Sterke punten
- Eén van de voordeligere EV’s
- Verzorgd en tijdloos design
- Ideale stadsauto met ruime kofferbak
- Korte laadtijden
Zwakke punten
- Stevig aan de prijs
- In de basis al behoorlijk op leeftijd
- Zitruimte op de achterbank
- Veiligheid mist nieuwste rijhulptechnologieën
Renault ZOE : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault ZOE, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Renault Zoe E-Tech Electric
-
Renault ZOE R110 LIMITED 41 kWh | Accuhuur | Camera | Navi
€ 9.950,-- 43.918 km
- 11/2018
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9207 GL DRACHTEN -
Renault ZOE Q90 Intens Quickcharge 41 kWh | Wordt verwacht! |
€ 8.950,-- 96.098 km
- 01/2017
- 68 kW (92 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2401 LJ ALPHEN AAN DEN RIJN -
Renault ZOE Q210 Zen Quickcharge 22 kWh (ex Accu) | Cruise | C
€ 7.745,-- 44.594 km
- 11/2013
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3771 MT BARNEVELD -
Renault ZOE R135 Intens 52 / XL scherm / 1 jaar garantie!
€ 12.950,-BTW verrekenbaar - 29.850 km
- 11/2020
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2851 LC HAASTRECHT -
Renault ZOE R90 Life 40 320KM RADIUS/9600SUBSIDIE/NAVI/KOOPACC
€ 11.600,-BTW verrekenbaar - 60.356 km
- 05/2019
- 68 kW (92 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8171 KH VAASSEN -
Renault ZOE Q90 Bose Quickcharge 41 kWh ACCUHUUR | BOSE |
€ 8.450,-- 93.154 km
- 04/2017
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-8152 BH LEMELERVELD -
Renault ZOE E-Tech Electric R240 Life 22 kWh (AccuHuur) / R-Li
€ 6.950,-BTW verrekenbaar - 90.560 km
- 07/2015
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3861 SN NIJKERK -
Renault ZOE R135 Intens 52 kWh | Camera | 1 jaar garantie!
€ 12.950,-BTW verrekenbaar - 37.500 km
- 06/2020
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2851 LC HAASTRECHT -
Renault ZOE Q210 Zen 22 kWh / Koop Accu! / Prijs 4950,- na Sub
€ 6.950,-- 113.771 km
- 11/2013
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4004 JR TIEL -
Renault ZOE R240 Int. 22 (ex Accu)
€ 6.999,-- 92.857 km
- 03/2016
- 68 kW (92 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7821 AC EMMEN -
Renault ZOE R240 Intens 22 kWh (ex Accu) NAVI 32144KM! € 2.000
€ 8.950,-- 32.144 km
- 03/2016
- 68 kW (92 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9461 VC GIETEN -
Renault ZOE E-Tech Electric Q210 Zen Quickcharge 22 kWh (AccuH
€ 9.450,-- 48.040 km
- 06/2015
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3861 SN NIJKERK -
Renault ZOE R90 Limited 41kWh Accuhuur|€8794metSubsidie|Stoelv
€ 10.794,-BTW verrekenbaar - 55.407 km
- 08/2019
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9061 AE GYTSJERK -
Renault ZOE R90 Life 41 kWh (Ex Accu) [ Clima Cruise ]
€ 8.209,-- 63.332 km
- 03/2017
- 68 kW (92 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2497 GL DEN HAAG -
Renault ZOE E-Tech Electric R110 Life 41 kWh (AccuHuur) incl.
€ 14.950,-BTW verrekenbaar - 12.278 km
- 07/2020
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3861 SN NIJKERK -
Renault ZOE R90 Life 41 kWh|Accuhuur|
€ 9.494,-- 45.020 km
- 04/2018
- 43 kW (58 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9061 AE GYTSJERK -
Renault ZOE E-Tech Electric R135 Experience 52 kWh (AccuHuur)
€ 14.450,-BTW verrekenbaar - 69.058 km
- 01/2020
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3861 SN NIJKERK -
Renault ZOE Q210 Life Quickcharge 22 kWh Incl. Accu
€ 8.500,-BTW verrekenbaar - 79.944 km
- 12/2014
- 65 kW (88 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7587 NJ DE LUTTE -
Renault ZOE R90 Intens 41 kWh (AccuHuur)|€7894metSubsidie|Came
€ 9.894,-- 72.934 km
- 12/2018
- 68 kW (92 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9061 AE GYTSJERK -
Renault ZOE R110 Life 52 kWh - Koopaccu! - Apple CarPlay - Par
€ 17.950,-BTW verrekenbaar - 38.500 km
- 09/2020
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7463 PG RIJSSEN
Interesse in een Renault Zoe E-Tech Electric
Alle artikelen
Renault Austral: 3 voordelen, 3 nadelen
Review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
review Renault Megane E-Tech Electric – Jij wilt geen Volkswagen ID.3 meer
Renault Austral review: eindelijk een antwoord op de Nissan Qashqai?
