Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Fiat 500 (EV)

Sterke punten
  • Iconisch design
  • Indrukwekkende elektrische range
  • Ook als cabrio of eigenzinnige 3+1
Zwakke punten
  • Compact interieur
  • Zoutloos rijgedrag
  • Basisprijs voor versie met grote accu

Fiat 500 (EV): De iconisch Fiat 500 is terug… maar dan elektrisch!

Geen auto zo herkenbaar in het straatbeeld als de Fiat 500. Voor de nieuwste generatie houden de Italianen vast aan het design maar herbergen ze daaronder een volstrekt elektrische aandrijflijn. Meer nog, geen enkel onderdeel wordt overgedragen van zijn voorganger. De “New Fiat 500” heeft zijn naam niet gestolen. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Fiat 500 is een absoluut icoon in het straatbeeld. De elektrische versie verandert daar niets aan. Met deze auto ben je overal welkom, van McDonald’s tot De Librije.
  • De optionele accu van 42 kWh zegent de Fiat 500 met een range tot wel 300 kilometer. Zo weet hij ook buiten het stadscentrum zijn mannetje te staan.
  • Hoewel geïnspireerd op een klassieke auto, pakt de nieuwe 500 uit met hypermoderne veiligheidssnufjes.
  • Hatchback (Berline), cabrio of 3+1, Fiat heeft verschillende smaken van de 500 die ook naar eigen wens kunnen aangekleed worden.

Gegevens

Motoren & accu

Met de nieuwe generatie 500 trekt Fiat resoluut de kaart van de elektrische aandrijvingen. Er zijn momenteel zelfs twee versies terug te vinden bij de dealer. Zo is er een variant die een elektromotor van 95 pk (220 Nm) op de vooras plaatst en beroep doet op een accu van 24 kWh. Goed voor een theoretische range van 190 km (WLTP-verbruik 13,0 kWh/100 km).

Op zoek naar een groter rijbereik? Dan biedt Fiat ook een nog versie van de elektrische 500 die beroep doet op een fors gegroeide accu. In die variant mag een elektromotor op de vooras van 118 pk (220 Nm) zijn energie tappen uit een accu van 42 kWh. Dankzij die accu stijgt de theoretische range van de elektrische 500 naar een respectabele 321 kilometer (14 kWh/100 km).

Afmetingen

Hoewel de New 500 vanaf de eerste blik herkenbaar is als een échte Fiat 500 mag je echter niet de fout maken door te denken dat enkel de elektrische aandrijflijn nieuw is. De Fiat 500e deelt geen enkel koetswerkpaneel met zijn klassiek aangedreven broertje. Dat uit zich ook in de proporties. Want met een lengte van 3,63 meter, breedte van 1,68 meter en hoogte van 1,53 meter is hij opmerkelijk groter dan de Fiat 500.

De oorzaak spreekt voor zich natuurlijk, want Fiat had de extra ruimte nodig om de elektrische aandrijflijn (lees: batterij) te herbergen zonder al te veel in te moeten boeten aan interieurruimte. Het koffervolume van 185 liter is dan ook niet toevallig identiek aan de Fiat 500 met verbrandingsmotor. Zelfs het gewicht van 1.265 kg voor de versie met grote accu blijft binnen de perken.

Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Fiat 500e. Hier gaat het concreet om de Fiat 500e 24 kWh Action.

Productie 2020 - heden
Lengte, breedte, hoogte 3,63 m x 1,68 m x 1,53 m
Wielbasis 2,3 m
Inhoud bagageruimte 185-550 l
Ledig gewicht 1.155 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.580 kg
Cilinderinhoud -
Koppel 220 Nm
Topsnelheid 135 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,5 s
Tankinhoud -
Verbruik 13,0 l kWh (stroomverbruik WLTP)
CO2-uitstoot 0 g/km

Varianten

Voor je aan de slag kunt met de uitvoeringen van de New 500 (Electric) moet je eerst een keuze maken qua koetswerktype. Fiat schuift namelijk 3 smaken van de New 500 naar voren. Zo is er de klassieke driedeurs hatchback (soms ook Berline genaamd), de New 500 Cabrio (met stoffen schuifdakje) en de New 500 3+1 die een extra deurtje krijgt aan de passagierskant zoals de Mazda RX-8 of BMW i3.

