Fiat te koop: tweedehands en nieuw

Fiat

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Fiat modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands FIAT: Fabbrica Italiana Automobili Torino

Een populaire tweedehands auto blijft de FIAT. Reden genoeg om het merk in de schijnwerpers te plaatsen. Voluit heet dit bedrijf FIAT Automobiles S.p.A., een acroniem voor Fabbrica Italiana Automobili Torino. Dat kan vertaald worden als Italiaanse Automobielfabriek Turijn. De onderneming is de grootste fabrikant in zijn thuisland en een onderdeel van FCA Italië (FIAT Chrysler Automobiles). Onder de huidige S.p.A.-vorm wordt het opgericht in januari 2007. De eerste Fiats worden echter al gebouwd in 1899.

Fiat in Europa

De (tweedehands) hoofdmarkt van deze Italiaanse bouwer is Europa. Historisch gezien kent het merk zijn grootste successen via stadswagens en super mini's. Ook vandaag de dag concentreert het zich nog steeds op deze marktsegmenten. In 2011 wordt hier bijvoorbeeld 84% van alle verkopen geboekt. Grote familievoertuigen of luxevoertuigen worden simpelweg niet aangeboden. Deze markten worden tot op zekere hoogte wel bespeeld door de zustermerken Lancia en Alfa Romeo, beiden in Fiats bezit.

Lingotto fabriek

De centrale werkplaats van deze bouwer wordt opgericht in 1915/18. Op dat moment betreft het Europa's grootste autofabriek. Later komt er ook nog de Mirafiori fabriek bij. Beide gebouwen zijn gevestigd in thuisstad Turijn. Om de productie van de nieuwe 128 te faciliteren wordt in 1968 de Rivalta-fabriek gebouwd. Hier worden eerder sportversies gemaakt van de 850 en de 214, evenals onderdelen voor de Dino.

Huidig aanbod

In 2014 omvat het aanbod passagiersvoertuigen elf verschillende auto's: acht met benzinemotor en drie met dieselmotor. Tot de stadswagens behoren de 500 en de Panda. De huidige super mini is de Punto. Een compact voertuig is de Tipo. Daarnaast bespeelt het merk ook de markt van de multi purpose vehicles (MPV's) en de mini sport ultility vehicles (SUV's). Een mini MPV is de 500L, een groot MPV is de Freemont (of Dodge Journey). Het SUV is een mini genaamd 500X.

Fiat in Zuid-Amerika

Naast Europa is het merk al lang actief in Zuid-Amerika en met name in Brazilië en Argentinië, ook als tweedehands auto. In Brazilië is de Italiaanse bouwer al lange tijd marktleider. De eerste fabriek wordt er opgetrokken in 1973. Ze is gevestigd in Betim, Belo Horizonte. Het Braziliaans aanbod is gelijk aan het Europese, maar hier wordt nog een aparte familie voertuigen aangeboden, allen gebaseerd op het Project 178 platform. Het gaat om de Palio, de Palio Weekend, de Palio Adventure, de Siena en de Grand Siena. Recenter is ook de Uno vanuit Brazilië gelanceerd. Vanuit Europa worden voorts nog de 500 en de Freemont geïmporteerd. De Punto, de Idea, de Bravo en de Linea zijn hier nog steeds in productie. Verder wordt hier ook een aantal professionele voertuigen ontwikkeld. Hiertoe behoren de Strada, eerdere versies van de Doblò, de Doblò Cargo, de Fiorino en de Ducato, en de oude Uno Van.

Fiat in de VS

Ook in de VS heeft het merk een lange geschiedenis. Al in 1908 wordt hier een fabriek opgericht in Poughkeepsie, New York. Tot de vroegste (tweedehands) modellen behoren hier de 60HP en de 16-20 HP. Het zijn luxevoertuigen en voorlopers van wat in 1925 de Chrysler Corporation zal worden, opgericht door Walter P. Chrysler. Fiats zullen uiteindelijk pas in 1950 naar Noord-Amerika terugkeren. Het zijn de 500, de 600 Multipla, de 1100, de 1200 en de 1300. In 1983 wordt de markt weer verlaten. Dat verandert pas weer in januari 2009, wanneer het merk 20% van de aandelen van Chrysler LLC in handen krijgt. Dat is ondertussen een volbloed Amerikaanse autobouwer geworden. Na 25 jaar afwezigheid verschijnen zo weer Fiats in het Amerikaanse straatbeeld. De eerste exponent is de internationaal populaire stadswagen genaamd 500. Voor de VS wordt die gebouwd in de Chrysler fabriek van Toluco, in Mexico. Vandaag de dag worden daar de Dodge Journey en de Freemont cross-overs gemaakt. Commerciële Fiats worden er in de markt gezet als Ram ProMaster en Ram ProMaster City. Naast de vermelde regio's is de Italiaanse bouwer ook nog actief in Afrika en Azië, zij het in mindere mate.

Huidige producties

Het huidige (tweedehands) aanbod bespeelt vier marktsegmenten. In Europa gaat het dan over het A-, B-, M- en J-segment. Binnen het eerste segment verschijnen de 500 en de Panda. De 500 of Cinquecento wordt oorspronkelijk geproduceerd tussen 1957 en 1975. Een beperkte oplage genaamd 500 K (een stationwagon) blijft in productie tot in 1977. Het is een ontwerp van Dante Giacosa, dat vanaf 2007 opnieuw ontworpen wordt en wereldwijd verdeeld. De Panda is een stadswagen, die sinds 2012 aan zijn derde generatie toe is. In het B-segment verschijnt de Punto. Dat is een super mini die momenteel aan zijn derde generatie toe is (Project 199). Zijn grote broer, de Grande Punto, wordt geïntroduceerd in 2005, op de Motor Show van Frankfurt. Deze auto is gestileerd door Giugiaro en gebaseerd op het Fiat/General Motors (GM) SCCS platform. Hoewel de Grande Punto doet denken aan de Punto zijn veel van zijn componenten nieuw, waaronder het chassis en de carrosserie. In 2009 ondergaat de auto een facelift en verandert de naam in Punto Evo. In het M-segment rijdt de 500L. Dat is een mini MPV en een onderdeel van de grotere 500 familie. De auto verschijnt in september 2012 en vervangt de Idea. Het model wordt gebouwd in de nieuwe fabriek in Servië, op het platform van de Punto. In het J-segment rijdt de Freemont. Die auto wordt geïntroduceerd in 2011 als vervanger van de Multipla. Volgens de fabrikant zelf vervangt hij ook de laatste versie van de Croma. In de VS wordt deze auto aangeduid als Dodge Journey, een gevolg van Fiats overname van Chrysler.

Project Egea

Bijzonder is tot slot het Project Egea, dat van start gaat in 2014. Het is een familie van auto's, waarmee voor het eerst het (Europese) C-segment beoogd wordt. Het eerste model verschijnt in mei 2015. De familie wordt gebaseerd op het FCA Small platform en is gericht op verschillende zogenaamde EMEA markten (Europe, Middle East, Africa). Daarbij worden verschillende stijlen afgestemd op de verschillende lokale voorkeuren.