Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-zoe-e-tech-electric-overview

Renault Zoe E-Tech Electric

1 / 3
renault-zoe-e-tech-electric-overview
renault-zoe-e-tech-electric-side
renault-zoe-e-tech-electric-front

Sterke punten

  • Eén van de voordeligere EV’s
  • Verzorgd en tijdloos design
  • Ideale stadsauto met ruime kofferbak
  • Korte laadtijden

Zwakke punten

  • Stevig aan de prijs
  • In de basis al behoorlijk op leeftijd
  • Zitruimte op de achterbank
  • Veiligheid mist nieuwste rijhulptechnologieën

Renault ZOE : een overzicht

4,6 (8 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault ZOE, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Zoe E-Tech electric: compacte elektro-pionier die niet zo glimt als voorheen

Renault was er vroeg bij op het gebied van 100% elektrische modellen. Op de Autosalon van Genève van 1998 toonde het merk al de Renault Zo, een conceptuele voorbode van de uiteindelijke Renault Zoe die in 2013 op de markt kwam. Renault was hiermee een van de eerste autofabrikanten met een elektrische auto voor de massa. In 2016 ontving de Renault Zoe zijn eerste facelift. In 2020 werd het model nog eens grondig vernieuwd en sindsdien gaat hij officieel als Renault Zoe E-Tech electric door het leven. We weten nu al dat de Renault Zoe medio 2024/2025 wordt vervangen door de geheel nieuwe elektrische Renault 5. Lees meer

Interesse in een Renault Zoe E-Tech Electric

Renault Zoe E-Tech Electric occasions
Renault Zoe E-Tech Electric nieuwe auto's
Renault Zoe E-Tech Electric dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideaal als stadsauto
  • Prettig rijgedrag en zitpositie
  • Toereikende actieradius
  • Snel opladen bij publieke laadpunten

Technische gegevens

Motorisatie

De Renault Zoe kreeg bij de laatste vernieuwing in 2020 een accupakket met een capaciteit van 52 kWh. Voorheen was dit 22 kWh (vanaf 2013) en 41 kWh (vanaf 2016). De Renault Zoe laat daarmee goed de technische vooruitgang in het afgelopen decennia zien. De eerste generatie van de Zoe kwam slechts 160 kilometer ver op een volle accu, terwijl de nieuwste versie met een ruim twee keer zo grote accucapaciteit ook ruim twee keer zo ver komt: 395 kilometer (WLTP).

Behalve dat de accucapaciteit er flink op vooruit is gegaan, werd de Renault Zoe in de loop der jaren ook steeds krachtiger. De nieuwste versie is leverbaar in twee motorvarianten, te beginnen met de R110. Die levert een vermogen van 80 kW (108 pk) en 225 Nm koppel. De sterkere R135 levert 100 kW (136 pk) en 245 Nm.

Zoals het een 100% elektrische auto betaamt, is de Renault Zoe redelijk zwaar voor zijn formaat. Hij heeft een leeggewicht van 1.500 kg, maar dankzij het hoge koppel dat direct vanaf de eerste aanraking van het stroompedaal naar de wielen wordt gestuurd, komt de Renault Zoe toch lekker vlot uit de startblokken. Tot 80 km/u is hij erg rap en ook de tussenacceleraties gaan heel snel en soepel. Daarna vlakt het acceleratievermogen af, tot de elektronische begrenzer ingrijpt bij de topsnelheid van 135 km/u (140 km/u bij de R135).

Om het maximale uit de accu te halen, kan de bestuurder de Eco-modus inschakelen. Dan nemen de motorprestaties iets af en zal de airco minder hard werken om extra energie te besparen. Er is ook een B-modusbeschikbaar waarbij de auto sterker vertraagd bij het loslaten van het stroompedaal en zoveel mogelijk energie teruggewonnen. Wie handig gebruikmaakt van deze manier van ‘one pedal driving’ hoeft aanzienlijk minder het rempedaal te gebruiken, terwijl de accu steeds een beetje wordt opgeladen.