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ideaal als stadsauto
- Prettig rijgedrag en zitpositie
- Toereikende actieradius
- Snel opladen bij publieke laadpunten
Technische gegevens
Motorisatie
De Renault Zoe kreeg bij de laatste vernieuwing in 2020 een accupakket met een capaciteit van 52 kWh. Voorheen was dit 22 kWh (vanaf 2013) en 41 kWh (vanaf 2016). De Renault Zoe laat daarmee goed de technische vooruitgang in het afgelopen decennia zien. De eerste generatie van de Zoe kwam slechts 160 kilometer ver op een volle accu, terwijl de nieuwste versie met een ruim twee keer zo grote accucapaciteit ook ruim twee keer zo ver komt: 395 kilometer (WLTP).
Behalve dat de accucapaciteit er flink op vooruit is gegaan, werd de Renault Zoe in de loop der jaren ook steeds krachtiger. De nieuwste versie is leverbaar in twee motorvarianten, te beginnen met de R110. Die levert een vermogen van 80 kW (108 pk) en 225 Nm koppel. De sterkere R135 levert 100 kW (136 pk) en 245 Nm.
Zoals het een 100% elektrische auto betaamt, is de Renault Zoe redelijk zwaar voor zijn formaat. Hij heeft een leeggewicht van 1.500 kg, maar dankzij het hoge koppel dat direct vanaf de eerste aanraking van het stroompedaal naar de wielen wordt gestuurd, komt de Renault Zoe toch lekker vlot uit de startblokken. Tot 80 km/u is hij erg rap en ook de tussenacceleraties gaan heel snel en soepel. Daarna vlakt het acceleratievermogen af, tot de elektronische begrenzer ingrijpt bij de topsnelheid van 135 km/u (140 km/u bij de R135).
Om het maximale uit de accu te halen, kan de bestuurder de Eco-modus inschakelen. Dan nemen de motorprestaties iets af en zal de airco minder hard werken om extra energie te besparen. Er is ook een B-modusbeschikbaar waarbij de auto sterker vertraagd bij het loslaten van het stroompedaal en zoveel mogelijk energie teruggewonnen. Wie handig gebruikmaakt van deze manier van ‘one pedal driving’ hoeft aanzienlijk minder het rempedaal te gebruiken, terwijl de accu steeds een beetje wordt opgeladen.
Elke Renault Zoe kan worden opgeladen met een vermogen van maximaal 22 kW bij een publiek AC-laadpunt. Indien een laadpunt dit geven, is de accu super snel op te laden. De meeste laadpunten leveren een laadvermogen van 11 kW, waarmee de accu van de Renault Zoe binnen vijf uur volledig is op te laden. Ook dat is meer dan prima voor een EV in deze (prijs)klasse. Snelladen langs de snelweg behoort ook tot de mogelijkheden met de Renault Zoe. Dat kan met een vermogen tot 50 kW, waarmee de accu in ongeveer een uur tot 80 procent is op te laden.
Afmetingen
Qua formaat begeeft de Renault Zoe zich precies tussen de Renault Twingo en Renault Clio in. Het model is zo’n 4,10 meter lang. De hoeveelheid binnenruimte neigt dan weer wat meer naar dat van de Renault Twingo. Echter, waar Renault bij de Twingo gekozen heeft om de beschikbare interieurruimte vooral te gunnen aan de inzittenden en niet zozeer bagage, is dat bij de Renault Zoe andersom. Met een volume van 338 liter schurkt de kofferbak van de Zoe tegen dat van een middenklasser aan. De keerzijde van deze medaille is dat het op de achterbank niet heel ruim is. Voor bovengemiddeld lange mensen is er gewoonweg te weinig been- en hoofdruimte. Voor kinderen is de Zoe ideaal.
Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Renault Zoe:
Renault Zoe | |
---|---|
Marktintroductie | 2013 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,08 x 1,73 x 1,56 m |
Wielbasis | 2,58 m |
Inhoud bagageruimte | 338 l |
Ledig gewicht | 1.502 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.988 kg |
Vermogen | 80 kW (108 pk) - 100 kW (136 pk) |
Koppel | 225 - 245 Nm |
Topsnelheid | 135 - 140 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9,5 - 11,4 sec |
Actieradius | 385 - 395 km |
Verbruik | 16,8 kWh/100km |
Batterijcapaciteit | 52 kWh |
Varianten
De Renault Zoe is nieuw leverbaar in drie verschillende uitvoeringen. Het aanbod begint bij de Equilibre die alleen met de R110-motor wordt geleverd. Tot de standaarduitrusting behoren zaken als een digitaal instrumentarium, handbediende airco, een regen- en lichtsensor, cruise control en een infotainmentsysteem met een 7-inch beeldscherm en telefoonconnectie via Apple CarPlay of Android Auto.
