Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-banner-l-01.jpg

Nissan SUV

Nissan SUV

Nissan was er al vroeg bij als het om de oorspronkelijke SUV gaat. Met de Nissan Patrol lanceerde het Japanse merk eind jaren zestig zijn eerste SUV. Zoals veel SUV’s in die periode was de Patrol vooral bedoeld voor militaire doeleinden en als werkpaard. De moderne SUV zoals we die nu kennen, volgde pas decennia later. Met de eerste generatie Nissan Qashqai introduceerde het merk in 2007 een van de eerste moderne SUV’s, zo niet dé pionier die de omvangrijke SUV-markt van nu vorm gaf.

Highlights van de SUV’s van Nissan

  • De Qashqai is dé pionier op het gebied van de moderne SUV
  • Zeer rijke historie aan SUV-modellen
  • Nissan Patrol behoort tot de meest legendarische SUV’s
  • SUV’s vormen de spil van Nissans modellengamma

Welke Nissan SUV’s zijn er leverbaar?

Nissan heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om SUV-achtige auto’s. En dat doet het Japanse merk dan ook met verve. Het leveringsgamma van Nissan bevat vandaag de dag meer SUV’s en crossovers dan traditionele personenauto’s, zoals hatchbacks en stationwagens. Een snelle blik over de markten waarin Nissan actief is, levert al gauw meer dan een handvol verschillende SUV’s en crossovers op. Een deel van deze modellen is ook in Nederland verkrijgbaar. Modellen die hier niet (langer) worden gevoerd zijn onder meer de Kicks, Rogue Sport, Murano, Pathfinder en Armada. Nissan SUV’s die in Nederland worden geleverd zijn de:

Modellen en uitvoeringen Nissan SUV

Het productaanbod van Nissan voor de Nederlandse markt is beperkt en bestaat uit vijf modellen. Evenwel zijn vier van deze modellen een SUV. Nissan is wat dat betreft een echt SUV-merk geworden. Dit was namelijk niet altijd zo. In het verleden leverde Nissan ook verschillende hatchbacks, sedans en stationwagens. De komst en het ongekende succes van de Qashqai bracht hier verandering. Daarnaast bestaat het leveringsgamma uit crossovers, een autoconcept dat het midden houdt tussen een traditionele hatchback en een SUV. Omdat de scheidingslijn tussen een SUV en crossover steeds dunner is geworden in de auto-industrie en regelmatig door elkaar wordt gebruikt, behandelen we hier ook de crossovers van Nissan, alhoewel deze modellen strikt genomen geen volwaardige SUV’s zijn.

Nissan Qashqai

Hoewel het SUV-avontuur voor Nissan allemaal begon met de zeer offroad-waardige Patrol, denken de meeste autokopers bij de combinatie Nissan en SUV aan de Qashqai. Niet zo gek, want de Patrol is een zeldzame verschijning geworden in ons land, terwijl een Qashqai zowat op elke hoek van de straat te spotten is. De Nissan Qashqai is een megasucces voor het merk. Al sinds 2006, het introductiejaar waarin Nissan de auto-industrie compleet verraste met het model.

Traditionele modellen zoals de hatchback, sedan en stationwagen sloegen namelijk de klok destijds. Een moderne, middelgrote SUV – voorzien van alle comfort en luxe van een conventionele personenauto’s – was een innovatief modelconcept. Gedurfd ook, want niemand wist destijds hoe het koperspubliek op zo’n modeltype zou reageren. Nou, inmiddels is dat automodelgeschiedenis: de Nissan Qashqai was meteen zeer succesvol en werd onmiddellijk hét schoolvoorbeeld voor andere automerken. Inmiddels bevindt de Qashqai in zijn derde generatie en is het model nog altijd het boegbeeld van Nissan en een van de populairste SUV’s op de hedendaagse automarkt.

Nissan Juke

Het verkoopsucces van de Qashqai smaakte natuurlijk naar meer. Daarom lanceerde Nissan enkele jaren later, in 2010 om precies te zijn, de Juke. En hoe! Opnieuw wist Nissan vriend en vijand te verbazen – waarmee het merk zich definitief vestigde als het automerk dat gedurfde stappen durft te nemen. De Juke viel niet zozeer op vanwege zijn compactere formaat, maar des te meer omwille van het gepolariseerde design. Je hield ervan of je vond het helemaal niks. De Nissan Juke leek in elk geval geen velden of wegen op zijn grotere broer, de Qashqai – iets dat juist wel gebruikelijk is in autoland.

