Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nissan Leaf

Sterke
  • Voor dagelijkse ritten
  • Hoge veiligheid
  • Solide geluidsisolatie
Zwakke
  • Slechte wielophanging
  • Niet geschikt voor lange afstanden
  • Opwaardeerbare uitrusting

Nissan Leaf: Elektrische pionier voor de korte afstand

De Nissan Leaf is tot nu toe zelden in ons land te vinden. Toch heeft de Japanse auto al verschillende records gevestigd en wordt hij beschouwd als de best verkochte elektrische auto ter wereld. In 2012 kwam de volledig elektrische innovatie naar Nederland. De tweede generatie van de Nissan Leaf is sinds 2017 verkrijgbaar. Continua a leggere

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideaal voor korte trips en pendelen
  • Compact formaat voor de stad
  • Actieradius tot 385 km
  • Krachtige aandrijving met tot 217 pk
  • verschillende oplaadmogelijkheden

Gegevens

Motor

De Nissan Leaf is vanaf het begin ontworpen voor elektrische aandrijving. Er is dus geen versie met een interne verbrandingsmotor. Ondertussen rolt er alweer een tweede generatie van de Japanse e-auto van de productielijn. Afhankelijk van het model is een 40 kWh of een 60 kWh batterij geïnstalleerd. Voor deze laatste claimt Nissan een bereik van maximaal 385 km. In vergelijking met de modellen van de eerste generatie met een maximale actieradius van 175 km is er dus sprake van een aanzienlijke toename.

In de Europese versie kan de Nissan Leaf zowel via het gewone huishoudelijke stopcontact als met gelijkstroom (snelladen) worden opgeladen. Qua tijd betekent dit een verschil van ongeveer 10 uur (tot volledig opgeladen) tot ongeveer 30 à 40 minuten (tot 80 procent capaciteit). Bovendien zijn Nissan-dealers ook uitgerust met snellaadstations.

Het model Nissan Leaf van de tweede generatie, leverbaar sinds 2017, bevat een AC-synchroonmotor met 150 pk, die is beperkt tot 144 km/u topsnelheid. De batterij-status, de mogelijke resterende afstand en het dichtstbijzijnde oplaadstation in de buurt kunnen op elk moment via de boordcomputer worden bekeken.

Afmetingen

De Nissan Leaf is een compacte elektrische auto. Qua afmetingen kan hij dus worden ingedeeld boven de kleine auto’s en onder de middenklasse en is hij geschikt voor onder meer pendelaars die korte afstanden afleggen.

Verdere belangrijke gegevens over de eerste in serie geproduceerde e-auto zijn te vinden in de volgende tabel. Alle cijfers hebben betrekking op het basismodel Nissan Leaf ZE1 MY21 (40 kWh batterij):

Gegevens en afmetingen Nissan Leaf
Productie Sinds 2017
lengte, breedte, hoogte 4,5 m / 1,8 m / 1,5 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte 385 - 400 l
Ledig gewicht 1.480 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.995 kg
Cilinderinhoud Niet gespecificeerd
Koppel 320 Nm
Topsnelheid 144 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 7,9 s
Tankinhoud Niet gespecificeerd
Verbruik 14,1 kWh / 100 km (gecombineerd)
CO2-uitstoot 0 g/km (gecombineerd)

Varianten

De Nissan Leaf werden in 2010 op de markt gebracht in Japan - in Nederland waren de eerste generatie modellen twee jaar later verkrijgbaar. In 2011 en 2015 werd een model-getrouwe variant gelanceerd. Vanaf de 2015-variant was de Nissan Leaf verkrijgbaar met een 24 kWh-batterij of een 30 kWh-batterij.

