Nissan Leaf te koop: tweedehands en nieuw

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf: het bestverkopende EV aller tijden

Eind jaren '90 testte de Japanse autofabrikant Nissan de in deze tijd nog niet zo ver ontwikkelde elektrische aandrijftechniek voor voertuigen in een miniauto: de Nissan Hypermini. Het hoofdprobleem van deze generatie elektrische auto's was het feit dat de accu's groot en zwaar waren en niet genoeg energie opsloegen om te zorgen voor de vereiste actieradius. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Nissan Leaf - Kleur

Informatie over Nissan Leaf

De Nissan Leaf is een compact, Elektrisch Voertuig (EV). De auto wordt geproduceerd door het Japanse Nissan sinds 2010. Er bestaan 2 generaties: 201117 en vanaf 2017. Het voertuig komt eerst uit in Japan en de USA, in december 2010. Europa en Canada volgen in 2011.

In januari 2018 worden er meer dan 300000 exemplaren verkocht. De Leaf wordt zo het bestverkopende EV ter wereld, aller tijden. Sinds december 2017 is de USA de grootste Leaf markt, met bijna 114900 exemplaren. Japan volgt met bijna 72500 rijders. Sinds december 2016 wordt de Europese markt aangevoerd door Noorwegen, waar meer dan 19400 Leafs rijden. In het UK zijn er 15000 bestuurders (september 2016).

Zowel in 2013 als in 2014 is de Leaf de bestverkopende plug-in ter wereld. De auto mag veel prestigieuze prijzen ontvangen waaronder de Green Car Vision Award van 2011, de Europese Auto van het Jaar 2011 en de Wereldauto van het Jaar 2011. Voor het seizoen 201112 is hij ook de Japanse Auto van het Jaar.

De Nissan Leaf technisch bekeken

De Nissan Leaf wordt voorafgegaan door een drietal voorname conceptvoertuigen: de Nissan Altra, de Nissan Hypermini en de EV-11, die gezien kan worden als het Leaf prototype. De Altra verschijnt al in 1997, op de Internationale Auto Show van Los Angeles. Hij wordt geproduceerd tussen 1998 en 2002. Er verschijnen ongeveer 200 exemplaren, die vooral gebruikt worden als vlootvoertuigen voor nutsbedrijven. De Hypermini wordt verkocht in een beperkte oplage voor Japanse overheidsvloten (1999-2001). Tussen 2001 en 2005 wordt hij ook getest in verschillende Californische steden (USA).

In 2009 wordt vervolgens de EV-11 voorgesteld, een nieuw EV prototype. Deze auto is gebaseerd op de Nissan Tiida/Versa. Daarbij wordt de conventionele benzinemotor vervangen door een elektrische krachttrein van 80 kW (110 pk) met een lithium/ion batterij van 24 kWh en een bereik van 175 km (EPA USA). Die verschijnt later ook in de Leaf.

De voorkant van die Leaf valt op door zijn scherpe V-neus met grote, hoge, uitstralende led koplampen. Deze zorgen meteen ook voor de typische blauwe gloed binnenin. Ze kunnen zich bovendien opsplitsen om de luchtstroom weg te leiden van de deurspiegels. Hierdoor wordt de windisolatie en de weerstandscoëfficiënt van de auto verbeterd.

Naast dit soort technische vooruitgang wil Nissan met de Leaf ook gewoon een toegankelijk voertuig bieden. Hierdoor wordt gekozen voor de meest gangbare autovorm, de hatchback met 5 deuren. De autobodem wordt daarbij uitgerust met bijzondere bouwpanelen, die de weerstand beperken en de aerodynamica zoveel mogelijk maximaliseren. Volgens Nissan heeft de eerste Leaf (2011) zo een weerstandscoëfficiënt van 0.29 Cd. In 2013 is dat nog maar 0.28 Cd. Het automagazine Car and Driver brengt dat getal in 2012 terug naar 0.32 Cd, na een onafhankelijke test in de windtunnel.

De Leaf topsnelheid bedraagt 150 km/u. Het voertuig trekt in 9,9 seconden op van 0 naar 100 km/u. In 2016 plaats het US EPA het bereik van de auto op 172 km met een volledig opgeladen batterij van 30 kWh. De kleinere batterij van 24 kWh heeft een bereik van 135 km. Euro NCAP bedenkt het voertuig ondertussen met de maximale 5 sterren voor veiligheid.

De nieuwe generatie Nissan Leaf

In 2013 ondergaat de Europese Nissan Leaf een aantal belangrijke wijzigingen. Het bereik wordt groter, net als het interieur. De auto is beter te recycleren en laadt ook beter op. Deze Leaf wordt voorgesteld op de Motor Show van Genève. De productie vangt aan in maart 2013, in Sunderland (UK). De verkoop start in juni van hetzelfde jaar. Deze Sunderland modellen zijn overigens goedkoper dan die gebouwd in Japan. De prijs wordt in Europa bovendien nog verder gedrukt door allerhande maatregelen. Zo kan men de batterij hier ook leasen in plaats van kopen.

De tweede generatie Nissan Leaf verschijnt op 2 oktober 2017, voor het modeljaar 2018. Dat gebeurt eerst in Japan. Optioneel wordt nu onder andere het Propilot systeem voor bestuurdersassistentie aangeboden. Het voertuig is voorzien van een batterij van 40 kWh met een bereik van 240 km. Voor het modeljaar 2019 verschijnt ook nog een nieuwe batterij van 60 kWh met een bereik van meer dan 320 km. De totale motoroutput is 147 pk.

Nissan Leaf modellen en prijsklassen

De Nissan Leaf is een hatchback met 5 deuren, een voormotor en voorwielaandrijving. De synchrone, elektrische motor heeft een kracht van 80 kW (110 pk). De transmissie is een Single Speed met constante ratio van 7.94:1. In het modeljaar 2018 wordt een lithium/ion batterij aangeboden van 40 kWh en een bereik van 243 km (US EPA). In Europa worden sinds het modeljaar 2013 verder 3 versies gepresenteerd: Visia, Acenta en Tekna. De Visia is daarbij goedkoper dan de vorige generatie Leaf. De Tekna krijgt relatief meer standaarduitrusting mee.

Beoordelingen voor Nissan Leaf

1 Beoordelingen

5,0