Eenmaal de keuze van koetswerktype gemaakt, dan schuift Fiat 4 uitvoeringen naar voren voor die verschillende koetswerktypes. Zo is er een versie Action die gezien kan worden als een absolute instapversie. Die uitvoering is evenwel exclusief voor de hatchback. Een trapje hoger staat de RED-uitvoering. Afgezien van de rode accenten profiteert die uitvoering van een vrij riante basisuitrusting. De 3+1-versie van de New 500 komt niet als RED.

Met de ICON-uitvoering schuift Fiat dan weer een stijlvolle uitrustingslijn naar voren met de nodige chromen accenten. Helemaal bovenaan de ladder staat de uitvoering La Prima by Bocelli. Een uitvoering van de New 500 die de goedkeuring krijgt van niemand minder dan Italiaanse zanger/ tenor Andrea Bocelli. Buiten alle snufjes die je maar kan krijgen op de elektrische 500 pronkt deze uitvoering met een JBL-audiosysteem dat werd afgesteld door Bocelli. De Italianen… ze kunnen er wat van!

Prijzen

De catalogusprijzen van de Fiat 500e als driedeurs hatchback starten aan € 25.650 (Action, 24 kWh). Prijzen stijgen voor de hatchback dan door tot € 35.950 voor de uitvoering La Prima by Bocelli die standaard gebruik maakt van de 42 kWh accu. De New 500 Cabrio heeft een startprijs van € 31.362 (RED, 24 kWh) en een topprijs van € 38.658 (La Prima by Bocelli, 42 kWh). De 3+1 kent tenslotte een instapprijs van € 33.858 (Icon, 42 kWh) en is de enige variant van de New 500 die het standaard met de grote accu doet.

Gezien zijn recente leeftijd kent de New 500 nog relatief hoge prijzen op de tweedehandsmarkt. De goedkoopste occasions wisselen van eigenaar voor zo’n € 25.000. Die prijzen lopen door tot zo’n € 33.000 voor riant uitgeruste exemplaren. Hoe dan ook, met een occasion bespaar je vlot enkele duizenden euro’s voor een jonge Fiat 500e!

Design

Het icoon heruitgevonden, zo kan je deze New 500 gerust noemen. Langs de buitenkant is hij meteen herkenbaar als een 500, binnenin krijgt de elektrische New 500 een compleet nieuw dashboard met hoogwaardige materialen en indrukwekkende digitalisatie.

Exterieur

Met fraaie lakkleuren en een overvloed aan knappe details is ook de nieuwste iteratie van de Fiat 500 een geslaagd kunstwerk op wielen. Het blijft een auto die overal thuishoort (van de lokale Aldi-parking tot in Monaco). De nieuwste generatie kan desgewenst beschikken over opvallende accenten zoals full-led-koplampen. De dichtgewerkte snuit maakt dan weer meteen duidelijk dat de New 500 exclusief beschikbaar is als elektrische auto. Daarenboven prijkt het 500-logo met trots op die snuit. Een auto naar ons hart, deze New 500.

Interieur

Sinds Fiat in 2007 het 500-naamplaatje terug vanonder het stof haalde, kreeg de versie met klassieke verbrandingsmotoren eigenlijk geen gigantische wijzigingen in het interieur. Deze New 500 pakt de zaken echter anders aan. Met een gedigitaliseerde cockpit, minimalistisch design en sterk betere afwerking. De hogere uitvoeringen krijgen een audiosysteem van JBL afgesteld door Andreas Bocelli en zelfs een heuse ontsmettingsmachine in het handschoenkastje om zaken zoals je smartphone te ontsmetten via UV-licht.

Fiat-500e-interior

Fiat-500e-seats

Veiligheid

Bij zijn debuut in 2020 kreeg de New 500 (Electric) een score van vier sterren op de Euro NCAP-crashtests. Standaard krijgen de driedeurs en Berline de meest courante veiligheidsitems mee, zoals noodremhulp, een snelheidsregelaar en snelheidsbegrenzer.

Alternatieven

Wie Fiat 500 zegt, zegt Mini. En niet toevallig heeft ook dat Britse merk een volstrekt elektrische variant van haar iconische Mini hatchback. Met een basisprijs van € 36.500 is die evenwel een stukje duurder dan deze New 500, al is de Mini uiteraard een ruimere auto. Andere elektrische alternatieven vinden we in de vorm van de Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Renault Zoe en op til staande MG4 Electric. In eigen huis kent de New 500 nog interne concurrentie van de Fiat 500 Hybrid. Die gebruikt dan wel een klassiekere motor met milde hybride-technologie en laat zich dan wel baseren op een auto die in 2007 het levenslicht zag… zijn basisprijs van € 13.474 spreekt evenwel boekdelen.