De tweede generatie van de Nissan Leaf werd in 2017 gelanceerd. Na de toevoeging van **de “e+"**variant in 2019, bestaat de voertuigserie nu uit acht verschillende modellen:

  • Nissan Leaf EDITION (40 kWh) - 150 pk
  • Nissan Leaf VISIA (40 kWh) - 150 pk
  • Nissan Leaf ACENTA (40 kWh) - 150 pk
  • Nissan Leaf N-CONNECTA (40 kWh) - 150 pk
  • Nissan Leaf TEKNA (40 kWh) - 150 pk
  • Nissan Leaf e+ ACENTA (60 kWh) - 217 pk
  • Nissan Leaf e+ N-CONNECTA (60 kWh) - 217 pk
  • Nissan Leaf e+ TEKNA (60 kWh) - 217 pk

Naast de verschillende prestatie-accu’s verschillen ook het interieur en het exterieur, afhankelijk van het model. Een directe vergelijking tussen de eerste en de tweede generatie laat zien dat met name de voorkant van de Nissan Leaf letterlijk een facelift heeft gekregen. Zo zijn bijvoorbeeld de koplampen verplaatst en lijkt de motorkap nu lager dan voorheen.

Prijs

Wie in 2022 een nieuwe Nissan Leaf wil kopen, kan rekenen op prijzen vanaf 28.800 euro. Het instapmodel is de Nissan Leaf Visia met de 40 kWh batterij. Aan de duurdere kant van het spectrum bevindt zich echter de Nissan Leaf e+ TEKNA met een 62 kWh batterij. Deze is nieuw verkrijgbaar vanaf 39.350 euro.

Bovendien is de Nissan Leaf als occasion verkrijgbaar. Zo zijn er verschillende aanbiedingen beginnend bij ongeveer 25.000 euro te vinden voor de Nissan Leaf TEKNA met de 40 kWh batterij. Dit betekent dat occasions van dit model ongeveer 10.000 euro goedkoper zijn dan de overeenkomstige nieuwe auto.

Leasen is natuurlijk erg populair tegenwoordig - en dat geldt ook voor de geavanceerde Nissan Leaf. De fabrikant zelf biedt zijn meermaals bekroonde compacte auto tegen aantrekkelijke voorwaarden aan als leaseauto. De maandelijkse termijnen bedragen ongeveer 400 euro in 2022. Het precieze bedrag hangt af van individuele factoren van de klant.

Design

Exterieur

Het exterieur van de compacte Nissan Leaf kan worden omschreven als modern, gestroomlijnd en aerodynamisch. De meest in het oog springende kenmerken zijn het vloeiende dak, de uiterst efficiënte koplampen en het karakteristieke V-Motion radiatorrooster. Lichtmetalen 17-inch wielen ronden het sportieve exterieur van de Nissan Leaf af.

De stadsauto is verkrijgbaar in veel verschillende kleuren, waaronder metallic tinten en kleur duo’s. Bij deze laatste zijn het dak en de buitenspiegels in een zwarte tint, terwijl de rest van de carrosserie is gespoten in bijvoorbeeld een lichtgevend “Magnetic Red” of een edele “Metallic Grey”.[Text Wrapping Break]

Interieur

De moderne buitenkant van de Nissan Leaf wordt voortgezet in het interieur. Hier maakt de succesvolle elektrische auto indruk met comfortabele zetels met bekledingen van fijn suède of gerecycleerde stof - in verschillende kleuren. Blauwe accenten en details zijn overal in het interieur terug te vinden, waardoor een stemmige sfeer ontstaat.

Onder meer het navigatiesysteem kan handig worden bediend via een schijnbaar zwevend 8-inch display. U kunt uw smartphone eenvoudig aansluiten op de Nissan Leaf, bijvoorbeeld om muziek te streamen of telefoongesprekken te ontvangen.

Als de smartphone of andere compatibele apparaten ooit zonder stroom komen te zitten, komen de praktische USB-poorten in het interieur van pas.