Elke Renault Zoe kan worden opgeladen met een vermogen van maximaal 22 kW bij een publiek AC-laadpunt. Indien een laadpunt dit geven, is de accu super snel op te laden. De meeste laadpunten leveren een laadvermogen van 11 kW, waarmee de accu van de Renault Zoe binnen vijf uur volledig is op te laden. Ook dat is meer dan prima voor een EV in deze (prijs)klasse. Snelladen langs de snelweg behoort ook tot de mogelijkheden met de Renault Zoe. Dat kan met een vermogen tot 50 kW, waarmee de accu in ongeveer een uur tot 80 procent is op te laden.

Afmetingen

Qua formaat begeeft de Renault Zoe zich precies tussen de Renault Twingo en Renault Clio in. Het model is zo’n 4,10 meter lang. De hoeveelheid binnenruimte neigt dan weer wat meer naar dat van de Renault Twingo. Echter, waar Renault bij de Twingo gekozen heeft om de beschikbare interieurruimte vooral te gunnen aan de inzittenden en niet zozeer bagage, is dat bij de Renault Zoe andersom. Met een volume van 338 liter schurkt de kofferbak van de Zoe tegen dat van een middenklasser aan. De keerzijde van deze medaille is dat het op de achterbank niet heel ruim is. Voor bovengemiddeld lange mensen is er gewoonweg te weinig been- en hoofdruimte. Voor kinderen is de Zoe ideaal.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Renault Zoe:

Renault Zoe
Marktintroductie 2013
Lengte x breedte x hoogte 4,08 x 1,73 x 1,56 m
Wielbasis 2,58 m
Inhoud bagageruimte 338 l
Ledig gewicht 1.502 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.988 kg
Vermogen 80 kW (108 pk) - 100 kW (136 pk)
Koppel 225 - 245 Nm
Topsnelheid 135 - 140 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,5 - 11,4 sec
Actieradius 385 - 395 km
Verbruik 16,8 kWh/100km
Batterijcapaciteit 52 kWh

Varianten

De Renault Zoe is nieuw leverbaar in drie verschillende uitvoeringen. Het aanbod begint bij de Equilibre die alleen met de R110-motor wordt geleverd. Tot de standaarduitrusting behoren zaken als een digitaal instrumentarium, handbediende airco, een regen- en lichtsensor, cruise control en een infotainmentsysteem met een 7-inch beeldscherm en telefoonconnectie via Apple CarPlay of Android Auto.

Het middelste uitrustingsniveau luistert naar de naam Evolution. Deze is er alleen met de R135-motor en biedt onder andere automatische airco, parkeersensoren, verkeersbordenherkenning, rijbaanassistentie en een uitgebreid multimediasysteem met ingebouwde navigatie. De meest luxe variant van de Renault Zoe heet Iconic en combineert de uitrusting van de Evolution met bijvoorbeeld 17-inch lichtmetalen velgen, speciale carrosseriedetails en luxere stoelbekleding. Ook deze is alleen leverbaar met de R135-motor.

Prijzen

De prijzen van de Renault Zoe beginnen bij 34.895 euro voor de uitvoering Equilibre met de R110-motor. De uitvoering Evolution is leverbaar vanaf 36.195 euro en komt standaard met de krachtigere R135-motor. De meest luxe Renault Zoe, de Iconic, staan voor 37.945 euro in de prijslijst.

De Renault Zoe is al tien jaar op de markt en was enige tijd de bestverkochte elektrische auto in Europa. Ten opzichte van andere elektrische modellen zijn er dan ook relatief veel occasions te vinden, voor prijzen vanaf zo’n 6.000 euro. Voor dit soort prijzen heb je een exemplaar uit de beginjaren (2013 - 2014) met een 22 kWh-batterij en 100.000 kilometer levenservaring.