Ondanks het smaakgevoelige design had Nissan met de Juke een tweede verkoophit te pakken. Nissan had de toon voor de SUV opnieuw gezet, zeker nadat het volledig uit de ban sprong met de Juke-R: een monsterlijk ogende Juke op anabolen voorzien van de +485 pk sterke V6-twinturbomotor uit de Nissan GT-R supercar. Van de Nissan Juke-R zijn ernaar verluidt uiteindelijk slechts twintig exemplaren gebouwd. In 2019 stelde Nissan de tweede generatie van de Juke voor. Nog steeds bedeeld met een opvallend design, maar niet meer zo polariserend als het origineel.

Nissan Ariya

Met de introductie van de eerste volledig elektrische auto voor de massa, de Leaf, werd Nissan (ook) sterk geassocieerd met elektrisch rijden. Dat is nooit verdwenen. Elektrisch rijden loopt als een rode draad door het modellengamma van Nissan. De tweede generatie Leaf rijdt inmiddels al enige tijd rond, medio 2021 kwam daar de geheel elektrisch aangedreven Nissan Ariya bij. Gezien de stijgende populariteit van crossovers houdt het design van de Nissan Ariya het midden tussen een SUV en een vierdeurs-coupé. De Ariya vormt ook meteen het nieuwe vlaggenschip van het merk Nissan – al wordt deze toppositie gedeeld op prijsniveau met de nieuwe Nissan X-Trail.

Nissan X-Trail

Al sinds het begin van dit millennium, en dus vóór de komst van de Qashqai, is de Nissan X-Trail een vaste waarde in het SUV-gamma van Nissan. Dat de X-Trail desalniettemin niet de impact heeft achtergelaten als de Qashqai heeft waarschijnlijk alles te doen met het feit dat de eerste generatie(s) nog gemodelleerd waren naar dat van de klassieke SUV. Oftewel, hoekig van vorm, sober van karakter en sterk in het rijden buiten de gebaande paden. Meer werk- dan sierpaard, zoals sommigen zullen zeggen. Niettemin zijn we er vrijwel zeker van dat de eerste generatie X-Trail het zaadje bij Nissan in de aanloop naar de Qashqai. De nieuwe generatie Nissan X-Trail, die sinds medio 2022 te koop is, ontleent veel meer kenmerken van de Nissan Qashqai en Ariya, waarbij comfort en luxe hoogtijdagen vieren. Het exterieur van de Nissan X-Trail is evenwel nog altijd relatief hoekig. En ook aan terreincapaciteiten heeft de nieuwe X-Trail niet verloren. Het magazine ANWB Kampeerkampioen heeft de nieuwe Nissan X-Trail bekroond tot Trekauto van het jaar 2023.

Hoeveel kost een SUV van Nissan?

Nieuwprijzen

Nissan biedt een uiteenlopend gamma van SUV-modellen, van compact tot middelgroot en dus elk met verschillende prijsklassen. Zo valt de semi-compacte Juke in de prijsklasse tussen 29.500 tot 38.000 euro, terwijl een nieuwe Nissan Qashqai een vanafprijs kent van 36.000 euro (tot 50.000 euro). De volledig elektrische Ariya is er vanaf 45.000 euro en de X-Trail wisselt van eigenaar voor de minimale prijs van 50.390 euro. Het duurste model in de line-up van Nissan is de bijna 400 pk sterke Ariya Evolve+ met 87 kWh-batterij en e-4ORCE-vierwielaandrijving. Die is er vanaf net geen 72.000 euro.

Prijzen voor occasions

Wat geldt voor de nieuwprijzen, geldt ook voor de prijzen van occasions van Nissan SUV’s: die zijn zeer uiteenlopend en afhankelijk per model. Van alle actuele modellen zullen de Ariya als jongste lid van de Nissan SUV-familie nog het duurst zijn als occasion. De Juke, Qashqai en X-Trail bevinden zich al in hun tweede of derde generatie en zijn zodoende tegen lagere prijzen verkrijgbaar voor een ouder exemplaar met enige levenservaring. Zeker de eerste generatie X-Trail wordt al te koop aangeboden voor enkele duizenden euro’s.