Het middelste uitrustingsniveau luistert naar de naam Evolution. Deze is er alleen met de R135-motor en biedt onder andere automatische airco, parkeersensoren, verkeersbordenherkenning, rijbaanassistentie en een uitgebreid multimediasysteem met ingebouwde navigatie. De meest luxe variant van de Renault Zoe heet Iconic en combineert de uitrusting van de Evolution met bijvoorbeeld 17-inch lichtmetalen velgen, speciale carrosseriedetails en luxere stoelbekleding. Ook deze is alleen leverbaar met de R135-motor.
Prijzen
De prijzen van de Renault Zoe beginnen bij 34.895 euro voor de uitvoering Equilibre met de R110-motor. De uitvoering Evolution is leverbaar vanaf 36.195 euro en komt standaard met de krachtigere R135-motor. De meest luxe Renault Zoe, de Iconic, staan voor 37.945 euro in de prijslijst.
De Renault Zoe is al tien jaar op de markt en was enige tijd de bestverkochte elektrische auto in Europa. Ten opzichte van andere elektrische modellen zijn er dan ook relatief veel occasions te vinden, voor prijzen vanaf zo’n 6.000 euro. Voor dit soort prijzen heb je een exemplaar uit de beginjaren (2013 - 2014) met een 22 kWh-batterij en 100.000 kilometer levenservaring.
Design
Buitenkant
De Renault Zoe is bedeeld met een exterieur dat de tand des tijds tot dusver prima heeft weten te doorstaan. Een regelmatige vernieuwingsronde draagt hier natuurlijk bij aan, maar in de basis is het design al een decennia oud. Een knappe prestatie van de ontwerpers dat de Zoe er nog zo fris uitziet. Wat ons betreft een van de knappere EV’s van dit moment.
Binnenkant
In 2020 werd de binnenkant van de Renault Zoe zo goed als compleet vernieuwd, van het dashboard tot de portieren en van het stuurwiel tot de stoelen. Bovendien is de bekleding voortaan gemaakt van gerecyclede materialen, waarmee Renault de eco-stempel nog wat verder aandrukt. De leefruimte is onveranderd gebleven en dat betekent dat het nog steeds best krap is op de achterbank. Daarentegen heeft hij wel een bovengemiddeld ruime kofferbak. Ook zijn de voorstoelen en de veiligheidsgordels nog altijd niet in hoogte verstelbaar.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid komt de Renault Zoe er bekaaid van af. Althans, volgens de laatste, omhoog bijgestelde criteria van Euro NCAP. Waar de Zoe aan het begin van zijn carrière nog drie van de maximaal vijf sterren scoorde, kreeg het de laatste keer dat het tegen de muur werd gekatapulteerd geen enkele ster toebedeeld. Enerzijds is dat schrijnend te noemen. Anderzijds moet gezegd dat Euro NCAP de eisen flink naar boven heeft bijgesteld voor zowel de passieve als actieve veiligheid. Het ontbreken van een uitgebreide reeks rijassistentiesystemen wordt voortaan genadeloos afgestraft. De vraag is alleen of je de auto dan ook echt ‘onveilig’ kan noemen. Dat is natuurlijk niet het geval, maar ten opzichte van andere elektrische auto’s in deze klasse die wel meerdere sterren behalen bij de Euro NCAP-tests, presteert de Renault Zoe gewoonweg minder. Zo simpel is het.
Alternatieven
De Renault Zoe heeft lang het rijk voor zich alleen gehad, maar daar is met bijvoorbeeld de tweeling Peugeot e-208v en Opel Corsa-e (beide onderdeel van Stellantis) behoorlijk wat competitie bijgekomen. Ook de Fiat 500ev is een geduchte concurrent. Verder zijn er ook alternatieven in de vorm van de Mini Electric en MG4 Electric. Deze EV’s zijn bovendien nog maar kort op de markt en bevatten hierdoor veel jongere botten, terwijl de Renault Zoe een beetje oude wijn in steeds weer iets nieuwe zakken begint te geraken. Zowel concurrentie als technieken staan niet stil, zeker niet in het segment van de elektrische auto’s waar een gigantische technologische ontwikkeling gaande is.