua karakter nog niet aan de tenen van de Abarth 500.