Design

Buitenkant

De Renault Zoe is bedeeld met een exterieur dat de tand des tijds tot dusver prima heeft weten te doorstaan. Een regelmatige vernieuwingsronde draagt hier natuurlijk bij aan, maar in de basis is het design al een decennia oud. Een knappe prestatie van de ontwerpers dat de Zoe er nog zo fris uitziet. Wat ons betreft een van de knappere EV’s van dit moment.

Binnenkant

In 2020 werd de binnenkant van de Renault Zoe zo goed als compleet vernieuwd, van het dashboard tot de portieren en van het stuurwiel tot de stoelen. Bovendien is de bekleding voortaan gemaakt van gerecyclede materialen, waarmee Renault de eco-stempel nog wat verder aandrukt. De leefruimte is onveranderd gebleven en dat betekent dat het nog steeds best krap is op de achterbank. Daarentegen heeft hij wel een bovengemiddeld ruime kofferbak. Ook zijn de voorstoelen en de veiligheidsgordels nog altijd niet in hoogte verstelbaar.

renault-zoe-e-tech-electric-interior

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid komt de Renault Zoe er bekaaid van af. Althans, volgens de laatste, omhoog bijgestelde criteria van Euro NCAP. Waar de Zoe aan het begin van zijn carrière nog drie van de maximaal vijf sterren scoorde, kreeg het de laatste keer dat het tegen de muur werd gekatapulteerd geen enkele ster toebedeeld. Enerzijds is dat schrijnend te noemen. Anderzijds moet gezegd dat Euro NCAP de eisen flink naar boven heeft bijgesteld voor zowel de passieve als actieve veiligheid. Het ontbreken van een uitgebreide reeks rijassistentiesystemen wordt voortaan genadeloos afgestraft. De vraag is alleen of je de auto dan ook echt ‘onveilig’ kan noemen. Dat is natuurlijk niet het geval, maar ten opzichte van andere elektrische auto’s in deze klasse die wel meerdere sterren behalen bij de Euro NCAP-tests, presteert de Renault Zoe gewoonweg minder. Zo simpel is het.

Alternatieven

De Renault Zoe heeft lang het rijk voor zich alleen gehad, maar daar is met bijvoorbeeld de tweeling Peugeot e-208v en Opel Corsa-e (beide onderdeel van Stellantis) behoorlijk wat competitie bijgekomen. Ook de Fiat 500ev is een geduchte concurrent. Verder zijn er ook alternatieven in de vorm van de Mini Electric en MG4 Electric. Deze EV’s zijn bovendien nog maar kort op de markt en bevatten hierdoor veel jongere botten, terwijl de Renault Zoe een beetje oude wijn in steeds weer iets nieuwe zakken begint te geraken. Zowel concurrentie als technieken staan niet stil, zeker niet in het segment van de elektrische auto’s waar een gigantische technologische ontwikkeling gaande is.

FAQ

Hoe ver kun je rijden met de Renault Zoe?
Dit hangt af van welke generatie de Renault Zoe is en met welk accupakket de auto is uitgerust. De nieuwste versie beschikt over een batterij van 52 kWh, waarmee je in theorie 395 kilometer kunt afleggen op een volle lading. Ter vergelijking: de eerste generatie Zoe heeft een 22 kWh-accu waarmee je ongeveer 160 kilometer kunt rijden zonder tussentijds te hoeven laden.
Hoelang duurt het opladen van een Renault Zoe?
De ideale en snelste manier om de batterij van de Zoe op te laden, is via een snellader. Van compleet leeg tot volledig vol duurt dat zo’n 85 minuten. Dat is heel verdienstelijk. Veel EV-aanbieders lijken een veel kortere laadtijd te etaleren, maar meestal gaat het hier om het slechts ten dele opladen van de batterij. Bijvoorbeeld van 20% tot 80%.
Komt er een opvolger van de Renault Zoe?
Nee, de Renault Zoe krijgt geen directe opvolger met dezelfde naam en een geëvolueerd design. De Zoe wordt medio 2024 vervangen door de geheel nieuwe, 100% elektrische Renault 5.