Veiligheid

De Nissan Leaf blinkt ook uit op het gebied van veiligheid. Hij is standaard al uitgerust met diverse bruikbare hulpsystemen en veiligheidselementen die inzittenden, andere weggebruikers en het voertuig zelf beschermen. Deze omvatten:

  • Hoofd-airbags (eerste en tweede rij zitplaatsen)
  • Gordelkrachtbegrenzers en gordelspanners (eerste en tweede rij zitplaatsen)
  • Akoestische gordelwaarschuwer (eerste en tweede rij stoelen)
  • Frontale en zijdelingse airbags (eerste rij zitplaatsen)
  • Noodrem-assistentie
  • Lane Keeping Assist
  • Snelheidsbegrenzer

De hoge veiligheid van de Nissan Leaf is bevestigd in diverse tests. De Duitse ADAC-ontwijkingstest toonde bijvoorbeeld aan dat de elektrische auto consequent veilig door een parcours kan worden gemanoeuvreerd. In de ADAC-botsproef scoorde de auto 5 van de 5 sterren en blonk uit met een score van 93 procent op het gebied van “veiligheid voor volwassen inzittenden”.

Nissan-leaf-seating

prueba nissan leaf e+ (18)

FAQ

Waar wordt de Nissan Leaf gebouwd?

De Nissan Leaf geniet wereldwijd grote populariteit - de VS is de belangrijkste afzetmarkt voor de elektrische auto. Daarom zijn er verschillende productielocaties voor de Nissan Leaf, in Japan, China, het VK en de VS.

Hoe goed is de Nissan Leaf?

De Nissan Leaf is een goede elektrische auto die geschikt is voor dagelijks gebruik. Dit wordt bevestigd door zowel de verkooprecords die de auto heeft gevestigd als door verschillende internationale onderscheidingen. Zo werd de compacte auto in 2010 als eerste elektrische auto verkozen tot “Europese auto van het jaar”. Het jaar daarop werd hij door de New York International Auto Show uitgeroepen tot “World Car of the Year”.

Wanneer komt de nieuwe Nissan Leaf?

De derde generatie van de Nissan Leaf is gepland voor 2025. Daarbij wordt de huidige hatchback-carrosserie omgevormd tot een crossover-carrosserie - de huidige sedan wordt dus een compacte SUV.

Alternatieven

Toen de Nissan Leaf in 2010 in Japan werd gelanceerd, zette hij nieuwe standaarden in de nog jonge elektrische autosector. Hij maakte elektrische voertuigen geschikt voor dagelijks gebruik dankzij innovatieve aandrijf- en batterijtechnologie, wat zijn wereldwijde succes verklaart. In de tussentijd heeft de concurrentie dit voorbeeld echter kunnen volgen en kunnen leren van Nissans ervaring.

Sinds 2014 heeft bijvoorbeeld de VW e-Golf zich ontpopt als concurrent. Dit is de populaire VW Golf met elektrische aandrijving. Op het eerste gezicht lijken de gewone en de e-Golf nauwelijks van elkaar te verschillen. De VW e-Golf wordt dan ook beschouwd als van betere kwaliteit dan de Nissan Leaf - en dat tegen een lagere prijs en lagere gebruikskosten. In ons buurland Duitsland ligt de e-Golf voor op de Japanse elektrische auto.

In 2016 waagde Hyundai zich aan het elektrische segment met de IONIQ en presenteerde zowel een hybride als een elektrische versie. Deze modellen zijn nog comfortabeler, milieuvriendelijker en vooral goedkoper dan de VW e-Golf - en dus ook een grote concurrent voor de Nissan Leaf. Een minpunt van het Hyundai model is de hatchback vorm. Dit maakt het mogelijk de bagageruimte comfortabel te beladen, maar het beperkt de hoofdruimte en het zicht naar achteren.

Hoewel de tweede generatie auto van de Nissan Leaf uit 2017 al zijn concurrenten kan bijhouden, kan hij ze nauwelijks overtreffen. Hij heeft bijvoorbeeld een grotere batterij, maar door het hogere verbruik ontlaadt hij sneller en duurt het langer om hem weer op te laden. Toch is de Nissan Leaf geschikt voor iedereen die zich onafhankelijk wil maken van stijgende brandstofprijzen en die de auto voornamelijk voor korte ritten wil gebruiken.

Beoordelingen voor Nissan Leaf

1 Beoordelingen

5,0