Nissan Navara te koop: tweedehands en nieuw

Nissan Navara

Nissan Navara

Nissan Navara - sterke pick-up truck voor offroad gebruik

De Nissan Navara is een krachtige pick-up truck die alles in huis heeft voor het zwaardere offroad-werk. De auto heeft vierwielaandrijving, ABS, Hill Assist en vele andere functies die bij het rijden in het terrein goed van pas komen. De auto heeft een behoorlijke lengte en dat maakt hem niet zo geschikt als stadsauto. Maar als bedrijfsauto waarbij van de gebaande paden wordt afgeweken, is een gebruikte Nissan Navara zeker een prima auto. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Nissan Navara - Carrosserie

Nissan Navara - Kleuren

Nissan Navara - Top aanbod

Nissan Navara - compacte 2-deurs pick-up truck

De Nissan Navara is een compacte, 2-deurs pick-up truck die van 1997 tot 2004 door Nissan voor Europa werd gebouwd in de Nissan-fabriek in Barcelona. De Navara dankt zijn naam dan ook aan de regio Navarra in Noord-Spanje. De pick-ups worden verkocht in Azië, Europa, Nieuw-Zeeland en Australië. De Navara verving de Nissan Pick Up (D21) of de Nissan Hard Body, die 10 jaar in productie was geweest en tot 1997 werd gebouwd.

De Nissan Navara kreeg officieel de code D22 om het type aan te duiden. Deze pick-up truck heeft de techniek in huis die nodig is voor het offroad werk. Dat wil zeggen: een inschakelbare vierwielaandrijving met hoge en lage gearing, eventueel aangevuld met het sperdifferentieel op de achteras. Bovendien heeft de auto een krachtige dieselmotor met een koppel van 403 Nm. De draaicirkel van deze truck is ongeveer 14 meter en dat levert soms wat problemen op, zeker als er weinig ruimte is om te draaien.

Natuurlijk moet de Navara ook een flinke lading kunnen vervoeren en daarom is de truck uitgerust met een starre achteras met bladveren. De Navara kan deze ladingen prima aan, want al naar gelang de uitvoering loopt het nuttig laadvermogen uiteen van 781 tot 978 kg. De wat klassiek aandoende achterwielophanging heeft als voordeel hebben dat een zware lading niet veel effect heeft op de wegligging en het comfort. Zonder zware lading maakt deze ophanging de auto wel wat springerig tijdens het rijden.

Achter het stuur van de Navara heb je niet het gevoel dat je in een bedrijfswagen zit. In het interieur zijn materialen gebruikt die zacht aanvoelen en het doet niet zakelijk of sober aan. Vanuit praktisch oogpunt is er door de fabrikant veel werk gemaakt van opbergruimten, zoals twee dashboardkastjes, een vak in de tunnelconsole en een kleiner vak op het dashboard, bekerhouders, houders voor muntjes en een zonnebrilhouder. Verder zijn de portieren voorzien van grote vakken en kunnen er ook nog spullen worden opgeborgen in uitneembare boxen achterin.

De Navara wordt geleverd in twee carrosserievarianten: de King Cab en de Double Cab. De King Cab is een tweezitter, maar kan worden geleverd met twee kleine stoeltjes met opklapbare zittingen achterin. Dankzij twee ‘halve’ deuren die naar achteren open gaan is het achterste gedeelte van de passagierscabine goed te bereiken. Als extra handigheidje kan de rugleuning van de passagiersstoel nog voorover geklapt worden, waardoor er in de cabine meer ruimte ontstaat.

De Double Cab is de tweede carrosserievariant. Dit model heeft 5 zitplaatsen: 2 voorin en 3 op de driezitsbank achterin de auto. Dankzij de 2 achterste zijportieren is deze bank goed bereikbaar en de passagiers achterin hebben genoeg hoofd- en beenruimte. De achterbank heeft twee hoofdsteunen, een neerklapbare armsteun en 3 driepunts-rolgordels. De bank kan in delen voorover geklapt worden en de zitting kan in delen omhoog geklapt worden om extra bagageruimte te maken. Ook in de Double Cab heeft de passagiersstoel een rugleuning die je voorover kunt klappen. De laadbak van de Double Cab is korter dan die van de King Cab, vanwege de extra zitruimte.

De nieuwprijs van een King Cab ligt rond de 26.000 euro en voor een nieuwe Double Cab betaal je zo’n € 30.000.

Concurrenten: Ford Ranger Fx4 en de Nissan Navara

De Ford Ranger Fx4 heeft zwarte ontwerpdetails op het rooster, zijspiegels, handvatten, mistlampbehuizingen, dakrails, sportbar en 17-inch lichtmetalen wielen. De auto ziet er aantrekkelijk uit . Maar ook de Nissan Navara met de 4x4 aandrijving en dubbele cabine is de moeite waard. De Navara is verre van lelijk en goedkoper dan de Fx4 wanneer hij is uitgerust met lederen bekleding en verwarmde voorstoelen. Beide voertuigen zijn behoorlijk hetzelfde als het gaat om specificaties en capaciteit.

De Ranger Fx4 wordt aangedreven door Ford’s vertrouwde 3.2 liter turbodieselmotor met een koppel van 147 kW en 470 Nm met een 6-traps automatische transmissie. De motor is hoorbaar in de cabine, maar verder relatief verfijnd en de soepel schakelende versnellingsbak is goed afgestemd op deze motor.

De Navara heeft een 2.3-liter turbodiesel die boven verwachting presteert met een vermogen van 140 kW en 450 Nm. Deze motor is veel luidruchtiger in het toerentalbereik De 7-versnellingsbak is goed en schakelt beter en vloeiender dan de Ford-automaat. Bovendien is de Navara zuiniger dan de Ford.

Zowel de Ranger als Navara zijn enorm capabel wanneer ze offroad aan de slag moeten De Ranger heeft iets meer bodemvrijheid en beide voertuigen hebben een geremd trekvermogen van 3 500 kg.

De Ford heeft een betere interieuruitvoering (en niet te vergeten het gelikte Sync 3 infotainmentsysteem) dan de Nissan. Hoewel de Ranger dorstiger is, is zijn motor stiller bij hoge toeren en voelt de krachtafgifte meer lineair aan dan die van de Navara. De Navara slaat terug met stoelverwarming, het gemak van een elektrische bestuurdersstoel en het voordeel van een langere garantie.

Motoren

De King Cab en de Double Cab zijn verkrijgbaar met een 4-cilinder single-turbomotor van 160 pk. Deze motorversie biedt de beste brandstofbesparing in zijn klasse tot 19,7 km/l en de CO₂-uitstoot bedraagt slechts 159 g/km. Naast de single-motor is er ook een 2,3 liter twin-turbo dieselmotor met een vermogen van 190 pk en een koppel van 450 Nm die zorgt voor topprestaties en een perfecte acceleratie.

Uitrusting en opties

De Nissan Navara is rijk uitgerust met ABS (antiblokkeersysteem), EBD (elektronische remkrachtverdeling), BAS (rembekrachtiger bij noodstop), ESP (elektronische stabiliteitsregeling), VDC (Vehicle Dynamic Control), eLSD (elektronische sperdifferentieel) met de-activatie knop, HDC (Afdalingscontrole), HSA (Hellingoprijhulp), dagrijlichten, voor-, zij- en gordijnairbags voorin en een knieairbag voor de bestuurder, stalen 16” reservewiel . De auto staat op 4-seizoensbanden, heeft een voorbumper in carrosseriekleur, een zwarte buisvormige achterbumper, zwarte spiegelkappen, radiatorrooster en portiergrepen, achterklepspoiler en LED remlichten.

De opties die alleen op de Double Cab zitten zijn:

  • 5-armige achterwielophanging
  • opbergruimte onder de achterbank
  • 3 hoofdsteunen achterin
  • passagiersbank met opbergruimte onder bank achterin
  • ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitje
  • 4 luidsprekers

Het interieur van de Navara heeft verder een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, 3x 12V aansluiting, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, magnetische vergrendeling van de tankklep, 3-punts veiligheidsgordels achterin, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Er is heel veel opbergruimte, zoals een handschoenkastje, opbergvak op het dashboard, opbergvakken in de voordeuren, 2 bekerhouders in middenconsole, armsteun voorin met opbergruimte en ook achterin wordt alles goed verlicht met de binnenverlichting achterin.

Technisch is het model ook helemaal up to date met een radio-cd-mp3-speler, stuurwielbediening, AUX- en USB- aansluiting, Bluetooth® handsfree bellen, 5” Drive Assist kleurendisplay op instrumentenpaneel, weergave buitentemperatuur, automatisch in-/uitschakelende koplampen en de vertraagde uitschakeling van de koplampen. Om de auto praktisch te kunnen gebruiken, zitten er bevestigingspunten in de laadbak en heeft de auto spatlappen voor en achter.

Prima truck voor offroad-gebruik

Een gebruikte Nissan Navara kan overal ingezet worden waar stevig offroad rijden aan de orde is. Dankzij de vierwielaandrijving en de andere systemen die ondersteunen bij het rijden, is deze Navara een prima werkpaard dagelijks te gebruiken. De ruime laadbak zorgt voor veel transportmogelijkheden en je kunt er ook prima een aanhanger achter hangen.

Beoordelingen voor Nissan Navara

14 Beoordelingen

4,4